Luokitukset tulkintana:
demokratian ja toiseuden ulottuvuuksia kirjastoluokituksessa
Avainsanat: luokitukset, luokitusjärjestelmät, kirjastot,
tulkinnat
Abstract:
My essay aims to reflect theoretically classification practices and
classification systems as
mental tools and technologies made to assest our thinking processes,
as well as the
interpretative character of the classifications. Classifications as
interpretations have their
culturally specified presuppositions and consequences. As a case I
present the
practices of public library classification systems in Finland. Libraries
are taking part of the
cultural and political signifying processes by making visible and naturalizing
the information
categories. The future challenge for the library information design
is to make visible the dialog
between the texts, users and their cultural contexts.
1. Luokittelu on inhimillistä, ja eläimellistäkin
Ihmisten tavat jäsentää ja järjestää ympäristöönsä
liittyvää tietoa ja konkreettisia
objekteja ovat kiinnostaneet erityisesti kulttuuriantropologeja. Esimerkiksi
tästä kiinnostuksesta käy vaikkapa ranskalaisen strukturalistin
ja antropologin Claude Lévi-Straussin strukturaaliantropologia.
Lévi-Straussin mukaan kulttuurinen toiminta koostuu arvottamisen
ja valinnan järjestelmistä. Kulttuuria tulkitaan merkityksellistämiskäytäntöjen
ja niiden kategorioiden ja luokitusten kautta, joihin ne konstruoituvat.
Kulttuuriselta kannalta on merkityksellistä sekä se, mitä
yhteisö ilmaisee ja vakuuttaa, että se, minkä se kieltää
ja tukahduttaa. (McCarthy 1996.)
Lévi-Strauss olettaa (Leach 1970), että luokitteleminen ja luokittelemisen kyky ovat olemassa eläimilläkin. Jokaisella nisäkkäällä tai linnulla on kyky jonkinasteisten luokkakategorioiden tekoon, eläimet pystyvät hänen mukaansa tekemään eron ainakin lajitoverien ja petoeläinten, koiraiden ja naaraiden välillä. Eläimet pystyvät erotteluihin ja luokitteluihin, jotka ovat merkityksellisiä hengissäpysymisen kannalta. Tällaisia ovat Lévi-Straussin mukaan esim. eronteko syötävän ja ei-syötävän tai alistuvan ja hallitsevan käyttäytymisen välillä.
Ihmisen puhekyky lisää ja monimuotoistaa hänen luokittelukykyään,
mutta luokittelun toiminnassa on silti Lévi-Straussin mielestä
kyse perimmältään eläimenomaisesta käytöksestä.
Ihmisen hengissäsäilyminen edellyttää lajitoverien
yhteiskunnalliseen asemaan liittyvien erottelujen hallitsemista. Yksinkertainen
tapa hallita näitä erotteluja on siirtää eläintason
luokat ihmisten yhteiskunnalliseksi luokitukseksi. Näin syntyy totemismin
järjestelmä, joka yhdistää eläin- tai kasvilajeja
ihmisryhmiin klaaneiksi. Klaanissa esim. joku eläinlaji toimii tietyn
sukulaisuusryhmän kantaisänä ja symbolina.
Totemismi on sosiaalisten sukulaisuussuhteiden luokittelujärjestelmä,
jolla on poliittisia, oikeudellisia ja uskonnollisia tehtäviä,
se mm määrittää avioliittoa, keskinäistä
apua ja yhteiskunnallisen valvonnan toteutumista. Totemismin yhdeksi funktioksi
voitaisiin Lévi-Straussin ajatusten perusteella siis tulkita myös
toimiminen eräänlaisena hyvin varhaisena muistiteknologiana.
2. Ajattelun apuvälineet ja teknologiat
Ihmisen ajattelun ja muistin apuvälineiden historia ulottuu ihmiskunnan
alkuhämäriin.
Kognitiotutkija Donald A. Norman puhuu kirjassaan "Things that
make us smart"
(Norman 1994) sekä konkreettisista että psyykkisistä
apuvälineistä, jotka lisäävät
ihmisen älyllistä selviytymiskykyä. Sellaisten konkreettisten
apuvälineiden kuin kynien,
paperin, laskukoneiden, muistikirjojen, kalentereiden, päiväkirjojen
jne. ja niiden
edeltäjien (savitaulut, papyrukset jne.) lisäksi on olemassa
myös psyykkisiä apuvälineitä
(mental tools) ihmisen ajattelulle.
Psyykkisiä apuvälineitä ovat Normanin mukaan esimerkiksi
kirjoittaminen, lukeminen,
aritmetiikka ja logiikka. Psyykkisten apuvälineiden mahti on niiden
luomissa
informaatiota järjestävissä säännöissä
ja rakenteissa; ne ovat käytäntöjä, joiden
käyttöönotto tekee ajattelemisen ja toimimisen mahdolliseksi
jollakin uudella tavalla,
samaan tapaan kuin muistisääntöjen keksiminen mahdollistaa
muistamisen uudella,
helpommalla tavalla.
Ilman kirjoitus- ja lukutaitoa ei abstraktisti järjestynyt, luokitteleva
ja selittävä
maailman tutkiminen ei ole mahdollista. Kirjoitustaidon kehittymiseen
liittyvät ajattelun
muodonmuutokset ovat aika samansuuntaisia kuin uuden median välineiden
ja
ilmaisupintojen vuorostaan mahdollistamat muutokset kirjoittamisessa:
tekstigeneraattorit, kyborgisen ja yhteisöllisen kirjoittamisen
ja ajattelun muodot
muuntavat kirjoittamista askelen tai useammankin verran kauemmas kirjoittavan
yksilön ja hänen ajatustyökalunsa persoonallisesta suhteesta.
Siirryttäessä
uudentyyppiseen kirjoittamiseen myös kirjoitus- ja lukutaidon
sisältö muuttuu: jotakin
katoaa ja jotakin uutta syntyy, aivan kuten siirryttäessä
suullisesta kulttuurista
kirjalliseen (enemmän aiheesta ks. Ong 1982).
Luokituksen järjestelmät tulevat psyykkisenä apuvälineenä käytännön merkitykseltään lähelle kirjoittamisen taitoa. Kirjoitustaidon synty myös lisäsi luokitusten tarvetta, koska kirjoitetut dokumentit täytyi jollakin tavalla järjestää ja löytää.
