|
2 | 0 3
Kevätauringon luodessa ensimmäisiä hapuilevia säteitään kohti meidän elämämme kiertoa Filmihullu 2/03 keskittyy elokuvantekijöistä mahdollisesti kaikkein arvostetuimpaan, Orson Wellesiin, jonka vaiheisiin ja tuotannon vivahteisiin pureudutaan monien eri teemojen ja näkökulmien kautta. Welles saa tällä kertaa seurakseen taannoisilla DocPoint-festivaaleilla vierailleen nykyelokuvan mestarin Aleksandr Sokurovin ja tätä kautta tämänkertaisen paketin kokonaiskaari hahmottuu yhtenäiseksi inhimilliseksi kaanoniksi suurmiesten noususta ja tuhosta, vallanpitäjien yksinäisyydestä, meihin sisäänrakennetusta pelosta ja elämän taistelusta. Wellesiin liittyen julkaisemme yksinoikeudella Filmihullulle tehdyt Oja Kodarin ja Wellesin viimeisten vuosien kuvaajan Gary Graverin haastattelut, joiden yhteydessä käsitellään eritoten Wellesin valmistumattoman mestariteoksen The Other Side of the Windin kohtaloa ja mahdollista tulevaisuutta. Toisaalla pureudutaan mm. Wellesin triviapuoleen, näyttelijäuran oudompiin hetkiin ja niihin pahuuden sirpaleisiin joista totuus viime kädessä usein hänenkin elokuvissaan rakentuu. Lehden erityisenä tärppinä toimii tällä kertaa Mikael Enckellin essee The Believer -elokuvasta, joka kertoo juutalaisen uusnatsin tarinan. Uuden elokuvan puolella päästään käsiksi myös Martin Scorsesen viimeisimpään työnäytteeseen Gangs of New Yorkiin, josta avautuu lähiluvussa hurjia kerroksia ja hehkuvia maailmoja. s i s ä l t ö
|