Wärtsilän tapaus

29.1.2004

 

EU:n komissiolle on tehty seuraavia kysymyksiä Wärtsilän toteuttamista tuotannon siirroista Italian Triesteen:

Meppi Theodurus Bouwmanin kysymys:

Suomalainen moottorivalmistaja Wärtsilä on äskettäin päättänyt siirtää Alankomaissa (Zwollessa) olevat toimintonsa kokonaisuudessaan Italiaan (Triesteen), huolimatta siitä, että toiminta Alankomaissa on ollut kannattavaa ja tilauskanta terveellä pohjalla. Siirron välittömänä seurauksena 700 työpaikkaa katoaa ja alihankkijoiden keskuudessa menetetään mahdollisesti satoja työpaikkoja. Koska liiketoiminnan tulokset eivät suoranaisesti ole tämän yrityksen lopettamisen takana on syytä pelätä, että taustalla on epäasianmukaisia vaikuttimia.

Kansalliset ja paikalliset viranomaiset ja Euroopan investointipankki ovat viime vuosina myöntäneet tehtaalle miljoonien guldenien edestä tukea ja kehitysluottoja. Tuotannon siirtäminen muualle merkitsisi työllisyyden vakavan heikentymisen lisäksi myös valtavien pääomien menetystä sekä alankomaalaisten kehitysluottojen avulla luodun tietämyksen viemistä pois.Voiko komissio tämän vuoksi pian selvittää ja kertoa, mitä Italian viranomaiset ja Wärtsilä ovat sopineet siitä, että Wärtsilä ottaa haltuunsa entisen valtionyrityksen Triestessä; onko sovittu työpaikkojen säilymisestä (1 800 työntekijän osalta), tai onko tehty muita sopimuksia, jotka jollakin tavalla antavat aiheen epäillä Wärtsilän siirtäneen tuotantoaan epäasianmukaisin perustein paikkakunnalta toiselle?

Voiko komissio tutkia myös, mitä taloudellisia tai muunlaisia kannustimia Italian viranomaiset ovat tarjonneet tai tarjoavat Wärtsilälle, joko yhteisötuen muodossa tai muulla tavalla, tämän epäasianmukaisen tuotannon siirtämisen helpottamiseksi?

Onko komissio tämän kysymyksen esittäjän kanssa samaa mieltä siitä, että tämä tapaus on esimerkki taloudellisten ja muiden kannustimien väärinkäytöstä ja "tukikaupasta" (subsidy shopping)? Jos vastaus on myönteinen, aikooko komissio toteuttaa tapauksen johdosta toimenpiteitä, kuten tuotannon siirtämisen lykkäämisen tutkimusten ajaksi?

Komissaari Mario Montin vastaus 16.1.2002:

Komissio ei ole tietoinen Italian viranomaisten ja Wärtsilän välisistä sopimuksista mutta tiedustelee asiaa Italian viranomaisilta. Jos käy ilmi, että tällaisia valtiontukia koskevia sopimuksia on tehty, komissio tutkii tukitoimet EY:n perustamissopimuksen 87 artiklan (ent. 92 artikla) perusteella. Sitä paitsi Wärtsilän San Dorligo della Vallen laitos sijaitsee aluetukeen oikeutetulla alueella EY:n perustamissopimuksen 87 artiklan 3 kohdan c alakohdassa tarkoitetun poikkeuksen mukaisesti.

Kesäkuun 20. päivänä 2001 tekemänsä päätöksen perusteella komissio voi hyväksyä aluetuet, joiden suuruus on 8 prosenttia investoinnista nettoavustusekvivalentteina ilmaistuna. Lisäksi on
mahdollista, että komission hyväksymiä työllisyys-, koulutus- ja muita tukia voidaan soveltaa tähän tapaukseen. Tällaiset tukitoimet soveltuvat yhteismarkkinoille EY:n perustamissopimuksen määräysten nojalla, jos niistä on päätetty komission hyväksymien järjestelmien perusteella tai jos niihin sovelletaan poikkeusta (koulutusta/pk-yrityksiä/vähämerkityksistä tukea koskevien) asetusten nojalla.

Eurooppalaisista rahastoista myönnettävästä tuesta komissio voi vakuuttaa, että Wärtsilä ei ole saanut minkäänlaista tukea Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR). Se on saanut tukea Euroopan sosiaalirahastosta (ESR) vuosien 1997-1999 yhtenäisen ohjelma-asiakirjan (YOA) puitteissa ammatillisen koulutuksen tukemiseen.

Komissio ei voi vastata parlamentin jäsenen viimeiseen kysymykseen, koska ei ole todettu, että taloudellisia tai muita kannustimia olisi käytetty väärin. Komission toiminnan yleisenä tavoitteena on vähentää kansallisten viranomaisten myöntämien tukitoimien haitallista vaikutusta kilpailuun. Tukikauppa on yksi esimerkki valtiontukien haitallisesta vaikutuksesta kilpailuun, ja sitä olisi tästä syystä vältettävä. Jos tutkimuksissa käy ilmi, että Wärtsilä on saanut tukea, joka perustamissopimuksen nojalla ei sovellu yhteismarkkinoille, komissio ryhtyy tarvittaviin toimiin ja perii tarvittaessa sääntöjenvastaisesti myönnetyn tuen takaisin.

Komissiolla ei ole valtuuksia vaatia Wärtsilää perumaan päätöksensä tuotantolaitoksen siirtämisestä edes tutkimuksen ajaksi

Esko Seppäsen kysymys 27.1.2004:

Moottorinvalmistaja Wärtsilä on lopettamassa Suomen Turussa diesel-moottoreiden valmistuksen ja siirtämässä sen Italian Triesteen. Vastatessaan parlamentin jäsenen Theodorus Bouwmanin kysymykseen (P-3451/01) komissaari Mario Monti ilmoitti, että komissio tutkii mahdollisten valtiontukiaisten väärinkäytön Zwollen tehtaan lakkauttamisen yhteydessä. Kun on kysymyksessä jälleen uusi Wärtsilän toimenpide kannattavan tuotantolaitoksen lakkauttamiseksi yhdessä maassa ja toimintojen siirtämiseksi toiseen maahan, vahvistuvat epäilykset Italian valtion omistuksessa aikaisemmin olleen tuotantolaitoksen suosimisesta väärin perustein. Kysyn italialaiselta kilpailukomissarilta, ovatko valmistuneet parlamentin jäsenelle Bouwmanille annetussa vastauksessa esitetyt tutkimukset ja mikä on ollut tutkimusten tulos mahdollisten kilpailun vääristymien osalta ja onko Wärtsilä saanut tai saamassa asaatonta valtiontukea Italian valtiolta?

Esko Seppäsen toinen kysymys 28.1.2004:

Viime vuosina on Italian Tristeen kasaantunut telakkakapasiteettia ja tullut alustilauksia tavalla,
joka panee epäilemään sikäläisten toimijoiden saavan valtiolta telakkatukiaisia muista EU-maista poikkevalla tavalla ja paremmin ehdoin. Onko komissio tutkinut sitä, maksaako Italian valtio telakkatukiaisia samojen perusteiden mukaan kuin muut EU-maat vai ovatko siellä kenties muita paremmat ehdot? Siinä tapauksessa vääristyy sekä laivanrakennuskilpailu että laivojen alihankinnat.

Komissiolla on kuukauden verran aikaa vastata kysymyksiin.