Luokitukset ajattelun apuvälineinä näyttäisivät
toimivan kolmella tasolla:
1. eläimille ja ihmisille yhteiset hengissäsäilymisen
tarpeisiin kytkeytyvät luokittelut
(esim. uhkaava ja ei-uhkaava käytös)
2. psyykkisenä tekniikkana toimivat, ajattelua muuntavat luokitukset
(esim. runonlaulajien ja tarinankertojien muistitekniikat)
3. luokituksen teknologia: materialisoituneet ajattelun välineet
Ensimmäisellä tasolla kyse on pelkistetyimmillään
vaistonvaraisesta ympäristön jäsentämisestä,
joka liittyy elossapysymiseen (vrt. esim. ihmisen ajattelun kategorioiden
muutokset katastrofitilanteissa) tai arkisemmalla tasolla asioiden tai
kohteiden järjestämisestä käytännön
tarpeita parhaiten palvelevalla tavalla. Psyykkisen tekniikan haltuunotto
vaatii oppimista ja ponnistelua: kyse on jonkin senlaatuisen menetelmän
omaksumisesta, mikä ei kuulu ihmisen "luontaiseen" ajattelutapaan,
vaan opittuna mahdollistaa jonkin uuden toimintatavan.
Materialisoitunut luokitusjärjestelmä on jo teknologia, jolla
on oma muodossa tai
toisessa julkikirjoitettu järjestelmäkuvauksensa: puhelinluettelo,
arkistointijärjestelmä
jne. Erilaiset luokitusjärjestelmät ovat sinällään
muistiteknologioita. Lisäksi ne toimivat
pohjana monissa teknisissä muistia täydentävissä
teknologioissa.
3. Luokitusten näkymättömyys
"Matemaattiset tiedot ovat järkemme sillä tavoin
rakentamia, että ne toimivat aina ikään kuin olisivat
tosia, johtuipa se sitten siitä että ne ovat
myötäsyntyisiä tai siitä että matematiikka on
keksitty ennen
muita tieteitä. Ja kirjaston ovat rakentaneet ihmiset,
joilla oli inhimillinen järki ja jotka ajattelivat
matemaattisesti, sillä ilman matematiikkaa ei tehdä
labyrinttejä. Siispä täytyy verrata omia
matemaattisia oivalluksiaan kirjaston rakentajien oivalluksiin,
ja tästä vertailusta syntyy tiede, sillä
tämä on termien tiedettä termeistä."
(Umberto Eco: Ruusun nimi)
Luokittelu kaikilla eri tasoillaan on oleellinen osa jokapäiväisiä
merkityksellistämis-,
tulkinta- ja muistamiskäytäntöjämme. Järjestämme
kotimme ja toimintaympäristömme
esineet tukemaan suoriutumistamme toimissamme (päällysvaatteet
eteiseen, kattilat
keittiöön jne.), järjestämme myös tarvitsemaamme
tietoa kaiken aikaa tietokoneemme
tiedostoihin, työpöydälle, muistilehtiöön
raapustettuihin merkintöihin jne. Tämän
lisäksi joku muu on järjestänyt ja standardoinut useimmat
asiat ympäristössämme:
kuinka talomme on rakennettu ja käyttämämme esineet
valmistettu, ja varsin pitkälle
senkin millä tavoin käytämme esineitä, millä
tavoin olemme yhteydessä toisiimme,
työskentelemme tai millaisin käytännöin yhteiskunnassa
hoidetaan meihin liittyviä
asioita.
Elämässämme vaikuttavista luokituksista ja standardeista
kutoutuu tiheä verkko, jonka
osaset ovat kiinteästi toisiinsa yhteydessä, itse olemme
niin kiinteästi tämän verkon
sisällä, että sen eri osasten ja oman luokittelutoimintamme
havaitseminen on meille
lähes mahdotonta. Jokin luokitusjärjestelmien verkoston osa
tulee näkyväksi vain
katoamisensa hetkellä, hetkellä jolloin sen syrjäyttää
jokin toinen luokituksen tai
standardin muoto.
Luokituksen kaaviot kartoittavat todellisuuden alueita. Ne ovat avaimenreikiä
tai
luuppeja todellisuuteen ja historiaan, uuden luomisen ja menneen muistamisen
ja
hahmottamisen välineitä sekä yksittäisille henkilöille
että yhteisöille, yhteiskunnille ja
kulttuureille. Ne voivat kuitenkin olla myös labyrintteja, joiden
tahattomana tai
tahallisena vaikutuksena on tiedon kätkeminen ja tiedonsaannin
ja toimintatapojen
mahdollistaminen vain niille jotka pystyvät ratkaisemaan labyrintin
arvoituksen.
Arvoituksen ratkaistakseen tulee kuulua samaan kulttuuriin, jakaa samat
ennakkotiedot
ja arvot kuin labyrintin tekijä.
Standardoitujen luokitusjärjestelmien luominen esimerkiksi arkistointia
varten
merkitsee järjestelmää toteuttavalle organisaatiolle
sitoutumista luokituksen
infrastruktuuriin ja tietyn muistamisen muodon asettamista etusijalle.
Tässä
prosessissa joidenkin asioiden mukaan ottaminen tai ulkopuolelle jättäminen
ovat
poliittisesti ja eettisesti tärkeitä ratkaisuja. (Bowker
& Star 2000; jatkossa BS)
Luokittelu on siis joidenkin asioiden näkyväksi tekemistä,
luonnollistamista, ja toisten
asioiden näkymättömäksi ja vieraaksi tekemistä.
Itse luokitukset ovat onnistuessaan
lähes näkymättömiä. Mitä parempi ja käytettävämpi
luokitusjärjestelmä, sitä vaikeampi
sitä on lainkaan havaita. Käytettävyys määrittyy
tässä yhteydessä ihmisen havainto- ja ajatteluprosesseihin
sekä luonnollistuneisiin käsiterakenteisiin ja arvoihin perustuvaksi
ja
liukenevaksi järjestelmäksi.
4. Luokitusten infrastruktuuri ja välineitä sen näkyväksi tekemiseksi
Many classifications appear as nothing more than lists
of numbers with labels attached, buried in
software menus, user's manuals, or other references.
(...) (N)ew eyes are needed for reading
classification systems, for restoring the deleted and
dessicated narratives to these peculiar cultural,
technical and scientific artifacts.
(BS 2000)
Geoffrey C.Bowker ja Susan Leigh Star (BS 2000) toteavat,
että tapa, jolla
luokitusjärjestelmät läpäisevät elämäämme
nostaa esiin uudentyyppisen tutkimuksen
tarpeen. Tässä tutkimuksessa tulisi voida yhdistää
yhteiskunta- ja informaatiotieteitä ja
kartoittaa mm erilaisten luokitusjärjestelmien toisiinsa kytkeytymisen
dynamiikkaa.
