DocPoint Suomi-viikolla
Elokuvien esittelyt
Kai Nordberg: Matka kohti valoa
(Journey into the Light)
Suomi/Finland 2001
35
mm, 79 min
Ohjaus/Director:
Kai Nordberg
Käsikirjoitus/Script: Kai
Nordberg, Jukka Nykänen
Kuvaus/Photography: Tahvo Hirvonen
Leikkaus/Editing: Jukka Nykänen
Ääni/Sound:
Tuomas Järnefelt
Tuotantoyhtiö/Production:
Making Movies Oy
Tuotanto/Producer: Kaarle Aho
Musiikki/Music: Timo Hietala
Rohkea dokumentti parisuhteen
ongelmista. Elokuva käsittelee intiimisti, tuskallisenkin läheltä asioita,
joita yleensä näkee vain fiktioissa.
Dokumenttielokuva Matka kohti valoa kertoo halusta löytää
ratkaisuja avioliiton ongelmiin. Kesällä, jossain Itä-Suomessa, kaksi avioparia
istuutuu samaan huoneeseen terapeuttipariskunnan kanssa löytääkseen tavan
jatkaa avioliittojaan. Seitsemän päivän ajan he käyvät läpi menneisyyttään ja
niitä meille kaikille niin tuttuja ongelmia, jotka kyseenalaistavat suhteen
tulevaisuuden.
Jude
(44) and Mia (36) are an ordinary modern couple living in a suburb of Helsinki.
Their life has taken a path it is supposed to take nowadays: working hard to
build up a career and pay the loans, once a year vacations in Italy, movies,
restaurants, good vine and sports. Their crisis started three years ago, after
being married for ten years: workaholism, betraying, lying, economical
difficulties, sexual repression, anger and dissappointment.
Susanna Helke, Virpi Suutari:
Joutilaat (The Idle Ones)
Suomi/Finland 2001
35 mm, 82 min
Ohjaajat/Directors: Susanna Helke,
Virpi Suutari
Käsikirjoitus/Script: Susanna
Helke, Virpi Suutari
Kuvaus/Photography: Harri Räty
Leikkaus/Editing: Kimmo Taavila
Ääni/Sound: Pekka Pesonen
Tuotantoyhtiö/Production: Kinotar
Oy
Tuotanto/Producer: Ulla Simonen
Palkinnot/Awards:
Nordisk
Panorama 2001: Paras dokumenttielokuva / Best Documentary Filma
Ehdolla parhaaksi eurooppalaiseksi
dokumenttielokuvaksi 2001 / Nominee for European Documentary Award – Prix Arte
2001
Jussi-palkinto: Paras suomalainen
dokumenttielokuva 2001 / Winner od the Jussi Award: Best Finnish Documentary
Film 2001
Joutilaat saa ihokosketuksen
kolmen pohjoissuomalaisen nuorukaisen elämään alueella, jossa työttömyys on
konkreettinen uhka. Humoristinen ja koskettava elokuva kuvaa poikia
elämänvaiheessa, jossa nuoruus ei ole ihan vielä ohi mutta jossa tapaillaan
aikuisuuden ensi metrejä.
Kainuun Suomussalmella asuvien
Hapan, Lötkön ja Bodin arkipäivän kuluvat lähinnä aikaa tappaen. Nuorukaiset
elävät alueella, jossa työttömyysluvut ovat maan suurimmat ja maaltamuutto
kasvukeskuksiin arkipäivää.
Heidän ja heidän kaltaisensa
työttömyys on nykyajan joutilaisuutta, elämäntapa, jonka toimeentulotuki
turvaa. Aika kuluu erilaisilla työllistämiskursseilla, ihan vaan varmuuden
vuoksi. Välillä ajellaan korttelirallia, välillä käydään kalastelemassa.
Välillä levätään, välillä mennään taas kovempaa.
Elokuva on ankaraa ajankuvaa, joka
paljastaa monia kieroja asioita. Työvoimatoimistossa asioimisen tuloksena on
uusien lappujen täyttäminen, ei työpaikkaa. Työttömyydestä kärsivät alueet ja
niiden ihmiset hukutetaan tilastoihin. Maaseutu halutaan tosiaankin autioittaa.
