Kuka kantaa vastuun oikeudesta
kehitykseen?
KEHITYKSEN AJATELLAAN YHÄ USEAMMIN
SISÄLTÄVÄN MONIA PUOLIA, MUTTA USEILLE VIRALLISILLE TAHOILLE KEHITYS TARKOITTAA
NIMENOMAAN TALOUDELLISTA KEHITYSTÄ.
Oikeus kehitykseen on monimutkainen
asia, eikä käsitteestä ole selvää yhteisymmärrystä. Eri
tahoille oikeus kehitykseen merkitsee erilaisia asioita.
Lähtökohtana ovat erilaiset käsitykset kehityksestä.
Oikeus kehitykseen -käsitteen taustalla on
muun muassa huoli taloudellisten, sosiaalisten ja
sivistyksellisten eli TSS-oikeuksien toteutumisesta ja asemasta.
Monen kehitysmaan mielestä oikeus kehitykseen mahdollistaisi
mainittujen oikeuksien nykyistä konkreettisemman toteutumisen sekä loisi
selviä oikeuksia ja velvollisuuksia. Muun muassa Yhdysvallat,
Saksa, Iso-Britannia ja Japani ovat kuitenkin suhtautuneet melko
negatiivisesti sellaiseen käsitteen määrittelyyn, joka toisi
mukanaan kovia velvoitteita.
Perinteisesti länsimaat ovat
painottaneet kansalaisoikeuksien ja poliittisten oikeuksien eli
KP-oikeuksien merkitystä, kun taas kehitysmaat ovat
painottaneet TSS-oikeuksien merkitystä. Kehitysmaat ovatkin
syyttäneet länsimaita KP-oikeuksien edistämisestä
TSS-oikeuksien kustannuksella. TSS-oikeuksiin kuuluu muun muassa
oikeus olla vapaa nälästä, oikeus koulutukseen ja työhön
sekä kansojen oikeus käyttää vapaasti omia
luonnonvarojaan.
Kehitysmaat ovat
kannattaneet äänekkäimmin oikeutta kehitykseen. Keskustelut
ovat olleet ideologisesti hyvin latautuneita. Länsimaat ovat
syyttäneet kehitysmaita yrityksestä siirtää huomio pois
poliittisista oikeuksista ja kansalaisoikeuksista. Kehitysmaiden
eliittien pyrkimyksenä on pidetty ihmisoikeusrikkomuksien
sitomista alikehitykseen. Näin vastuu ihmisoikeusrikkomuksista
voitaisiin siirtää rikkaiden länsimaiden harteille sen sijaan, että
rikkomuksia pidettäisiin kehitysmaiden sisäisen politiikan seurauksena.
|