Välineiksi he ehdottavat empiiristä tutkimusta informaation
käytöstä, työympäristöistä
ja yleistyneistä työvälineistä sekä olio-ohjelmoinnin
ja informatiikan tutkimuksen
tarjoamia mahdollisuuksia. Tarvittavan uuden tutkimuksen tulisi muodostaa
yhdistelmä
tutkimuksellisesta, runollisesta ja taiteellisesta lähestymistavasta,
samaan tapaan kuin
hypertekstissä yhdistyvät nämä ominaisuudet. Järjestelmällisten
luokitusten tulisi
yhdistyä ihmisten arkisiin luokituskäytäntöihin
ja muodostaa heidän elämänsä kannalta
järkeviä kokonaisuuksia.
Näin kuvattu uusi tutkimusalue soveltuu epäilemättä
yhdeksi uudentyyppisen
informaatiodesignin haasteelliseksi tavoiteohjelmaksi. Mutta mistä
aloittaa
tämäntapainen kaikkeusprojekti? Bowker ja Star tarjoavat
lähtökohdaksi
menetelmää, jota kutsuvat nimellä infrastruktuurin
nurinkääntäminen (infrastructure
inversion), jolla he tarkoittavat ponnistelua informaation infrastruktuurien
näkyväksi
tekemiseksi.
Donald A. Norman viittaa infrastruktuurin havaitsemisen yhteydessä
(Norman 1998)
hyönteisiin, jotka pitävät luurankoaan kehonsa päällä
(niillä on siis tavallaan
nurinkäännetty luuranko), tai 1800-luvun lopun kaupunkeihin,
joiden katujen ilmatilan
täyttivät sinne tänne risteilevät sähkö-
ja puhelinjohdot, jotka näkyvästi ilmaisivat uusia
energia- ja kommunikaatioväyliä. Inhimillisestä näkökulmasta
infrastruktuurin
näkyvyys on Normanin tulkinnan mukaan epäesteettistä,
jollain tapaa luonnotonta.
Näkymättömyys kuuluu infrastruktuurin tarvike/väline-luonteeseen.
Infrastruktuurilla tarkoitetaan perusrakenteita, jotka mahdollistavat
järjestelmän
toiminnan. Tyypillisiä infrastruktuureita ovat esim. kuljetusjärjestelmät,
tiedonsiirtojärjestelmät, tai vaikkapa joukkotiedotuksen
tai julkaisutoiminnan
infrastruktuuri kaikkine toiminnan mahdollistavine osineen. Koska infrastruktuurin
rooli on tukea ja mahdollistaa asioita, sen kuuluu olla näkymätön.
Infrastruktuurien
luominen on kallista, aikaavievää, poliittisiin ja kaupallisiin
kilpailutilanteisiin sidottua,
ja kerran luotujen infrastruktuurien purkaminen vaikeaa, jopa mahdotonta.
Bowkerin ja Starin infrastruktuurin nurinkääntämisen
menetelmän pyrkimyksenä on
opetella katsomaan informaation rakenteita niin etteivät ne sulaudu
taustaansa.
Tällöin tarkastelun kohteeksi voidaan ottaa seuraavat asiat:
1. luokitusten läpäisevyys ympäristössämme
(Ubiquity)
2. luokitusten materiaalisuus ja rakenne (Materiality and Texture)
3. menneisyyden luokitusten määrittelemättömyys
(Indeterminacy of the Past)
4. luokituksen käytäntöjen politiikka (Practical Politics)
Luokitusten materiaalisuudella Bowker ja Star viittaavat siihen, että
luokitukset eivät
ole yksinomaan käsitteellisiä tai symbolisia välineitä,
vaan ne materialisoituvat mm
organisaatioiksi, laitteiksi, ohjelmiksi. Luokitusten suhde menneisyyteen
ja muistiin on
mielenkiintoinen. Bowker ja Star väittävät, että
menneisyyteen ei ole muuta pääsyä
kuin jonkinlaisen luokituksen kautta, eikä meillä voi olla
kovin selvää käsitystä
menneiden aikojen omista luokituksista. Kaikki tapamme puhua menneisyydestä
perustuvat luokitukseen ja ovat nykyisyydestä lähtöisin,
nykyisyyden luokkajärjestelmiä.
Läpäisevät, materialisoituneet luokitusjärjestelmät
ja standardit kehystävät ja esittävät
meille menneisyyden sekä jaottelevat nykyhetken. Luokitusten soveltaminen
on käytännön politiikkaa, jonka kautta luokitukset saavat
ilmenemismuotonsa ja
vaikuttavuutensa.
5. Luokituksen käytäntöjen politiikka
Luokittelu on tilallista, ajallista tai tilallis-ajallista maailman
jaottelua Bowkerin ja
Starin määritelmän mukaan (BS 2000).
Abstraktissa ja ideaalisessa muodossaan luokitusjärjestelmän
periaate edellyttää
Bowkerin ja Starin mielestä kolmea asiaa:
1. järjestelmässä sovelletaan vakiintuneita luokitusperiaatteita
2. järjestelmän luokat ovat toisensa poissulkevia
3. järjestelmä kuvaa kattavasti sen osan todellisuutta, jonka
kuvaamiseen se on kehitetty.
Kaikki luokitusjärjestelmän ideaalimuodon ominaisuudet ovat
käytännön
soveltamisessa problemaattisia, ja kyse onkin tavoitteista joihin luokituksilla
pyritään.
Todellisuuden oleellisten osien kattava kuvaaminen on mahdotonta, eikä
todellisuus
jäsenny helposti ja väkivallatta toisensa poissulkeviin yksiselitteisiin
luokkiin.
Ympäröivän maailman muutokset myös haastavat kaiken
aikaa vakiintuneet
luokitusperiaatteet muuttumaan, mutta mikäli periaatteita joudutaan
oleellisesti
muuttamaan, asettuu koko järjestelmän toimivuus kyseenalaiseksi.
Käytännön ilmentyminä luokituksista ovat mm tautiluokitukset
(terveydenhoito,
vakuutukset), palveluluokitukset (julkiset palvelut, mm sosiaalitoimi),
kulttuuriaineistojen luokitukset (museot) ja erilaiset arkistointikäytännöt.
Kaikilla näillä
käytännöillä on tuntuvat poliittiset vaikutuksensa
elämäämme: voimme saada vain
sellaista hoitoa, sellaisia palveluja ja sellaista tietoa, joka asettuu
osaksi annettuja
luokituksia.
Luokitusten soveltavien käytäntöjen poliittinen luonne
ei jää vallankäytön kohteeksi
joutuvalle epäselväksi sentyyppisissä tilanteissa kuin
lapsen huostaanoton
toteuttamisessa, kuntoutustarpeen arvioimisessa ym viranomaisratkaisuissa,
jotka
muuttavat koko yksilön elämän edellytyksiä. Sen
sijaan vallankäytön luonne jää usein
hämäräksi, kun on kyse tiedon luokituksista. Kansalainen
ei voi tietää eikä arvioida,
mitä tietoja hän jää paitsi.
