KIRJALLINEN KYSYMYS P-0297/03 esittäjä(t):
Esko Seppänen (GUE/NGL)
komissiolle (29. tammikuuta 2003) Aihe:
Eläkeuudistus
Valmisteilla on EU:n virkamiesten eläkeuudistus. Valmistelun
kuluessa on selvinnyt, että komissio ei peri virkamiehiltä
eläkemaksuja niin, että ne kattaisivat neuvoston asetuksessa
määritellyn kolmanneksen eläkkeiden katteesta. Näin ollen
eläkemaksuista tulee jäsenmaiden maksettavaksi yli 2/3. Kuinka
komissio perustelee sen, että eläkemaksuja ei peritä virkamiehiltä
täysimääräisinä?
P-0297/03FI
Neil Kinnockin
komission puolesta antama vastaus
(7.3.2003)
Henkilöstösääntöjen mukaan virkamiesten
on maksettava kolmasosa eläkejärjestelmän vakuutusmatemaattisen
tasapainon saavuttamiseksi tarvittavasta rahoituksesta. Tätä
määräystä on noudatettu aina. Arvoisa
parlamentin jäsen toteaa, että "komissio ei
peri virkamiehiltä eläkemaksuja niin, että
ne kattaisivat kolmanneksen eläkkeiden katteesta",
mutta komission ehdotuksista ei kuitenkaan löydy minkäänlaisia
perusteluja tällaiselle väitteelle.
Työntekijöiden maksuosuutta on korotettu useaan
otteeseen sen jälkeen, kun EU:n virkamiesten eläkejärjestelmä
otettiin käyttöön. Viimeisin korotus tapahtui
tammikuussa 1993, jolloin kokonaismaksuosuus nousi 24,75 prosenttiin
(henkilökunta maksaa kolmasosan, joten eläkemaksun
suuruus on näin ollen 8,25 prosenttia). Vuonna 1998 asiantuntijoiden
tekemästä vakuutusmatemaattisesta tutkimuksesta
kävi ilmi, että tämä kokonaismaksuosuus
ei ehkä ole riittävä tulevaisuudessa. Tutkimuksessa
kiinnitetään myös huomiota siihen, ettei maksuosuuden
laskemisessa käytettäviä mittareita ole määritelty
selkeästi. Tämän vuoksi eläkejärjestelmän
osia, huomioon otettavaa vakuutusmatemaattista menetelmää
ja käytettäviä mittareita (korot, kuolleisuustilastot
jne.) ei ole täsmennetty asianomaisella tavalla. Ilman
selkeitä määrittelyjä riittämättömiin
oletuksiin ja mittareihin perustuvat ehdotukset voidaan luonnollisesti
asettaa kyseenalaisiksi.
Komissio on esittänyt uudistusehdotuksessaan, että
järjestelyt selkeytyisivät perustamalla puolueeton
menettely, jonka avulla voidaan esittää tarkasti
järjestelmän eri osat ja varmistaa henkilöstösäännöissä
määrätyn vakuutusmatemaattisen tasapainon saavuttaminen.
Tämä menettely sisältyy henkilöstösääntöjen
muutosehdotuksiin (liite XII).
Kysyjää pyydetään panemaan merkille,
että komissio ei pyri ehdotuksellaan muuttamaan henkilökunnan
talousarvioon suorittamia maksuosuuksia. Komission ehdotuksen
mukaan henkilökunta maksaisi edelleen kolmasosan järjestelmän
rahoituksesta. Heti kun neuvostossa on päästy sopuun
huomioon otettavista mittareista, maksuosuuden määrää
mukautetaan vastaavasti. Uuden maksuosuuden on tarkoitus tulla
voimaan 1. tammikuuta 2004, ja komissio on ehdottanut, että
sen määrää tarkistettaisiin tämän
jälkeen vuosittain.
|