Kirjallinen kysymys komissiolle E-0869/04. Aihe: ECHO ja Tsetsenia

Aihe:  ECHO ja Tsetsenia

Monet avustusjärjestöt, jotka haluavat toimittaa humanitaarista apua Tšetšenian alueen ihmisille Venäjällä, valittavat, että EU:n humanitaarisen avun toimisto ECHO ei käsittele niiden avustusanomuksia riittävän nopeasti ja tehokkaasti ja että sen johdosta apua jää toimittamatta perille. Millaisia kriteerejä ECHO asettaa Tšetšenian avustuksille ja voiko komissio nopeuttaa humanitaarista apua antavien kirkollisten ja muiden järjestöjen avustusanomusten käsittelyä?

E-0869/04FI 
Poul Nielsonin komission puolesta antama vastaus 
(30. huhtikuuta 2004)

Komission tietoon ei ole tullut, että monet avustusjärjestöt, jotka haluavat toimittaa humanitaarista apua Tšetšenian alueen ihmisille, olisivat valittaneet, että EU:n humanitaarisen avun toimisto (ECHO) ei käsittele niiden avustusanomuksia riittävän nopeasti ja tehokkaasti.

ECHO, joka vastaa humanitaarisesta avusta Pohjois-Kaukasiassa, ei ole koskaan saanut tällaisia valituksia. Se soveltaa toiminnassaan nopeita menettelyjä, joiden avulla avustussopimusten allekirjoittaminen sekä varojen myöntäminen sujuvat ripeästi.

Komissio tekee vuosittain yleensä kaksi Tšetšenian konfliktin uhreja koskevaa rahoituspäätöstä. Näitä edeltävissä keskusteluissa, joiden perusteella päätökset tehdään, mahdollisia kumppaneita pyydetään esittämään tausta-asiakirjoja toimista, joita ne haluaisivat ECHO:n rahoittavan. Tämän jälkeen ECHO tekee päätökset rahoituksen myöntämisestä tietyille näistä toimista ottaen huomioon tarpeet, asianomaisen kansalaisjärjestön kokemuksen sekä johdonmukaisuuden ECHO:n strategian kanssa.

Päätöksen tekemisen jälkeen ja noin kuukautta ennen hankkeen alkua ECHO kehottaa asianomaista kumppania esittämään ehdotuksen. Sen jälkeen ehdotuksesta keskustellaan yksityiskohtaisesti ja sopimus allekirjoitetaan seuraavien viikkojen aikana. Tämän vuoksi ei ole mahdollista nopeuttaa anomusten käsittelyä, johon on jo nyt varsin vähän aikaa.

Avun perille saamisen osalta voidaan todeta, että ECHO:n kumppaneilla on käytössään hyvin tiukat mekanismit, joilla varmistetaan, että apu todella päätyy niille, joille se on tarkoitettu. Kumppanit toimivat avunsaajaluettelon mukaisesti, joka laaditaan kotitalouksien ja niiden tarpeiden arvioinnin jälkeen. Apu toimitetaan asianomaisille suoraan ja ilman välikäsiä varmistaen siten, että luetteloissa olevat ihmiset todella saavat heille kuuluvan avun.