6. Kirjastoluokituksen tavoitteet ja ongelmat
Kirjastotyön käytännöllisessä kontekstissa
luokitusjärjestelmä nähdään kaavana, jonka
mukaan dokumentit voidaan asettaa loogiseen järjestykseen niiden
asiasisällön tai
muodon mukaan (Sievänen-Allen 1978). Looginen järjestys palvelee
sekä aineiston
tietosisältöjen että dokumenttien fyysisten muotojen
järjestämistä. Sekä dokumenttien
säilytys että niiden löytyvyys ja käytettävyys
ovat koko järjestelmän tavoitteena.
Dokumenttien käytettävyyteen kirjastojen luokitus- ja indeksointikäytännöt
lisäävät
oman ulottuvuutensa kuvailemalla dokumenttien sisällön ja
sijoittamalla sen eri
tiedonalojen muodostamaan kokonaisuuteen. Luokitusjärjestelmä
tulee tässä mielessä
lähelle dokumenttiavaruuden käyttöliittymän ideaa.
Kirjaston luokitusjärjestelmä vakiintuneessa muodossaan käsittää:
1. Taulukot (luokittainen järjestelmän rakenne)
2. Hakemiston (aakkosellinen tai jossakin muussa kuin taulukko-osan
ilmaisemassa
järjestyksessä esitetty aiheenmukainen luettelo).
3. Järjestelmän notaatiot, jotka esittävät
symboleina luokitusjärjestelmän jaottelun;
symboleilla (yleisimmin luokkanumeroilla) on viittaussuhde dokumentin
sijaintipaikkaan (hyllyjärjestys ja hyllyopasteet).
4. Ylläpito-organisaation, joka tarvitaan järjestelmän
ajan tasalla pitämiseksi
Kirjastoluokituksia on maailmassa olemassa tuhansittain. Merkittävän
aseman
saavuttaneita järjestelmiä ovat esim. useimpien tieteellisten
kirjastojen käyttämä UDK,
joka oikeastaan perustuu Melvil Deweyn kymmenluokitteluun, jonka
sovelluksiin puolestaan
kuuluu myös mm suurimmassa osassa Suomen yleisiä kirjastoja
käytössä oleva YKL,
yleinen kymmenluokitus. Mm Helsingin kaupunginkirjastolla vanhana ja
perinteistään
kiinnipitävänä Suomen suurimpana yleisenä kirjastona
on oma luokitusjärjestelmänsä
(HKLJ).
Kirjastojen luokitusjärjestelmät perustuvat kunkin tiedonalan
omaan tutkimukseen,
mutta luokitusjärjestelmän sisäisen johdonmukaisuuden
vaatimuksen vuoksi
kirjastoluokitus ei voi suoraan noudattaa eri tiedonalojen omia jaotteluja:
eri
tiedonalojen välillä on huomattavia eroja jäsentelytavoissa.
Kirjastoluokituksessa
joudutaan rakentamaan universaalia tietoluokitusta.
Kirjastoluokitukseen sen monituhatvuotisen historian aikana eniten vaikuttanut
tiedonfilosofinen luokittelu on Aristoteleen tieteiden systematiikka,
jonka mukaan
antiikin kirjastot järjestettiin systemaattisiin luokkiin. Aristotelinen
luokitus perustuu
binariteetteihen: asiat luokitellaan tiettyjen ominaisuuksien mukaan,
joita luokiteltavilla
kohteilla joko on tai ei ole. Aristoteliseen ajatteluun perustuvat
luokitusjärjestelmät
voidaan jakaa kahteen ryhmään sen mukaan käytetäänkö
luokan kriteerinä yhtä ainoaa
ehtoa vai useampien ehtojen yhdistelmää. Aristoteleen ajatteluun
perustuvat
tiedonluokituksen mallit ovat vaikuttaneet voimakkaasti monien tieteiden,
mm fysiikan
ja biologian systematiikan luokituksiin. (Sievänen-Allen 1978;
BS 2000.)
Suurin osa kirjastojen luokitusjärjestelmistä on hierarkkisia
järjestelmiä, eli tieto
ilmaistaan niissä ylä- ja alakäsitteiksi hahmottuvina
kategorioina.
Toinen kirjastoluokituksen tyyppi on ns. analyyttis-synteettinen luokitus,
jonka
tunnetuin teoreetikko on intialainen matemaatikko ja kirjastoluokituksen
filosofi
S.R.
Ranganathan. Hänen 1930-luvulla kehittämänsä
kaksoispisteluokituksena (CC, Colon
Classification) tunnettu luokitusjärjestelmänsä perustuu
intialaiseen Veda-ajatteluun
tiedon ykseydestä. Tieto ei järjesty siinä hierarkioiksi
vaan faseteiksi, eräänlaisiksi
näkökulmiksi tarkasteltaviin kohteisiin, tai objektien erilaisiksi
olomuodoiksi.
Ranganathanin teorian avulla on mahdollista laatia hyvinkin monenlaisia
ja toisistaan
poikkeavia luokitusjärjestelmiä, joilla on silti taustallaan
yhtenäinen järjestelmäajattelu.
Järjestelmien laatimisen perustaksi Ranganathan kehitti normiston,
joka käsittää
ajatteluprosessia ohjaavat peruslait, kirjastotieteen lait, luokitusjärjestelmän
suunnittelua koskevat säännöt, periaatteet taulukkojen
järjestyksestä sekä periaatteet ja
ohjeet luokitustyötä varten. (Kuronen 1996.)
Merkittävä piirre luokitusjärjestelmissä on niiden
suhde kirjastoon tilallisena
konstruktiona: luokitusjärjestelmä on kirjastotilan käyttöliittymä.
Se järjestää ja
määrittää sekä olemassaolevaa materiaalia
(jonka määrät ovat tärkeitä suhteissa
tilaan), tilasuunnittelua ja aineiston ryhmittelyn mahdollisuuksia
että tiedon löytymistä
ja asiakkaiden liikkumista tilassa. Yksittäisen ennalta selvärajaisen
tiedon löytymisen
lisäksi sen tulisi myös tarjota mahdollisuuksia satunnaisiin
löytöihin.
Luokitusjärjestelmän logiikka läpäisee koko kirjastotoiminnan
logiikkaa hyvin laajasti.
