Yhtiöiden verotus kevenee miten käy pieni- ja keskituloisten?
Hallituksen pääomaverouudistus erotti toisistaan yhteisöveron
ja varsinaisen pääomaveron. Hallituksen periaatepäätös
alentaa yritysten voitoista perittävän yhteisöveron 29 %:sta
26 %:iin.
Pääomaveroa laskettiin 29%:sta 28%:iin, jota pörssiyhtiöissä
aletaan periä 70 %:sta osinkoja, jolloin todelliseksi osinkoveroprosentiksi
tulee 19,6 %. Kun voitoista on päältä maksettu ensin 26 %
yhteisöveroa ja lopusta 74 %:sta voittoja maksetaan tuo 19,6 %, voittojen
maksimiveroprosentiksi tulee 40,5 % (26+0,196*74). Jos esimerkiksi osinkoina
maksetaan voitoista viidennes, keskimääräiseksi veroprosentiksi
tulee vasta nykyinen 29 %. Tämän jälkeen pörssiyhtiöiden
kannattaa jakaa tulos niin, että varoja pidetään yhtiöissä,
jolloin hyöty osakkaille jaetaan osakkeiden kurssinousun kautta.
Ulkomaiset sijoittajat hyötyvät
Eli veromuutos nostaa osakekursseja ja vähentää osingon
maksua. Tästä hyötyvät käytännössä
ulkomaiset sijoittajat, joiden osinkoja on verotettu heidän kotimaissaan
eikä osinkoverotuksen muutos vaikuta heihin mitenkään. He
ovat hyötyjiä yhteisöveroprosentin alentamisen aiheuttamien
korkeampien osake-kurssien vuoksi. Tällä hallitus haluaa vastata
verokilpailuun, että pörssiyhtiöiden kannattaisi pitää
pääkonttoreitaan Suomessa.
Tässä on ytimeltään kysymys siitä, että valuutan
devalvointi ei enää ole mahdollista, kun tulee viennin hintakilpailukyvyn
vaikeuksia. Päinvastoin euron kurssin on vahvistunut 2000-luvun alun
laskusuhdanteen aikana ja se on lisännyt irtisanomisia. Tätä
vastaan paperiliitolla oli päivän lakko ja 12.12.2003 oli ammattiyhdistysliikkeen
15 minuutin mielenilmaus eli käytännössä 15 minuutin
yleislakko ensimmäisen kerran sitten vuoden 1956.
Ay-liikkeen mielenosoitus protesti ay-johdon talouspolitiikkaa vastaan
Mielenilmaus suuntautuu siis euron käyttöön ottoon liittyvää talouspolitiikkaa vastaan, vaikka sitä ei sanota. Euro-oloissa tilanteesta yritetään päästä ulos yhtiöverokevennyksillä. Niitä on käytetty aiemminkin syvän kriisin oloissa, kuten 1970-luvun lopun niin sanotussa elvytyspolitiikassa ja samoin tehtiin 1990-luvun laman aikana. Nyt vain ollaan ajautumassa verokevennysten ja tukien laajamittaisempaan käyttöön, kun valuutta on kiinnitetty euroon, jonka kurssi on talouden laskusuhdanteessa vahvistunut rajusti. Se on saanut aikaan paniikkia vientiteollisuudessa ja kiihdyttänyt työpaikkojen ja yritysten ulosliputusta. Tätä yritetään estää nyt verokilpailulla. Paineita tähän kasvattaa vuonna 1993 voimaan astunut ETA-sopimus, joka kieltää ulkomaisen omistamisen rajoittamisen suomalaisissa yrityksissä ja jonka mukaiset pykälät ovat EU:ssa ja sen perustuslakiesityksessä.
ETA- ja EU-sopimukset eivät suoraan kiellä valtion omistusta, joka suojaisi ulosliputukselta, mutta painostavat yksityistämiseen kilpailun edistämisen nimissä. Valtion ja kuntien omistuksen antamaa suojaa on kuitenkin vuosien mittaan purettu, kun valtion liiketoimintaa ja yhtiöitä on yksityistetty ja tämä linja koko ajan jatkuu. Sampo suunnitellaan kaupattavaksi ja Fortumin jako ennakoi sen osien kauppaamista. Rautaruukin ym. myynti odottaa vain kurssien nousua jne.
Osinkoja ei verotettu kaksinkertaisesti
Holkerin hallitus otti käyttöön osinkojen verottomuuden.
Se perustui väitteeseen osinkojen kaksinkertaisesta verottamisesta,
vaikka ei verosta aiemminkaan maksettu veroa. Ensin maksettiin yhtiöverot
ja osinkoverot jäljellä olevasta tulosta, jos maksettiin osinkoja.
Aivan samalla tavalla verotetaan palkka- ja eläketuloja ja työttömyyspäivärahoja
kahteen otteeseen, kun ensin on tulovero ja sitten vielä kulutusvero.
Osinkojen verottomuutta perusteltiin muiden maiden esimerkillä ja siitä
käytettiin hienolta kalskahtavaa nimeä ranskalaisittain avoir
fiscal.
Suomessa osinkojen verottomuuden jatkuminen on ollut poikkeuksellinen etuus
Kaikkialla ei tätä avoir fiscalia otettu käyttöön
ja siitä on yleisesti luovuttu. Niinpä Suomessa osinkojen verottomuus
on ollut poikkeuksellinen etuus sen lisäksi, että yhteisöveroprosentti
on ollut 29 % eli alempi kuin palkkatulojen keskimääräinen
noin 33 %, joka vastaa myös EU:n keskimääräistä
yhteisöveroa. Yhtiövero on ollut paljon korkeampi Saksassa ja
USA:ssa, joka ei myöskään tunne osinkojen verottomuutta.
