Kommenttipuheenvuoro
Olavi Filppula
Aluejohtaja
Market-Visio Oy
Puh. 040-8410568
e-mail: olavi.filppula@marketvisio.fi
Temaattinen istunto: Talous
Yritysedustajan näkemys ja ajatuksia suomalaisten yritysten mahdollisuuksista ja riskeistä olla mukana Venäjän talouden kasvussa
Venäjän talous on kasvanut viime vuosina merkittävästi vuoden 1998 talouskriisin jälkeen. Kasvua on ennen kaikkea tuonut raakaöljyn maailmanmarkkinahintojen voimakas nousu. Ongelmallista tilanteessa on kuitenkin se, että kasvu on perustunut pitkälti olemassa oleviin resursseihin, eikä niinkään uuteen tuotantokapasiteettiin. Pitkällä tähtäimellä investoinnit ovatkin keskeinen tekijä kestävän talouskasvun saavuttamiseksi.
Venäjä tarvitsee investointeja pitääkseen talouskasvun 5-7% vuosivauhdissa. Yksittäisistä sektoreista rakentaminen muodostaa merkittävän ( yli 40%:n ) osan kiinteistä investoinneista . Tilastotietojen mukaan asuinrakentamiseen ohjautuu vain yli 10% kaikista kiinteistä investoinneista, mikä luku EU:ssa on yli 20%. Teollisuustuotanto kasvaa myös, ja koneiden, laitteiden ja kuljetusvälineiden osuus kiinteistä investoinneista on ollut viime vuosina kasvussa. Pääosin Venäjän markkinoita palvelevat tuotannonalat, rakennusaineteollisuus ja elintarviketeollisuus, ovat kasvattaneet investointejaan. Näillä aloilla näkyy myös venäläisten investoijien aktiivisuus. Energiasektorilla investointien kasvu on myös selvä osoitus Venäjän taloudellisesta ja poliittisesta vakaudesta. Viime aikoina tätä myönteistä kehitystä tosin häiritsee valtiovallan ja elinkeinoelämän ( Yukos-case ) voimienmittely, omistusrakenteiden muuttaminen, ja keskusvallan valvonnan lisääminen.
Market-Visio tutki SVKK:n toimeksiannosta venäläisten yritysten kokemuksia tehdä yhteistyötä suomalaisten kanssa. Tutkimuksessa haastateltiin Pietarissa 100 yritystä, jotka olivat puhtaasti venäläisiä yrityksiä. Suomalaisten kannalta erinomaista on, että suurin osa vastaajista arvosti suomalaista laatua, toimitusaikoja, toimitusehtoja, hinta-laatu-suhdetta, toimitusten jälkihoitoa ja tuotesaatavuutta erittäin korkealle. Heikoimmin tässä pärjäsi suomalaisten tuotteiden saatavuus, eli asiakkaat eivät aina saa tarvitsemaansa tuotetta haluttuna aikana tai halutuissa määrissä. Nopeana johtopäätöksenä voisi tästä todeta, että sopivan rohkeasti investoimalla Venäjälle, lähelle suuria kuluttajamarkkinoita, pääsee kilpailukykyisempiin tuloksiin. Samaisen tutkimuksen mukaan verrattaessa suomalaisia venäläisten muunmaalaisiin yhteistyökumppaneihin, suomalaiset pääsivät ensimmäiselle sijalle luotettavuudessa, toimitusajoissa, kanssakäymisen helppoudessa sekä yleisessä kiinnostavuudessa kumppanina. Tutkimus osoittaa siis selvästi, että olemme Venäjän liiketoiminnassa erittäin varteenotettavia ja luotettavia yhteistyökumppaneita.
Menestyäkseen Venäjän kasvavilla markkinoilla suomalaisen yrityksen tulee satsata sekä paikalliseen markkinatuntemukseen, tiedonhankintaan, kilpailuseurantaan että osaaviin henkilöihin. Kilpailu lisääntyy, ei pelkästään muiden länsimaiden taholta, vaan myös laajentuneen EU:n myötä. Venäläiset yritykset itse alkavat myös "vallata" tiettyjä teollisuuden ja palvelualan sektoreita omistukseensa enenevässä määrin. Suurin kilpailuetu venäläisillä on heidän oman teollisuuden paikallistuntemus, alihankintasuhteet, "omat logistiikkakuviot" ja länsimaisten järjestelmien lokalisointiosaaminen, eli tuotteiden sopeuttaminen venäläisiin olosuhteisiin. Jotta suomalaiset pärjäävät meidän on pystyttyvä vastaamaan näihin haasteisiin. Meiltä on aina löydyttävä innovatiivisia ratkaisuja, teknistä ja kaupallista osaamista sekä rahoitusmahdollisuuksien tuntemista.
Keskeistä menestymisen kannalta on myös satsata henkilöstön koulutukseen niin Venäjällä kuin Suomessakin.