Kirjallinen kysymys E –2626/00 Esittäjä Esko Seppänen Komissiolle 1.8.2000

 Aihe: WTO ja eläinkokeet kosmetiikkatuotteilla

Millaista neuvottelustrategiaa EU aikoo harjoittaa mahdollisissa WTO-neuvotteluissa eläinkokeiden käyttämisen kieltämiseksi kosmetiikkatuotteiden testaamisessa? Mikä on komission kanta eläinkokein testattujen tuotteiden markkinoinnin kieltämiseen EU:n alueella?

E-2625/00FI
Erkki Liikasen Komission puolesta antama vastaus

6.10.2000 

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) toksisuustestejä koskevissa ohjeissa eritellään yksityiskohtaisesti testausmenetelmät, jotka ovat kansainvälisesti hyväksyttyjä ja joita suositellaan käytettäväksi kaikkien teollisuuskemikaalien (esim. lääkkeiden, maatalouskemikaalien, vaarallisten aineiden ja kosmeettisten ainesosien) turvallisuuden varmistamiseksi. Niiden tarkoituksena on välttää erilaisten testausmenetelmien lisääntymien eri maissa ja sitä kautta testien päällekkäisyys. Yhteisö on velvollinen hyväksymään kolmansissa maissa eläinkokeilla saadut tulokset, koska tietojen vastavuoroisesta tunnustamisesta on tehty sopimus. Toisin sanoen, kosmeettisten aineosien testaaminen eläinkokeilla yhteisössä voidaan kieltää, mutta jos joku haluaa saattaa yhteisön markkinoille kosmetiikkatuotteita, joiden ainesosia on testattu eläinkokeilla kolmannessa maassa niiden ominaisuuksien määrittämiseksi noudattaen hyväksyttyjä OECD:n ohjeita ja hyvää laboratorio käytäntöä, yhteisön olisi hyväksyttävä nuo tulokset. Eläinkokeilla testattujen tuotteiden markkinoille saattamisen kieltämien merkitsisi testien uusimista vaihtoehtoisilla menetelmillä, mikä aiheuttaisi kaupan esteitä ja voisi vaikuttaa siihen, miten myönteisesti Euroopan unionin in vitro-tutkimuksilla saatujen tietojen hyväksymiseen suhtaudutaan. 

OECD on äskettäin aloittanut neuvottelut yhteisön validoimien, in vitro –menetelmiä koskevien ohjeiden hyväksymisestä. Komissio jatka siksi työskentelyä OECD:n kanssa ja pyrkii saamaan OECD:n laajuisen oikeudellisen hyväksynnän eläinkokeiden sijasta käytäville vaihtoehtoisille menetelmille, jotka on jo validoitu yhteisön tasolla. Tavoitteena on ottaa käyttöön täällaiset menetelmät OECD:n ohjeiden hyväksymisen myötä, jotta eläinten hyvinvointia voidaan todella edistää koko maailmassa. 

Komissio toteaa, että eläinten hyvinvointiin liittyviä standardeja koskevien monenvälisten sopimusten laatimisella on suuri merkitys. Nämä tieteellisiin tuloksiin perustuvat standardit antavat parhaat takeet siitä, että eläinten hyvinvointiin liittyviä toimenpiteitä ei käytetä väärin protektionistisiin tarkoituksiin. 

Mitä tulee mahdollisuuteen kieltää eläinkokeilla testattujen tuotteiden markkinoille saattaminen yhteisössä – olivatpa tällaiset tuotteet yhteisössä valmistettuja tai kolmansissa maissa tuotettuja – komissio katsoo, että tuonnin kieltäminen sillä perusteella, että tuotteet on testattu eläinkokeilla, ei olisi WTO:n sääntöjen mukaista (tullitariffeja ja kauppaa koskevan yleissopimuksen (GATT) 1994 III ja XX artikla ja kaupan teknistä esteistä tehdyn sopimuksen (TBT) 2 artikla). Näissä säännöissä kielletään syrjivät toimenpiteet samankaltaisten tuotteiden välillä. WTO:n sääntöjen mukaan eläinkokeilla ja invitro – kokeilla testattujen kosmetiikkatuotteiden välillä ei ole eroa, eikä siten ole mitään oikeutusta syrjintään niiden välillä. Yleinen markkinoille saattamista koskeva kielto saattaisi siten johtaa kiistaan erityisesti Yhdysvaltojen ja Japanin kanssa. 