Aihe on vakava, mutta Helke ja
Suutari tuovat yhteiskuntamme ongelman esiin lämmöllä ja huumorilla. Heidän
ihastuttavat päähenkilönsä ovat kuin suuresta suomalaisesta näytelmästä, jolla
on toistaiseksi jatkumo, mutta jolle toivoisi onnellisen lopun. Jotain tapahtui toki
kuvausjakson aikanakin…
(Teksti:
Marita Nyrhinen)
In
the far nort-eastern corner of Finland, close to the Russian border, there is
not much work for young people. They have to move to the bigger cities or stay
and wait for an opportunity to arise.The three idle guys portrayed in this film
represent a new, quite disorientated generation in the Finnish north. They hang
around drinking beer seeking fun, but that is not all they want. They want to
work, too. But as they do not have any work experience, they have very little
change of finding a job. Between childhood and adult life, the boys are still
struggling to find their independence. The landscape shot in poetic images,
seems to be an exessive backdrop to the boy’s lives. They do not fit into this
splendour, but they do no go with the flow of everyday life either. And as it
is said in the film, ‘They are living for tomorrow, but it never comes’.
Alexis
Kouros, Kari Tervo: Without My Daughter
Great Britain/Iran 2002
Suomi/Finland 2003
35 mm, 90 min
Ohjaajat/Directors: Alexis Kouros,
Kari Tervo
Kuvaus/Photography: Jari Pollari
Leikkaus/Editing: Riitta Poikselkä
Ääni/Sound: Toni Partti
Tuotantoyhtiö/Production: Dream
Catcher Oy
Tuotanto/Producer: Alexis Kouros,
Kari Tervo
Alexis Kourosin ja Kari Tervon
dokumenttielokuva on Lastani ette saa -fiktioelokuvan
dokumentaarinen vastakappale ja vastaväite: antakaa kärsivän isän jo vihdoin
nähdä tyttärensä, joka häneltä riistettiin kuusitoista vuotta sitten.
Iranilaisen tohtori Sayyed Borzogi Mahmoodyn ja Betty Mahmoodyn tragediaksi
yhdelle ja elinkeinoksi toiselle päättyneen avioliiton tarina on tähän asti
ollut tunnettu vain amerikkalaisena, vaimon ilmeisen kostonhimoisena ja
rasistisesti koko iranilaisuutta mustamaalaavana versiona
Dokumentin juonellisena runkona on
tohtori Mahmoodyn sinnikäs yritys päästä yhteyteen Yhdysvalloissa asuvan
Mahtob-tyttärensä kanssa. Dokumentaristit koettavat toimia isän lähettiläinä ja
tavoittaa tytärtä tämän opiskelupaikkakunnalta, ja siinä ohessa dokumentoivat
paitsi ajattelevia, myös pöyristyttävän rasistisia amerikkalaisia.
Without My Daughter by Alexis Kouros and
Kari Tervo is a counterpart and –argument to the fiction film Not Without My Daughter. It is also an attempt
to restore a man’s honour and an appeal by the suffering father finally to see
his daughter who was taken away sixteen years ago. Until now the tragic events
which took place have only been known from the American version. The racist
film, denigrating Iran, its culture and people, turned the marriage of Betty
and Sayyed Borzogi Mahmoodyn into a financial success.
Without My Daughter follows professor
Mahmood’s unyelding attempts to get in touch with his daughter, Mahtob. The
film-makers are acting as intermediaries and trying to get in touch with
Mahtob. In addition they are documenting Americans with critical opinions as
well as people with appalingly racist views.
(Text:
Matti Ripatti)
Veli
Granö: Tähteläiset (Meet You In Finland Angel)
Suomi/Finland
2003
Video,
35 min
Ohjaus/Director:
Veli Granö
Kuvaus/Photography: Veli Granö
Leikkaus/Editing: Veli Granö
Ääni/Sound: Veli Granö
Tuotantoyhtiö/Production: Filemo
Ky
Tuotanto/Producer: Veli Granö
Olipa kerran nainen toiselta
planeetalta? Mies toiselta aikakaudelta? Uskomattoman ja lähes hulvattoman
absurdin kertomuksen pääosissa ovat mies ja nainen, joiden elämä on sanalla
sanoen outoa.
Ansiotyökseen mies vuokraa
satamassa kärryjä laivamatkustajien palattua ostoksineen Helsinkiin. Kotona hän
maalaa antaumuksellisesti kopioita Vincent Van Goghin töistä ja tuntee samalla
palaavansa niihin maisemiin, joissa taiteilija on aikanaan elänyt. Hän kokee
olevansa mestarin reinkarnaatio.
Nainen puolestaan on kokenut
raskauden, ja käydessään jälleen kerran ultraäänitutkimuksessa hän sai kuulla,
että sikiö on poissa. Avaruusolennot olivat poistaneet lapsen kohdusta ”omin
keinoin” ja vieneet sen Sirius-planeetalle. Nainen on päässyt käymään siellä ja
nähnyt tyttärensä Miran voivan hyvin.
