Tutkivan journalismin yhdistyksen uudet sivut löytyvät osoitteesta http://www.tutkiva.fi/ navigointikuvaTakaisin etusivulleYhdistyksen toimintaperiaatteistaJohtokunnan jäsenetajankohtaisia tapahtumia ym.Jäsenkirjelumilapiopalkittuja, esitelmiä, juttuja, ohjeita yms.feedbackia, liity jäseneksiTutkimisen arvoisia linkkejä

Toimintakertomus 1999

Vuosikokous

Vuosikokous pidettiin 16.4. 1999 Pressissä. Yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin Jarkko Vesikansa ja hallitukseen Anni Lassila, Marjut Reivilä, Tuomo Pietiläinen, Matti Virtanen ja Olli Ylönen.

Vuosikokouksen yhteydessä palkittiin Lumilapioilla Veikko Erkkilä Vaiettu sota -teoksesta, Ari Kapanen Sonera-jutuista sekä Olli Ainola ja Boris Salomon Lääketieteen musta historia -ohjelmasta. Palkintojen jaon yhteydessä Anssi Vuorenmaa pohjusti keskustelun aiheesta "Onko toinen maailmansota päättynyt - Vieläkö riittää paljastettavaa?"

Johtokunnan toiminta

Järjestäytymiskokouksessa  5.5. 1999 valittiin johtokunnan sihteeriksi Olli Ylönen, varapuheenjohtajaksi Matti Virtanen, rahastonhoitajaksi Anni Lassila, jäsenrekisterin ylläpitäjäksi Tuomo Pietiläinen ja yhdistyksen kotisivujen sisältövastaavaksi Marjut Reivilä.

Johtokunta kokoontui pääsääntöisesti kerran kuukaudessa. Kokouksia oli kymmenen, joista kuusi vuonna 1999 ja neljä vuonna 2000. Kokouksissa käsiteltiin säännöllisesti jäsentilaisuuksia ja yleisötilaisuuksia. Myös jäsenasiat, jäsenmaksut ja internetsivujen kehittäminen olivat lähes joka kokouksessa esillä.

Johtokunnan jäsenet ovat edistäneet tutkivan journalismin ajatuksen leviämistä eri tavoin. Matti Virtanen luennoi lokakuussa Tampereella SJL:n ja Publicistförbundin tilaisuudessa, Jarkko Vesikansa osallistui samoin lokakuussa ylioppilaslehtien päätoimittajien tilaisuuteen ja Marjut Reivilä Turun Kristillisessä opistossa medianomiopiskelijoita ohjaamassa ja SJL:n uuden median seminaarin suunnitteluryhmässä.

Marjut Reivilä on kirjoittanut raportit yhdistyksen tilaisuuksista Journalistiin. Matti Virtasen kirjoitus lumilapioaatteesta julkaistiin keväällä 2000 myös Journalistissa.

Yhdistyksen verkkosivujen tarjontaa on pyritty pitämään ajankohtaisena. Muun muassa Timo Vuortaman neuvot virkamiesten käsittelyyn uuden julkisuuslain oloissa saatiin verkkoon keväällä 2000.

Tilaisuudet

Yhdistys järjesti toimintakaudella neljä jäsentilaisuutta. Pressiklubilla 17.6.1999 pidetyssä tilaisuudessa käsiteltiin yritysten pyrkimystä julkisuuden hallintaan. Aiheesta alusti MTV3:n taloustoimittaja, Pohjolan tiedotuspäällikkönä aikaisemmin työskennellyt Harri Vänskä. Hän puhui aiheesta "Miten yritykset pyrkivät hallitsemaan julkisuutta ja miten toimittaja voi siihen vastata".

Yleisömäärältään suurin menestys oli Pressiklubilla 31.8. järjestetty tilaisuus otsikolla "STT ja dopingjupakka: mitä opittiin?". Paikalle saapui useita kymmeniä aiheesta kiinnostuneita. Jarkko Vesikansan puheenjohtamassa tilaisuudessa STT:n ympärillä keväästä 1998 lähtien vellonnutta dopinguutiskohua käsittelivät yhdistyksen johtokunnan jäsenet Tuomo Pietiläinen ja Matti Virtanen, STT:n toimitusosaston puheenjohtaja Anne Hyvönen, professori Ulla-Maija Kivikuru Svenska social- och kommunalhögskolanista, toimittaja Matti Kuusela Aamulehdestä, rikosoikeuden professori Ari-Matti Nuutila Turun yliopistosta sekä Journalistiliiton lainopillinen sihteeri Pirkko Pesonen. Pietiläinen ja Virtanen alustivat perusteellisella analyysillä siitä, mitä virheitä doping-juttua kirjoitettaessa oli tehty ja miten vastaavanlaiset virheet  voitaisiin välttää. Alustusta seurannut paneelikeskustelu oli vilkas.

Telealan eteenpäinrynnistyksen käsittelyä tiedostusvälineissä pohdittiin 21.10.1999 Pressissä järjestetyssä jäsentilaisuudessa, jossa aiheesta alusti dosentti Martti Häikiö. Koska Häikiö kirjoittaa parhaillaan Nokian historiaa, käsiteltiin jatkokeskusteluissa myös Nokian käsittelyä julkisuudessa.

Yhdistyksen pikkujoulutilaisuuden yhteyteen (2.12) järjestettiin tutustuminen uuteen Sanomataloon. Tutustumisen ohessa jäsenet osallistuivat  keskustelutilaisuuteen, jossa Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Janne Virkkunen alusti aiheesta "Mihin tutkivaa journalismia tarvitaan". Virkkusen jälkeen YLE:n MOT-toimituksen Olli Ainola puhui internetin käyttömahdollisuuksista tutkivassa journalismissa. Lopulta pikkujouluun osallistuneet päätyivät Pressiklubin yläsaunalle, jonne saapui myös joulupukki.

Ainolan esityksen lisäksi jäsenille järjestettiin internet-koulutusta syksyllä toisessakin tilaisuudessa. 14.9. toimittaja Heikki Hiilamo Tarinatalosta piti Pressin tietoliikennehuoneessa kurssin otsikolla "Internet tutkivan toimittajan työkaluna", jolle osallistui kymmenen yhdistyksen jäsentä.

Jäsenet

Yhdistyksen jäsenrekisteri laitettiin ajantasalle. Yhdistyksen johtokunta päätti, että yhdistyksen jäseninä pidetään vain ns. aktiivijäsenet. Tämän takia yhdistyksen jäsenluettelosta poistettiin ne henkilöt, jotka eivät olleet maksaneet jäsenmaksujaan. Toimintakauden lopussa yhdistyksellä oli yli 90 aktiivijäsentä, jotka olivat maksaneet jäsenmaksunsa tai olivat liittyneet juuri yhdistykseen. Johtokunta hyväksyi uusia jäseniä 25.

Talous

Yhdistys käytti vuonna 1999 jäsentilaisuuksien järjestämiseen 4934 mk. Tästä valtaosa kului esiintyjävieraiden matkakuluihin. Internet-sivujen kehittämiseen ja ylläpitoon käytettiin 3605 mk. Jäsenmaksuja yhdistys keräsi viime vuonna 5440 mk. Vuoden lopussa yhdistyksen rahavarat olivat 3528 mk.