Kirjallinen kysymys E –2626/00 Esittäjä Esko Seppänen Komissiolle
1.8.2000
Aihe: WTO ja eläinkokeet kosmetiikkatuotteilla
Millaista neuvottelustrategiaa EU aikoo harjoittaa mahdollisissa
WTO-neuvotteluissa eläinkokeiden käyttämisen kieltämiseksi
kosmetiikkatuotteiden testaamisessa? Mikä on komission kanta
eläinkokein testattujen tuotteiden markkinoinnin kieltämiseen
EU:n alueella?
E-2625/00FI
Erkki Liikasen Komission puolesta antama vastaus
6.10.2000
Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) toksisuustestejä
koskevissa ohjeissa eritellään yksityiskohtaisesti testausmenetelmät,
jotka ovat kansainvälisesti hyväksyttyjä ja joita suositellaan
käytettäväksi kaikkien teollisuuskemikaalien (esim. lääkkeiden,
maatalouskemikaalien, vaarallisten aineiden ja kosmeettisten
ainesosien) turvallisuuden varmistamiseksi. Niiden tarkoituksena
on välttää erilaisten testausmenetelmien lisääntymien eri
maissa ja sitä kautta testien päällekkäisyys. Yhteisö on velvollinen
hyväksymään kolmansissa maissa eläinkokeilla saadut tulokset,
koska tietojen vastavuoroisesta tunnustamisesta on tehty sopimus.
Toisin sanoen, kosmeettisten aineosien testaaminen eläinkokeilla
yhteisössä voidaan kieltää, mutta jos joku haluaa saattaa
yhteisön markkinoille kosmetiikkatuotteita, joiden ainesosia
on testattu eläinkokeilla kolmannessa maassa niiden ominaisuuksien
määrittämiseksi noudattaen hyväksyttyjä OECD:n ohjeita ja
hyvää laboratorio käytäntöä, yhteisön olisi hyväksyttävä nuo
tulokset. Eläinkokeilla testattujen tuotteiden markkinoille
saattamisen kieltämien merkitsisi testien uusimista vaihtoehtoisilla
menetelmillä, mikä aiheuttaisi kaupan esteitä ja voisi vaikuttaa
siihen, miten myönteisesti Euroopan unionin in vitro-tutkimuksilla
saatujen tietojen hyväksymiseen suhtaudutaan.
OECD on äskettäin aloittanut neuvottelut yhteisön validoimien,
in vitro –menetelmiä koskevien ohjeiden hyväksymisestä. Komissio
jatka siksi työskentelyä OECD:n kanssa ja pyrkii saamaan OECD:n
laajuisen oikeudellisen hyväksynnän eläinkokeiden sijasta
käytäville vaihtoehtoisille menetelmille, jotka on jo validoitu
yhteisön tasolla. Tavoitteena on ottaa käyttöön täällaiset
menetelmät OECD:n ohjeiden hyväksymisen myötä, jotta eläinten
hyvinvointia voidaan todella edistää koko maailmassa.
Komissio toteaa, että eläinten hyvinvointiin liittyviä standardeja
koskevien monenvälisten sopimusten laatimisella on suuri merkitys.
Nämä tieteellisiin tuloksiin perustuvat standardit antavat
parhaat takeet siitä, että eläinten hyvinvointiin liittyviä
toimenpiteitä ei käytetä väärin protektionistisiin tarkoituksiin.
Mitä tulee mahdollisuuteen kieltää eläinkokeilla testattujen
tuotteiden markkinoille saattaminen yhteisössä – olivatpa
tällaiset tuotteet yhteisössä valmistettuja tai kolmansissa
maissa tuotettuja – komissio katsoo, että tuonnin kieltäminen
sillä perusteella, että tuotteet on testattu eläinkokeilla,
ei olisi WTO:n sääntöjen mukaista (tullitariffeja ja kauppaa
koskevan yleissopimuksen (GATT) 1994 III ja XX artikla ja
kaupan teknistä esteistä tehdyn sopimuksen (TBT) 2 artikla).
