Kirjallinen kysymys E-3248/05 esittäjä Esko Seppänen komissiolle

Aihe: Militaaristen menojen läpinäkyvyys

Ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikan asiat kuuluvat pääsääntöisesti jäsenvaltioiden toimivaltuuksiin eivätkä ne kuulu parlamentin toimivaltaan. Parlamentin näkökulmasta on ongelmallista, että EU-maiden yhteisillä poliisi- tai sotilasoperaatioilla ei ole minkäänlaista parlamentaarista valvontaa. Sama koskee niihin käytettyjä kuluja. Onko komissio käyttänyt unionin varoja ulko-, turvallisuus- tai puolustuspolitiikan toteuttamiseen Kongossa tai Sudanissa, ja jos on, mikä on kyseisen rahoituksen laillisuusperusta EU:n perussopimusten näkökulmasta arvioituna?

E-3248/05FI
Benita Ferrero-Waldnerin
komission puolesta antama vastaus
(18.11.2005)

Kysymyksessä mainittujen tapausten oikeusperustana on yhteinen toiminta, jonka neuvosto on hyväksynyt Euroopan unionista tehdyn sopimuksen 14 artiklan mukaisesti. Kyseisen sopimuksen 28 artiklan 3 kohdan mukaan yhteiseen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan (YUTP) liittyvät menot otetaan menoina myös Euroopan yhteisön talousarvioon, lukuun ottamatta sellaisista toimista johtuvia menoja, joilla on sotilaallista merkitystä tai merkitystä puolustuksen alalla, sekä tapauksia, joista neuvosto yksimielisesti päättää toisin. Komissio ei ole kummassakaan tapauksessa käyttänyt varoja sellaisten toimien täytäntöönpanoon, joilla olisi sotilaallista merkitystä tai merkitystä puolustuksen alalla.

YUTP:n budjetti on osa yhteisön talousarviota (luku 19 03). Komissio toteuttaa sitä omalla vastuullaan ja moitteettoman varainhoidon periaatteet (Euroopan yhteisön perustamissopimuksen 274 artikla) huomioon ottaen. Ainoastaan yhteisistä toiminnoista aiheutuvat menot voidaan kattaa YUTP:n budjetista.

YUTP:n budjetista annettiin Kongossa varoja kahta toimintoa varten:

Ensimmäinen näistä toiminnoista on EU:n poliisioperaatio EUPOL Kinshasa. Euroopan kehitysrahastosta (EKR) rahoitettiin hanke, jossa annettiin koulutusta 1 008 paikallisesta poliisista koostuvalle integroidulle poliisiyksikölle (IPU), jonka pohjalta poliisioperaatio muodostettiin. Poliisioperaation tehtävät keskittyvät IPU:n johtamisjärjestelyihin, sillä tarkoituksena on parantaa sen hallinnointivalmiuksia sekä opastaa ja neuvoa toimintayksikköjä tehtäviensä suorittamisessa ja valvoa niiden toimintaa . Tämä Euroopan turvallisuus- ja puolustuspolitiikan mukainen siviilioperaatio on rahoitettu kokonaan YUTP:n budjetista.

Toinen toiminto on turvallisuusalan uudistukseen kuuluva EUSEC . Kyseessä on siviilioperaatio eikä Euroopan unionista tehdyn sopimuksen 28 artiklan 3 kohdassa tarkoitettu sotilasoperaatio.

2. Sudanissa komissio osallistuu Afrikan unionin rauhanturvaoperaation (AMIS) rahoitukseen. Afrikan rauhanrahastosta on myönnetty tähän operaatioon yhteensä 92 miljoonaa euroa. Kyseinen rahasto perustettiin kaikille Afrikan, Karibian ja Tyynenmeren maille (AKT-maille) varatuista maakohtaisista yhdeksännen EKR:n B-määrärahoista.

Afrikan rauhanrahastosta on tuettu afrikkalaisten joukkojen saattamista toimintavalmiuteen. Sillä voidaan kattaa myös päivärahoihin, viestintävälineisiin, lääkintävälineisiin, liikenteeseen ja logistiikkaan liittyviä kustannuksia. Sillä ei kuitenkaan voida kattaa ammuksiin, aseisiin, erityisiin sotilasvarusteisiin tai sotilasoperaatioihin suoraan liittyviä muita kustannuksia.

YUTP:n budjetista rahoitettiin Sudanissa toteutettavan Afrikan unionin operaation (AMIS) siviilipoliisiosaa. Ainoastaan tätä osaa koskeva rahoitus otettiin YUTP:n budjetista , mutta tämän operaation sotilaallisen osan rahoittavat jäsenvaltiot hallitusten välisestä Athene-järjestelmästä.

Katso yhteinen toiminta 2004/847/YUTP, 9.12.2004 (EUVL L 367, 14.12.2004).

Kongon demokraattisen tasavallan turvallisuusalan uudistusta koskeva Euroopan unionin neuvonta- ja avustusoperaatio.

Katso yhteinen toiminta 2005/355/YUTP, 2.5.2005 (EUVL L 112, 3.5.2005).

Katso yhteinen toiminta 2005/557/YUTP, 18.7.2005 (EUVL L 188, 20.7.2005).