KIRJALLINEN KYSYMYS E-3347/03 esittäjä:Esko Seppänen (GUE/NGL) komissiolle (04. marraskuuta 2003)

Aihe: Laajeneminen ja sosiaaliturvaetuudet

EU:n laajetessaja EU-kansalaisten vapaan liikkuvuuden ulottuessa uusille alueille syntyy uudenlaisia ongelmia. Sellainen on muun muassa kansanterveyden erilainen taso vanhoissa ja uusissa jäsenmaissa. Esimerkiksi Virossa on tauteja, jotka ovat hyvin resistenttejä antibiooteille ja joiden siirtyminen maasta toiseen helpottuu jäsenyyden myötä. Virossa on sama määrä HI-viruksen kantajia kuin Suomessa, vaikka valtio on asukasluvultaan vain alle kolmanneksen Suomesta. Kun HI-viruksen kantajien hoito on kallista ja nykyisissä EU-maissa on parempi kalliin hoidon taso kuin uusissa jäsenmaissa, sairaiden ihmisten muutosta toisiin EU-maihin paremman hoidon perässä saattaa syntyä ongelma. Onko komission mielestä mahdollista estää parempaa hoitotasoa tavoittelevien vaarallisten tautien kantajien vapaata siirtymistä maasta toiseen? Missä vaiheessa ovat suunnitelmat tartuntatautiviraston perustamisesta ja onko suunnitelmaa siitä, mihin se sijoitettaisiin?

E3347/03FI
David Byrnen
komission puolesta antama vastaus
(18.12.2003)

Arvoisa parlamentin jäsen otti kysymyksessään esiin useita eri asioita. Ensimmäinen niistä liittyy tarttuvien tautien leviämiseen maasta toiseen. Tautien kehityssuuntauksien tarkkailemiseksi ja niihin vastaamiseksi otettiin parlamentin ja neuvoston 24. syyskuuta 1998 tekemällä päätöksellä N:o 2119/98/EY yhteisön käyttöön tartuntatautien epidemologisen seurannan ja valvonnan verkosto. Tämä mekanismi mahdollistaa kansanterveydelle vakavan uhan muodostavien tautien jatkuvan seurannan sekä varhaisvaroitus- ja reagointijärjestelmän, jonka avulla toimivaltaiset viranomaiset voivat vaihtaa nopeasti asiaa koskevaa tietoa. Liittymässä olevat maat ovat ottaneet huomattavia edistysaskeleita tämän päätöksen säännösten noudattamiseksi.

Jäsenvaltioiden välistä potilaiden liikkuvuutta koskevia kysymyksiä tarkastellaan korkean tason pohdintaprosessissa potilaiden liikkuvuudestaja terveydenhuollon kehityssuuntauksista Euroopan unionissa.

Pohdintaprosessin loppukokous pidettiin 8. joulukuuta 2003. Komissio aikoo vastata pohdintaprosessin suosituksiin antamalla tiedonannon vuoden 2004 alkupuolella. Toisessa jäsenvaltiossa aiheutuneiden sairaanhoitokulujen korvaamisen osalta erityisesti on korostettava, että yhteisöjen tuomioistuin on useissa tuomioissaan tunnustanut, että potilailla on oikeus saada lääketieteellistä hoitoa toisessa jäsenvaltiossa ja korvausta saamastaan hoidosta. Lisäksi tuomioistuin on täsmentänyt sairaanhoitokulujen korvaamista koskevia ehtoja, erityisesti siksi, että voidaan taata jäsenvaltioiden sosiaaliturvajärjestelmien rahoituksen tasapaino ja varmistaa kansanterveyden korkea taso.

Komissio hyväksyi heinäkuussa 2003 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi tautien ehkäisyn ja valvonnan eurooppalaisen keskuksen perustamisesta. Ehdotuksen tavoitteena on perustaa eurooppalainen keskus, joka kykenee tarjoamaan jäsennetyn ja järjestelmällisen lähestymistavan Euroopan unionin kansalaisia koskettavien tartuntatautien ja muiden vakavien terveysuhkien valvontaa varten. Perustamalla tautien ehkäisyn ja valvonnan eurooppalainen keskus, joka olisi riippumaton eurooppalainen elin, voitaisiin vahvistaa huomattavasti toiminnassa olevien kansallisten tautienvalvontakeskusten välistä synergiaa. Keskuksen on määrä aloittaa toimintansa vuonna 2005. Komisio ei ole tehnyt ehdotusta keskuksen sijaintipaikaksi, koska toimielimet käsittelevät asiaa vasta, kun ehdotuksen sisällöstä on päätetty.