"Olette valmistelukuntalaisia"

Otteita Valéry Giscard d´Estaingin puheesta konventin avajaisissa 28.2.2002

"Euroopan tahdin hidastuminen johtuu useista tekijöistä, eritoten tehtävien päällekkäisyydestä, menettelyjen monimutkaisuudesta ja ehkä myös poliittisen tahdon heikentymisestä, mutta ennen kaikkea arvelen sen johtuvan siitä, että on vaikea yhdistää voimakas tunne Euroopan unioniin kuulumisesta ja kansallinen identiteetti."

"1990-luvulta lähtien on voimistunut toinen vaatimus: on pyrittävä sovittamaan yhteen halu kuulua voimakkaaseen unioniin ja halu säilyttää lujat siteet oman jäsenvaltion poliittiseen, yhteiskunnalliseen ja kulttuurielämään."

"Meidän on toimittava siten, että sekä valtaa pitäville että kansalaisille kehittyy voimakas ja tunnustettu eurooppalainen yhteenkuuluvuuden tunne, vaikka he samalla säilyttävät heille luonnollisesti kuuluvan kansallisen identiteettinsä."

"Tämän kaiken pohjalta Laekenissa kokoontunut Eurooppa-neuvosto päätti perustaa Euroopan tulevaisuutta käsittelevän valmistelukunnan, jonka jäseniä te olette, ja antoi sille tehtäväksi valmistella unionin rakenteiden uudistusta ja, jos osoittaudumme kykeneviksi siihen, luoda edellytykset Euroopan perustuslain laatimiselle."

"Meidän, valmistelukunnan jäsenten, on pohdittava sekä keskenämme että kaikkien keskustelukumppaniemme kanssa seuraavaa kysymystä: Mitä eurooppalaiset odottavat Euroopalta 21. vuosisadan alussa?"

"Pohdinnoissamme pyrimme ennen kaikkea saamaan selville, millaisen eurooppalaiset haluavat Euroopan olevan 50 vuoden kuluttua. Haluavatko he yhtenäisyyteen pyrkivän Euroopan, joka saadaan aikaan yhdenmukaistamisella?

Vai haluavatko he mieluummin Euroopan, jossa säilytetään monimuotoisuus ja kunnioitetaan historiallista ja kulttuuri-identiteettiä? Nämä kaksi tavoitetta edellyttävät tietenkin eri lähestymistapaa.

Lisäksi meidän on kiinnitettävä erityistä huomiota kysymykseen, joka Nizzan julistuksessa todettiin valmistelukunnan tärkeimmäksi tehtäväksi ja jonka merkitystä korostetaan myös Laekenin julistuksessa. Kyseessä on Euroopan unionin ja jäsenvaltioiden toimivallan määrittely eli vastaus kuuluisaan kysymykseen: Kuka tekee mitä Euroopassa? Mikä kuuluu unionin ja mikä jäsenvaltioiden toimivaltaan? Onko annettava etusija yksinomaiselle toimivallalle vai hyväksyttävä laaja jaettu toimivalta? Miten toimivaltaa on harjoitettava käytännössä, jotta se olisi kaikkien ymmärrettävissä?"

"Ensinnäkin meidän on pyrittävä löytämään vastaukset Laekenin julistuksessa esitettyihin kysymyksiin. Ne voidaan jakaa karkeasti ottaen kuuteen ryhmään: Euroopan roolia koskevat peruskysymykset, toimivallan jakautuminen Euroopan unionissa, unionin välineiden yksinkertaistaminen, toimielinten toiminta ja niiden demokraattinen legitiimiys, Euroopan puhuminen yhdellä äänellä kansainvälisissä yhteyksissä sekä suhtautuminen Euroopan kansalaisten perustuslakiin.

Samanaikaisesti meidän on tarkasteltava huolellisesti Euroopan tulevaisuudesta laadittuja hahmotelmia."

"Tässä vaiheessa tehtävämme ei ole arvostella niitä, vaan ainoastaan tarkastella niitä ja niiden mahdollisia vaikutuksia ja verrata niiden yhdenmukaisuutta varsinkin Laekenissa esiin tuotujen kysymysten kanssa. Tarkoituksena on arvioida niiden vaikutus Euroopan tulevaisuuteen 25 ja 50 vuoden kuluttua.

Erityisesti tarkastelemme seuraavia asioita:

– EU:n toimielinten organisaatio Nizzan sopimuksen jälkeen

– liittovaltion tapaan järjestynyt Eurooppa, jota erityisesti saksalaiset korkean tason päätöksentekijät ovat esittäneet

– Euroopan komission valmistelema asiakirja yhteisön toimintatapojen uudistamisesta

– "kansallisvaltioiden liittoon" liittyvät ratkaisut riippumatta siitä, edellyttävätkö ne toisen kamarin luomista.