Luokitusjärjestelmä ilmenee kirjastoteknologiana ainakin
seuraavissa muodoissa:
1. luokitusjärjestelmän kirjallinen kuvaus
2. aiheenmukaiset luettelot, valikoima- ja suositusluettelot
3. kirjastojärjestelmän tiedonhakuohjelma
4. kirjaston tilanjako ja aineiston sijoittelu
5. yleisopastejärjestelmä
6. hyllyopasteet
7. signumit (sijaintipaikan osoittimet itse aineistossa)
8. aineiston hankintajärjestelmä
9. kokoelmanhoitotyö
Luokitusjärjestelmän runko, sen taulukot, on pakosta jäykkä
ja hitaasti muuntuva, sillä
juuri se materialisoituu kirjastotilan rakenteiksi ja kirjastotyön
käytännöiksi, joiden
muuttaminen vaatii runsaasti resursseja. Ajatusleikkinä voisi
silti olla mielenkiintoista,
jos kirjaston aineisto olisi joka käyntikerta järjestetty
eri tavoin. Kirjaston
virtuaalistuminen tuo tähän problematiikkaan tietenkin uusia
näkökulmia, johon palaan
vielä tuonnempana.
Taulukko- ja hakemisto-osien suhde on oleellinen ulottuvuus luokitusjärjestelmän
toimimisen kannalta. Hakemisto-osa termien välisiin suhteisiin
liittyvine viittauksineen
täydentää kiinteämpiluonteista taulukko-osaa ja
muodostaa elävän, herkemmin
reagoivan osan luokitusjärjestelmää. Hakemistojen viittauskäytännöt
muodostavat
eräänlaisen hypertekstin esiasteen, jossa kollektiivisen
tason assosiaatiot (yleisesti
käytössä olevat rinnakkaistermit tai yleisesti toisiinsa
yhdistyvät tiedonalat) yhdistetään
toisiinsa, vaikka ne käytännön syistä sijaitsevat
eri kohdissa luokitusjärjestelmän
luokkajakoa.
Taulukon ja hakemiston toisiaan täydentämisen idea on havaittavissa
myös
verkkoaineiston järjestämiseen ja hakuun liittyvissä
palveluissa: aihehakemistot
perustuvat luokitusjärjestelmän taulukko-osan ideaan, tiedon
järjestämiseen harkiten
valituksi kokoelmaksi. Hakukoneiden toimintaidea taas perustuu dokumenttien
kuvailuun joko dokumentistä itsestään poimituin termein
tai nykyisin jo melko yleisesti
dokumenttia kuvaavien avain- tai asiasanojen sisällyttämiseen
osaksi dokumentin
metakoodia. Kumpikaan tiedonkuvailun muoto, taulukko tai hakemisto,
ei ole yksinään
riittävä, vaan onnistuneet tiedonhakukäytännöt
vaativat molempien lähestymistapojen
olemassaoloa. Jonkinasteista luokitusjärjestelmän kaavaa
tarvitaan kontrolloidun
asiasanaston luomisessa taustalla, jotta käytetyistä termeistä
ja niiden keskinäisistä suhteista
tulisi loogisia. Relevantteihin tuloksiin johtava ammattimainen tiedonhaku
laajasta aineistosta
vaatii kontrolloidun asiasanaston.
Kirjaston virtuaalisessa muodossa myös luokitusjärjestelmän
rungon eläminen on
mahdollista; kirjastojen verkkopalveluista esim. Hämeenlinnan
kaupunginkirjaston
Makupalat järjestää
aineistonsa yksinkertaisemman ja arkipäivän ajattelua lähempänä
olevan jaottelun perusteella, kun taas yleisten kirjastojen yhteisen
verkkopalvelun
Linkkikirjaston
järjestys noudattaa kirjastojen virallista luokitusjärjestelmää.
Kirjastoluokituksen erityispiirre luokitusjärjestelmien joukossa
on, että sen tulisi kyetä
kuvaamaan kaikki tiedonalat silloin kun puhutaan yleisestä kirjastosta
tai laaja-alaisesta
tieteellisestä kirjastosta. Yleisen kirjaston luokitusjärjestelmän
tulisi lisäksi noudattaa
logiikkaa, joka olisi mahdollisimman luontevaa mahdollisimman monille
ihmisille.
Kaiken olemassaolevan tiedon kuvaaminen kaikille ymmärrettävällä
tavalla
muodostaakin haasteen, josta suoriutuminen kaikella kunnialla on tietenkin
mahdotonta. Kirjastotoiminnan filosofiana on kuitenkin yrittää
mahdottomasta
suoriutumista siinä määrin kuin se on mahdollista.
7. Esimerkki kirjastoluokituksen toiminnasta
Esimerkki asiakkaan ja yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmän YKL:n kohtaamisesta:
Asiakas (uuden median opiskelija) etsii tietoa lopputyötään
varten. Hän saattaa aloittaa
esim. etsimällä kirjaston tietojärjestelmästä
tai sen verkkosovelluksesta käsitettä
uudet
mediat. Tällöin hän huomaa, ettei termiä
lainkaan esiinny hakemistossa. Hän miettii,
mihin tarkempaan alueeseen uuden median alalla hänen kiinnostuksensa
kohdistuu, ja
etsii seuraavaksi termiä hyperteksti.
Hypertekstiä yleensä käsittelevä kirjallisuus kuuluu
Sovellettujen tieteiden (60) luokan
alaluokkaan 61:
Atk.
Automaatio. Säätö- ja systeemitekniikka. Hyperteksti
sijoittuu
siis atk:n, eikä esimerkiksi median tai kirjallisuudentutkimuksen
luokkaan. Tässä
luokitusjärjestelmän voidaan ajatella heijastelevan luonnontieteiden
määräävää asemaa
tieteiden joukossa. Tekniikan alan humanistisia ja yhteiskuntatieteitä
yksiselitteisempi
käsitteistö vaikuttaa myös osaltaan luokituksen käytäntöjä
suosivasti ja helpottavasti.
Uusien käsitteiden sijoittumispaikkaan luokitusjärjestelmässä
vaikuttaa käytännössä
myös se, minkätyyppistä kirjallisuutta uudesta aihepiiristä
ensiksi julkaistaan.
Ensimmäiset Suomessa julkaistut hypertekstiä käsittelevät
kirjat olivat luonteeltaan teknisiä, mm
VTT:n julkaisuja.
Hypertekstillä ei ole atk:n luokassa omaa alaluokkaansa, eikä
se sijoitu minkään
muunkaan aihekokonaisuuden kanssa mihinkään alaluokista,
vaan luokan 61 ylimpään,
yleiskategoriaan. Hypertekstin ja hypermedian yleisteosten kanssa samaan
luokkaan
sijoittuvat: automaattisen tietojenkäsittelyn, tietojenkäsittelyopin,
tietotekniikan,
tietotyön ja automaation yleisteokset; atk:n perusteita, tekoälytutkimusta,
hahmontunnistusta tai tietokoneavusteista suunnittelua ja tietokonegrafiikkaa
yleensä
koskevat yleisteokset; kuvan, äänen ja puheen käsittelyä
tietokoneella koskevat
yleisteokset sekä atk:n ja automaation vaikutukset yhteiskuntaan
ja tietoturva ja
tietosuoja atk:n kannalta. Helsingin kaupunginkirjaston HKLJ:ssä
luokan nimenä on
Atk (627.7) ja sen sisältö on sama kuin YKL:n luokan
Atk,
automaatio, säätö- ja
systeemitekniikka.
