KIRJALLINEN KYSYMYS E-0402/03 esittäjä(t): Esko Seppänen (GUE/NGL) komissiolle (05. helmikuuta 2003)

Aihe: Öljytankkerit Suomenlahdella

 

Prestige-aluksen uppoaminen aiheutti valtaisan ympäristökatastrofin Espanjan rannikolla. Suomenlahdella, josta on tulossa melkein EU:n sisämeri, vahingot vastaavassa tapauksessa olisivat kenties vielä suuremmat, koska meri uusiutuu kylmissä oloissa hitaammin. Venäjän Koiviston öljysatamaan Suomenlahdella on tammi-helmikuun jäisissä olosuhteissa päästetty supertankkereita, joilla ei ole ollut asianmukaisia jäävahvistuksia. Suomen hallitus ei ole kyennyt estämään näiden potentiaalisen ympäristökatastrofin aiheuttajien liikennettä. Voiko Euroopan unioni auttaa tällaisessa tilanteessa Suomen viranomaisia?

E-0384/03FI
P-0408/03FI
E-0410/03FI
E-0420/03FI
Loyola de Palacion
komission puolesta antama vastaus
(14.3.2003)

Komissio on tietoinen merenkulun ongelmista Suomenlahdella ja jakaa Suomen viranomaisten huolen öljykuljetuksista talviolosuhteissa.

Komissio on seurannut tarkasti tilannetta, joka on syntynyt öljyalus Stemnitsan kulkiessa kohti Koiviston satamaa. Komissio on ilmoittanut Venäjän viranomaisille olevansa huolestunut tilanteesta Suomenlahdella vallitsevien poikkeuksellisen vaikeiden jääolosuhteiden takia.

Erika- ja Prestige-alusten onnettomuuksien seurauksena komissio on muistuttanut useaan otteeseen, että on ryhdyttävä välittömästi yhteisiin toimiin uusien onnettomuuksien estämiseksi Euroopan unionin aluevesillä, myös Itämerellä. Euroopan unioni on ollut yhteydessä Venäjän viranomaisiin EU:n ja Venäjän välillä tehdyn sopimuksen puitteissa varmistaakseen, että EU:n suunnittelemia määräyksiä öljyn merikuljetusten turvallisuuden parantamiseksi tullaan noudattamaan. Määräykset koskevat muun muassa raskaiden polttoöljyjen yksirunkoisissa säiliöaluksissa tapahtuvan kuljetuksen kieltämistä.

On kuitenkin tarpeen muistaa, että Euroopan unionilla ei ole toimivaltaa säädellä vaarallista rahtia kuljettavien alusten kulkua kansanvälisillä vesillä, vaikka kuljetus tapahtuisikin jäsenvaltioiden rannikoiden edustalla ja sellaisissa jääoloissa, jotka Itämerellä talvella vallitsevat.

Komission mielestä on siksi välttämätöntä tehdä kansainväliseen merioikeuteen muutoksia, jotta voitaisiin tasapainoisemmin sovittaa yhteen yhtäältä vapaan liikkuvuuden periaate ja toisaalta rantavaltioiden edut. Rantavaltioilla on luonnollisesti oltava mahdollisuus suojata rannikkonsa ekologisilta katastrofeilta.

Komissio on pyytänyt kaikkia unionin naapurivaltioita ja muita tärkeitä kumppaneita ryhtymään tiukempiin toimiin merenkulusta aiheutuvan merten pilaantumisen vähentämiseksi kansainvälisen lainsäädännön keinoin. Tämän tueksi se on pyytänyt kaikkia jäsenvaltioita edistämään aktiivisesti kansainvälisen merioikeuden uudistamista YK:ssa, kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa ja muissa toimivaltaisissa elimissä vastaamaan uuden vuosisadan turvallisuustarpeita.

Lopuksi komissio haluaa tarkentaa, että lehtiartikkelit eivät välttämättä edusta komission eikä tässä tapauksessa meriturvallisuusviraston pääjohtajan kantaa.

Mitä tulee merenkulkuun jääolosuhteissa, on huomattava, että asiasta ei ole olemassa minkäänlaista yhteisön lainsäädäntöä, eikä tällainen lainsäädäntö edes kattaisi EU:n aluevesillä kauttakulkumatkalla olevia aluksia, jotka eivät käy unionin satamissa. Euroopan unioni on kuitenkin jo aiemmin ryhtynyt toimiin estääkseen öljyalusten onnettomuudet ja laatinut direktiivin meriliikenteen valvonnasta, jonka perusteella toimivaltaiset viranomaiset voivat estää aluksia lähtemästä satamasta erittäin huonoissa sääolosuhteissa. Lisäksi direktiivissä annetaan jäsenvaltioille laajemmat valtuudet puuttua asioihin onnettomuuden tai saastumisen uhatessa.

Joka tapauksessa komissio on valmis tukemaan täysin Suomen viranomaisten toimia, joilla pyritään saamaan aikaan Suomenlahden rantavaltioiden sopimus jääolosuhteissa tapahtuvien öljyn merikuljetusten turvallisuuteen liittyvistä säännöistä.