Venäjän Federaation pinta-ala on yli 17 miljoonaa km2, valtio jakautuu 11 aikavyöhykkeeseen, ja matkaa Moskovasta Vladivostokiin on rautateitse 9298 km. Huimista etäisyyksistä johtuen lentomatkailu on monelle sopivin vaihtoehto reissatessa.

Useimmille tulee Venäjästä ja lentoliikenteestä ensimmäisenä mieleen Aeroflot (www.aeroflot.ru). Ankeasta maineestaan huolimatta Aeroflot on suuri ja nykyaikainen lentoyhtiö, jonka suurimmat ongelmat ovat lienee usein toistuvat myöhästymiset.

Kannattaa muistaa ja sisäistää, että Venäjällä on lukuisia pienempiä lentoyhtiöitä, jotka lentävät paremmin aikataulussa ja jopa paremmilla yhteyksillä kuin Aeroflot. Viimeisin kullan arvoinen löytö on ehdottomasti Sibir Air (www.s7.ru)!

Lento Irkutskista Baikalin luoteisrannikolle

Kuva: Edessä lento Irkutskista Baikalin luoteisrannikolle syyskuussa 2001, ja lentoyhtiönä luotettava paikallinen. Kone lastattiin itse, ja perille laskeuduttiin turvallisesti ja tarjoiluakin taisi olla. Itse ei sentään tarvinnut lentää

Sibir Airin sekä muidenkin lentoyhtiöiden keskitetty lippujen ostopaikka loytyy osoitteesta www.biletplus.ru (tai englanniksi www.ticketplus.ru). Sivuille rekisteröidyttyään voi tutkia lentoyhteyksiä ja hintoja sekä ostaa lentolippuja. Sivut ovat helpot käyttää ja niissä on hyvät ohjeet. Lippujen tilaaminen etenee askel askeleelta ja viimeinen etappi ennen luottokortilla maksua on se, että operaattori vahvistaa lentojesi hinnan. Tässä vaiheessakin voit tietysti muuttaa tilaustasi taikka perua sen. Operaattori kirjoittaa erinomaisesti englantia ja vastaa lähestulkoon samantien kyselyihisi. Sputnik on ostanut lippuja kyseisiltä nettisivuilta luottokortilla ilman mitään ongelmia. Valmiit lentoliput voi noutaa joko kentältä, lentoyhtiön kaupunkitoimistoista esimerkiksi Moskovassa tai ne toimitetaan maksutta Moskovan alueella tai maksusta kuriirilla vaikkapa Suomeenkin. Sibir Air ja biletplus-sivut tarjoavat tehokasta ja erinomaista palvelua, ja käsittämättämän mukavaan hintaan! Vertailun vuoksi mainittakoon, että 1 tunnin lento Moskovasta Nizhny Novgorodiin maksoi 7.9.2003 noin 330 ruplaa yhteen suuntaan. Ja takaisin tullessa 5 tunnin pikajuna Moskovaan maksoi 228 ruplaa.......

Adler-Moskova, helmikuu 2004

Kuva: Sibir Airin Tupolev. Adler - Moskova, helmikuu 2004.

Venäjällä on syytä tottua siihen, että kaikki lentokoneliikenne kulkee Moskovan kautta. Siis mikäli haluat lentää esim Aeroflotilla Helsingistä Ukrainan Simferopolin (Jaltaa lähin lentokenttä) kautta Nizhny Novgorodiin (450 km Moskovasta itään Volgan rannalla), sieltä Siperian Omskiin ja takaisin Helsinkiin, niin lentoreittisi tulee mitä luultavimmin pitämään sisällään monta "turhaa" Moskovan pyrähdystä ja näyttämään näinkin monimutkaiselta:
Helsinki-Moskova-Simferopol-Moskova-Nizhny Novgorod-Moskova-Omsk-Moskova-Helsinki.

Kannattaa siis miettiä, että miten lentämistä ja junailua kannattaisi yhdistellä järkevien ja monipuolisten reittien aikaansaamiseksi. Huom! Venäjällä lentolippujen hinnat eivät yleensä ole edullisemmat meno-paluu-reiteillä vaan voit aivan huoletta suunnitella lentosi myös yhteen suuntaan.

