Hankala potilas

Professori Antti Arstila kirjassaan ”Älä luota sairaalaan” on kartoittanut, millainen on hankala potilas. Se on sellainen, joka haluaa, että lääkäri kuuntelee häntä, joka haluaa osallistua hoitonsa suunnitteluun ja haluaa tietää sairaudestaan kaiken. Se on semmoinen, joka haluaa lukea potilasasiakirjansa ja ottaa niistä kopiot. Hankala potilas myös tekee kanteluita, jos häntä kohdellaan huonosti. Eli juuri sellainen, joka haluaa itseään hoidettavan potilaslakien edellyttämällä tavalla. Potilaslaki on ollut lakiin kirjattuna jo niin kauan että luulisi kaikkien jo tietävän siitä. Vaan kun ei tiedä. Koska nämä potilasasiamiehet, joiden vastuulle tiedottaminen on jätetty, eivät ole siitä tarpeeksi tiedottaneet. Onneksi asia on pikkuhiljaa korjaantumassa sillä hankalat potilaat osaavat itse ottaa selvää oikeuksistaan. Mutta se ei taida ihan riittää. Jos lain kirjainta ei noudateta terveydenhuollossa, eivät potilaan oikeudet toteudu. Pieni lohtu se potilaalle on, että pykäliin voi vedota.

No, lähdetäämpä sitten valittamaan. Hankala potilas kirjoittaa tuntemuksiaan niin että meinaa jännetuppitulehdes tulla. Lääkäri vastaa lääninhallitukseen. Saat sentään lukea ne, jos ymmärrät niin vaatia. Hankala potilas ymmärtää, mutta ei tiedä itkeäkö vai nauraa!! Kun niitä sepustuksia lukee ihan silmissä näkee, miten lääkärin nenä kasvaa. Hänellähän ei tietenkään ole mitään muistikuvia asioista, mutta potilasasiakirjojen mukaan kaikki on mennyt oikeaoppisesti. Hankalan potilaan mielestä siellä ei täsmää kuin nimi ja syntymäaika.

Vastaus tulee aikanaan ja ihme on tapahtunut. Lääkärin on todettu toimineen huolimattomasti. Lääkäriä kehoitetaan kiinnittämään huomiota vastaisen toiminnan varalle. Mutta mitä tapahtuu? Sen verran sitä huomiota kiinnitetään, että hankalasta potilaasta tulee huomaamaton. Hoitoon pääsy vaikeutuu jne. jne. ja upsista, kuinkas sattuukaan, tapahtuu vielä hoitovirhekin. Ei hätää.Onhan sairaala vakuuttanut potilaansa. Taas kirjoitat niin, että jännetuppitulehdus tulee varmasti. Tosin potilasasiamies auttaa puhtaaksikirjoituksessa samalla puolustellen että ovathan lääkäritkin vain ihmisiä. Hankala potilas ei saa sympatiaa, eihän hoitovirhe ole minkään kriisiavun väärti. Kotiin vaan siitä yksin puimaan asioita ja odottamaan pariksi vuodeksi päätöstä. Vastaus masentaa entisestään. Hoitovirhettä ei voida todeta vaan hoito on toteutunut yleisesti hyväksyttyjen hoitoperiaatteiden mukaisesti. Tämä vastaus annetaan vuosittain yli 5000:lle hankalalle potilaalle vammasta riippumatta. Nämä onnettomat kun luulivat, että potilaalla on oikeus hyvään ja laadukkaaseen hoitoon. Kuka kumma se on mennyt huonon hoidon hyväksymään.

Viimeisillä voimillaan hankala potilas menee ylilääkärin luokse. Jos vaikka saisi vähän myötätuntoa ja edes anteeksipyynnön. Sieltä tuleekin äkkilähtö. Anteeksipyyntöön ei ole mitään tarvetta. Tämä myös kirjataan potilasasiakirjoihin, että varmasti muistat loppuelämäsi olleesi hankala. Lähtiessä nappaat sairaalan esitteen mukaan. Siellä lukee seuraavaa: ”Hankalissa asioissa voit kääntyä osaston ylilääkärin puoleen, asiat voidaan selvittää keskustellen.”. Sairaala vaan jätti kertomatta, että kaikilla ei ole alkeellisiakaan vuorovaikutustaitoja. Siinä meni sitten se ihmisarvokin.

Hankala potilas ottaa yhteyttä Potilasliittoon. Siellä ei näille asioille ole voitu mitään koko toiminnan aikana. Puheet ovat menneet päättäjien kuuroille korville. Ei heillä ole omaa asianajajaakaan. Hankala potilas, hankala kun on, soittaa yksityiselle asianajajalle. ”Se on kuulkaa kuin piru raamattua lukisi näissä asioissa”. No seuraava etappi on presidentti. Hän kääntää asian sosiaali- ja terveysministeriöön. Vastaus tulee yli vuoden kuluttua. Kiirettä niilläkin pitää palkankorotuksiensa kanssa.

Odotellessa hankala potilas on varmuuden varalta siirtynyt yksityiseen hoitoon. Mutta mikä on vastaus: ”Olette ottanut esiin tärkeän asian . Potilaslaista tiedottamista on lisättävä”. Ministeri ei kertoneut kenelle ja miten se hoidetaan. Ilmeisesti hankalan potilaan on sekin tehtävä. Tuumasta toimeen. Nyt et sitten olekaan vain hankala potilas. Olet vielä mielenterveysongelmainen. Ainakin niiden mielestä, jotka ovat sattuneet saamaan hyvää hoitoa. Niitä on tutkimusten mukaan 9 kymmenestä. Joka kymmenes on siis se hankala potilas. Ellei ole huomannut hankaluuttaan ja älynnyt olla hiljaa. Hankala potilas kyllä myöntää, että tällainen voi käydä psyyken päälle. Tämän on myös vahvistanut ruotsalainen lääkäri

TV-ohjelmassa Solarpleksus keväällä –02. Ehkä Ruotsissa ei ole hankalia potilaita. Suomessapa on. Tosi hankalia. Hankala potilas tekee vielä rikosilmoituksen virkavelvollisuuden laiminlyönnistä. Siihen antaa vastauksen itse TEO (terveydenhuollon oikeusmurhakeskus). ”Hoito on kokonaisuutena ollut oikeaoppista”.

Hankala potilas jää miettimään? Miten hoito on voinut olla oikeaa, kun diagnoosi on väärä? Ei mahdu tämmöinen lääketiede maalaisjärkeen. Ja mitä sanoo syyttäjä? Tuo virkaveli, jolla ei ole hajuakaan lääketieteestä, mutta toki uskoo kun ”Jumalat” puhuvat, että ”laiminlyöntiä on pidettävä vähäisenä”. Niin, eihän hankalalta potilaalta meinannut lähteä kuin henki. Onkohan eutanasia sittenkin tullut jo Suomeen????

Inka Svan
Muutosvoimien ehdokas
nro 58 Mikkelistä