Näillä perusteilla komissio on antanut ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi, jolla muutetaan seitsemännen kerran kosmeettisia valmisteita koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä 27 päivänä heinäkuuta 1976 annettua neuvoston direktiiviä 76/768/ETY. Tällä olisi se vaikutus, että nykyinen markkinoille saattamista koskeva kielto muuttuisi eläinkokeilla testauksen kielloksi yhteistyössä. Samanaikaisesti komissio tekee kaiken voitavansa edistääkseen vaihtoehtoisten menetelmien hyväksyntää kansainvälisellä tasolla, sekä kahdenvälisissä neuvotteluissa että OECD:ssä käytävissä keskusteluissa.

1 KOM (2000) 189 lopullinen.
2 EYVI.I.261,27.9.1976.

KIRJALLINEN KYSYMYS E-2625/00 esittäjä: Esko Seppänen komissiolle 1.8.2000

Aihe: OECD ja eläinkokeet kosmetiikkatuotteilla

Mitkä OECD:n sopimusmääräykset sitovat komission mielestä Euroopan unionia valmisteltaessa eläinkokeiden käytön kieltämistä kosmetiikan testaamisessa ja eläinkokein testattujen tuotteiden markkinoimisessa?

Erkki Liikasen komission puolesta antama yhteinen vastaus kirjallisiin kysymyksiinE-2625/00 ja E-2626/00 6. 102000

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) toksisuustestejä koskevissa ohjeissa eritellään yksityiskohtaisesti testausmenetelmät, jotka ovat kansainvälisesti hyväksyttyjä ja joita suositellaan käytettäväksi kaikkien teollisuuskemikaalien (esim. lääkkeiden, maatalouskemikaalien, vaarallisten aineiden ja kosmeettisten ainesosien) turvallisuuden varmistamiseksi. Niiden tarkoituksena on välttää erilaisten testausmenetelmien lisääntyminen eri maissa ja sitä kautta testien päällekkäisyys. Yhteisö on velvollinen hyväksymään kolmansissa maissa eläinkokeilla saadut tulokset, koska tietojen vastavuoroisesta tunnustamisesta on tehty sopimus. Toisin sanoen, kosmeettisten ainesosien testaaminen eläinkokeilla yhteisössä voidaan kieltää, mutta jos joku haluaa saattaa yhteisön markkinoille kosmetiikkatuotteita, joiden ainesosia on testattu eläinkokeilla kolmannessa maassa niiden ominaisuuksien määrittämiseksi noudattaen hyväksyttyjä OECD:n ohjeita ja hyvää laboratoriokäytäntöä, yhteisön olisi hyväksyttävä nuo tulokset. Eläinkokeilla testattujen tuotteiden markkinoille saattamisen kieltäminen merkitsisi testien uusimista vaihtoehtoisilla menetelmillä, mikä aiheuttaisi kaupan esteitä ja voisi vaikuttaa siihen, miten myönteisesti Euroopan unionin in vitro -tutkimuksilla saatujen tietojen hyväksymiseen suhtaudutaan.

OECD on äskettäin aloittanut neuvottelut yhteisön validoimien, in vitro -menetelmiä koskevien ohjeiden hyväksymisestä. Komissio jatkaa siksi työskentelyä OECD:n kanssa ja pyrkii saamaan OECD:n laajuisen oikeudellisen hyväksynnän eläinkokeiden sijasta käytettäville vaihtoehtoisille menetelmille, jotka on jo validoitu yhteisön tasolla. Tavoitteena on ottaa käyttöön tällaiset menetelmät OECD:n ohjeiden hyväksymisen myötä, jotta eläinten hyvinvointia voidaan todella edistää koko maailmassa.