Näissä säännöissä kielletään syrjivät toimenpiteet samankaltaisten
tuotteiden välillä. WTO:n sääntöjen mukaan eläinkokeilla ja
invitro – kokeilla testattujen kosmetiikkatuotteiden välillä
ei ole eroa, eikä siten ole mitään oikeutusta syrjintään niiden
välillä. Yleinen markkinoille saattamista koskeva kielto saattaisi
siten johtaa kiistaan erityisesti Yhdysvaltojen ja Japanin
kanssa.
Näillä perusteilla komissio on antanut ehdotuksen Euroopan
parlamentin ja neuvoston direktiiviksi, jolla muutetaan seitsemännen
kerran kosmeettisia valmisteita koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön
lähentämisestä 27 päivänä heinäkuuta 1976 annettua neuvoston
direktiiviä 76/768/ETY. Tällä olisi se vaikutus, että nykyinen
markkinoille saattamista koskeva kielto muuttuisi eläinkokeilla
testauksen kielloksi yhteistyössä. Samanaikaisesti komissio
tekee kaiken voitavansa edistääkseen vaihtoehtoisten menetelmien
hyväksyntää kansainvälisellä tasolla, sekä kahdenvälisissä
neuvotteluissa että OECD:ssä käytävissä keskusteluissa.
1 KOM (2000) 189 lopullinen.
2 EYVI.I.261,27.9.1976.
KIRJALLINEN KYSYMYS E-2625/00 esittäjä: Esko Seppänen komissiolle
1.8.2000
Aihe: OECD ja eläinkokeet kosmetiikkatuotteilla
Mitkä OECD:n sopimusmääräykset sitovat komission
mielestä Euroopan unionia valmisteltaessa eläinkokeiden käytön
kieltämistä kosmetiikan testaamisessa ja eläinkokein testattujen
tuotteiden markkinoimisessa?
Erkki Liikasen komission puolesta antama
yhteinen vastaus kirjallisiin kysymyksiinE-2625/00 ja E-2626/00
6. 102000
Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön
(OECD) toksisuustestejä koskevissa ohjeissa eritellään yksityiskohtaisesti
testausmenetelmät, jotka ovat kansainvälisesti hyväksyttyjä
ja joita suositellaan käytettäväksi kaikkien teollisuuskemikaalien
(esim. lääkkeiden, maatalouskemikaalien, vaarallisten aineiden
ja kosmeettisten ainesosien) turvallisuuden varmistamiseksi.
Niiden tarkoituksena on välttää erilaisten testausmenetelmien
lisääntyminen eri maissa ja sitä kautta testien päällekkäisyys.
Yhteisö on velvollinen hyväksymään kolmansissa maissa eläinkokeilla
saadut tulokset, koska tietojen vastavuoroisesta tunnustamisesta
on tehty sopimus. Toisin sanoen, kosmeettisten ainesosien
testaaminen eläinkokeilla yhteisössä voidaan kieltää, mutta
jos joku haluaa saattaa yhteisön markkinoille kosmetiikkatuotteita,
joiden ainesosia on testattu eläinkokeilla kolmannessa maassa
niiden ominaisuuksien määrittämiseksi noudattaen hyväksyttyjä
OECD:n ohjeita ja hyvää laboratoriokäytäntöä, yhteisön olisi
hyväksyttävä nuo tulokset. Eläinkokeilla testattujen tuotteiden
markkinoille saattamisen kieltäminen merkitsisi testien uusimista
vaihtoehtoisilla menetelmillä, mikä aiheuttaisi kaupan esteitä
ja voisi vaikuttaa siihen, miten myönteisesti Euroopan unionin
in vitro -tutkimuksilla saatujen tietojen hyväksymiseen suhtaudutaan.
OECD on äskettäin aloittanut neuvottelut
yhteisön validoimien, in vitro -menetelmiä koskevien ohjeiden
hyväksymisestä. Komissio jatkaa siksi työskentelyä OECD:n
kanssa ja pyrkii saamaan OECD:n laajuisen oikeudellisen hyväksynnän
eläinkokeiden sijasta käytettäville vaihtoehtoisille menetelmille,
jotka on jo validoitu yhteisön tasolla. Tavoitteena on ottaa
käyttöön tällaiset menetelmät OECD:n ohjeiden hyväksymisen
myötä, jotta eläinten hyvinvointia voidaan todella edistää
koko maailmassa.
