Suullinen kysymys H-0620/01. Esittäjä:
Esko Seppänen (GUE/NGL) komissiolle
Aihe: Jalankulkijaystävällinen
auto (5.7.2001)
Monissa EU-maissa keskustellaan liikenneturvallisuuden parantamisesta,
ja siinä keskustelussa on ollut esillä projekti ns. jalankulkijaystävällisestä
autosta. Suunnitteleeko komissio tästä asiasta uutta direktiiviä
vai ollaanko asiassa etenemässä teollisuuden mahdollisten
vapaaehtoisten sitoumusten mukaan?
Erkki Liikasen komission puolesta
antama vastaus (4.9.2001)
Liikanen, komissio.-Arvoisa puhemies,
komissio on tietoinen arvoisan Euroopan parlamentin jäsenen
esille tuomista huolenaiheista. Näiden kysymysten käsittelemiseksi
komissio antoi 11. heinäkuuta tiedonannon jalankulkijoiden
suojelusta. On tärkeää muistaa asian merkittävyys. Joka vuosi
9 000 jalankulkijaa ja pyöräilijää saa surmansa ja 200 000
loukkaantuu onnettomuuksissa, joissa auto on osallisena.
Euroopan autoteollisuus on nyt komission
kanssa käymiensä keskustelujen jälkeen sitoutunut ottamaan
käyttöön joukon turvallisuusominaisuuksia vuodesta 2002 lähtien.
Ne tähtäävät jalankulkijaturvallisuuden parantamiseen onnettomuustilanteissa.
Siitä, miten sääntely toteutetaan, on valittavana yhtäältä
sovittuihin tavoitteisiin perustuva teollisuuden vapaaehtoinen
sopimus tai toisaalta tavanomainen lainsäädäntötie. Heinäkuussa
komissio totesi, että teollisuuden sitoumuksen sisältö vastasi
komission asettamia tavoitteita. Lopullinen päätös siitä,
toteutetaanko turvanormisto sitoumuksella, jota valvotaan
tiukasti, vai lainsäädännöllä, tehdään vuoden loppuun mennessä.
Sopimuksen mukaan autonvalmistajat lupaavat varmistaa, että
kaikki uudet henkilöautot läpäisevät sarjan testejä, joiden
tarkoituksena on varmentaa, että autot on suunniteltu niin,
että onnettomuuteen joutuvat jalankulkijat ja pyöräilijät
vahingoittuvat mahdollisimman vähän.
Euroopan autonvalmistajien liiton asian kanssa
käydyt keskustelut teollisuuden sitoutumisesta ovat perustuneet
seuraaviin tavoitteisiin: ensinnäkin Euroopan ajoneuvojen
turvallisuuden parantamista käsittelevän komitean EVC:n ehdottamien
tavoitteiden saavuttaminen, toiseksi sellaisten toimenpiteiden
toteuttaminen, jotka parantavat jalankulkijoiden turvallisuutta
jo lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä, kolmanneksi sellaisen
uuden ja entistä paremman tekniikan käyttöönotto, joka parantaa
jalankulkijoiden turvallisuutta tehokkaasti, ja neljänneksi
sellaisen innovatiivisen ratkaisun löytäminen, jossa yhdistyvät
passiiviset ja aktiiviset turvallisuusominaisuudet. Sitoumuksen
tavoitteena on kuolonuhrien määrän vähentäminen sekä loukkaantumisien
ja niiden vakavuuden vähentäminen. Arvion mukaan kuolemantapausten
määrä vähenisi kahdella tuhannella vuodessa, jos kaikki Euroopan
unionin teillä liikkuvat autot täyttäisivät EVC-testien vaatimukset.
Vähennys olisi 20 prosenttia nykytasosta. Uuden tekniikan
ansiosta kuolemantapaukset voisivat vähentyä vielä enemmän.
Jos komissio päättää ehdottaa lainsäädäntöä,
se perustuisi sopimuksen sisältöön. Teollisuus sitoutuu siihen,
että kaikki uudet ajoneuvotyypit täyttävät 1. heinäkuuta 2005
alkaen vaatimukset, jotka liittyvät yhteisen, siis komission
yhteisen tutkimuskeskuksen suosittelemaan ensimmäiseen passiivisten
toimenpiteiden sarjaan. Parannukset lisätään olemassa oleviin
malleihin asteittain siten, että vuonna 2012 ne kuuluvat kaikkien
uusien autojen ominaisuuksiin. Seuraavassa vaiheessa valmistajat
sitoutuvat asentamaan muita turvallisuuslaitteita. Vuodesta
2010 lähtien siten, että lopulta EVC:n asettamat tavoitteet
saavutetaan joko EVC:n teknisten esitysten mukaisesti tai
muilla toimenpiteillä, joiden turvallisuusvaikutus on vähintään
yhtäläinen. Esimerkkinä voidaan mainita, että ensi vuoden
alusta kaikki uudet autot varustetaan huomiovaloilla ja jäykät
karjapuskurit kielletään. Vuodesta 2003 alkaen kaikki uudet
ajoneuvot varustettaisiin lukkiutumattomilla jarruilla. Japanin
autonvalmistajat, joita edustaa Japanin autovalmistajien liitto
JAMA, hyväksyivät virallisesti asian identtisellä sitoumuksella
kanssa heinäkuussa. ASEA:n ja JAMA:n sitoumukset kattavat
yli 95 prosenttia henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen
markkinoista EU:ssa. Etelä-Korean autonvalmistajien kanssa
käydään neuvotteluja samanlaisista sitoumuksista, jotka johtaisivat
lähes sadan prosentin kattavuuteen. Kuten arvoisa parlamentin
jäsen tietää, komissio on lähettänyt heinäkuussa hyväksytyn
tiedonannon lausunnolle Euroopan parlamenttiin ja neuvostoon.
Seppänen (GUE/NGL). - Arvoisa puhemies,
kiitän komission jäsentä perusteellisesta vastauksesta. Huomaan
komission ajattelevan liikenneturvallisuutta, vaikka mielestäni
sellainen sanapari kuin "jalankulkijaystävällinen auto" on
väärä, sillä ei ole olemassa tuhatta tai kahta tuhatta kiloa
terästä, joka voisi olla ystävällinen ihmiselle kun se törmää
ihmiseen monen kymmenen kilometrin tai monen sadan kilometrin
nopeudella. Mutta kysymys oli ennen muuta siitä, tuleeko komissio
antamaan asiasta direktiiviehdotusta vai onko se valmis tekemään
sopimuksen autonvalmistajien kanssa. Onko herra komission
jäsenen vastaus tulkittava niin, että komissiossa saattaa
jossakin vaiheessa voittaa käsitys siitä, että nopeimmin saavutetaan
tuloksia tekemällä sopimus autonvalmistajien kanssa eli siis
toimitaankin mieluummin niin eikä säädetäkään asiasta direktiiviä?
Liikanen, komissio. - Arvoisa puhemies,
komissio jätti lopullisen päätöksenteon siihen vaiheeseen,
että neuvoston ja parlamentin lausunto oli kuultu. Molemmilla
vaihtoehdoilla on puolensa. On selvää, että sopimustie on
nopeampi, mutta se on myös uusi tapa toimia. Autoöljyratkaisun
yhteydessä on jo tosin tehty tämäntyyppinen ratkaisu aikaisemmin.
Lainsäädäntötie on perinteisempi ja totutumpi, mutta se vie
pitemmän aikaa, mutta komissio haluaa tehdä tämän ratkaisun
nyt kun lausuntokierros on kuultu.
|