KIRJALLINEN KYSYMYS P-0297/03 esittäjä(t): Esko Seppänen (GUE/NGL)

komissiolle (29. tammikuuta 2003) Aihe: Eläkeuudistus

 

Valmisteilla on EU:n virkamiesten eläkeuudistus. Valmistelun kuluessa on selvinnyt, että komissio ei peri virkamiehiltä eläkemaksuja niin, että ne kattaisivat neuvoston asetuksessa määritellyn kolmanneksen eläkkeiden katteesta. Näin ollen eläkemaksuista tulee jäsenmaiden maksettavaksi yli 2/3. Kuinka komissio perustelee sen, että eläkemaksuja ei peritä virkamiehiltä täysimääräisinä?

P-0297/03FI
Neil Kinnockin
komission puolesta antama vastaus
(7.3.2003)

Henkilöstösääntöjen mukaan virkamiesten on maksettava kolmasosa eläkejärjestelmän vakuutusmatemaattisen tasapainon saavuttamiseksi tarvittavasta rahoituksesta. Tätä määräystä on noudatettu aina. Arvoisa parlamentin jäsen toteaa, että "komissio ei peri virkamiehiltä eläkemaksuja niin, että ne kattaisivat kolmanneksen eläkkeiden katteesta", mutta komission ehdotuksista ei kuitenkaan löydy minkäänlaisia perusteluja tällaiselle väitteelle.

Työntekijöiden maksuosuutta on korotettu useaan otteeseen sen jälkeen, kun EU:n virkamiesten eläkejärjestelmä otettiin käyttöön. Viimeisin korotus tapahtui tammikuussa 1993, jolloin kokonaismaksuosuus nousi 24,75 prosenttiin (henkilökunta maksaa kolmasosan, joten eläkemaksun suuruus on näin ollen 8,25 prosenttia). Vuonna 1998 asiantuntijoiden tekemästä vakuutusmatemaattisesta tutkimuksesta kävi ilmi, että tämä kokonaismaksuosuus ei ehkä ole riittävä tulevaisuudessa. Tutkimuksessa kiinnitetään myös huomiota siihen, ettei maksuosuuden laskemisessa käytettäviä mittareita ole määritelty selkeästi. Tämän vuoksi eläkejärjestelmän osia, huomioon otettavaa vakuutusmatemaattista menetelmää ja käytettäviä mittareita (korot, kuolleisuustilastot jne.) ei ole täsmennetty asianomaisella tavalla. Ilman selkeitä määrittelyjä riittämättömiin oletuksiin ja mittareihin perustuvat ehdotukset voidaan luonnollisesti asettaa kyseenalaisiksi.

Komissio on esittänyt uudistusehdotuksessaan, että järjestelyt selkeytyisivät perustamalla puolueeton menettely, jonka avulla voidaan esittää tarkasti järjestelmän eri osat ja varmistaa henkilöstösäännöissä määrätyn vakuutusmatemaattisen tasapainon saavuttaminen. Tämä menettely sisältyy henkilöstösääntöjen muutosehdotuksiin (liite XII).

Kysyjää pyydetään panemaan merkille, että komissio ei pyri ehdotuksellaan muuttamaan henkilökunnan talousarvioon suorittamia maksuosuuksia. Komission ehdotuksen mukaan henkilökunta maksaisi edelleen kolmasosan järjestelmän rahoituksesta. Heti kun neuvostossa on päästy sopuun huomioon otettavista mittareista, maksuosuuden määrää mukautetaan vastaavasti. Uuden maksuosuuden on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2004, ja komissio on ehdottanut, että sen määrää tarkistettaisiin tämän jälkeen vuosittain.