Suullinen kysymys H-0620/01. Esittäjä: Esko Seppänen (GUE/NGL) komissiolle

Aihe: Jalankulkijaystävällinen auto (5.7.2001)

Monissa EU-maissa keskustellaan liikenneturvallisuuden parantamisesta, ja siinä keskustelussa on ollut esillä projekti ns. jalankulkijaystävällisestä autosta. Suunnitteleeko komissio tästä asiasta uutta direktiiviä vai ollaanko asiassa etenemässä teollisuuden mahdollisten vapaaehtoisten sitoumusten mukaan?

Erkki Liikasen komission puolesta antama vastaus (4.9.2001)

Liikanen, komissio.-Arvoisa puhemies, komissio on tietoinen arvoisan Euroopan parlamentin jäsenen esille tuomista huolenaiheista. Näiden kysymysten käsittelemiseksi komissio antoi 11. heinäkuuta tiedonannon jalankulkijoiden suojelusta. On tärkeää muistaa asian merkittävyys. Joka vuosi 9 000 jalankulkijaa ja pyöräilijää saa surmansa ja 200 000 loukkaantuu onnettomuuksissa, joissa auto on osallisena.

Euroopan autoteollisuus on nyt komission kanssa käymiensä keskustelujen jälkeen sitoutunut ottamaan käyttöön joukon turvallisuusominaisuuksia vuodesta 2002 lähtien. Ne tähtäävät jalankulkijaturvallisuuden parantamiseen onnettomuustilanteissa. Siitä, miten sääntely toteutetaan, on valittavana yhtäältä sovittuihin tavoitteisiin perustuva teollisuuden vapaaehtoinen sopimus tai toisaalta tavanomainen lainsäädäntötie. Heinäkuussa komissio totesi, että teollisuuden sitoumuksen sisältö vastasi komission asettamia tavoitteita. Lopullinen päätös siitä, toteutetaanko turvanormisto sitoumuksella, jota valvotaan tiukasti, vai lainsäädännöllä, tehdään vuoden loppuun mennessä. Sopimuksen mukaan autonvalmistajat lupaavat varmistaa, että kaikki uudet henkilöautot läpäisevät sarjan testejä, joiden tarkoituksena on varmentaa, että autot on suunniteltu niin, että onnettomuuteen joutuvat jalankulkijat ja pyöräilijät vahingoittuvat mahdollisimman vähän.

Euroopan autonvalmistajien liiton asian kanssa käydyt keskustelut teollisuuden sitoutumisesta ovat perustuneet seuraaviin tavoitteisiin: ensinnäkin Euroopan ajoneuvojen turvallisuuden parantamista käsittelevän komitean EVC:n ehdottamien tavoitteiden saavuttaminen, toiseksi sellaisten toimenpiteiden toteuttaminen, jotka parantavat jalankulkijoiden turvallisuutta jo lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä, kolmanneksi sellaisen uuden ja entistä paremman tekniikan käyttöönotto, joka parantaa jalankulkijoiden turvallisuutta tehokkaasti, ja neljänneksi sellaisen innovatiivisen ratkaisun löytäminen, jossa yhdistyvät passiiviset ja aktiiviset turvallisuusominaisuudet. Sitoumuksen tavoitteena on kuolonuhrien määrän vähentäminen sekä loukkaantumisien ja niiden vakavuuden vähentäminen. Arvion mukaan kuolemantapausten määrä vähenisi kahdella tuhannella vuodessa, jos kaikki Euroopan unionin teillä liikkuvat autot täyttäisivät EVC-testien vaatimukset. Vähennys olisi 20 prosenttia nykytasosta. Uuden tekniikan ansiosta kuolemantapaukset voisivat vähentyä vielä enemmän.

Jos komissio päättää ehdottaa lainsäädäntöä, se perustuisi sopimuksen sisältöön. Teollisuus sitoutuu siihen, että kaikki uudet ajoneuvotyypit täyttävät 1. heinäkuuta 2005 alkaen vaatimukset, jotka liittyvät yhteisen, siis komission yhteisen tutkimuskeskuksen suosittelemaan ensimmäiseen passiivisten toimenpiteiden sarjaan. Parannukset lisätään olemassa oleviin malleihin asteittain siten, että vuonna 2012 ne kuuluvat kaikkien uusien autojen ominaisuuksiin. Seuraavassa vaiheessa valmistajat sitoutuvat asentamaan muita turvallisuuslaitteita. Vuodesta 2010 lähtien siten, että lopulta EVC:n asettamat tavoitteet saavutetaan joko EVC:n teknisten esitysten mukaisesti tai muilla toimenpiteillä, joiden turvallisuusvaikutus on vähintään yhtäläinen. Esimerkkinä voidaan mainita, että ensi vuoden alusta kaikki uudet autot varustetaan huomiovaloilla ja jäykät karjapuskurit kielletään. Vuodesta 2003 alkaen kaikki uudet ajoneuvot varustettaisiin lukkiutumattomilla jarruilla. Japanin autonvalmistajat, joita edustaa Japanin autovalmistajien liitto JAMA, hyväksyivät virallisesti asian identtisellä sitoumuksella kanssa heinäkuussa. ASEA:n ja JAMA:n sitoumukset kattavat yli 95 prosenttia henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen markkinoista EU:ssa. Etelä-Korean autonvalmistajien kanssa käydään neuvotteluja samanlaisista sitoumuksista, jotka johtaisivat lähes sadan prosentin kattavuuteen. Kuten arvoisa parlamentin jäsen tietää, komissio on lähettänyt heinäkuussa hyväksytyn tiedonannon lausunnolle Euroopan parlamenttiin ja neuvostoon.

Seppänen (GUE/NGL). - Arvoisa puhemies, kiitän komission jäsentä perusteellisesta vastauksesta. Huomaan komission ajattelevan liikenneturvallisuutta, vaikka mielestäni sellainen sanapari kuin "jalankulkijaystävällinen auto" on väärä, sillä ei ole olemassa tuhatta tai kahta tuhatta kiloa terästä, joka voisi olla ystävällinen ihmiselle kun se törmää ihmiseen monen kymmenen kilometrin tai monen sadan kilometrin nopeudella. Mutta kysymys oli ennen muuta siitä, tuleeko komissio antamaan asiasta direktiiviehdotusta vai onko se valmis tekemään sopimuksen autonvalmistajien kanssa. Onko herra komission jäsenen vastaus tulkittava niin, että komissiossa saattaa jossakin vaiheessa voittaa käsitys siitä, että nopeimmin saavutetaan tuloksia tekemällä sopimus autonvalmistajien kanssa eli siis toimitaankin mieluummin niin eikä säädetäkään asiasta direktiiviä?

Liikanen, komissio. - Arvoisa puhemies, komissio jätti lopullisen päätöksenteon siihen vaiheeseen, että neuvoston ja parlamentin lausunto oli kuultu. Molemmilla vaihtoehdoilla on puolensa. On selvää, että sopimustie on nopeampi, mutta se on myös uusi tapa toimia. Autoöljyratkaisun yhteydessä on jo tosin tehty tämäntyyppinen ratkaisu aikaisemmin. Lainsäädäntötie on perinteisempi ja totutumpi, mutta se vie pitemmän aikaa, mutta komissio haluaa tehdä tämän ratkaisun nyt kun lausuntokierros on kuultu.