KIRJALLINEN KYSYMYS P-1963/05
esittäjä(t): Esko Seppänen (GUE/NGL)
komissiolle

Aihe: Maataloustuen saajat

Euroopan komissio on ottamassa kannan, jonka mukaan se suosittelee jäsenmaita julkistamaan maataloustuen saajat. Ovatko kansalliset tiedot tuen saajista komission käytettävissä tai saatavissa komission käyttöön, ja jos ovat, voivatko Euroopan parlamentin jäsenet tutustua kansallisiin tietoihin niiden maiden osalta, jotka eivät niitä julkista? Onko laadittu sellaista EU:n lainsäädäntöä, joka kieltää tämän oikeuden Euroopan parlamentin jäseniltä?

P-1963/05FI
Komissaari Fischer Boelin
komission puolesta antama vastaus
(30. kesäkuuta 2005)

Komissio kävi asiasta ensimmäisen suuntaa-antavan keskustelun 18. toukokuuta 2005. Tällöin se päätti perustaa yksikköjen välisen työryhmän, jonka tehtävänä on tarkastella, millaisia mahdollisuuksia uudenlaiseen avoimuuden toteuttamiseen eräillä aloilla olisi tekniseltä ja oikeudelliselta kannalta sekä voimavarojen osalta. Tällaisen aloitteen olisi oltava horisontaalinen, ja siihen olisi sisällyttävä useiden eri alojen toimia, mukaan luettuna rahoituksen avoimuutta koskevat kysymykset. Koska tätä kysymystä on kuitenkin ensin tarkasteltava perusteellisesti, on vielä liian aikaista ennustaa, millaisen ehdotuksen komissio mahdollisesti tulee antamaan.

Komission jäsenvaltioilta saamien maataloustukia koskevien tietojen osalta on erotettava Euroopan maatalouden ohjaus- ja tukirahaston (EMOTR) tukiosastosta ja ohjausosastosta maksetut tuet.

EMOTR:n tukiosastosta rahoitettuja maataloustukia hallinnoivat jäsenvaltiot jaetun hallinnointivastuun mukaisesti. Näiden tukien kirjanpito kuuluu jäsenvaltioille, jotka toimittavat tiedot komissiolle asetuksen (EY) N:o 2390/1999 mukaisesti. Komissio puolestaan syöttää ne tietokantaan.

Asetuksen (EY) N:o 2390/1999 2 artiklassa komissio velvoitetaan varmistamaan jäsenvaltion sille toimittamien tilitietojen luottamuksellisuus ja suoja. Samassa artiklassa säädetään, että komissio saa käyttää asetuksen tietoja yksinomaan EMOTR:n tukiosaston tilien tarkastamiseen ja hyväksymiseen liittyvien tehtävien hoitoon ja maatalousalan kehityksen seuraamiseen ja ennusteiden antamiseen. Jälkimmäisessä tapauksessa on tehtävä kaikki henkilötiedot nimettömiksi ja käsiteltävä niitä yksinomaan koostettuina. Tämän vuoksi komissio ei voi kertoa EMOTR:n tukiosaston tukia saavien henkilöiden nimiä. Tämä ei kuitenkaan estä jäsenvaltioita luovuttamasta yksittäisiä tietoja kansallisen lainsäädännön mukaisesti.

EMOTR:n ohjausosastosta yhteisrahoitettujen ohjelmien kautta myönnettyyn tukeen sovelletaan rakennerahastoasetukseen sisältyviä maaseudun kehittämistä koskevia sääntöjä. Kyseisen asetuksen mukaisesti EMOTR:n ohjausosaston ohjelmiin ei sisälly rahoitusta koskevia tietoja yksittäisten tuensaajien tasolla. Rakennerahastoista myönnettävän tuen hallinto- ja valvontajärjestelmiä koskevan asetuksen (EY) N:o 438/2001 18 artiklassa säädetään niiden kirjanpitotietojen muodosta ja sisällöstä, jotka jäsenvaltioiden on säilytettävä. Edellä mainitut yhteisrahoitettujen toimien rahoitustiedot on annettava pyynnöstä komissiolle ainoastaan dokumentointia ja tarkastuskäyntejä varten.

Tämän vuoksi komissio ei voi antaa yksityiskohtaisia tietoja tuensaajien EMOTR:n tuki- ja ohjausosastosta saamien tukien määristä.

Komission asetus (EY) N:o 2390/1999, annettu 25 päivänä lokakuuta 1999, asetuksen (EY) N:o 1663/95 soveltamista koskevista yksityiskohtaisista säännöistä niiden tilitietojen muodosta ja sisällöstä, jotka jäsenvaltioiden on pidettävä komission saatavilla EMOTR:n tukiosaston tilien tarkastamista ja hyväksymistä varten (EYVL L 295, 16.11.1999), sellaisena kuin se on viimeksi muutettuna asetuksella (EY) N:o 1769/2004 (EUVL L 316, 15.10.2004).

Neuvoston asetus (EY) N:o 1260/1999, annettu 21 päivänä kesäkuuta 1999, rakennerahastoja koskevista yleisistä säännöksistä (EYVL L 161, 26.6.1999).

Komission asetus (EY) N:o 438/2001, annettu 2 päivänä maaliskuuta 2001, neuvoston asetuksen (EY) N:o 1260/1999 soveltamista koskevista yksityiskohtaisista säännöistä rakennerahastoista myönnettävän tuen hallinto- ja valvontajärjestelmien osalta (EYVL L 63, 3.3.2001).