Ydinjätedirektiivistä,

UV 5/2003

Ydinjäte on EU:n komission mukaan tavallista tavaraa!

Se kävi ilmi, kun ITRE-valiokunnassa tutkittiin komission ydinvoimadirektiivipaketin toista osaa käytetyn ydinpolttoaineen ja radioaktiivisen jätteen huollosta.

Siinä niitä maita, joissa on ydinlaitoksia, velvoitetaan laatimaan suunnitelmat ja aikataulu oman ydinjätteensä loppusijoitukselle.

Käytetyn ydinpolttoaineen ja ydinjätteen loppusijoituksen osalta komissio haluaa lisätä jäsenvaltioiden välistä yhteistyötä.

Europarlamentissa on esiintynyt voimakasta tahtoa, jonka mukaan direktiiviin pitää kirjata nykyistä selvemmin se, että jokaisella jäsenmaalla on oikeus kieltää muiden maiden ydinjätteden maahantuonti niiden loppusijoittamistarkoituksessa.

Täyskiellon mahdollisuus sisältyy jäsenmaiden - ja EU:n hyväksymiin - kansainvälisiin sopimuksiin, ennen muuta yleissopimukseen käytetyn ydinpolttoaineen ja ydinjätteen turvallisuudesta.

Komissio kuitenkin vastustaa kiellon kirjaamista direktiiviin!

Sen mukaan käytetty ydinpolttoaine ja ydinjäte ovat tavaroita ja että yhteismarkkinoilla ei voida sallia minkään maan kieltäytyvän vastaanottamasta toisen maan tavaroita.

Näin törmätään tähän samaan asiaan, josta Suomessa väiteltiin jo EU-kansanäänestyksen alla: yhteismarkkinat ovat myös ydinjätemarkkinat.

Komissio on omasta puolestaan valmis kirjaamaan direktiiviin sen, että näitä "tavaroita" saadaan tuoda maahan vain vastaanottajamaan suostumuksella.

Tällä sanamuodolla vältytään komission mielestä sen selvittämiseltä EY-tuomioistuimessa, ovatko niiden maiden yksipuoliset tuontikiellot laittomia, jotka ovat jo säätäneet sen kansalliseen lakiinsa.

Ajan mittaan joku markkinaosapuoli vuorenvarmasti selvityttää asian juridisen puolen EU-oikeudessa, eikä siitä näin olen ole vielä viimeistä sanaa sanottu.

Jos ydinjäte on tavaraa, uuden perustuslain mukaan EU:n tuomioistuimella on jäsenmaan asettaman tuontikiellon tulkintaan ylin valta. Se edustaa ylempää tahtoa kuin Suomen laki.