Kansanäänestys ensin KYLLÄ-maissa
Asioilla on tietty tapahtumisen järjestys. EU:n
perustuslakiasiassa ajallinen järjestys on sellainen,
että se hyväksytetään ensin niissä maissa, joissa
poliittinen eliitti on eniten EU:n puolella.
Viimeisenä äänestävät maat, joiden kansat on
vaikeimmin taivuteltavissa ylikansalliseen
päätöksentekoon.
Nopeimmat ilman kansanäänestystä
Liettuan parlamentti ratifioi EU:n perustuslain
ensimmäisenä.
Liettualla oli niin kiire saada omaa perustuslakiaan
ylempi teksti hyväksytyksi, että se hyväksyi
marraskuun alussa 2004 sian säkissä. Hyväksymisen
hetkellä ei kaikkia perustuslain osia ollut vielä
toimitettu Liettuaan saati että ne olisivat olleet
saatavilla maan omalla kielellä.
Seuraavana oli vuorossa Unkari, jossa parlamentti
ratifioi asiakirjan joulukuun lopussa äänin 322-12, 8
tyhjää. Ei käyty minkäänlaista kansalaiskeskustelua
Unkarissa, jossa viranomaiset takavarikoivat
EU-jäsenyyttä koskeneen kansanäänestyksen alla
EI-puolen julisteet.
Seuraavana on hyväksymisvuorossa Latvia, joka toimii
samaan tapaan kuin edelliset: ei mitään
kansanäänestystä vaan kaikki heti poikki ja pinoon.
Niin tehdään tammikuun lopussa.
Ensimmäiset kansanäänestykset KYLLÄ-maissa
Vanhoista jäsenmaista ensimmäisenä perustuslain
hyväksynee Espanja, jossa asiasta järjestetään
kansanäänestys 20.2.2005.
Kun perustuslakiin myönteisimmin suhtautuvat maat
äänestävät ensin, seuraavaksi järjestetään
kansanäänestys Hollannissa ja Luxemburgissa.
Portugalissa on tehty poliittinen (mutta ei
juridinen) päätös kansanäänestyksestä. Sen piti
äänestää ensimmäisten joukossa, mutta tilannetta
mutkistavat parlamenttivaalit, jotka pidetään samana
päivänä kuin Espanjassa on kansanäänestys. Tulevan
poliittisen vallan sitoutumisesta kansanäänestyksen
järjestämiseen ei ole tietoa. Asiaa monimutkaistaa
maan oma perustuslaki, jonka mukaan kansanäänestystä
ei ole helppo panna toimeen.
Benelux-maista Belgian hallitus on sitoutunut
kansanäänestykseen järjestämiseen, mutta nyttemmin
maan demarit ovat alkaneet jänistää: sen pelätään
järkyttävän maan poliittisia voimasuhteita. Demarit
pelkäävät äärioikeiston EI:tä pakolaispolitiikan
yhteisöllistämiseen tähtäävälle perustuslaille.
Epävarmat maat äänestävät viimeisinä
Kansanäänestys perustuslaista järjestetään
Tanskassa ja Irlannissa, joissa laki määrää sen
toimeenpantavaksi aina siirrettäessä valtaa pois.
Nämä maat äänestävät viimeisten joukossa toivoen,
että joku muu maa hylkäisi esityksen niin että niiden
ei tarvitsisi äänestää lainkaan.
Viimeisten joukossa äänestää myös Englanti.
Siellä Tony Blairin demarihallitus toivoo, että
perustuslaille kielteinen kansa saataisiin taivuteltua
perustuslain kannalle sillä varjolla, että kaikki muut
olisivat sen hyväksyneet. Kansanäänestyksen
ajankohtaan saattavat vaikuttaa kansalliset
parlamenttivaalit (jotka järjestetään mitä
ilmeisimmin toukokuussa). Jos Blair saa murskavoiton,
hän järjestyttänee kansanäänestyksen heti perään
siinä imussa. Toisaalta demaripuolueen sisäisessä
pelissä hänen kilpailijansa Gordon Brown saattaa ottaa
EI-kannan ja tehdä kansanäänestyksestä taistelun
demareiden johtajuudesta.
