Konfutselaisuus ja
ihmisoikeudet
KONFUTSELAISUUS EI OLE VARSINAINEN USKONTO,
MUTTA SILLÄ ON OLLUT MERKITTÄVÄ VAIKUTUS KIINALAISEEN
MAAILMANKUVAAN JA IHMISOIKEUSKÄSITYKSEEN.
Konfutselaisuus samaistetaan usein
uskontoihin, vaikka Konfuzi (Kong Qiu) ei ollut uskonnollinen
johtaja. Hänen ajatusmaailmansa koski ihmistenvälisiä suhteita
ihmisten ja jumalten välisten suhteiden sijasta. Konfutselaisuus on
pikemminkin oppisuunta, järjestelmä ja yhteiskuntafilosofia
kuin uskonto. Sillä on kuitenkin ollut merkittävä vaikutus
kiinalaiseen maailmankuvaan ja ihmisoikeuskäsitykseen.
Konfutselaisuudesta tuli virallinen oppi
Han-dynastian aikana noin 200 eKr. Kongfuzin etiikka perustuu
viiteen hyveeseen: inhimillisyyteen, oikeudenmukaisuuteen,
hyviin tapoihin, uskollisuuteen ja viisauteen.
Velvollisuudentuntoa, itsekuria, perheen tärkeyttä ja
kuuliaisuutta ylemmille korostetaan. Vanhempien kunnioitus
merkitsee sitä, että lapsi kunnioittaa isäänsä, pikkuveli
isoveljeään ja niin edelleen aina poliittiselle
tasolle saakka. Siten kaikista arvokkain henkilö on maan
johtaja, kuten keisari aikoinaan.
Tänä päivänä konfutselaisuus ei enää
ole virallinen oppi, mutta sen keskeiset ajatukset vaikuttavat
yhä. Konfutselaisuuden peruselementit hierarkkisuus,
yhteisöllisyys, perhekeskeisyys ja pyrkimys harmoniaan
heijastuvat ihmisoikeusajatteluun, joka alistaa yksilön
oikeudet yhteisön vakaudelle ja painottaa taloudellisia ja
sosiaalisia oikeuksia kansalais- ja poliittisten oikeuksien
kustannuksella. Yhteisön harmonian nimissä on myös kielletty
muita valtioita puuttumasta maan sisällä tapahtuviin
ihmisoikeusloukkauksiin.
Konfutselaisuudessa on näkökulma, joka
korostaa hyväntahtoisuutta, ihmisrakkautta ja
humanismia. Konfutselaisuuden tukemat hierarkian ja
patriarkaalisuuden ajatukset kuitenkin kumoavat opin
tulkitsemisen kaikille yhtäläisiä ihmisoikeuksia
puolustavaksi.
|