KIRJALLINEN KYSYMYS P-0862/05
esittäjä(t): Esko Seppänen (GUE/NGL)
komissiolle

Aihe: Suomen eläkeläisten sairausvakuutusmaksu

Suomessa on suuri epävarmuus sen suhteen, mitä komissio aikoo tehdä siinä ns. paluumuuttajien verotusasiassa, jossa Suomen valtio ei ole hyväksynyt komission kantaa toisesta maasta Suomeen eläkkeelle muuttaneen henkilön vapauttamisesta sairausvakuutusmaksusta. Ottaako komissio kantaa Suomen valtion harjoittamaan Ruotsista saatujen eläkkeiden kaksoisverottamiseen ja aikooko komissio ryhtyä toimenpiteisiin Suomen valtiota vastaan sen periessä toisesta EU-maasta Suomeen muuttaneilta eläkeläisiltä sairausvakuutusmaksun?

P-0862/05FI
Vladimir Spidlan
komission puolesta antama vastaus

Ensinnäkin on korostettava, että toisesta jäsenvaltiosta Suomeen muuttava eläkkeensaaja ei ole vapautettu sairausvakuutusmaksuista yhteisön lainsäädännön perusteella. Sosiaaliturvajärjestelmän yhteensovittamisesta annetuissa yhteisön säännöissä – erityisesti asetuksessa (ETY) N:o 1408/71 – ainoastaan määritellään, mikä jäsenvaltio vastaa kyseisen eläkkeensaajan terveydenhuoltokustannuksista. Yleensä se jäsenvaltio, joka vastaa näistä kustannuksista, kantaa kyseisen eläkkeensaajan sairausvakuutusmaksut tai muut terveydenhuoltomaksut. Toisesta jäsenvaltiosta Suomeen muuttavan eläkkeensaajan tapauksessa se voi olla Suomi tai muu jäsenvaltio, jossa hän on työskennellyt aikaisemmin.

Jäsenvaltion vastuu Suomessa asuvan eläkkeensaajan terveydenhuoltokustannuksista määräytyy seuraavasti:

– jos eläkkeensaaja saa eläkettä Suomesta, hänen terveydenhuoltokustannuksistaan vastaa Suomi

– jos eläkkeensaaja ei saa mitään eläkettä Suomesta, hänen terveydenhuoltokustannuksistaan vastaa jäsenvaltio, jossa hän on työskennellyt pisimpään ennen Suomeen muuttoa; jos hän on työskennellyt useissa jäsenvaltioissa yhtä pitkän ajan, hänen terveydenhuoltokustannuksistaan vastaa jäsenvaltio, jossa hän on työskennellyt viimeksi ennen Suomeen muuttoa.

Toisin sanoen Suomi ei voi periä sairausvakuutusmaksuja Suomeen muuttavalta eläkkeensaajalta, joka ei saa mitään eläkettä Suomesta. Sen sijaan Suomi laskuttaa tällaisen eläkkeensaajan terveydenhuoltokustannuksista vastaavaa jäsenvaltiota eläkkeensaajan Suomessa käyttämistä terveydenhuoltopalveluista. Jos kyseinen jäsenvaltio ja Suomi ovat tehneet kahdenvälisen sopimuksen terveydenhuoltokorvauksista luopumisesta, Suomi ei laskuta palveluista lainkaan.

Toisaalta Suomella on oikeus kantaa sairausvakuutusmaksuja Suomessa asuvalta eläkkeensaajalta, jolle se maksaa eläkettä. Kyseisen maksun suuruus olisi kuitenkin määriteltävä yksinomaan Suomen hänelle maksaman eläkkeen perusteella , koska eläkkeeseen oikeutettua henkilöä ei voida vaatia yhdessä jäsenvaltiossa asumisen vuoksi suorittamaan pakollisia vakuutusmaksuja toisen jäsenvaltion laitoksen vastuulla olevien etuuksien kattamiseksi. Suomen viranomaiset ovat tähän saakka sisällyttäneet muista jäsenvaltioista maksetut eläkkeet laskelmiinsa, joiden mukaan Suomen sairausvakuutusmaksun suuruus määräytyy. Komission mielestä tämä rikkoo asetuksen (ETY) N:o 1408/71 33 artiklan 1 kohtaa, mistä syystä komissio päätti äskettäin nostaa tässä asiassa Suomea vastaan kanteen Euroopan yhteisöjen tuomioistuimessa.

 

Neuvoston asetus (ETY) N:o 1408/71, annettu 14 päivänä kesäkuuta 1971, sosiaaliturvajärjestelmien soveltamisesta yhteisön alueella liikkuviin palkattuihin työntekijöihin ja heidän perheenjäseniinsä, EYVL L 149, 5.7.1971.

Asia C-389/99, Rundgren, tuomio 10.5.2001.