EU militarisoidaan
Ohjelma Lähiradiossa 30.4 ja 1.5
EU:n perustuslain luonnoksen 1. artikla kuuluu tällä
tavalla:
"Tällä perustuslailla, joka ilmentää
Euroopan kansojen ja valtioiden tahtoa rakentaa yhteistä
tulevaisuuttaan, perustetaan unioni, jossa jäsenvaltioiden
politiikat sovitetaan yhteen ja joka käyttää
liittovaltion tavoin tiettyjä yhteisiä toimivaltuuksia."
Perustuslakia laaditaan, kun EU:n Laekenin huippukokous oli
joulukuussa 2001 kutsunut koolle ns. tulevaisuuskonventin.
Sille annettiin tehtäväksi perussopimusten yksinkertaistaminen.
Konventtia pyydettiin konventtia selvittämään,
"voiko niiden uusi järjestys aikanaan johtaa siihen,
että unionille hyväksytään perustuslaki".
Konventti, johon tuli liittovaltion kannattajien täyshegemonia,
aloitti oikopäätä perustuslain valmistelun.
Federalistit ottivat saamastaan tilaisuudesta vaarin. Vaari
oli mahdollisuus valmistella EU:lle liittovaltioluonteinen
perustuslaki.
Konventti toimii epädemokraattisesti, ja siinä kaikki
valta on puheenjohtajistolla eli presidiumilla muinaisen
Neuvostoliiton muinaisen kommunistisen puolueen politbyroon
malliin. Politbyroon laatiman perustuslakiluonnoksen 1. artiklassa
puhutaan Euroopan perustuslaista, vaikka kysymyksessä
on vain EU:n perustuslaki. Halutaan varastaa EU:n käyttöön
koko Euroopan nimi samoin kuin USA puhuu koko Amerikan nimissä.
Niin ikään Amerikan mallin mukaan on konventin puheenjohtaja
Valéry Giscard d´Estaing ehdottanut uuden
EU:n uudeksi nimeksi Euroopan Yhdysvallat. Giscard
on myös vaatinut EU:ta antamaan oman itsenäisyysjulistuksen.
Julistautuisikohan EU sillä tavalla itsenäiseksi
jäsenmaistaan?
Saman ensimmäisen artiklan mukaan perustuslain sanotaan
ilmentävän kansojen ja valtioiden tahtoa,
vaikkei viime tiedetä, monenko ihmisen tahtoa se ilmentää.
Konventin loppuasiakirjasta ei nimittäin päätetä
äänestämällä, eikä koskaan tulla
tietämään, kenen tahto perutuslailla sanellaan
puolelle miljardille muulle EU-ihmiselle. Se ei ole missään
oloissa suuremman joukon kuin konventin 66 varsinaisen jäsenen
tahto.
Ja miten ratkaistaankaan sitten se ongelma, joka syntyy, jos
kansoilla ja valtioilla on erilainen tahto! On pelkkää
sananhelinää, kun perustuslain sanotaan ilmentävän
sekä kansojen että valtioiden tahtoa.
Perustuslain mukaan "perustetaan" unioni. Sillä,
että perustetaan uusi ja että ei uudisteta vanhaa,
on merkitystä, kun perustuslaki tulee hyväksyntään
jäsenmaissa. Jos perustetaan kokonaan uusi unioni, siitä
ei tarvitse päättää yksimielisesti niin
kuin vanhojen sopimusten uudistamisesta. Ne maat lähtevät
mukaan uuteen, jotka lähtevät. Ne maat, jotka eivät
hyväksy uutta perustuslakia, halutaan eroavan vanhasta
ja suostuvan vanhan EU:n siirtämiseen historian romukoppaan.
On alettu avoimesti puhua liittovaltiosta. Uuden unionin sanotaan
käyttävän tiettyjä yhteisiä toimivaltuuksia
liittovaltion tavoin. Sen lisäksi uudella perustuslailla
lisätään niiden toimivaltuuksien määrää,
joita unioni käyttää mainitulla tavalla: liittovaltion
tavoin.
Liittovaltiossa päätöksiä tehdään
ylikansallisesti. Yhä suurempi osa päätöksistä
tehdään määräenemmistöllä
niin että jäsenmaat menettävät nykyisen
veto-oikeutensa.
Liittovaltio-EU:sta sotaliitto
Perustuslailla EU militarisoidaan.