Mikäli luokitusta tarkastellaan tiedon rakenteiden ilmentymänä,
on mielenkiintoista,
että oman alaluokkansa YKL:ssä ovat saaneet mm mikrotietokonemerkit
ja -mallit
(61.42) tai HKLJ:ssä tietokoneet ja tietokoneohjelmat (627.73),
kun sellaiset
suurehkot tiedonalueet kuin vaikkapa tekoälytutkimus tai tietojenkäsittelyoppi
määrittyvät yleisteoksiksi, eivät niinkään
omiksi tiedonaloiksi. Kuten arvata saattaa,
selitys ilmiölle ei ole tiedonfilosofinen vaan käytännöllinen:
luokitusjärjestelmä on
mukautunut dokumenttituotannon volyymiin ja tiedonalat, joilta kirjallisuutta
julkaistaan paljon vaativat oman luokkansa, koska luokitusjärjestelmä
toimii myös
tilallisena opastejärjestelmänä.
Järjestelmän mukautuminen on esimerkki myös luokituksen
käytäntöjen poliitikasta.
Luokitusjärjestelmä toimii käyttäjän oppaana
tiedon osa-alueisiin: joillekin tiedon
alueille on tarjolla opastusta, toisilla retkeillään omin
avuin, tai kutakin
tiedonhakutilannetta varten räätälöidyn opastuksin,
eli tiedonhakuun erikoistuneen
henkilökunnan opastuksella. Tällä on tietenkin seurauksensa
tiedonvälityksen
demokratian kannalta, sekä välitettävän tiedon
alueen edustajien että tiedon
tarvitsijoiden näkökulmasta.
Bowker ja Star kuvaavat luokituksen kategorioiden ja käyttäjien
suhdetta termillä filiation (haarautuminen, polveutuminen, vanhemmuus)
(BS 2000). Järjestelmässä kuvaamattoman
tiedon tuottajan tai etsijän suhde järjestelmään
hahmottuu perifeeriseksi sekä yksittäisten tiedonhakuyritysten
että koko tiedonvälityksen infrastruktuurin kannalta. Erillisinä
olemassaolevien luokkien kirjallisuus karttuu ja pysyy ajan tasalla
järjestelmään "piilotettujen"
tai sieltä kokonaan puuttuvien aihealueiden (esim. uusi media)
valikoimaa paremmin, koska
erillisten luokkien tiedonalat hahmottuvat omiksi kokonaisuuksikseen,
joiden valikoimia on
kirjastojen kokoelmatyössä tai asiakaspalautteessa mahdollista
paremmin arvioida kuin
yleisluokkien tai hyvin moniin eri luokkiin hajoavien tiedonalojen
valikoimia.
8. Luokitus tulkintajärjestelmänä
- Symbolilabyrintti, huomautti Albert. Ajan näkymätön
labyrintti. Minun, englantilaisen barbaarin,
sallittiin selvittää tuo läpikuultava
mysteeri. Toista sataa vuotta on kulunut, joukko yksityiskohtia
puuttuu ja aukkoa on mahdoton täyttää,
mutta ei ole vaikea arvata mitä tapahtui. Ts'ui Pen lienee
sanonut kerran: Vetäydyn kirjoittamaan kirjaa. Joskus
toiste hän sanoi: Vetäydyn tekemään
labyrinttia. Kaikki kuvittelivat että töitä
oli kaksi; kenenkään mieleen ei juolahtanut että kirja ja
labyrintti olisivat sama asia.
(Jorge Luis Borges: Haarautuvien polkujen puutarha)
Luokitusjärjestelmää voidaan tarkastella eräänlaisena
keinotekoisena kielenä, jonka
päätehtävä on välittää tietoa dokumenttien
ja niiden potentiaalisten käyttäjien välillä.
Luonnollisessa kielessä ei ole olemassa mitään yksiselitteistä
vastaavuutta kielen
kirjoitusasun ja merkitysten välillä. Luokitus- ja indeksointikielet
taas yksiselitteisyyttä
tavoitellessaan pyrkivät standardisoimaan ilmiasun ja sen tarkoitteen
suhteen. (W.J.
Hutchins 1975; Hutchins käyttää strukturalistien termejä
'lekseemit' ja 'semeemit'.)
Informatiikan tutkimuksessa on kritisoitu (mm Koivunen 1995; Suominen
1988;
Hämäläinen 1985) tiedonhakupainotteista ajattelua kirjaston
toimintalogiikan pohjana.
Mikäli kirjastopalvelun / tietopalvelun pohjana on tietokäsitys,
jossa tieto näyttäytyy
yksittäisenä paikallistettavana tietona, on vaarana että
tiedon monisubjektinen ja
kulttuurinen, tulkintaan ja merkityksellistämiseen perustuva,
luonne ei pääse esiin
harjoitetuissa käytännöissä.
Todellisuuden tulkintana ymmärrettynä luokitusjärjestelmiin
aina liittyykin toiseuden
aspekti, joka syntyy siitä tiedosta mitä järjestelmän
rakenne ei kuvaa, vaan jättää
ulkopuolelle. Toiseus on tiedon monisubjektisuuden yksi ulottuvuus.
Emmanuel Levinasin tulkinta toiseudesta on kirjastojen luokitusjärjestelmien
merkityksellistämiskäytäntöjen yhteydessä
kiinnostava. Levinasin mukaan kaikki
ymmärtämyksemme ja tulkintamme on toiseuden muuntamista samanlaiseksi
(same).
Toiseus edustaa Levinasille outoutta ja vierautta, jota ei voida hallita.
Samanlaisuuden
konseptilla Levinas kuvaa taipumusta egosentriseen omistamiseen, kaiken
ulkopuolella
olevan sisällyttämistä minään. Kirjastojen
universaaliin tiedon luokittamiseen tähtäävää
toimintaa laajamittaisempaa samanlaistamisen käytäntöä
on vaikea kuvitella.
Etiikan ja tulkinnan tarve ajattelussamme ilmenee, kun tavanomainen
ymmärtäminen on
mahdotonta. Tällöin toiseus ilmaantuu ja kyseenalaistaa tiedostamattomat
ja
läpikäymättömät tulkinnalliset mallit ja pyrkimykset
tulkita kaikki saman kategoriaan.
