Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksesta

4.6.2002

Toimin Euroopan parlamentin esittelijänä komission esitykselle, jonka mukaan EY ja Euratom pitäisi liittää osapuoleksi käytetyn polttoaineen ja radioaktiivisen jätteen huollon turvallisuutta koskevaan yhteiseen kansainväliseen yleissopimukseen.

Sopimus on ollut jo vuoden voimassa. EU:n jäsenmaista muut paitsi Portugali ovat sen hyväksyneet, ja sekin tulee muiden perässä.

EU ei voi sopimukseen liittyä, koska se ei ole oikeushenkilö, mutta on perusteltua liittää mukaan muut yhteisöt sopimukseen, sillä komissiolla on toimivaltaa jätehuollon turvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä.

Yleissopimuksen johdanto on yksiselitteinen. Sen xii-kohdan mukaan "jokaisella maalla on oikeus kieltää alueelleen ulkomaisen käytetyn polttoaineen ja radioaktiivisen jätteen maahantuonti".

Yksityiskohtaisemmin on sama asia ilmaistu yleissopimuksen artiklassa 27, jonka mukaan rajat ylittäville kuljetuksille pitää aina olla määränpäävaltion lupa.

EU:n komissio haluaa kuitenkin esittää varauman tähän yleissopimuksen artiklaan!

Se haluaa todeta, että EY:n sisällä tämä artikla, jossa on käytetyn ydinpolttoaineen maahantuontikielto, ei olisi voimassa. Se perustaa kantansa Euroatom-sopimukseen (92/3/Euroatom), jota se tulkitsee niin, että EU:n sisällä vastaanottajamaan lupaa ei tarvita. Sen tulkinnan mukaan käytetylle ydinpolttoaineelle on yhteismarkkinat? Niin on tulkittava tämä komission haluama varauma.

Valiokunnassa komission edustaja esitti, että komissaari Palacio de Loyolan johdolla on valmisteilla asiasta uusi direktiivi.

Komission tulkinta on ristiriidassa komissaari Britt Bjerregaardin kirjalliseen kysymykseeni vuonna 1997 antaman vastauksen kanssa. Bjerregaard tulkitsee samaa Euroatom-direktiiviä niin, että ydinjätekuljetuksissa, ja hän tulkitsee tässä tapauksessa käytetyn polttoaineen ydinjätteeksi, on aina pakollinen ilmoitusmenettely määränpäävaltion viranomaisille ja että heillä on aina mahdollisuus olla hyväksymättä kuljetuksia.

Onko komission tulkinta muuttunut?

Olen tennyt asiasta ruotsalaiskomissaari Margot Wahlströmille seuraavan kirjallisen kysymyksen:

"Vastatessaan kirjalliseen kysymykseeni E-1734/97 komissaari Britt Bjerregaard totesi, että jos käytetty ydinpolttoaine sijoitetaan loppuvarastoon, se on tulkittavissa radioaktiiviseksi jätteeksi ja sen kuljetusten osalta on myös EU:n sisällä vastaanottavalla maalla oikeus kieltää sen maahantuonti. Valmistautuessaan allekirjoittamaan kansainvälisen yleissopimuksen käytetyn ydinpolttoaineen ja radioaktiivisen jätteen huollon turvallisuudesta komissio näyttää esittävän varauksen 27 artiklaan niin ettei - Euratom-sopimuksen tulkintaan perustuen - EU:n sisällä vaadita vastaanottavan maan suostumusta yleissopimuksessa määritellyllä tavalla. Lisäksi komission edustaja ilmoitti parlamentin ITRE-valiokunnassa, että komissio valmistelee asiasta uutta direktiiviä. Mikä on komission tulkinta nykyisiin EY:n ja Euroatomin sopimuksiin liittyen, onko käytetyllä ydinpolttoaineella yhteismarkkinat vai onko vastaanottavalla maalla oikeus kieltää sen maahantuonti ja loppusijoitus?"

Tutkin tällä hetkellä mahdollisuutta esittää yhteisöjen liittämistä yleissopimukseen sillä ehdolla, että Euratom-sopimusta on ensin muutettava niin että siihen tulee vastaava mahdollisuus kieltää ydinjätteen maahantuonti. Siltä osin yleissopimus on yksiselitteinen.

Olen myös tehnyt neuvoston puheenjohtajana heinäkuussa aloittavalle Tanskalle asiasta suullisen kysymyksen, johon hän joutuu vastaamaan parlamentin täysistunnossa:

"'Vastatessaan kirjalliseen kysymykseeni E-1734/97 silloinen tanskalaiskomissaari Britt Bjerregaard totesi, että jos käytetty ydinpolttoaine sijoitetaan loppuvarastoon, se on tulkittavissa radiokatiiviseksi jätteeksi ja sen kuljetusten osalta on myös EU:n sisällä vastaanottavalla maalla oikeus kieltää sen maahantuonti. Valmistautuessaan allekirjoittamaan kansainvälisen yleissopimuksen käytetyn ydinpolttoaineen ja radioaktiivisen jätteen huollon turvallisuudesta komissio näyttää esittävän varauksen 27 artiklaan niin ettei - Euratom-sopimuksen tulkintaan perustuen - EU:n sisällä vaadita vastaanottavan maan suostumusta yleissopimuksessa määritellyllä tavalla. Mikä on puheenjohtajavaltio Tanskan kanta entisen komissaarin tulkintaan ja hyväksyykö neuvosto poikkeuksen mainittuun yleissopimukseen tavalla, joka loisi unionin sisälle käytetyn ydinpolttoaineen yhteismarkkinat ilman että vastaanottavalla maalla on oikeus kieltää maahantuonti ja loppusijoitus?

Asiaan palataan parlamentissa heinäkuun alussa.