KIRJALLINEN KYSYMYS E-0328/05
esittäjä(t): Esko Seppänen (GUE/NGL)
komissiolle

Aihe: Natura-alueiden korvaaminen

Suomessa on herättänyt paljon keskustelua erilaisten luontotyyppien ottaminen mukaan Natura-ohjelmiin. Nyt komissio on vahvistanut Suomen Natura-ohjelman. Miten jaetaan korvausvastuu yksityisten maanomistajien alueiden käyttötarkoitusten muuttamisesta ja mikä on komission arvio sen käytössä olevien Natura-varojen riittämisestä korvaustarkoituksiin? Onko komissiolla tilastotietoja maakohtaisesti maksetuista Natura-korvauksista?

E-0328/05FI
Stavros Dimasin
komission puolesta antama vastaus
(22.3.2005)

Neuvostolle ja Euroopan parlamentille osoittamassaan Natura 2000 ‑verkoston rahoittamista koskevassa tiedonannossa komissio esitti näkemyksiään siitä, miten Natura 2000:een liittyvät rahoitustarpeet voitaisiin sisällyttää yhteisön eri rahastojen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja mitä toimenpiteitä rahastoista voitaisiin rahoittaa.

Natura 2000 ‑kohteet ja kestävän kehityksen mukainen luonnonvarojen hallinta sisältyvät ehdotukseen neuvoston asetukseksi Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahaston) tuesta maaseudun kehittämiseen kaudeksi 2007–2013 . Maaseudun kehittämisen tavoitetta toteutetaan soveltamalla sekä Euroopan unionin että kansallisen tason strategisia lähestymistapoja ja kansallisen/alueellisen tason suunnitelmia. Ehdotukseen sisältyy säännöksiä, jotka mahdollistavat korvausten maksamisen maanviljelijöille ja metsänomistajille niiden pakollisten velvoitteiden vuoksi, joita aiheutuu maanviljelys- ja metsätalousmaan nimeämisestä Natura 2000 ‑alueiksi ja tätä seuraavista rajoitteista maanviljelyn ja metsätalouden harjoittamiselle (maanviljelyksen osalta 34 artiklan a kohdan iii luetelmakohta sekä 36 ja 47 artikla; metsätalouden osalta 34 artiklan b kohdan iv luetelmakohta sekä 39 ja 44 artikla). Natura 2000:een liittyvät säännösehdotukset ja niiden tarjoamat mahdollisuudet edustavat huomattavaa parannusta verrattuna voimassaolevaan maaseudun kehittämistä koskevaan asetukseen (EY) N:o 1257/99, sellaisena kuin tämä asetus on viimeksi muutettuna asetuksella (EY) N:o 1783/2003 (16 artikla).

Kunkin maaseudun kehittämisohjelman osalta on pyydetty tietoja niiden tilojen määrästä ja alueesta, jolle maksetaan tukea Natura 2000:n puitteissa, mutta koska näitä indikaattoreita koskevat tiedot puuttuvat huomattavan monen ohjelman osalta, johtopäätöksiä on vaikeaa vetää. Niiden tietojen perusteella, joita on saatu jäsenvaltioiden vuosittaisista, maaseudun kehittämissuunnitelmien toteuttamista koskevista kertomuksista, ympäristörajoitteisten alueiden tukea (16 artikla) on sovellettu vähiten; vain Saksa, Italia ja Espanja ovat maksaneet tällaisia korvauksia (11 ohjelmaa 67:stä, joihin kuuluu liitännäistoimenpiteitä). Vuonna 2001 vain 4 156 tilalle maksettiin asetuksen (EY) N:o 1257/1999 16 artiklan mukaisia korvauksia. Tuen kattama alue oli tällöin yhteensä 58 000 hehtaaria. Tukea saaneista tiloista suurin osa (95 %) sijaitsi Saksan alueella (3 948). Vaikka kahden Italian alueellisen ohjelman osalta ilmoitettiin, että kyseistä toimenpidettä aiotaan niiden puitteissa soveltaa, tästä ei kuitenkaan ole toimitettu mitään tietoja. Ilmoitusten perusteella keskimääräinen korvaus oli 1 366 euroa tilaa kohti, mikä vastaa 98 euroa hehtaarilta. Julkisista menoista sidotun osuuden kokonaismäärä oli yhteensä 5,68 miljoonaa euroa (josta Euroopan maatalouden ohjaus- ja tukirahaston (EMOTR) osuus oli 3,24 miljoonaa euroa). Asetuksen 16 artiklan rajallista käyttöä tähän mennessä selittää tietyssä määrin se viivästys, joka on liittynyt Natura 2000 ‑kohteiden nimeämiseen ja niihin liittyvien hallinnollisten suunnitelmien valmisteluun.

Komissio haluaa tuoda esille, että etukäteen ei voida esittää tarkkoja tietoja niistä summista, joita vuosittain todennäköisesti käytetään Natura 2000 ‑kohteisiin liittyvien korvausten yhteisrahoitukseen vuodesta 2007 eteenpäin. Toissijaisuusperiaatteen mukaisesti komissio katsoo, että on kunkin jäsenvaltion ja niiden alueiden tehtävänä päättää, miten kohteisiin liittyvät rahoitustarpeet otetaan huomioon laadittaessa kansallisia ja/tai alueellisia ohjelmia maaseudun kehittämisrahaston toiminnan yhteydessä. Komission näkemyksen mukaan on tärkeää varmistaa, että Natura 2000 ‑verkoston rahoitustarpeiden sisällyttäminen maaseudun kehittämisen rahoitukseen johtaa siihen, että rahoitusta on kokonaisuudessaan riittävästi korvausten maksamiseen maanviljelijöille ja metsänomistajille, kun näille on koitunut tulonmenetyksiä maankäytössä tapahtuneista muutoksista ja hoitovelvoitteista. Komissio aikoo tämän vuoksi kannustaa jäsenvaltioita osoittamaan asianmukaista huomiota Natura 2000:een liittyviin tarpeisiin niiden laatiessa maaseudun kehittämisohjelmiaan.

KOM(2004) 431 lopullinen.

Ehdotus: neuvoston asetus Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahaston) tuesta maaseudun kehittämiseen (KOM(2004) 490 lopullinen).

Neuvoston asetus (EY) N:o 1783/2003, annettu 29 päivänä syyskuuta 2003, Euroopan maatalouden ohjaus- ja tukirahaston (EMOTR) tuesta maaseudun kehittämiseen annetun asetuksen (EY) N:o 1257/1999 muuttamisesta (EUVL L 270, 21.10.2003).