(Tuohimaa 1999.) Toiseuden edustamien kysymysten yhteydessä ne
luokituskäytäntöjen psykologiset ulottuvuudet, jotka
liittyvät perustaviin
henkiinjäämisen tarpeisiimme, aktivoituvat: lajitoveruuden
ja muukalaisuuden / saalis-
ja viholliseläimen tunnistamismekanismit, jotka käynnistävät
pako- ja
hyökkäysreaktioita. Mm uudet ilmiöt ja "meistä"
kulttuurisesti kaukana olevat asiat
jäävät luokituksessa vaille edustusta, syrjäytetyn
toisen asemaan, josta käsin niiden täytyy
ikään kuin taistella olemassaolonsa oikeutuksesta: kohota
ottamaan paikkansa
luokitusuniversumin kaanonissa.
Levinas kysyy kuinka on mahdollista elää Toisen (henkilön,
joka edustaa toiseutta)
kanssa riisumatta hänen toiseuttaan. Hänen mielestään
kieli mahdollistaa eettisen
suhteen Toiseen. Dialogi ja diskurssi ovat eettisiä tapoja kohdata
toinen. Tässä
yhteydessä tarvitaan kriittistä suhtautumista omiin toiseuteen
kohdistuviin
sulauttamistaipumuksiin. (Tuohimaa 1999.)
Kirjastoluokitusta voidaan pitää eräänlaisena luonnollistumisen
mittarina,
Latourin
esittämässä mielessä, sillä mikään
ilmiö ei esiinny luokituksessa ennen yhteiskunnallista
luonnollistumistaan. Kirjastoluokituksen ja -organisaation "tunnustamaksi"
tiedonalaksi
nouseminen ilmentää establismentia, aseman vakiinnuttamista.
Esim. vastakulttuurin
näkökulmasta sulautuminen valtakulttuuriin, jota kirjastolaitos
tällaisessa tulkinnassa edustaa, ei
kuitenkaan välttämättä ole pelkästään
hyvä asia. Luokituksen ulkopuolelle jäävä toiseus hahmottuu
siis sekä syrjäytyneeksi että myös - uhkaavaakin -
muutospotentiaalia sisältäväksi alueeksi.
Luokituksen etiikkaan kuuluu kirjastonäkökulmasta mm sentyyppisiä kysymyksiä kuin:
- Kenellä on oikeus menneisyyteen?
- Oikeus muistaa, ja oikeus unohtaa; vrt. esim. Mika Pantzarin (2000)
esittämä
kysymys, haluammeko todella muistaa kaiken sen minkä muistamisen
teknologia meille
mahdollistaa?
- Sananvapaus ja demokratia: mahdollisuudet tulkintaan, joka huomioi
toiseuden
yhtenä demokratian ulottuvuutena?
- Mielen ekologian tarve. Mielen ekologia on Normanin termi (Norman
1994). Mielen
ekologian tarpeella Norman viittaa ongelmiin jotka aiheutuvat käyttäjien
ylirasittumisesta
heidän toimiessaan avustavassa roolissa teknologisille järjestelmille.
Vrt. käyttäjän
(informaatioalan ammattilaisen tai ns. peruskäyttäjän)
rooli järjestelmän ja myös eri
järjestelmien välisten aukkojen täydentäjänä.
Kirjaston välittäjän ja tulkitsijan roolia korostettaessa
kirjaston nähdään tulkitsevan
kaikkien tietoa hakevien ja tietoa tuottavien yksilöiden merkityksenannon
kulttuurin
metatekstille (luokitus- ja indeksointikieli, tekstejä kuvaava
teksti), joka myös muuttuu
kaiken aikaa tämän merkityksenannon prosessin kautta. Kirjasto
manifestoi
yhteiskunnassa tapahtuvat merkityksenannon prosessit: kirjaston kautta
kulttuurin
metateksti tulee näkyväksi yksilölle. Kirjaston käytön
ja siihen liittyvän palautteen
kautta yksilön merkityksenannolla on myös mahdollisuus vaikuttaa
kulttuurin
metatekstiin. (Koivunen 1995.)
9. Kirjastojen informaatiodesignin kehittäminen
Kysymys siitä, kuinka luokitusjärjestelmän metakieli
saadaan herkemmäksi muutoksille
ja käyttäjien palautteelle on mielestäni kirjastojen
informaatiosuunnittelun
keskeisimpiä. Kuinka saada kollektiivisena muistiteknologiana
toimiva
luokitusjärjestelmä paremmin kohtaamaan käyttäjien
tarpeet ja omat luokitukset?
Välineeksi tämän jatkopohdinnalle sopivat Bowkerin ja
Starin jo aiemmin mainitut
infrastruktuurien näkyviksi tekemisen menetelmät. He myös
kiinnittävät huomiota
luokitusjärjestelmien sisältämien kertomusten näkyväksitekemisen
tarpeeseen:
kertomuksiin siitä, millaisten prosessien tuloksena luokitusjärjestelmät
ovat saaneet
tietyt käsitejärjestyksensä sekä siitä, millaisia
seurauksia luokitusjärjestelmillä on
käyttäjiensä elämässä.
Brenda Dervinin Sense-Making -teoria on kiinnittänyt huomiota
käyttäjän
kokemukseen ja tarjonnut yksilökeskeisen lähestymistavan
kirjastonkäyttöön. Dervinin
70-luvulta lähtien kehittämä teoria lähenee kognitiivista
psykologiaa ja toisaalta
viestintätutkimusta (Richard F. Carter). Perusajatuksena on epäjatkuvuuden
idea:
ihmisen aistihavaintojen ja ihmisen psyykkisten prosessien, mielen
ja kielen, kielen ja
viestin, viestin ja viestintäkanavan välillä on olemassa
epäjatkuvuus. Teoria keskittyy
tutkimaan niitä hetkiä, jolloin ihmisen tiedontarve muotoutuu
esitetyiksi kysymyksiksi,
joiden avulla epäjatkuvuuden aukkoja pyritään täyttämään.
Informaatiojärjestelmiä ja
tiedon käyttöä tulee tutkia niiden vaiheiden kautta,
joita yksilö tietyssä kontekstissa
käy läpi luodakseen mielekkyyttä maailmaansa. (Koivunen
1995.)
Dervinin teoriaa on kritisoitu liiallisesta subjektiiviseen merkityksenantoon
keskittymisestä. Hannele Koivunen yhdistää teorian
amerikkalaiseen perussankarin
myyttiin: yksilö tiedontarpeineen näyttäytyy siinä
yksinäisenä ratsastajana, jonka on
aivan yksin suoriuduttava kaikista ongelmista. Koivunen toteaa, että
sekä perinteinen
järjestelmäkeskeinen lähestymistapa että yksilökeskeiset
lähestymistavat ovat
yksiulotteisia, sillä informaatioprosessit tapahtuvat yksilöiden
ja järjestelmien
merkitysjärjestelmien välillä. Merkitysjärjestelmien
tutkiminen vertautuu Koivusen
ajattelussa laboratoriotutkimuksiin; todellisen kontekstin huomioonottavan
informaatiotutkimuksen tutkimuskohteena tulisi olla mielekkyys koko
kulttuurin
kontekstissa. (Koivunen 1995.)
