Virallinen valtiovasemmisto
KU 17.1.2003
Kun olen sanonut, että EU on kapitalismin nykyinen olomuoto
Euroopassa, olen ollut epätäsmällinen.
Oikeampaa on sanoa, että EU on kapitalismin valtiollinen
olomuoto Euroopassa, ja perustuslain mukanaan tuoman lisäliittovaltioitumisen
myötä se on sitä entistäkin enemmän. Kapitalismi ei ole demokratiaa.
Siihen aikaan, kun Euroopassa - ja Suomessa - oli vielä taisteleva
työväenliike, kamppailtiin valtiovallasta. Vasemmalla oltiin
valtiouskovaisia: valtio oli oikea vastaus kaikkiin kysymyksiin.
Uskottiin valtiososialismiin. ja samalla oltiin valtiokapitalismin
pönkkämiehiä ja -naisia.
Postkommunistisen vasemmiston ajalle on ominaista aatteettomuus.
Se yhdistää valtavirtavasemmistoa. Tässä merkityksessä me
kaikki voisimme olla sosialidemokraatteja. Kun me emme ole
kapitalismin omatunto, meille on varattu toinen rooli: me
olemme sen sosiaalinen ulottuvuus. Valtiovalta, joka yhdistää
oikeiston ja vasemmiston, riisuu vasemmistoa poliittisista
aseista. Virallinen vasemmisto ei uhmaa pääoman logiikkaa,
joka perustuu oman edun tavoitteluun ja osakkeenomistajan
edun maksimoimiseen.
Kun Euroopassa ei ole ollut suursodan uhkaa, vasemmiston
on sallittu puuhastelevan sosiaaliasioiden parissa. Panssarivaunut
ja tykit ovat saaneet rauhassa ruostua luoliinsa.
Nyt halutaan sotia, ja siinä tarkoituksessa on hyökättävä
muihin maihin. Amsterdamin sopimuksessa rauhaanpakottaminen
(eli sota) otettiin myös EU:n toimialaan. Euroarmeija, jonka
käyttöön Suomi on luvannut antaa 2000 sotilasta, on toimintakykyinen
jo tänä vuonna. Siltä puuttuu vielä pitkään rautaa ja elektroniikkaa,
ja sen johdosta EU:n yhteinen puolustus on ennen muuta
yhteinen asevarusteluprojekti. Suomikin kannattaa kansalta
salaa EU:n yhteisen asevarusteluviraston perustamista.
Yhteiseen varusteluun ja sotimiseen liittyen meille on vastikään
ehdotettu ostettavaksi sotilaallisia kuljetuskoneita poikiemme
lennättämiseksi taistelutehtäviin kauas maamme rajojen ulkopuolelle.
Suomen puolustamiseen oman maan rajojen sisällä omin päätöksin
ei tarvita järeitä joukkojenkuljetuskoneita.
EU:n suuret jäsenmaat Saksa ja Ranska (sekä Italia) ja eräät
pienetkin haluavat kirjata tulevaan perustuslakiin Nato-yhteensopivan
EU-puolustuksen, joka on myös hyökkäystä. USA harjoittaa jo
hirmuvaltaa päidemme sisältöön, ja Natossa me joutuisimme
vastuuseen sen hirmuvallasta toisten kansojen elämään.
Paavo Lipponen on Nato-myönteisyydessään rehellinen poliitikko.
Vaalien jälkeen Naton tie on hänen tiensä.
Me voitamme kansanäänestyksen siitä, pitääkö liittyä Natoon.
EI-puoli voittaa. Siksi Suomessa ei järjestetä Natosta kansanäänestystä?
Poliittinen eliittimme, joka vie meitä Natoon, ei voi antaa
asiaa kansan päätettäväksi.
Nato ottaa seuraavan kerran uusia jäseniä vasta vuonna 2006.
Sitä ennen Suomen on otettava kantaa EU:n perustuslakiin.
EU:n perustuslaki, johon kirjataan Nato, tulee päätettäväksi
ennen Nato-ratkaisua.
Kansanäänestys asiasta järjestetään ainakin Irlannissa, Tanskassa,
Hollannissa, Portugalissa, Ranskassa ja varmaankin myös monissa
muissa maissa.
Kun Suomi liittyi vanhaan EU:hun, se tapahtui kansanäänestyksen
jälkeen. Uuteen liittovaltioon ei pidä liittyä ilman vastaavaa
äänestystä. Kun vanha EU lakkaa olemasta olemassa, ja sen
tilalle tulee uusi liittovaltio, meidän jäsenyydestämme on
päätettävä uudelleen.
Jos ei liitytä liittovaltioon, meidän tulkitaan eroavan
EU:sta.
Se on Suomen liittovaltiolaisten kauhukuva.
Siksi Suomessa äänestetään liittovaltiosta niin monta kertaa,
että Suomikin liittyy Euroopan Yhdysvaltoihin - ja sitä kautta
Natoon.
Nato-kansanäänestyksen me voitamme, mutta liittovaltiokansanäänestyksen
lopputuloksesta me emme voi olla yhtä varmoja.
Siksi poliittinen eliittimme äänestyttää meitä liittovaltiosta
vaan ei Natosta?
|