Saksan ja Ranskan johdolla monet maat haluavat kirjata perustuslakiin
keskinäisen puolustuksen velvoitteen.
Sellainen on Naton perustamissopimuksen 5. artiklassa: yksi
kaikkien ja kaikki yhden puolesta. Sellainen on myös
kymmenen nykyisen EU-maan aikoinaan paperille perustaman Euroopan
oman sotaliiton eli Länsi-Euroopan unionin (WEU) 5. artiklassa.
Keskinäisen puolustuksen klausuulin hyväksyminen
muodossa tai toisessa merkitsisi Suomelle hyvästejä
liittoutumattomuudelle. Liittoutumattomuus ei kestä sellaisia
velvoitteita, joiden mukaan sota ja rauha eivät olisi
enää omissa käsissä.
Liittoutumattomuus on uudessakin EU:ssa mahdollista. Ulkoiset
paineet kuitenkin kasvavat siitä luopumisen suuntaan
perustuslain valmistelun myötä. Suomen johtajilta
vaaditaan liittoutumattomuuden säilyttämiseksi vahvaa
selkärankaa. Sen antaa heille kansan tuki, mutta suomalaisessa
kansanvallassa ei aina kuunnella kansaa itseään.
Suomen uudella hallituksella on uusi hallitusohjelma, jossa
se tekee uudet EU- ja Nato-yhteensopivat linjaukset EU:n yhteiselle
ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikalle, joka voi perustuslakiluonnoksen
mukaan "johtaa yhteiseen puolustukseen". Hallitusohjelma
näyttäisi olevan liittovaltiohenkisen hallituspuolueemme
SDP:n diktaatti, eikä siinä ole jälkeäkään
kepun kannattajien EU-kriittisistä mielipiteistä.
Vanhan hallitusohjelman mukaan Suomi on liittoutumaton "vallitsevissa
oloissa", uuden hallitusohjelman mukaan "sotilaallisesti
liittoutumaton". Jäätteenmäki vaati hallitusohjelmaan
kirjattavaksi "itsenäisen puolustuksen", mutta
ei kai saanut tahtoaan läpi.
Jäätteenmäen hallitusohjelman mukaan kehitetään
Suomen "puolustusvoimien mahdollisuuksia osallistua kansainvälisiin
rauhanturvaamis- ja kriisinhallintehtäviin ottaen huomioon
myös kansallisen puolustuksen tarpeet".
Otetaan huomioon "myös" kansallisen
puolustuksen tarpeet.
Ajattelu ei siis kulje niin päin, että kehitetään
kansallista puolustusta ottaen myös huomioon EU:n rauhanturvaamis-
ja kriisinhallintatehtävien tarpeet.
Sotaväen asioissa ovat näin ollen etusijalla sellaiset
sotilaalliset EU-tarpeet, joihin liittyvät aivan uusina
asioina "transatlanttinen yhteistyö" ja "terrorismin
torjunta". Se matelu Bushin edessä, mitä Lipponen
edusti joulukuussa 2002 Washingtonissa, jatkuu uuden hallituksen
vanhana linjana.
Ulkoministeriön vuotaja, joka paljasti Lipposen periaatteettomuuden,
pitäisi palkita kansanvallan korkealla kunniamerkillä
eikä potkuilla, joita hänelle poliisivoimin nyt
haetaan.
Lipposelle sen sijaan haettaneen paikkaa Suomen seuraavaksi
EU:n komissaariksi, Liikasen seuraajaksi. Jos niin on sovittu
hallitusneuvotteluissa, kepu on maksanut hallitusvallasta
kallista EU-hintaa.
Eliittimme hellimä ajatus Suomen Nato-jäsenyydestä
lakaistiin hallitusohjelmassa maton alle, kun "hallitus
arvioi Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan kokonaisuutta
laajemmin vuonna 2004 valmistuvassa turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa
selonteossa".
Lakaisu jäi sipaisuksi. Suomi joutuu ottamaan sitä
ennen kantaa sotaliittoutumiseen EU:n kautta.
EU-puolustus ei ole Nato-vapaa
Tulee uusi EU. Uudelle liittovaltioluonteiselle EU:lle ei
kuitenkaan tule Nato-vapaa puolustus.