Kirjastojen informaatiodesignin kehittämisen ja Koivusen esittämien
ajatusten pohjalta
Johan Fornäsin ajatukset tarpeesta luoda aidosti julkinen
sfääri verkkoon (Fornäs
1998) ovat mielenkiintoisia. Fornäs määrittelee julkisen
sfäärin
kommunikaatioverkostoksi, joka käyttää kommunikatiivista
toimintaa luodakseen
sosiaalisen tilan, jossa yksilöt ja ryhmät voivat vaihtaa
merkityksiä. Julkinen sfääri
toimii välittäjänä yksityisen intiimin sfäärin
ja kahden systeemin, valtion ja
markkinoiden välillä.
Voidakseen olla aidosti julkisia, pitäisi julkisten sfäärien
olla avoimia kahdella tavalla:
- kenen tahansa pitäisi voida ottaa niihin osaa
- uusien teemojen tulisi voida nousta milloin tahansa esiin niiden
kommunikaatiossa
Julkiset sfäärit eivät tee yksilöitä tai ryhmiä
toistensa kaltaisiksi tai edes välttämättä
yhdistä niitä, vaan ne voivat myös tematisoida eroja
ja tehdä ne näkyviksi. Julkisen
sfäärit mahdollistavat julkisia tiloja: paikkoja, joissa
ihmiset tapaavat toisiaan ja ovat
kanssakäymisissä keskenään, ja ne myös muodostuvat
näiden julkisten tilojen varaan.
Kommunikaatio luo subjektien välisen sosiaalisen tilan, jonka
ei välttämättä tarvitse
olla fyysinen tila. Fornäs toteaa, että kommunikaatioteknologiat
mahdollistavat
medioituneen kanssakäymisen pikemminkin kuvitteellisissa kuin
läsnäolevissa
yhteisöissä.
Kirjasto voisi toimia julkisen sfäärin rakentajana kehittämällä
dialogisuuttaan
viittausten luomisen taitojensa pohjalta. Kirjaston idean virtuaalistuminen
mahdollistaa
sen, ettei kirjaston luokitusjärjestelmän enää
tarvitse näyttäytyä kaikille käyttäjille
samanlaisena.
Erityyppisille käyttäjille voisi olla tarjolla omia "layereita"
luokitukseen: pohjia, joita
käyttäjät voisivat muokata vastaamaan omia ajatuskategorioitaan,
ja myös käyttää
tiedonhaun välineinä. Todellista kulttuurin metateksteihin
vaikuttamista olisi
nähdäkseni, jos käyttäjien olisi mahdollista tarjota
omia luokitusrakenteitaan osaksi
yhteistä luokitusjärjestelmää. Tämä edellyttäisi,
että layerointi ja feedback olisivat
ohjattuja: järjestelmä antaisi palautetta ja esittäisi
kysymyksiä käyttäjän luokitusten
sopivuudesta järjestelmän yleiseen logiikkaan. Käyttäjien
luomat ja yhteiseen käyttöön
tarjoamat kategoriat toimisivat erityyppisinä käyttöliittyminä
luokitusjärjestelmään. Ne
antaisivat myös arvokasta tietoa kiinteän luokitusjärjestelmän
kehittämiselle.
Mahdollisuus järjestää tietoa ei kuitenkaan vielä
riitä dialogin luomiseen. Myös
käyttäjien omilla kommenteilla ja omalla tiedontuottamisella
tulisi olla sijansa osana
julkisen sfääriä toimivassa virtuaalikirjastossa.
Lähteet:
Bowker, Ceoffrey C. and Star, Susan Leigh,
"Sorting things out. Classification and its
consequences". The MIT Press 2000.
Fornäs, Johan, "Kulttuuriteoria. Myöhäismodernin
ulottuvuuksia". Vastapaino 1998.
Hutchins, W.J., "Languages of Indexing and Classification
- a linguistic study of structures and
functions". Stevenage P. Peregrinus 1975.
Hämäläinen,Veli-Pekka,"Merkityksen
ongelma kirjastotyössä - epäortodoksisia ajatuksia". Signum
5 / 1985.
Koivunen, Hannele, "Kirjasto merkityksen tuottajana
tietoyhteiskunnassa". Suomen kirjastoseura &
Kirjastopalvelu Oy 1995.
Kuronen, Timo, "Ranganathanin lait ja virtuaalikirjasto".
Finnish Information Studies 4. Oulun
yliopisto 1996.
Leach, Edmund, "Lévi-Strauss". Tammi 1970.
McCarthy, E. Doyle, Knowledge as Culture. The
new sociology of knowledge. Routledge 1996.
Norman, Donald A., "The Invisible Computer. Why
good products can fail, the personal computer is
so complex, and information appliances are the solution.
The MIT Press 1998.
Norman, Donald A., "Things that make us smart.
Defending Human Attributes in the age of the
Machine". Addison-Wesley Publishing Company, 1994.
Ong, Walter J., "Orality & literacy. The technologizing
the word". Routledge 1982.
Pantzar, Mika, "Tulevaisuuden koti. Arjen tarpeita
keksimässä". Otava 2000.
Suominen, Vesa, Dokumentaation semiologiaa: käsitteellismetodologinen
näkökulma luokitus- ja
dokumentaatiokielitutkimuksen kirjastoteoreettisen oppiaineen
ja tutkimuksen ydinalueena.
Lisensiaattitutkimus. Tampere 1988.
Tuohimaa, Marika, "Exteriority and Interiority
of Interpretation - An Analysis of the ethics of
interpretation in relation to Emmanuel Levinas' ethics".
Teoksessa Interpretation and its Boundaries.
Toim. Arto Haapala ja Ossi Naukkarinen. Helsinki University
Press 1999.
Käytetyt luokitusjärjestelmät ja hakemistot:
HKLJ. Helsingin kaupunginkirjaston luokitusjärjestelmä.
Hakemisto. Helsingin kaupunginkirjaston
julkaisuja 13. 1998.
HKLJ. Helsingin kaupunginkirjaston luokitusjärjestelmä.
Taulukot. 1995. Helsingin
kaupunginkirjaston julkaisuja 15.
YKL. Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmä.
Hakemisto. Kirjastopalvelu Oy 1991.
YKL. Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmä.
Taulukot. Kirjastopalvelu Oy 1991.
Vesa - Verkkosanasto / Webbtesaurus. Helsingin
yliopiston kirjasto
http://vesa.lib.helsinki.fi/
Yleinen suomalainen asiasanasto. Helsingin yliopiston
kirjasto
http://vesa.lib.helsinki.fi/ysa/index.html