Kirjallinen kysymys komissiolle 16.7.2003 ,esittäjä Esko Seppänen

Aihe: Tervan kieltäminen

Suomalaisessa mediassa on laajalti käsitelty asiaa, joka ei mielestäni ole lainkaan komission toimivallassa. On kirjoitettu, että komissio on kieltämässä tervan käytön. Terva on luonnontuote, joka on ollut vanhoina aikoina tärkeä vaurauden ja hyvinvoinnin lähde monille suomalaisille ja jonka valmistus on perustunut ikivanhoihin menetelmiin. Millä perusteella komissio aikoo kieltää tervan käytön kaikkinaisiin tarkoituksiin (veneiden tervaus jne) ja mikä on ehdotetun kiellon laillisuusperusta?

E-2417/03FI
Margot Wallströmin
komission puolesta antama vastaus
(11.9.2003)

Komissio haluaa kiinnittää parlamentin jäsenen huomion siihen, että tervoja on olemassa useita eri tyyppejä. Näitä ovat muun muassa kivihiilestä tislattu kivihiiliterva ja puusta tislattu puuterva. Tarkasti ottaen ei siis voida sanoa, että tervat ovat luonnontuotteita. Lisäksi on yleisesti tunnettua, että tervat sisältävät suuria määriä erittäin vaarallisia aineita, etenkin syöpää aiheuttavia aineita kuten polysyklisiä aromaattisia hiilivetyjä (PAH).

Kysymyksessään parlamentin jäsen ilmeisesti viittaa puutervaan ja erityisesti mäntytervaan, jota valmistetaan kuivatislaamalla mäntypuuta ja jota käytetään puunsuoja-aineena.

Puunsuoja-aineita säännellään biosidituotteiden markkinoille saattamisesta 16. helmikuuta 1998 annetulla Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivillä 98/8/EY . Direktiivissä säädetään muun muassa, ettei biosidituotteita saa saattaa markkinoille eikä käyttää, jollei niille ole myönnetty lupaa, ja että lupa voidaan myöntää ainoastaan tuotteille, jotka sisältävät direktiivin liitteissä I ja I A lueteltuja tehoaineita. Jotta tehoaine voidaan lisätä luetteloon, siitä on toimitettava täydellinen asiakirja-aineisto, jonka perusteella voidaan arvioida kaikki aineesta ihmisten terveydelle ja ympäristölle aiheutuvat vaarat.

Direktiivissä säädetään myös, että kymmenen vuoden siirtymäkauden aikana kaikki vanhat tehoaineet (eli tehoaineet, jotka ovat jo markkinoilla biosidituotteissa direktiivin voimaantuloajankohtana) on arvioitava sen suhteen, kuinka turvallisia ne ovat ihmisten terveydelle ja ympäristölle. Direktiivin 98/8/EY 16 artiklan 2 kohdassa tarkoitetun ohjelman ensimmäisestä vaiheesta 7. syyskuuta 2000 annetun komission asetuksen (EY) N:o 1896/2000 mukaan vanhat tehoaineet oli identifioitava eli tunnistettava 28. maaliskuuta 2002 mennessä. Lisäksi toiminnanharjoittajien, jotka halusivat sisällyttää tehoaineita direktiivin liitteeseen I tai I A, oli tehtävä tehoaineista ilmoitus samaan määräaikaan mennessä. Yhteensä noin 950 ainetta on tunnistettu (niiden joukossa myös mäntyterva) ja noin 400 ainetta on ilmoitettu.

Komissio antaa pian asetuksen, johon sisältyy luettelo tunnistetuista ja ilmoitetusta aineista sekä työsuunnitelma täydellisten asiakirja-aineistojen toimittamista ja arviointia varten (esimerkiksi puunsuoja-aineita koskeva aineisto on toimitettava viimeistään 28. maaliskuuta 2004). Biosidituotteita käsittelevä pysyvä komitea antoi asetusluonnoksesta myönteisen lausunnon 11. kesäkuuta 2003. Euroopan parlamentille on ilmoitettu tekstiluonnoksesta ja äänestyksen tuloksesta.

Ilmoitetut aineet voidaan pitää markkinoilla siihen saakka kunnes on tehty päätös siitä, onko niiden ihmisten terveydelle ja ympäristölle aiheuttama vaara hyväksyttävä. Jos aineet on ainoastaan tunnistettu, yksikään toiminnanharjoittaja ei ole toimittanut niistä täydellistä asiakirja-aineistoa ja näin ollen niiden turvallisuutta ihmisten terveyden ja ympäristön kannalta ei voida arvioida. Siksi tulevassa asetuksessa säädetään, että tällaiset aineet on poistettava markkinoilta kolmen vuoden kuluessa asetuksen antamisesta.

Tämä koskee kaikkia niitä 550 ainetta, jotka on ainoastaan tunnistettu, mäntyterva mukaan luettuna. Jokin yritys tai jäsenvaltion viranomaiset voivat kuitenkin milloin tahansa koota täydellisen asiakirja-aineiston, jonka perusteella aine voidaan arvioida ja mahdollisesti sisällyttää johonkin direktiivin 98/8/EY liitteistä. Tällöin aineen käyttöä voitaisiin jatkaa sillä edellytyksellä, että kaikki direktiivin turvallisuusvaatimukset on täytetty. Suomen viranomaiset ovat jo ottaneet esiin mäntytervaa koskevan erityiskysymyksen direktiivin täytäntöönpanon yhteydessä. Lisätietoja on saatavilla komission Internet-sivuilla ja Suomen viranomaisten Internet-sivuilla .