Näiden häkellyttäviä tarinoita
kertovien ihmisten eläämää on väritetty tyylikkäästi valokuvauksellisilla
mustavalkoisilla fiktiivisillä jaksoilla.
Once
upon a time there was a woman from another planet. And a man from another time.
The main characters in this unbelievable and hilariously absurd tale are a man
and a women, whose lives are, in a word, strange.
The
man works in the harbour renting trolleys for passangers returning to Helsinki
with their shopping. At home he paints devotedly copies of Vincent Van Gogh’s
paintings and at the same time feels as if he is going back to the surroundings
in wich the painter once lived. He thinks he is a reincarnation of the master.
The
woman has been going through a pregnancy and after once again going to the
ultrasonic examination, she learned that the foetus was gone. Aliens had
removed the baby from her womb “by their own means” and taken her to the planet
Sirius. The woman has had a chance to visit her and she has seen that her
daughter Mira is doing well.
The
lives of these people telling their fantastic stories are coloured in style
with picturesque black and white fictive sequences.
(Text:
Marita Nyrhinen)
Mika
Taanila: Tulevaisuus ei ole entisensä (The future is not what it used to be)
Suomi/Finland
2002
Video,
52 min
Ohjaus/Director:
Mika Taanila
Käsikirjoitus/Screenplay: Mika Taanila
Kuvaus/Photography: Jussi Eerola
Leikkaus/Editing: Mika Taanila
Ääni/Sound: Olli Huhtaniemi
Tuotantoyhtiö/Production: Kinotar
Oy
Tuotanto/Producer: Ulla Simonen
Mika Taanila tunnetaan
dokumenttielokuvistaan ja uraauurtavista musiikkivideoistaan.
Dokumenttielokuvissaan hän on usein pohtinut teknologiaa ja monia
tulevaisuuksia: niitä joiden piti tulla ja niitä joiden pitäisi tulla. Taanilan
elokuvissa tulevaisuushistoriat asettuvat ilmiöitä itseään laajempaan
yhteiskunnalliseen kontekstiin.
Tulevaisuus ei ole entisensä on varmoin käsin piirretty dokumenttielokuva Erkki
Kurenniemestä, suomalaisen elektronisen musiikin pioneerista. Helsingin
yliopiston Porthaniaan elektronisen musiikin studion rakentanut Kurenniemi
muistetaan panoksestaan varhaisen kokeellisen musiikin historiaan Suomessa,
mutta myös 1960-luvun lopun skandalöösistä Sperm-yhtyeestä, joka koetteli
kansakunnan rajoja. Seuraavalle vuosikymmenelle tultaessa elektronisen musiikin
pioneerit olivat jo osa progressiivisen rockin maailmaa – tie
populaarikulttuuriin oli auki.
Kurenniemen kohdalla pioneerityöt
eivät jää musiikkiin. Kokeellinen elokuva, mediataide ja videotaide ovat
saaneet osansa mielikuvituksekkaan taitajan maailmasta, jolle mikään ei ole vierasta.
Mika Taanilan visuaalinen näkemys antaa tilaa Kurenniemen kertomukselle, mutta
tuo siihen myös oivallisen lisänsä. Elokuvan monet näytteet Kurenniemen
musiikillisesta ja visuaalisesta maailmasta toimivat myös kaikille
tarpeellisena johdatuksena elektronisen musiikin ja videotaiteen maailmaan.
Mika
Taanila in known for his documentary films and pioneering music videos. In his
documentaries he has discussed technology and the upcoming – both what should
have come and what should be ahead of us. In the films the past prospects
integrate to a wider social context than the phenomena themselves.
The future is not what it used to
be has
been made determinately. It is a documentary about Erkki Kurenniemi, the
pioneer of Finnish electronic music, who built a studio for electronic music in
the University of Helsinki. He is remembered not only for what he did in the
early days of experimental music in Finland but also for the scandalous band
Sperm in the late 1960’s. When entering the next decade, the pioneers of
electronic had already become a part of the world of progressive music. The
road to the popular culture was open.
In
Kurenniemi’s case the pioneering isn’t just in the music scene. Experimental
movies, media art and video installations are also a part of his versatile
work.
The
director’s visual outlook gives room to Kurenniemi’s story but also adds
something to it. The several extracs of Kurenniemi’s musical and visual world
are also an introduction to that of electronic music and video art. This introduction
is essential to everyone.
(Text:
Jari Sedergren)