EU:n taholta on vaadittu osinkojen verottomuuden poistamista, vaikka EU:lla
ei tässä asiassa valtaa olekaan. Hallitus päättikin
esittää poistettavaksi osinkojen verottomuuden osittain. Pörssiyhtiöissä
70 % osingoista tuli verolliseksi. Pörssin ulkopuolisten yritysten
kohdalle hallitus esittää verottamaksi edelleen 90 000 euroa,
jos osingot pysyvät alle 9 %:ssa yrityksen varallisuudesta. Jos mennään
90 000 euron yli, veroprosentti on 28 % ylittävästä osasta.
Vasta jos osingot ylittävät 9 % yrityksen varallisuudesta, siirrytään
korkeampaan ansiotuloverotukseen.
Vero lasketaan henkilökohtaisesti. Niinpä kun omistuksen jakaa
vaikka perheen jäsenille, jokainen saa nuo summat osinkoja verovapaasti
tai pienellä verolla.
Edullisuutta suurten osinkotulojen saajien kannalta lisää se,
että vuosien 2003 ja 2004 verotuksessa muutos ei vielä ole voimassa
ja yhtiöiden varoja saa maksaa verovapaasti ulos osinkoina. Tämä
aiheuttaa, että maksetaan ruhtinaallisesti suuria osinkoja näinä
vuosina.
Käytännössä muutokset merkitsevät, että pääosassa
pieniä ja keskisuuria yrityksiä yhteisö- ja pääomaverotus
yhteenlaskien kevenee ja nousee vain harvoissa yrityksissä, joissa
omistajat ottavat vuodesta 2005 eteenpäin ulos erittäin suuria
osinkoja. Aivan pienissä yrityksissä, joissa on hyvin vähän
varoja ja osinkoja maksetaan silti ulos, verotus voi nousta.
Valtio menettää verouudistuksessa
Lopputulos tästä kaikesta on, että Suomen ennätyskeveä
yhtiöverotus kevenee tosiasiassa entisestään. Nykyisellä
voittojen tasolla yhteiskunta menettää verotuloja puolisen miljardia
euroa eli kolmisen miljardia markkaa. Pakettiin on liitetty myös muita
verokevennyksiä. Pääomaveron alentaminen 28 %:iin keventää
vuokra-, korko- ja metsätulojen verotusta. Varallisuusverotuksen alaraja
nousee 250 000 euroon ja prosentti laskee 0,9:stä 0,8 %:iin. Sukupolven
vaihdoksessa lahjavero peritään 40 %:sta lahjan arvosta.
On myös eräitä veronlisäyksiä. Asuntovelallisten
ja muiden velallisten verotus nousee, koska korkojen verovähennys alenee
29 %:sta 28 %:iin, koska pääomaverotus laskee. Myyntivoiton verotuksessa
hankintamenovähennys 10 vuoden omistuksen jälkeen laskee 50 %:sta
40 %:iin.
Vakuutusyhtiöt nostivat eläkesäästämisestä metelin
Paljon kohua on nostettu vapaaehtoisen eläkesäästämisen
verotuksesta. Säästämisen yhteydessä verovähennys
tehdään ansiotulon sijasta pääomatulosta eli vähennyksen
hyöty alenee. Vähennys lasketaan pienemmän prosentin mukaan,
koska pääomavero on alempi kuin ansiovero. Vakuutusyhtiöt
nostivat asiasta metelin, mutta tajusivat sitten, etteivät saa eläkesäästäjiä,
jos haukkuvat esitystä. Metelöinnin osa syy on, että ne ovat
mainostaneet verokevennystä alkupäässä, mutta ovat jättäneet
korostamatta, että eläkettä saadessa verotus on verotuksen
progression takia vastaavasti kireämpää. Muutoksen jälkeen
kun säästöt saadaan nostaa eläkkeinä, ne verotetaan
vastaavasti pääomatuloveron mukaisesti, joka on pienempi kuin
ansiovero.
Eläkesäästämisen verokevennys on suosinut eniten suurituloisia.
Pienituloinen eläkesäästäjä ei saa samaa etua eikä
tällaisia verokevennyksiä ole annettu esimerkiksi säästöihin
aikuisopiskelun tai yrittämisen aloittamiseen saati työttömille.
Hallituksen eläkevakuutusesityksessä vuoden 2005 jälkeen
säästettyjä varoja ei saisi nostaa eläkkeinä ennen
62 ikävuotta. Voimassa olevien sopimusten osalta tarvittaisiin pidempi
siirtymäaika siten, että vanhoja eläkesäästöjä
eläkkeinä maksettaessa vero peritään ansioveroprosentin
eikä alemman pääomaveroprosentin mukaan. Vaikka suurituloisia
suosivaa järjestelmää on perusteltua korjata, se on tärkeä
tehdä niin, että oikeusturva toteutuu.
Matti Louekosken työryhmä esittää eläkesäästämisen
kaltaista verokevennystä muuhunkin säästämiseen, jolloin
suurimpia hyötyjiä ovat suurituloisimmat. Miksi ei esitetä
kevennyksiä pieni- ja keskituloisille? Nämä asiat nousevat
keskusteluun viimeistään valtion vuoden 2005 budjetin ja syksyn
2004 tuloratkaisun yhteydessä samalla, kun väittely yhtiöverotuksesta
jatkuu keväällä, kun asia tuodaan eduskunnalle.
Pekka Tiainen