On tabu puhua EU:ssa siitä, että sen Nato-maat tekisivät
jotain, joka vaarantaisi niiden suhteet USA:han. Irakin sodan
jälkeen sotakriittisten EU-maiden ja USA:n suhteet ovat
normalisoitumassa. Saksan Gerhard Schröder oli jo huhtikuun
lopussa Irakin hallinnon romahtamisen jälkeen Vladimir
Putinin koolle kutsumassa Pietarin tapaamisessa USA-myönteisemmällä
linjalla kuin valtionpäämieskollegansa Putin ja
Jacques Chirac.
EU:n jäsenmaat hoitavat aluepuolustuksen ja valtioiden
välisten konfliktien puolustuksen Naton kautta. Muulla
ei voi spekuloida. EU:n Nato-maat ovat alistaneet osan armeijoistaan
suoraan Naton komentoon.
USA on Natossa diktaattori. Nato-pöydässä Suomi
olisi yksi pienimmistä, eikä meillä olisi vaikutusmahdollisuutta.
Emmehän me ole saaneet ajetuksi etujamme EU:ssakaan,
jossa ei ole yhden maan diktatuuria.
EU:lla ja USA:lla ei ole muuta suhdetta kuin se että
EU:n iskujoukot saavat käyttää Naton resursseja.
Kallein osa sotilasmenoista on vakoilu ja tiedustelu, viestintä
ja kommunikaatio sekä sodanjohtojärjestelmät
luolastoineen. Kun ne ovat jo Natolla ja on sovittu Berlin
Plus-sopimuksella Naton antavan ne myös EU:n kriisinhallintaoperaatioiden
käyttöön, niitä ei olla valmiita tuplaamaan.
Perustuslailla EU:n kriisinhallinnan toimialaa laajennetaan
perinteisistä Petersbergin tehtävistä ennalta
ehkäiseviin iskuihin ja taistelujoukkojen toimintaan
kriisinhallintatehtävissä. EU saa tehdä iskuja
laittomastikin ilman YK:n mandaattia ja ilman maantieteellisiä
rajoja.
Suomi on sitoutunut olemaan mukanaan EU:n iskujoukoissa eli
euroarmeijassa ja kouluttaa sitä varten erityisvarusteltuja
valmiusjoukkoja. Meidän poikamme voivat kuitenkin hyökätä
vain kansallisella päätöksellä.
EU haluaa sotilaalliseksi suurvallaksi, ja sitä varten
se alkaa varustautua. Se vaatii jäsenmailtaan puolustusmenojen
kasvattamista. Perustuslakiluonnoksen mukaan EU:lle perustetaan
erityinen asevarusteluvirasto eli EU:n puolustusmateriaali-
ja strategiantutkimusvirasto. Suomen politiikkaa näissä
asioissa kuvaa se, että me olemme ilmoittautuneet mukaan
ensimmäisten joukossa.
EU:n sijasta USA:lla on liittolaissuhde EU:n Nato-maihin.
Ne pitävät huolen siitä, ettei EU tee ristiriitaisia
päätöksiä Naton kanssa.
Makedonian operaatio
EU:n militarisoimisen yksi vaihe on se, että alkoi huhtikuussa
harjoitella EU-johtoista sotaa
entisen Jugoslavian tasavallan Makedonian (FYROM) alueella.
Concordia on ensimmäinen EU-johtoinen sotilasoperaatio.
EU:n alueella on 2 miljoonaa sotilasta armeijoissa, ja useissa
Nato-maissa on palkka-armeijat. EU, joka ei rakenna aluepuolustusta,
alkaa satsata suurvaltaluonteensa luomiseksi kriisinhallintaan:
rajoitettuihin sotatoimiin.
Sitä varten on Helsingin huippukokouksessa päätetty
perustaa erityiset kriisinhallintajoukot, joita puhekielellä
kutsutaan euroarmeijaksi. Niitä varten on varattu 200
000 sotilasta, eli kaikki EU-armeijoiden yhteistoimintakelpoiset
joukot. Niistä olisi kerrallaan kentällä 60
000 sotilasta.
EU on ottamassa itselleen saman oikeuden hyökätä
kansainvälisoikeudellisesti laittomasti kuin Natokin.
EU:n Nato-maille YK:n mandaatti ei ole tärkeä.
Natossa hyökätään tarvittaessa ilman YK:n
lupaakin, jos siitä voidaan sopia poliittisesti. Irakin
asiassa ei syntynyt sopua.
Suomelle -ja Irlannille- on YK:n lupa välttämätön.
