Kirjallinen kysymys komissiolle 2.7.2003, esittäjä Esko Seppänen

Aihe:Ydinturvallisuusdirektiivin laillisuusperusta

 

Komission ehdotuksessa 2003/0021(CNS) neuvoston (Euratom) direktiiviksi ydinturvallisuudesta ehdotetaan ydinvoimaloiden käytöstäpoistamisrahastojen hallinnoinnin harmonisoimista. Onko komissio varma siitä, että direktiiville on riittävä laillisuusperusta? Näkeekö komissio mahdolliseksi irrottaa tämän osan direktiivistään omaksi erilliseksi direktiiviehdotukseksi?

 

KE-2297/03FI
Loyola de Palacion
Komission puolesta antama vastaus
(12.8.2003)

Ydinlaitosten turvallisuuden alalla sovellettavia perusvelvollisuuksia ja yleisiä periaatteita koskevaan direktiiviehdotukseen (Euratom) sisältyy säännöksiä käytöstäpoistorahastoista. Arvoisan parlamentin jäsenen kysymys koskee näiden säännösten oikeusperustaa.

Euratomin perustamissopimuksen 2 artiklan b alakohdan mukaan yhteisö "laatii yhtenäiset turvallisuusmääräykset väestön ja työntekijöiden terveyden suojelemiseksi sekä huolehtii niiden noudattamisesta" perustamissopimuksessa määrätyin edellytyksin. Euratomin perustamissopimuksen toisen osaston III luvun mukaan on vahvistettava perusnormit väestön ja työntekijöiden suojelemiseksi ionisoivalta säteilyltä. Kyseisen luvun perusteella on annettu merkittävä määrä lainsäädäntöä säteilysuojelun alalla. Sen perimmäinen tavoite on terveyden suojelu, mutta se menee tiukasti tulkittavaa terveyden suojelua pidemmälle. Säteilysuojelussa ja ydinturvallisuudessa on yhteisenä tavoitteena väestön ja työntekijöiden suojelu ionisoivaa säteilyä vastaan. Terveyden suojelua koskeva yhteisön politiikka käsittää kyseiset kaksi osa-aluetta. Myös yhteisön tuomioistuin on 10. joulukuuta 2002 antamassaan tuomiossa (asia C-29/99) vahvistanut, että Euratomin perustamissopimuksen tarkoituksena on säännellä myös ydinturvallisuuteen liittyviä näkökohtia.

Väestön ja työntekijöiden suojelua ei voida taata kokonaan, ellei poisteta kaikkia mahdollisia riskejä. Tämä edellyttää myös sellaisia toimenpiteitä, joilla varmistetaan ydinturvallisuuden korkea taso. Käytöstäpoistorahastoja ei pidäkään ymmärtää päämääräksi sinänsä, vaan keinoksi taata ydinturvallisuuden korkea taso käytöstäpoistotoimien yhteydessä. Tämän periaatteen mukaisesti niitä voidaan verrata mihin tahansa muihin (mm. teknisiin) toimenpiteisiin, joilla pyritään tähän tulokseen. Rahavarat ovat olennainen osa uskottavaa ydinlaitosten turvallisuuspolitiikkaa. Tällä politiikalla on taattava turvallisuuden korkea taso laitoksen käytön aikana ja myös sen jälkeen, mikäli laitos edellyttää valvontaa, jotta voidaan taata suojelu ionisoivalta säteilyltä. Tämä on syy siihen, että ydinlaitosten turvallisuutta koskeva direktiiviehdotus, jonka oikeusperusta on Euratomin perustamissopimuksen III luku, sisältää säännöksiä myös käytöstäpoistorahastoista.