EU:n yhteinen puolustus on hyökkäystä
UV 1/2004
EU:n tehtäviin kirjattiin perustuslaissa myös yhteinen
hyökkäys.
Sitä on ns. rakenneyhteistyö, jolla valmistaudutaan
kriisinhallinnan "vaativampiin sotilaallisiin operaatioihin".
Mitä vaativampiin? Vaativampiin kuin puolustus.
Suomalaiset eivät halua sotiin vieraisiin maihin
Helsingin Sanomien (8.2.2004) julkaiseman gallupin mukaan
suurin osa suomalaisista (56 %) vastustaa maamme liittämistä
sotaliitto Natoon.
Nato-jäsenyyden kannatus on kuitenkin hienoisessa nousussa
(22 %), ja se lisääntynee, kun poliittiset puolueemme
SDP:n ja kokoomuksen johdolla ottavat julkisesti Nato-myönteiset
kantansa. Vielä toistaiseksi ne pitää lukea
rivien välistä.
Helsingin Sanomien gallupin mukaan Nato-jäsenyyttä
vastaan puhuu se, että kansalaiset pelkäävät
Suomen tulevan Naton jäsenenä vedetyksi sellaisiin
konflikteihin maailmalla, jotka eivät kosketa Suomea.
Irakin laittomaan öljynhinnanalennussotaan osallistuu
tällä hetkellä 18 USA:lle uskollisen Nato-maan
joukkoja. Pelätään sitä, että pitää
USA:lle solidaarisia.
Kriisinhallinta on juuri sitä, mitä pelätään
Kun puhutaan EU:n yhteisestä puolustuksesta, sillä
ei tarkoiteta puolustusta (josta vastaa Nato) vaan useimmiten
kriisinhallintaa.
Kriisinhallinta ei ole puolustusta. Se voi olla myös
hyökkäystä. Kriisinhallintaahan tehdään
aina vain EU:n rajojen ulkopuolella.
Kun Suomea valmistetaan poliittisesti ja sotilaallisesti EU:n
kriisinhallintaan, on kysymys juuri siitä, mitä
suomalaiset pelkäävät: suomalaisia taistelujoukkoja
lähetetään - tosin vielä omalla päätöksellä
- sotimaan maan rajojen ulkopuolelle.
On seksikkäämpää puhua EU:n kriisinhallinnasta
puolustuksena kuin puhua siitä oikealla nimellään
eli hyökkäyksenä.
Sopimussotilaista palkkasotureita
Ei ole ajateltavissa, että kriisinhallintasotiin lähetettäisiin
varusmiehiä.
Nato-maat operoivat muutenkin ennen muuta palkkasotilailla.
Suomikin on alkanut valmistautua palkkasotilaiden kouluttamiseen
EU-tarpeita varten. Puhutaan kuitenkin sopimussotilaista.
On seksikkäämpää puhua sopimus- kuin palkkasotureista.
Suomalaisten hyökkäysjoukkojen koulutus aloitetaan
Valkealan Utissa.
Rauhanturvalain muutos
Rauhanturvalakimme mukaan Suomi ei ole voinut menneinä
vuosina osallistua kriisinhallinnan nimellä toteutettavaan
rauhaanpakottamiseen.
Lakia muutettiin, jotta se olisi EU:lle annettujen sitoumusten
mukainen.
Saman lain mukaan Suomi ei voi vieläkään osallistua
operaatioihin, joilla ei ole YK:n tai ETYJ:in mandaattia.
Ilman sitä ovat operaatiot kansainvälisoikeudellisesti
laittomia.
EU:n perustuslakiin ei saatu kirjattua vaatimusta sellaisen
YK:n mandaatin pakollisuudesta EU:n operaatioille, jonka mukaan
EU voi operoida aina vain laillisesti.
Kun pääministeri Matti Vanhanen palasi joulukuussa
EU:n huippukokouksesta hän toi terveisiä, joiden
mukaan Suomen rauhanturvalaki pitää saattaa yhteensopivaksi
EU:n perustuslain kanssa. Jotta Suomi voisi osallistua EU:n
myös laittomiin sotatoimiin vieraissa maissa, laista
pitää ottaa pois maininta pakollisesta YK:n luvasta.
Lisää rautaa rajojen yli
EU selviytyisi rauhanturvaamisesta kriisinhallinnassa nykyisinkin
resurssein. Kun terästetään otteita "vaativampia"
tehtäviä varten, tarvitaan uutta rautaa ja täsmäaseita.
Perustuslain luonnoksessa uuden unionin jäsenmaat sitoutuvat
"parantamaan sotilaallisia voimavarojaan". Siinä
tarkoituksessa perustetaan yhteinen asehankintavirasto.
Suomi haluaa ehdottomasti mukaan tähän yhteistyöhön
hyödyntämään aseiden oston paljousalennuksia.
Rauhaanpakottamista rakenneyhteistyöllä
EU:n rauhaanpakottamiskyvyn parantamiseksi kirjattiin perustuslakiluonnokseen
uudeksi sotilaallisen yhteistoiminnan muodoksi rakenneyhteistyö.
Kun suurin osa EU-maista hoitaa alueellisen puolustuksensa
Naton kautta, sitä varten ei tarvita uudenlaista yhteistyötä.
Uutta tarvitaan hyökkäystoimia varten, ja rakenneyhteistyömaat
muodostavat eräänlaisen hyökkäys-EMU:n.
Rakenneyhteistyötä tekevät maat, jotka "jotka
täyttävät korkeat sotilaallisia voimavaroja
koskevat vaatimukset ja jotka ovat tehneet keskenään
tiukempia sotilaallisia sitoumuksia tällä alalla
suorittaakseen vaativampia tehtäviä".
Rakenneyhteistyössä ei kaikkien tarvitse olla mukana.
Suomen pyrkimys päästä EU:n ytimeen merkitsisi
sitoutumista tähän puolustus- eli hyökkäysytimeen.
Suljettu yhteisö
Italian ehdotuksen mukaan perustsulakiin liitetään
erityinen pöytäkirja, joka määrittää
viime kädessä tämän sotilaallisen ytimen.
Sen mukaan rakenneyhteistyö on "suljettua":
ensimmäisenä mukaan lähtevät maat allekirjoittavat
asiasta perustuslakiin liitettävän pöytäkirjan.
Ne voivat valita myöhemmin mukaan tulevat maat.
Mainitussa pöytäkirjassa asetettiin tiukat militaristiset
kriteerit niille maille, jotka pyrkivät mukaan myöhemmin.
Lisäpöytäkirjaa ei ole julkaistu Suomessa muualla
kuin Esko Seppäsen uuden kirjan (Perustuslakikysymys)
liitteenä. Se pitää sisällään
EU-maiden sitoutumisen sotilaallisen varustelun lisäämiseen.
Ei kuitenkaan varustauduta puolustukseen, ei ainakaan oman
maan puolustukseen. Varustaudutaan rauhaanpakottamiseen, iskuihin
ja sotiin muilla mailla.
Suomi vaikenee hyökkäysytimen
Suomessa ei ole ollut kansalaiskeskustelua perustuslain lisäpöytäkirjan
sitoumusten merkittävyydestä eikä edes siihen
liittyvien palkka- (eli sopimus)sotilaiden joukkojen kokoamisesta.
Suomessa emme voi luottaa median kykyyn ja haluun kertoa vaikeista
asioista.
|