Suomalaisia sotilaita voidaan rauhanturvalakimme mukaan
lähettää EU:ssa koottavan euroarmeijan tai
sen kriisinhallintajoukkojen käyttöön vain
YK:n mandaatilla.
Kun turvallisuusneuvoston päätös 1371 tulkittiin
YK:n mandaatiksi, Suomi on mukana Makedoniassa.
Makedoniassa ei sodita eikä siellä ammuta kohti.
Sillä on hyvä harjoitella EU-sotaa ja EU-sodanjohtoa.
EU:n kriisinhallinta voi olla myös rauhaanpakottamista,
ja uuden perustuslain mukaan sitä voi olla myös
taistelujoukkojen käyttö sotatilanteissa.
Suomen uuden hallituksen luonnetta näissä asioissa
kuvaa paljon se, onko se valmis esittämään
muutoksen rauhanturvalakiin. Jos se on, meidänkin poikia
voidaan lähettää ulkomaille laittomiin sotiin.
Tiettävästi esitys rauhanturvalain muuttamisesta
on tulossa.
Miksi meidän ei pidä liittyä Naton jäseneksi?
On selviä etuja siitä, että Suomi ei liity
Natoon.
- Meidän pitää olla vapaita päättämään
itse sodasta ja rauhasta.
- Meidän ei pidä mennä mukaan muiden aiheuttamiin
konflikteihin minkään automatiikan mukaan.
- Nato-jäsenyys lisäisi sotavarustelumenojamme aloilla,
jotka eivät paranna Suomen omaa puolustautumista.
- Maassa on säilytettävä asevelvollisuus, joka
tekee armeijastamme kansanarmeijan. Natossa olisi paineita
luoda palkka-armeija.
- Suomeen ei ehkä sijoiteta ydinaseita, mutta niitä
varten joudutaan rakentamaan siilot ja laukaisualustat. Aseet
tuotaisiin maahan muutamassa tunnissa. Mahdollinen vihollinen
joutuisi maalittamaan omat ydinaseensa myös meitä
kohden.
- Varustautuminen vieraiden joukkojen maahantuloon ja sotaharjoitukset
niiden kanssa omalla maaperällämme jakaisivat kansan
mielipiteen. On huonoja kokemuksia vieraiden joukkojen maahantulosta.
- Suomea pitää puolustaa, mutta vain omin päätöksin
ja omien rajojen sisällä. Etäpuolustus vetää
meidät konflikteihin, joiden ulkopuolella on turvallisempaa
olla.
Nato-jäsenyys ei ole tänään politiikan
keskeisiä kysymyksiä. Sen sijaan EU:n perustuslaki
on.
Kaikille yhteinen politiikka
Uusi unioni kirjaa tavoitteekseen sekä yhteisen ulko-
ja turvallisuuspolitiikan että yhteisen puolustuspolitiikan,
"joka johtaa yhteiseen puolustukseen, kun Eurooppa-neuvosto
yksimielisesti niin päättää".
Jäsenvaltioiden "tulee tukea unionin ulkoista ja
turvallisuuspolitiikkaa aktiivisesti ja varauksettomasti uskollisuuden
ja keskinäisen yhteisvastuun hengessä".
Näin ollen sanotaan hyvästit omalle ulkopolitiikalle,
joka on yksi valtioiden täysivaltaisuuden tärkeimmistä
tunnusmerkeistä.
Perustuslain luonnoksen mukaan ulkopolitiikkaa johtamaan tulevat
Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja eli presidentti ja
EU:n oma ulkoasiainministeri, joka on samalla komission
jäsen.
Päätökset yhteisestä turvallisuus- ja
puolustuspolitiikasta tehdään uuden perustuslain
mukaan yksimielisesti paitsi silloin jos niitä
ehdottavat yhdessä EU:n ulkoministeri ja komissio. Ailloin
päätökset tehdään määräenemmistöllä,
eikä millään jäsenmaalla ole veto-oikeutta
(mutta kolmella suurella maalla yhdessä on).
Ulkoasioista päätetään kuitenkin jäsenmaiden
kesken neuvostossa eikä ylikansallisesti komissiossa.
Solidaarisuuslauseke
Perustuslakiin kirjataan erityinen solidaarisuuslauseke, jonka
mukaan jäsenmaat sitoutuvat torjumaan "terroriuhan"
ja antamaan apua "terrori-iskun sattuessa".
