Kirjallinen kysymys komissiolle 11.4.2002
Aihe:Komission virkamiesten työ-ja
loma-ajat
Komissio lienee tehnyt työehtosopimuksia useidenkin
ammattiliittojen kanssa. Onko näissä sopimuksissa kaikille
virkamiehille määrätty yhtenäiset työ- ja loma-ajat sekä yhtenäiset
määräykset ylitöistä vai riippuvatko ne kustakin erillisestä
sopimuksesta? Kuinka monen liiton kanssa komissio tekee sopimuksia
ja kuinka monelle ammattiliittojen toimihenkilölle komissio
maksaa palkan?
E-1172/02FI Neil Kinnockin
komission puolesta antama vastaus
(10.7.2002)
Virkamiehiin sovellettavia normaalityöaikaa,
lomia ja ylitöitä koskevia sääntöjä ei määritetä työehtosopimuksin.
Niiden perustana ovat henkilöstösäännöt, joka ovat yhteisön
oikeuden osa, ja niiden soveltamista koskevat säännökset.
Lokakuun 1. päivästä 1986 alkaen kokopäivätyötä
tekevän virkamiehen työaika on muodollisesti ollut 37,5 tuntia
viikossa. Vaikka tätä säännöstä pyritään noudattamaan, monissa
tapauksissa työtehtävät ovat sellaiset, että käytännössä suuri
osa komission henkilöstöstä tekee yksikön edun nimissä tätä
selvästi pidempiä työpäiviä.
Virkamiehillä on oikeus 24 työpäivän pituiseen
vuosilomaan kalenterivuosittain ja lisäksi 1-6 lomapäivään
, joiden määrä riippuu virkamiehen iästä ja palkkaluokasta,
sekä enintään kuuteen matkapäivään . Virkamiehelle voidaan
myös myöntää erityislomaa tietyissä erikoistilanteissa.
Ura-alueen C ja D virkamiehille ylityö voidaan
korvata vapaana tai palkkana . Joillakin yksiköillä on omat
ylityön korvauskäytäntönsä, mutta niitä sovelletaan aina näiden
säännösten rajoissa.
Ennen henkilöstöä koskevien komission päätösten
tekoa kuullaan aina asianomaisia henkilöstöjärjestöjä ja tarpeen
mukaan myös henkilöstökomiteaa. Näin ollen esimerkiksi joustavaa
työaikaa koskeva komission päätös tehtiin vasta henkilöstöjärjestöjen
kuulemisen jälkeen .
Komissio teki 4. huhtikuuta 2001 henkilöstöjärjestöjä
kuultuaan uuden sopimuksen henkilöstön edustukseen käytettävistä
resursseista. Sopimuksen allekirjoitti kuusi eri henkilöstöjärjestöä.
Siinä säädetään muun muassa henkilöstöjärjestöjen käytössä
olevien virkojen enimmäismäärän vähentämisestä 21:stä 12:een.
Vaaleilla valitun henkilöstökomitean tukea lisätään. Menettely
vastaa nyt monien jäsenvaltioiden hallinnossa sovellettavaa
menettelyä.
Joulukuun 5. päivänä 2001 tehdyn komission
päätöksen perusteella käydään parhaillaan seitsemän järjestön
kanssa neuvotteluja myös toisesta yleissopimuksesta - ns.
puitesopimuksesta. Tavoitteena on saattaa ajan tasalle komission
suhteita henkilöstöjärjestöihin ohjaavat menettelytavat, jotka
ovat paljolti perustuneet lähes 30 vuotta sitten (vuonna 1974)
tehtyyn sopimukseen. Samassa päätöksessä komissio hyväksyi
muodollisesti ns. yhteistoimintamenettelyä koskevat yleissäännökset
("toimintasäännöt") ja työtaistelutoimenpiteitä koskevat säännökset,
joista oli aiemmin sovittu neuvotteluissa henkilöstöjärjestöjen
kanssa. Näitä parannuksia sovelletaan jo käytäntöön.
Komissio ei maksa palkkaa ammattiyhdistyksiin
ja ammattialajärjestöihin suorassa palvelussuhteessa oleville
työntekijöille. Komission tietojen mukaan vain yhden henkilöstöjärjestön
palveluksessa on ulkopuolista henkilökuntaa, jonka palkkamenot
rahoitetaan jäsenmaksuilla.
Komission ja henkilöstöjärjestöjen välisen
resursseja koskevan sopimuksen mukaan allekirjoittajajärjestöjen
käyttöön annetaan enintään 12 komission virkamiestä sekä tietyt
rajalliset rahavarat, joita voidaan muun muassa käyttää komission
ylimääräisten toimihenkilöiden sopimuksiin. Tämän sopimuksen
mukaisesti tällä hetkellä 12 virkamiestä ja neljä ylimääräistä
toimihenkilöä on virallisesti siirretty henkilöstöjärjestöjen
käyttöön. Sopimus mahdollistaa myös virkamiesten vapauttamisen
palvelutehtävistä määräajaksi määrättyihin tehtäviin, ja tällä
hetkellä viisi virkamiestä (joista yksi osa-aikaisesti) on
virallisesti vapautettu palvelutehtävistään ja on joko palaamassa
takaisin varsinaisiin tehtäviinsä tai odottaa päätöstä siirrosta
henkilöstökomiteaan.
Joissakin komission toimipisteissä, joissa
henkilöstöä on vähän, henkilöstöjärjestöjen toimintaa tuetaan
edelleen tapauskohtaisesti paikallisjohdon päätösten mukaan.
Tämä ei kuitenkaan ole yleissopimuksen mukaista, ja tuki aiotaankin
lopettaa.
|