Komissio toteaa, että eläinten hyvinvointiin liittyviä standardeja koskevien monenvälisten sopimusten laatimisella on suuri merkitys. Nämä tieteellisiin tuloksiin perustuvat standardit antaisivat parhaat takeet siitä, että eläinten hyvinvointiin liittyviä toimenpiteitä ei käytetä väärin protektionistisiin tarkoituksiin.

Mitä tulee mahdollisuuteen kieltää eläinkokeilla testattujen tuotteiden markkinoille saattaminen yhteisössä - olivatpa tällaiset tuotteet yhteisössä valmistettuja tai kolmansista maista tuotuja - komissio katsoo, että tuonnin kieltäminen sillä perusteella, että tuotteet on testattu eläinkokeilla, ei olisi WTO:n sääntöjen mukaista (tullitariffeja ja kauppaa koskevan yleissopimuksen (GATT) 1994 III ja XX artikla ja kaupan teknisistä esteistä tehdyn sopimuksen (TBT) 2 artikla). Näissä säännöissä kielletään syrjivät toimenpiteet samankaltaisten tuotteiden välillä. WTO:n sääntöjen mukaan eläinkokeilla ja in vitro -kokeilla testattujen kosmetiikkatuotteiden välillä ei ole eroa, eikä siten ole mitään oikeutusta syrjintään niiden välillä. Yleinen markkinoille saattamista koskeva kielto saattaisi siten johtaa kiistaan erityisesti Yhdysvaltojen ja Japanin kanssa.

Näillä perusteilla komissio on antanut ehdotuksen(1) Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi, jolla muutetaan seitsemännen kerran kosmeettisia valmisteita koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä 27 päivänä heinäkuuta 1976 annettua neuvoston direktiiviä 76/768/ETY(2). Tällä olisi se vaikutus, että nykyinen markkinoille saattamista koskeva kielto muuttuisi eläinkokeilla testauksen kielloksi yhteisössä. Samanaikaisesti komissio tekee kaiken voitavansa edistääkseen vaihtoehtoisten menetelmien hyväksyntää kansainvälisellä tasolla, sekä kahdenvälisissä neuvotteluissa että OECD:ssä käytävissä keskusteluissa. -------------------------------------------------------------------------------- (1) KOM(2000) 189 lopullinen. (2) EYVL L 262, 27.9.1976.

KIRJALLINEN KYSYMYS E-2624/00 esittäjä: Esko Seppänen neuvostolle 1.9.2000.

Aihe: Eläinkokeet kosmetiikan testaamisessa

Mitä kansainvälisiä sopimuksia neuvoston mielestä on otettava huomioon valmisteltaessa direktiiviä eläinkokeiden käytön kieltämisestä kosmetiikkatuotteiden testaamiseen ja eläinkokein testattujen tuotteiden markkinointiin?

Vastaus 30.11.2000

Komission tehtävä on määritellä se, mitkä kansainväliset sopimukset on otettava huomioon direktiiviehdotusta laadittaessa.

Neuvosto ilmoittaa arvoisalle parlamentin jäsenelle, että se on saanut äskettäin tarkasteltavakseen direktiiviehdotuksen, jonka tarkoituksena on muuttaa olemassa olevia oikeudellisia määräyksiä kosmeettisten valmisteiden osalta, jotta voitaisiin korvata kielto, jonka nojalla eläimillä testattuja aineita tai aineyhdistelmiä sisältäviä kosmeettisia valmisteita ei saa saattaa markkinoille kiellolla, jonka nojalla jäsenvaltioiden alueilla ei saa tehdä eläinkokeita kosmeettisten valmisteiden tuottamiseksi.

Direktiiviehdotuksen mukaan kieltoa olisi sovellettava valmiisiin kosmeettisiin valmisteisiin heti, kun direktiivi on saatettu osaksi kansallista lainsäädäntöä, ja ainesosiin, kun pätevät vaihtoehtoiset menetelmät on hyväksytty yhteisössä ja joka tapauksessa kolmen vuoden kuluttua.

Neuvoston toimivaltaiset elimet käsittelevät parhaillaan ehdotusta. EYVL C 113 E, 18/04/2001 (s. 137).