Koska Sputnik on testannut lentämistä vain Moskovasta ja pitää Moskovaa luonnollisena lähtöpisteenä ja määränpäänä Venäjällä reissaavalle lentomatkailijalle, on tässä jutussa keskitytty Moskovan lentokenttiin. Allaoloeva kartta havainnollistaa lentokenttien sijainnin suhteessa Moskovan keskustaan ja toisiinsa. Ruskea ympyränmuotoinen metrolinja on Moskovan keskustaa kiertävä ns. "kehälinja". Myös Moskovan keltaisilta sivuilta saat lisätietoa kaikista lentokentistä ja niiltä lentävistä lentoyhtiöistä osoitteessa www.infoservices.com/moscow.

Moskovan lentokentät

Sheremetjevo-2 (SVO) on Moskovan suurin ja tärkein kansainvälinen lentokenttä, joka sijaitsee noin 28 kilometriä koilliseen keskustasta. Sheremetjevo-1 (SVO) on kotimaanliikenteen lentokenttä, ja sijaitsee 5-10 minuutin ajomatkan päässä kansainväliseltä Sheremetjevolta. Näiden kahden lentokentän sekä "Planernaya" ja "Rechoi Vokzal"-metroasemien välillä kulkee säännöllisesti bussit ja reittitaksit joten taksikuskien ryöstettäväksi ei kannata antautua. Sheremetjevo ei ole mukava lentokenttä vaikka sitä on hieman paranneltukin vuosien saatossa. Lentokenttä on rakennettu kiireessä vuoden 1980 olympialaisia varten ja siellä voi pongata useita ihmettelemisen arvoisia asioita. Päälimmäisenä mieleen lienee nousee ajatus siitä, että miksi tuollainen rakennus yleensäkään on tehty. Ja kallista siellä on! Kahvikupin hinnalla keskustassa joisi kahvia niin paljon ettei vähään aikaan nukuttaisi.

Domodedova (www.domodedovo.ru) on Moskovan suurin ja vanhin ja Sputnikin ehdoton lempparilentokenttä! Tätä lentokenttää voi käyttää lentäessään Sibir Airilla. Domodedovalla on tehty suuri remontti ja esim SVO:oon verrattuna se on paratiisi! Lentokenttä sijaitsee pitkällä Moskovan eteläpuolella, mutta sinne on erittäin helppo matkustaa "Aeroekspress"-junalla "Paveletskiy Vokzal"-juna- ja metroasemalta Moskovan keskustasta. Asemalla on check-in piste, jossa voi tsekata matkavaransa ja itsensä lennolle ja jäädä rauhassa katselemaan Moskovaa ilman painavia matkatavaroita. Nuo matkatavarat toimitetaan siis suoraan lennollesi ja määränpäähän joten seuraavan kerran pääset niihin käsiksi vasta kun olet perillä siellä minne olet menossa. Useimpien pienten lentoyhtiöiden (mm. Sibir Air) lentolipun hintaan sisältyy tuo noin 100 ruplaa maksava 40 minuutin junamatka mukavassa nykyaikaisessa junassa. Uskomaton palvelu tuolla Domodedovalla! Ei tule heti mieleen toista lentokenttää missä voi turistiluokan lipulla tsekata tavaransa lentokoneeseen jo kaupungin keskustassa!

"Vnukovo" (VKO) sijaitsee lounaassa ja sinne pääsee parhaiten "Yugo-Zapadnaya"-metroasemalta bussilla. Kaakossa olevalle "Bykovo" (BKO)-kentälle pääsee bussilla "Vykhino"-metroasemalta. Sekä Vnukovolle että Bykovolle pitäisi päästä bussilla myös "Aeroport"-metroasemalta. Tuohon matkaan kannattaa kuitenkin varata aikaa, sillä "Aeroport"-metroasema sijaitsee kaupungin pohjoispuolella joten sieltä on vielä melkoinen matka kummallekin kentälle.

Eikä muuta kuin LENTOON!


Suomi-Venäjä-Seuran Etelä-Suomen piirijärjestö *** Palaute