Sitten kun tämä tarkastelu on saatu loppuun, valmistelukunta voi aloittaa työskentelynsä kolmannen vaiheen eli suositustensa ja ehdotuksensa laatimisen."

"Meidän on vastattava perussopimusten yksinkertaistamista koskevaan pyyntöön, ja tavoitteenamme on päästä yhteen ainoaan perussopimukseen, joka olisi helppolukuinen ja -tajuinen.

Laekenin julistus antaa valmistelukunnalle mahdollisuuden valita, esittääkö se eri vaihtoehtoja vai antaako se suosituksia."

Toimintatapamme huomioon ottaen siitä olisi epäloogista päättää tässä vaiheessa. On kuitenkin sanomattakin selvää, että suosituksella olisi suuren yleisön silmissä huomattavasti enemmän painoarvoa, jos onnistumme pääsemään laajaan yhteisymmärrykseen yhdestä ehdotuksesta, jonka takana me kaikki voisimme olla.

Yhteisymmärrys siinä asiassa tasoittaisi tietä Euroopan unionin perustuslaille.

Jotta emme kompastuisi semantiikkaan, käyttäkäämme siitä nimitystä "Euroopan unionin perustuslakia koskeva sopimus"."

"Tämä on valmistelukunta.

Mitä se tarkoittaa?

Valmistelukunta on ryhmä miehiä ja naisia, jotka kokoontuvat yhteen valmistelemaan yhteistä ehdotusta. Yhtenäisyys on olemassaolomme perusta. Valmistelukunnan neljän edustajaryhmän jäsenten ei tule pitää itseään pelkästään heidät nimenneiden tahojen eli hallitusten, Euroopan parlamentin, kansallisten parlamenttien ja komission sanansaattajina. Kuten ei Giuliano Amatokaan ole Italian edustaja, Jean-Luc Dehaene Belgian edustaja ja minä Ranskan edustaja."

"Haluaisin lopuksi vedota innostukseenne.

Ranskan kielen sana 'enthousiasme' on lähtöisin kreikan kielen sanasta 'en-thousia', jonka merkitys on 'olla jumalan innoittamana'. Meidän kohdallamme voisi olla kyse siitä, että olemme työskennellessämme jumalattaren, Euroopan, innoittamia.

Saamme usein moitteita siitä, että emme herätä unelmia Euroopasta vaan tyydymme luomaan monimutkaisia, läpinäkymättömiä ja pelkästään talous- ja rahoitusalan asiantuntijoille tarkoitettuja rakenteita.

Unelmoikaamme siis Euroopasta!

Kuvitelkaamme rauhanomainen raja-aidoista vapautunut maanosa, jossa historialliset ja maantieteelliset ristiriidat on lopultakin sovittu ja jossa kaikki eurooppalaiset valtiot voivat yhdessä rakentaa tulevaisuuttaan kuljettuaan aiemmin eri teitä lännessä ja idässä.

Vapauteen ja mahdollisuuksiin perustuva alue, jossa kukin voi valita paikan, jossa opiskella, tehdä työtä, toteuttaa ideoitaan ja laajentaa sivistystään.

Alue, jolle on tunnusomaista se, että se onnistuu yhdistämään luovuuden elinvoiman, yhteisvastuun tarpeen sekä heikoimpien ja vähäosaisimpien suojelun.

Mutta myös alue, jossa kukoistavat erilaiset kulttuurit, jotka ovat sekä tietoisia alkujuuristaan että innokkaita käymään kulttuurivaihtoa uusien virikkeiden saamiseksi.

Ajatelkaamme myös Euroopan ääntä maailmassa. Yhtenäisyys takaa Euroopalle vaikutus- ja päätösvaltaa.

Jokainen tuntee oman kulttuurinsa rikkauden ja sen luomiskyvyn alati uudistuvan voiman. Eurooppa on lahjoittanut ihmiskunnalle järjen, humanismin ja vapauden ihanteet. Sen tehtävänä on välittää viestiä, jossa painotetaan maltillisuutta, yhteisesti hyväksyttäviä ratkaisuja ja palavaa sitoutumista rauhaan.

Kulttuurinen monimuotoisuus on Euroopan suvaitsevaisuuden tae.

Euroopan on myös kyettävä varmistamaan oma turvallisuutensa vaarojen luonteesta riippumatta.

Kuten näette, Euroopasta voi unelmoida!

Epäonnistuessamme kukin maa palaisi vapaakaupan logiikkaan."