Komissio toteaa, että eläinten hyvinvointiin
liittyviä standardeja koskevien monenvälisten sopimusten laatimisella
on suuri merkitys. Nämä tieteellisiin tuloksiin perustuvat
standardit antaisivat parhaat takeet siitä, että eläinten
hyvinvointiin liittyviä toimenpiteitä ei käytetä väärin protektionistisiin
tarkoituksiin.
Mitä tulee mahdollisuuteen kieltää eläinkokeilla
testattujen tuotteiden markkinoille saattaminen yhteisössä
- olivatpa tällaiset tuotteet yhteisössä valmistettuja tai
kolmansista maista tuotuja - komissio katsoo, että tuonnin
kieltäminen sillä perusteella, että tuotteet on testattu eläinkokeilla,
ei olisi WTO:n sääntöjen mukaista (tullitariffeja ja kauppaa
koskevan yleissopimuksen (GATT) 1994 III ja XX artikla ja
kaupan teknisistä esteistä tehdyn sopimuksen (TBT) 2 artikla).
Näissä säännöissä kielletään syrjivät toimenpiteet samankaltaisten
tuotteiden välillä. WTO:n sääntöjen mukaan eläinkokeilla ja
in vitro -kokeilla testattujen kosmetiikkatuotteiden välillä
ei ole eroa, eikä siten ole mitään oikeutusta syrjintään niiden
välillä. Yleinen markkinoille saattamista koskeva kielto saattaisi
siten johtaa kiistaan erityisesti Yhdysvaltojen ja Japanin
kanssa.
Näillä perusteilla komissio on antanut ehdotuksen(1)
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi, jolla muutetaan
seitsemännen kerran kosmeettisia valmisteita koskevan jäsenvaltioiden
lainsäädännön lähentämisestä 27 päivänä heinäkuuta 1976 annettua
neuvoston direktiiviä 76/768/ETY(2). Tällä olisi se vaikutus,
että nykyinen markkinoille saattamista koskeva kielto muuttuisi
eläinkokeilla testauksen kielloksi yhteisössä. Samanaikaisesti
komissio tekee kaiken voitavansa edistääkseen vaihtoehtoisten
menetelmien hyväksyntää kansainvälisellä tasolla, sekä kahdenvälisissä
neuvotteluissa että OECD:ssä käytävissä keskusteluissa. --------------------------------------------------------------------------------
(1) KOM(2000) 189 lopullinen. (2) EYVL L 262, 27.9.1976.
KIRJALLINEN KYSYMYS E-2624/00 esittäjä: Esko Seppänen neuvostolle
1.9.2000.
Aihe: Eläinkokeet kosmetiikan testaamisessa
Mitä kansainvälisiä sopimuksia neuvoston mielestä on otettava
huomioon valmisteltaessa direktiiviä eläinkokeiden käytön
kieltämisestä kosmetiikkatuotteiden testaamiseen ja eläinkokein
testattujen tuotteiden markkinointiin?
Vastaus 30.11.2000
Komission tehtävä on määritellä se, mitkä kansainväliset
sopimukset on otettava huomioon direktiiviehdotusta laadittaessa.
Neuvosto ilmoittaa arvoisalle parlamentin jäsenelle, että
se on saanut äskettäin tarkasteltavakseen direktiiviehdotuksen,
jonka tarkoituksena on muuttaa olemassa olevia oikeudellisia
määräyksiä kosmeettisten valmisteiden osalta, jotta voitaisiin
korvata kielto, jonka nojalla eläimillä testattuja aineita
tai aineyhdistelmiä sisältäviä kosmeettisia valmisteita ei
saa saattaa markkinoille kiellolla, jonka nojalla jäsenvaltioiden
alueilla ei saa tehdä eläinkokeita kosmeettisten valmisteiden
tuottamiseksi.
Direktiiviehdotuksen mukaan kieltoa olisi sovellettava valmiisiin
kosmeettisiin valmisteisiin heti, kun direktiivi on saatettu
osaksi kansallista lainsäädäntöä, ja ainesosiin, kun pätevät
vaihtoehtoiset menetelmät on hyväksytty yhteisössä ja joka
tapauksessa kolmen vuoden kuluttua.
Neuvoston toimivaltaiset elimet käsittelevät parhaillaan
ehdotusta. EYVL C 113 E, 18/04/2001 (s. 137).
|