Ennalta ehkäisevän sotimisen periaate tuodaan tällä
tavalla uuden EU:n rakenteisiin.
Kollektiivisen puolustuksen lauseke
Solidaarisuusartikla koskee kaikkia jäsenmaita, mutta
perustuslain luonnoksessa määritellään
myös erityinen rakenteellinen yhteistyö,
jossa eivät ole mukana kaikki maat.
Sitä tekevät etujoukkomaat, jotka "täyttävät
korkeat sotilaallisia voimavaroja koskevat vaatimukset ja
jotka ovat tehneet keskenään tiukempia sotilaallisia
sitoumuksia tällä alalla suorittaakseen vaativampia
tehtäviä".
Kun "unionissa perustetaan tiiviimpi yhteistyö keskinäisen
puolustuksen alalla", se on sitä, että perustuslain
ulkopuolelle liitettävään julistukseen tietyt
maat kirjaavat keskinäisen puolustuksen lausekkeen.
Perustuslain selitystekstien mukaan sellaisen yhteistyön
kautta "halukkaat jäsenvaltiot voisivat jatkaa unionin
puitteissa sitoumusta, jonka ne ovat jo tehneet Brysselin
sopimuksen V artiklan puitteissa".
Brysselin sopimus on Länsi-Euroopan unionin
(WEU) perussopimus.
Vaikka uudenlaista yhteistyötä, joka militarisoi
EU:n, ei tehdä EU:n instituutioissa vaan sen ulkopuolisissa
(EU-)rakenteissa, etujoukkomaiden käyttöön
annetaan EU:n sotilaalliset resurssit sotilaskomiteoineen
ja -esikuntineen.
Etujoukkomaat voivat tehdä "vaativampia operaatioita"
kuin mihin kaikki ovat valmiita koko unionin nimissä.
Lisäpöytäkirja
Perustuslain lisäpöytäkirjaan kirjattavalla
julistuksella muodostetaan EU:n sotilaallisen yhteistyön
sisäpiiri.
Suomi joutuu ottamaan kantaa siihen, allekirjoittaako se mainitun
pöytäkirjan. Jos Suomi allekirjoittaa julistuksen,
siitä tulee liittoutunut maa. Jos Suomi ei sitä
allekirjoita, säilyy liittoutumattomuus.
Se sitten, että Suomi ei allekirjoita, olisi ristiriidassa
sen Lipposen hallitusten politiikan kanssa, jonka mukaan Suomi
pyrkii EU:n sisäpiiriin ja on siihen päästäkseen
ollut valmis jopa liittovaltioon.
Kun on mahdollista, että EU:n perustuslaki vie meidät
EU:n kautta Natoon, syntyy uusi tilanne. Suomessa Nato-keskustelu
mutkistuu.
Meidän on otettava puolustusasioihin kantaa EU:n perustuslain
yhteydessä ennen hallituksen uusia turvallisuuspoliittisia
selvityksiä, jotka valmistuvat vuonna 2004 niin että
hyvin ehditään seuraavassa aallossa Natoon vuonna
2006.
Natoon EU:n kautta
Suomeen pitäisi saada - monen muun EU-maan malliin -
kansanäänestys uudesta perustuslaista.
Kun liityttiin vanhaan EU:hun, se tapahtui kansanäänestyksen
jälkeen. Nyt on tulollaan uusi liittovaltiomuotoinen
EU, ja on perusteltua kansanäänestää Suomen
liittymisestä perustuslain kautta uuteen liittovaltioon.
Sillä on myös sotaliittoulottuvuus.
Nato-kansanäänestyksen poliittinen eliittimme häviää
varmasti. Sitä riskiä se ei siis ota. Sen sijaan
EU:n perustuslain hyväksyminen oloissa, joissa sen hylkääminen
merkitsisi EU:sta eromaista, on jo kiemuraisempi juttu. Vaikka
suurin osa suomalaisista näyttäisi vastustavan sotilaallista
liittoutumista, perustuslakikansanäänestys ei yhtä
varmasti merkitse sotaliittoutumisen vastustajien voittoa.
Suomea ollaan viemässä Natoon. Kansa torjuu kuitenkin
suoran tien.
Vaarallisempi on tämä uusi epäsuorareitti reitti,
joka vie meidät sotilaalliseen liittoutumiseen EU:n kautta.
|