Pitkään on spekuloitu ajatuksella, että Blairin
johtamassa Englannissa ei äänestettäisi itse asiasta
vaan kansanäänestyksen kysymys muotoiltaisiin niin
että sen kohteena olisi maan jatkojäsenyys EU:ssa.
Kysymys ollaan kuitenkin muotoilemalla seuraavalla
tavalla: "Pitäisikö Yhdistyneen Kuningaskunnan
hyväksyä sopimus, jolla vahvistetaan Euroopan
perustuslaki?"
Ranskan on arveltu äänestävän viimeisten joukossa
keväällä 2006, mutta demaripuolueen joulukuisen
jäsenäänestyksen KYLLÄ-tulos saattaa vauhdittaa maan
poliittista eliittiä toimeenpanemaan
kansanäänestyksen siinä imussa jo kuluvan kevään
lopussa.
Ranskan presidentti Jacques Chirac myy perustuslakia
sillä, että se vahvistaa Eurooppaa suhteessa USA:han.
Jos Tony Blair tekisin samoin, Englannissa tulos olisi
varma EI. Blair joutuu maassaan myymään EU:ta USA:n
liittolaisena, ja mainitun transatlanttisen
liittosuhteen hän sanoo tulevan turvatuksi
perustuslaissa. Saksan liittokansleri Gerhard Schröder
keikkuu näiden kantojen välissä; Saksassakin kansa
haluaisi äänestää mutta ei saa niin tehdä. Suomi on
Saksan poliittisen eliitin linjalla.
Tshekki ja Puola kriittisinä
Uusista jäsenmaista jäsenäänestys järjestetään
Tshekissä, jossa presidentt i Vaclav Klausin
oikeistolainen puolue ja (Kyproksen jälkeen) EU:n
toiseksi vahvin vasemmistopuolue eli kommunistit
vastustavat perustuslain hyväksymistä.
Kansanäänestys järjestetään noin puolen vuoden
kuluttua.
Puolassa julkistettiin joulukuussa ensimmäisen
kerran mielipidetutkimus, jossa EI-puoli oli saavuttanut
perustuslakiasiassa enemmistön. Puolassakin
kansanäänestetään, ja siellä on mahdollinen
sellainenkin ihme, että parlamentin enemmistö on
perustuslakia vastaan.
Kansanäänestys on mahdollinen myös Sloveniassa ja
Italiassa, jossa molemmissa on varma KYLLÄ-tulos.
EI-tuloksen mahdollisuus on suurin Englannin,
Tanskan, Puolan, Tshekin ja myös Hollannin
äänestyksissä. Ranskassakin mielipideilmasto on
muuttunut EI:n suuntaan.
Suomessa ei saada äänestää
Suomi kuuluu niihin maihin, joissa lopputulos ei ole
varma KYLLÄ - ja siksi Suomessa ei kansa saa
äänestää. Sama koskee eräitä muita maita, kuten
Ruotsia ja Itävaltaa. Itävallassa ollaan erittäin
kriittisiä Turkin EU-jäsenyyteen, ja kansan
pelätään ottavan kansanäänestyksessä kantaa myös
siihen kysymykseen.
Ruotsissa demarihallitus on tehnyt sopimuksen neljän
porvaripuolueen (mutta ei vihreiden tai
vasemmistopuolueen) kanssa siitä, että
kansanäänestystä ei tule. Pelätään, että taas
kansa äänestää "väärin" niin kuin se
teki demareiden ehdotukselle luopua omasta rahasta ja
liittyä rahaliitto EMU:un.
Sen ohella, että perustuslaista päätetään
kansanäänestyksissä, se on kussakin maassa
hyväksyttävä sen oman valtiojärjestyksen mukaan.
Monissa maissa ei pelkkä enemmistö riitä
Monissa maissa perustuslain hyväksymiseen tarvitaan
suurempi enemmistö kuin puolet parlamentin äänistä.
