Uusi Natura

4.4.2002

On erilaisia näkemyksiä siitä, lämpeneekö maapallo kasvihuonekaasujen päästöjen seurauksena ja miten suuri uhka se on nykyisenlaisen elämän jatkumiselle. Lienee turvallisinta ottaa uhka todesta ja varautua kielteisten vaikutusten ennaltaehkäisyyn. Siinä tarkoituksessa pitää rajoittaa kasvihuonekaasupäästöjä, joista tärkein on hiilidioksidi, jonka osuus EU:n päästöistä on 4/5.

Euroopan parlamentissa on käsittelyssä komission ehdotus kasvihuonekaasujen päästöoikeuksien kaupasta – ja niiden pörssittämisestä.

Sitä varten luodaan järjestelmä, jossa annetaan laitos- (vaan ei yrityskohtaisia) lupia kasvihuonekaasujen päästämiselle ilmakehään. Jokaiseen EU-maahan perustaa sähköinen rekisteri, joka kytketään muiden maiden rekistereihin. Siitä laitoksille jaetaan eli allokoidaan tonneissa määriteltyjä päästöoikeuksia, jotka muistuttavat pörssien optioita.

Ensi vaiheessa päästöoikeudet ehdotetaan luovutettavaksi korvauksetta. Vaihtoehto olisi niiden huutokauppaaminen. Se olisi huono vaihtoehto. On kokemusta siitä, miten Saksassa ja Englannissa luonnonvarojen eli radiotaajuuksien huutokaupoilla ajettiin vaikeuksiin koko EU:n teleala ohjaamalla investointirahat yrityksiltä näiden maiden demarihallituksille.

Päästöoikeuksien alkujaossa olisi eri maissa yhteiset mutta ei yhdenmukaiset perusteet. Komissio vahvistaisi ne samaan tapaan kuin hyväksyttiin Natura. Kun alkuallokointi on mitä suurimmassa määrin poliittinen prosessi, syntyy vuorenvarmasti ns. kilpailuvääristymiä.

Päästöoikeuksien eurokaupankäyntiä varten kapitalistien tehtäväksi annetaan perustaa hiilidiksidipäästöoikeuspörssejä sekä -pankkeja päästöoikeustalletuksia varten.

Päästöille, joille laitokset eivät hanki oikeuksia, halutaan säädettäväksi "tehokkaat, oikeasuhtaiset ja varoittavat" seuraamukset, joiden tulee olla "riittävän ankaria". Sakko olisi 100 euroa tonnilta tai kaksinkertainen päästöoikeuksien markkina- eli pörssihinta.

Sakkojen välttämiseksi Suomesta pitää vuosittain lähettää ulkomaisille kapitalisteille rahaa 100-200 miljoonaa euroa sen sijasta, että päästövähennys toteutetaan meillä kansallisen suunnitelman mukaisella uusiutuvien energiamuotojen käytöllä, energiansäästöllä, muiden kasvihuonekaasujen päästöjen vähennyksillä, hiilen korvaamisella maakaasulla sekä mahdollisesti ydinvoimalla.

Päästöjen vähentämisestä aiheutuu Suomessa suuremmat yksikkökustannukset kuin muissa EU-maissa. Meidän hallituksemme on tehnyt – muihin verrattuna - huonon sitoumuksen kansallisista päästörajoista. Ei osattu ottaa huomioon tätä EU:n päästökauppadirektiiviä. Suomi on EU:ssa johtava bioenergiamaa ja kun yhdistetyssä sähkön ja lämmön tuotannossakin Suomi on EU:n eturivin maita, mutta tämä direktiivi on meille epäedullinen.

Päästökauppaa perustellaan "kustannustehokkuudella": päästöjä voidaan EU:n sisässä vähentää siellä, missä se on halvinta. Supistukset kansallisiin päästökattoihin saa ylittää, mutta maksusta: ns. markkinavoimat määräävät päästöoikeuksille hinnan. Se on kuin vero, jonka päästöoikeuksia ostavat yritykset maksavat toisille yrityksille; niille, joille niiden oma valtiovalta on ollut niille suopea oikeuksien alkuallokoinnissa.

Markkinamekanismiin kuuluu aina myös keinottelu, ja sitä voisivat tässä tapauksessa käyttää hyväksi järjestelmän ulkopuoliset toimijat ostamalla päästöoikeuksia eurooppalaisten tuottajien nenän edestä. Jos esimerkiksi terästä siirtyy direktiivin johdosta tuotettavaksi suuremmilla päästöillä USA:ssa, järjestelmä ei vähennä - vaan lisää - maapallon päästöjä.

USA, joka alun perin ehdotti päästökauppajärjestelmää ja sai vaatimuksensa Kioton sopimukseen, on jättäytynyt sen ulkopuolelle. Sen osuus maapallon päästöistä on 24 %, kun EU:n osuus on 14 %. Suomen osuus EU:n päästöistä on 2 % ja maapallon päästöistä 0.3 %.

Päästökauppadirektiivi saattaa ohjata yritysten inventointipäätöksiä. Se olisi epäedullista maille, joiden tuotantorakenne on energiaintensiivinen, mutta ilman ydin- tai vesivoimaa. Suomen oloissa direktiivi suosii lisäydinvoimaa.

Energiateollisuus (lue: Fortum) kannattaa päästökauppadirektiiviä, koska se uskoo saavansa hallitukselta paljon päästöoikeuksia myyntiin. Fortumin tuotantolaitoksista ja tuotteiden käytöstä syntyy puolet Suomen hiilidioksidipäästöistä. Rautaruukin ja Outokummun terästeollisuuden kilpailuasema taas heikkenisi suhteessa järjestelmän ulkopuolisiin tuottajiin.

Tämä direktiivi on vihreää suunnitelmataloutta: suositaan tiettyjä toisia (isoja, vahvoja) maita Suomen kustannuksella. EU:ssa saa sitä, mitä tilaa.