Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksesta
4.6.2002
Toimin Euroopan parlamentin esittelijänä komission esitykselle,
jonka mukaan EY ja Euratom pitäisi liittää osapuoleksi käytetyn
polttoaineen ja radioaktiivisen jätteen huollon turvallisuutta
koskevaan yhteiseen kansainväliseen yleissopimukseen.
Sopimus on ollut jo vuoden voimassa. EU:n jäsenmaista muut
paitsi Portugali ovat sen hyväksyneet, ja sekin tulee muiden
perässä.
EU ei voi sopimukseen liittyä, koska se ei ole oikeushenkilö,
mutta on perusteltua liittää mukaan muut yhteisöt sopimukseen,
sillä komissiolla on toimivaltaa jätehuollon turvallisuuteen
liittyvissä kysymyksissä.
Yleissopimuksen johdanto on yksiselitteinen. Sen xii-kohdan
mukaan "jokaisella maalla on oikeus kieltää alueelleen ulkomaisen
käytetyn polttoaineen ja radioaktiivisen jätteen maahantuonti".
Yksityiskohtaisemmin on sama asia ilmaistu yleissopimuksen
artiklassa 27, jonka mukaan rajat ylittäville kuljetuksille
pitää aina olla määränpäävaltion lupa.
EU:n komissio haluaa kuitenkin esittää varauman tähän yleissopimuksen
artiklaan!
Se haluaa todeta, että EY:n sisällä tämä artikla, jossa on
käytetyn ydinpolttoaineen maahantuontikielto, ei olisi voimassa.
Se perustaa kantansa Euroatom-sopimukseen (92/3/Euroatom),
jota se tulkitsee niin, että EU:n sisällä vastaanottajamaan
lupaa ei tarvita. Sen tulkinnan mukaan käytetylle ydinpolttoaineelle
on yhteismarkkinat? Niin on tulkittava tämä komission haluama
varauma.
Valiokunnassa komission edustaja esitti, että komissaari
Palacio de Loyolan johdolla on valmisteilla asiasta uusi direktiivi.
Komission tulkinta on ristiriidassa komissaari Britt Bjerregaardin
kirjalliseen kysymykseeni vuonna 1997 antaman vastauksen kanssa.
Bjerregaard tulkitsee samaa Euroatom-direktiiviä niin, että
ydinjätekuljetuksissa, ja hän tulkitsee tässä tapauksessa
käytetyn polttoaineen ydinjätteeksi, on aina pakollinen ilmoitusmenettely
määränpäävaltion viranomaisille ja että heillä on aina mahdollisuus
olla hyväksymättä kuljetuksia.
Onko komission tulkinta muuttunut?
Olen tennyt asiasta ruotsalaiskomissaari Margot Wahlströmille
seuraavan kirjallisen kysymyksen:
"Vastatessaan kirjalliseen kysymykseeni E-1734/97 komissaari
Britt Bjerregaard totesi, että jos käytetty ydinpolttoaine
sijoitetaan loppuvarastoon, se on tulkittavissa radioaktiiviseksi
jätteeksi ja sen kuljetusten osalta on myös EU:n sisällä vastaanottavalla
maalla oikeus kieltää sen maahantuonti. Valmistautuessaan
allekirjoittamaan kansainvälisen yleissopimuksen käytetyn
ydinpolttoaineen ja radioaktiivisen jätteen huollon turvallisuudesta
komissio näyttää esittävän varauksen 27 artiklaan niin ettei
- Euratom-sopimuksen tulkintaan perustuen - EU:n sisällä vaadita
vastaanottavan maan suostumusta yleissopimuksessa määritellyllä
tavalla. Lisäksi komission edustaja ilmoitti parlamentin ITRE-valiokunnassa,
että komissio valmistelee asiasta uutta direktiiviä. Mikä
on komission tulkinta nykyisiin EY:n ja Euroatomin sopimuksiin
liittyen, onko käytetyllä ydinpolttoaineella yhteismarkkinat
vai onko vastaanottavalla maalla oikeus kieltää sen maahantuonti
ja loppusijoitus?"
Tutkin tällä hetkellä mahdollisuutta esittää yhteisöjen liittämistä
yleissopimukseen sillä ehdolla, että Euratom-sopimusta on
ensin muutettava niin että siihen tulee vastaava mahdollisuus
kieltää ydinjätteen maahantuonti. Siltä osin yleissopimus
on yksiselitteinen.
Olen myös tehnyt neuvoston puheenjohtajana heinäkuussa aloittavalle
Tanskalle asiasta suullisen kysymyksen, johon hän joutuu vastaamaan
parlamentin täysistunnossa:
"'Vastatessaan kirjalliseen kysymykseeni E-1734/97 silloinen
tanskalaiskomissaari Britt Bjerregaard totesi, että jos käytetty
ydinpolttoaine sijoitetaan loppuvarastoon, se on tulkittavissa
radiokatiiviseksi jätteeksi ja sen kuljetusten osalta on myös
EU:n sisällä vastaanottavalla maalla oikeus kieltää sen maahantuonti.
Valmistautuessaan allekirjoittamaan kansainvälisen yleissopimuksen
käytetyn ydinpolttoaineen ja radioaktiivisen jätteen huollon
turvallisuudesta komissio näyttää esittävän varauksen 27 artiklaan
niin ettei - Euratom-sopimuksen tulkintaan perustuen - EU:n
sisällä vaadita vastaanottavan maan suostumusta yleissopimuksessa
määritellyllä tavalla. Mikä on puheenjohtajavaltio Tanskan
kanta entisen komissaarin tulkintaan ja hyväksyykö neuvosto
poikkeuksen mainittuun yleissopimukseen tavalla, joka loisi
unionin sisälle käytetyn ydinpolttoaineen yhteismarkkinat
ilman että vastaanottavalla maalla on oikeus kieltää maahantuonti
ja loppusijoitus?
Asiaan palataan parlamentissa heinäkuun alussa.
|