Tanskassa tarvitaan oman perustuslain mukaan
5/6-enemmistö, Ruotsissa 3/4, Saksan molemmissa
kamareissa 2/3, Luxemburgissa 2/3, Hollannissa 2/3,
Unkarissa 2/3, Tshekissä 3/5, Sloveniassa 3/5 ja
Kreikassa 3/5.
Entä Suomessa?
Jos omaamme ylempi EU:n perustuslaki onnistutaan
salakuljettamaan voimaan valtiosopimuksena, eduskunnassa
sille tarvitaan kahden kolmasosan (2/3) enemmistö. Jos
sen sijaan muutetaan omaa perustuslakia, mitä on
vaadittava EU:n perustuslain laillisuuden takaamiseksi,
eduskunnassa tarvitaan viiden kuudesosan (5/6)
enemmistö.
Jotta eduskunnassa selvittäisiin 2/3-enemmistöllä,
Suomessa puhutaan perustuslaista valtiosopimuksena.
Ranskan demareilla jäsenäänestys perustuslaista
Ranskassa EU:n perustuslaista järjestetään
kansanäänestys.
Siellä keskustelua käydään perustuslain
sisällöstä, mutta ei samasta näkökulmasta kuin
Suomessa.
Kun Suomessa puhutaan sotilaallisen
liittoutumattomuuden yhteensopimattomuudesta unionin
militarisoinnin kanssa ja lisääntyvän ylikansallisen
päätöksenteon nähdään olevan vallansiirto suurille
maille, Ranskassa kansanäänestyksen tulos ratkeaa
perustuslain sosiaalisen sisällön perusteella: onko se
hyväksi vai huonoksi sosiaaliturvalle.
Demareiden jäsenäänestyksessä KYLLÄ
Ranskassa demarit ottivat ikään kuin varaslähdön
kansanäänestykseen ja toimittivat siitä 1.12.2004
jäsenäänestyksen.
Ranskan demaripuolue on pieni, jos asiaa mitataan
jäsenten määrällä: 120 000. Esimerkiksi Saksan
demareissa on yli 600 000 jäsentä. Ongelmat näissä
molemmissa puolueissa ovat kuitenkin samantapaisia:
jäsenet ikääntyvät. Jäsenten keski-ikä on 55
vuotta, suurin osa heistä on miehiä ja joukossa on
paljon julkisen sektorin työntekijöitä. Jäsenistä
noin 80 % äänesti, ja median myötävaikutuksella
KYLLÄ-puoli sai selvän voiton luvuin 59 %-41 %.
Jäsenäänestyksen tulos oli voitto Francois
Hollanden johtamalle puoluesuunnalle, jota tuki
mielipidetutkimusten mukaan puolueen kannattajien (eikä
vain jäsenten) enemmistö. Puolueen kakkosmiehellä
Laurent Fabiuksella oli jäsenistössä vankat
kannattajansa, mutta hänen uskottavuuttaan
sosiaalisesti tietoisella EI-puolella kalvoi pelimiehen
maine: hänen koettiin tavoittelevan puolueen
presidenttiehdokkuutta.
EU-maiden sosialistipuolueiden edustajat yrittivät
rankasti vaikuttaa ranskalaisten toveriensa
jäsenäänestyksen tulokseen - ja onnistuivatkin
siinä. EU:n demariperhe haluaa EU:sta liittovaltion.
Jäsenäänestyksen jälkeistä politiikkaa
Ranskassa on kuitenkin varsinainen kansanäänestys
vielä käymättä. Siinä oikea ja vasen laita sekä
kansallismielinen keskusta vastustavat perustuslain
hyväksymistä. Toisin kuin monissa muissa maissa,
joissa EI on EI, Ranskassa oikeistolaisilla ja
vasemmistolaisilla on eri EI.
Demareiden KYLLÄ-tuloksella on monia vaikutuksia.
Perustuslakiasiassa se on nyt samalla puolella
presidentti Chiracin oikeiston kanssa. Se saattaa olla
este demareiden EI-puolen takinkäännölle ja
asettumiselle puolueen viralliselle linjalle.
Kansalliskokouksessa puoluejohto haluaa kaikkien
demareiden, myös EI-puolen, esiintyvän yhtenäisinä.
KYLLÄ-puoli on luvannut olla kostamatta niille,
jotka äänestivät EI. Kostoon on monia mahdollisuuksia
maassa, jossa on vaalipiirikohtainen enemmistövaali.
Ranskassa puolueet määrittävät ehdokasasettelulla ja
liittoutumisilla toisten puolueiden kanssa
kansanedustajansa, ja EI-puolella olleet lukuisat
kansalliskokouksen ja alueellisten parlamenttien
edustajat joutuvat nyt miettimään, säilyttävätkö
he paikkansa puolueen listoilla, jos he lähtevät
avoimesti vastustamaan perustuslakia myös varsinaisessa
kansanäänestyksessä.
Viimeisimpien mielipidetutkimusten mukaan yli 4/5
ranskalaisista sanoo tietävänsä perustuslaista liian
vähän. KYLLÄ-puolen asema on ajan kuluessa
heikentynyt, ja Metro-lehden joulukuisen
mielipidetutkimuksen mukaan tilanne on sen hyväksi
enää 52 %-48 %. Naisten enemmistä sanoo EI, miesten
KYLLÄ.
Euroopan laajuinen EI-liike
Kun EU:n perustuslaista järjestetään eri maissa
kansanäänestyksiä, KYLLÄ-puolen tukena on kaikkialla
politiikan ja rahan valta.
Me muut emme kuitenkaan ole yksin.
Meillä on toinen toisemme ja kansalaisjärjestömme.
Eurooppalainen EI-kampanja
Jotkut EU-maiden kansalaiset ovat muodostaneet
verkoston kansanäänestysten EI-puolten tukemiseksi.
Yksi neljästäkymmenestä aloitteentekijästä on ollut
Esko Seppänen. Toisena suomalaisena on ensimmäisten
allekirjoittajien joukossa kansalaisaktivisti Thomas
Wallgren.
Muiden maiden edustajia löytyy verkoston kotisivulta
www.europeannocampaign.com
Verkoston koordinaattorina toimii Lontoossa
saksalainen Thomas Rupp.
Tuo järjestösi mukaan
Aloitteentekijät ovat hyväksyneet seuraavan
yhteisen lausuman:
Osana koko Euroopan yli koostuvaa organisaatioiden ja
yksilöiden itsenäistä verkostoa me uskomme, että
EU:n itsensä takia tarvitaan kiireellisiä uudistuksia.
Ratkaisevat edellytykset näille uudistuksille eivät
toteudu perustuslain nykyisessä luonnoksessa. Verkoston
kannattajilla voi olla erilaisia perusteita sille, miksi
tämä projekti pitäisi pysäyttää, mutta me kaikki
uskomme, että jos ehdotettu perustuslaki ratifioidaan,
sen kielteiset seuraukset ovat suuremmat kuin sen
myönteiset puolet. Siksi me katsomme, että tämä
luonnos vaikuttaa kielteisesti Euroopan tulevaisuuteen.
Siksi me suosittelemme Euroopan kansalaisille, että he
sanoisivat "ei" tälle EU:n perustuslaille.
"EI" ei olisi EU:n loppu, vaan se olisi alku
hedelmälliselle keskustelulle siinä Laekenin
julistuksessa ilmaistussa hengessä, jonka mukaan EU
pitäisi tuoda lähemmäksi sen kansalaisia.
Tähän lausuman on mahdollista yhtyä verkoston
sähköisillä kotisivuilla (joiden osoite on www.europeannocampaign.com).
Toiminta laajenee
Ei-kampanjan verkosto käynnistyi samana päivänä
29.10.2004, jolloin EU-maiden johtajat allekirjoittivat
perustuslain lopullisen luonnoksen.
Sen jälkeen verkostoa on alettu levittää kaikkiin
EU:n jäsenmaihin. Tarkoituksena on aktivoida ja
organisoida kansalaisia jakamalla tietoa siitä, että
kaikissa maissa on myös niitä, joille poliittisen ja
sotilaallisen eliitin sekä markkinoiden valtaa
vahvistava perustuslaki ei kelpaa. Kriittistä tietoa
perustuslaista - sananselityksineen – löytyy muun
muassa osoitteesta www.euabc.com
Suomessa eletään siinä merkityksessä
takapajulassa, että poliittisilla puolueilla ei ole
halua rikkoa sitä eliitin konsensusta, joka perustuu
Matti Vanhasen ja Paavo Lipposen sopimukseen: jyrkkä ei
kansanäänestykselle.
Tanska irti vasemmistoperheestä
Tanskan sosialistinen kansanpuolue (SF) irrottelee
oikein kunnolla vasemmistolaisista juuristaan.
Puolueen europarlamentaarikko vaihtoi viime vaalien
jälkeen vasemmistosta vihreisiin.
Puolueen jäsenten enemmistökin hyväksyi joulukuun
jäsenäänestyksessä EU:n perustuslain.
Puoluejohdon takinkäännös
Tanskalaiset ovat aina olleet euroepäilijöitä. Kun
on ollut kansanäänestyksiä, ja sellainen pitää
järjestää aina siirrettäessä valtaa maasta ulos,
kansalaisten enemmistö on suurin piirtein joka toinen
kerta sanonut EI unionin liittovaltiokehitykselle.
Tanskan vasemmistopuolue (SF) on ollut aktiivisesti
mukana EI-liikkeissä: ei ole haluttu lisää
liittovaltiota Eurooppaan.
Puheenjohtaja Holger K. Nielsenin johdolla
puoluejohto on valinnut uuden linjan – ja uuden
identiteetin. Tämä kannatukseltaan noin seitsemän
prosentin puolue on ruvennut propagoimaan EU:n puolesta.
Jäsenäänestys
Mukaansa puoluejohto on saanut puolueen jäsenten
enemmistön. Jäseniä puolueessa on tosin vain 7 500,
joista vajaat 5 000 äänesti jäsenäänestyksessä.
Heistä 63,8 % äänesti perustuslain puolesta ja 36,2 %
sitä vastaan.
Puoluejohto sai tuloksen selvittyä lämpimät
onnittelut maan oikeistolaiselta hallitukselta: nyt on
hallituksen helpompi hyväksyttää perustuslaki
kansanäänestyksessä.
Vasemmistopuolueen puoluejohdolla on kovat piipussa:
avoimesti sanottiin ennen jäsenäänestystä, että jos
tulee EI, puolue hajoaa. Ne, jotka sanoivat
jäsenäänestyksessä EI, eivät uhkailleet
"väärän" tuloksen johdosta.
Kansanäänestys ratkaisee
Mielipidetutkimusten mukaan tanskalaisten enemmistö
on ollut KYLLÄ-mieltä. Asia ratkaistaan kuitenkin
lopullisesti vasta kansanäänestyksessä, ja aina
ennenkin on KYLLÄ-puoli johtanut ennen varsinaista
äänestystä.
Kansanäänestys ei sinällään ratkaise
perustuslain hyväksymistä: parlamentissa oman maan
perustuslain muuttaminen vaatii viiden kuudesosan (5/6)
enemmistön.
Tässä merkityksessä on vasemmistopuolueen kanta
merkittävä. Jos suurin osa sen kansanedustajista
äänestää perustuslain puolesta tavoitteenaan
ministerinpaikat seuraavassa hallituksessa, se saattaa
ratkaista perustuslain läpimenon Tanskassa.
Listavaali tekee puolueen kansanedustajille vaikeaksi
äänestää oman tahtonsa ja vakaumuksensa mukaan.
Tanskassa on voimakas kansanliike itsenäisten ja
demokraattisten valtioiden Euroopan puolesta. Niissä
oloissa vasemmistopuolueella on lähivuosina vaikea
säilyttää kaikkien jäsentensä luottamus
puolueeseen.
|