Kohti uutta utopiaa
Puhe GUE/NGL-ryhmän kokouksessa Suomen eduskunnassa 20.10.1999
Vasemmisto edustaa historiallista liikettä menneisyydestä
tulevaisuuteen. Historialla on kuitenkin rasitteensa. Jos
on kaiken aikaa vain opittava menneisyydestä, asiat saattavat
tapahtua tulevaisuuden kustannuksella. Tulevaisuus ei ole
vasemmistolle rasite, ei ainakaan vielä.
Vasemmisto vaatii valtaa kansalle, jonka synonyymi on usein
valtio. Marx kirjoitti, että valtiovalta on "vain valiokunta,
joka hoitaa koko porvariluokan yhteisiä asioita". Kun oikeusvaltio
voi turvata ihmisoikeudet ja yksilöiden vapauden, sitä tarvitaan.
Kansalaisten perusoikeuksia ja -vapauksia ei saa loukata jonkun
luokan edun nimissä tai poliittisin enemmistöpäätöksin. Mutta
valtioon ei voi aina luottaa, ja siksi vasemmiston pitää olla
myös ihmisoikeusliike.
Ihmisten perusoikeuksien määrittämiseksi on ihmiskunnalla
käytössä ihan kelvollisia sopimuksia ja julistuksia. Vaikka
ne rajoittavat alueellisesti valtioiden suvereniteettia, se
sopii myös meille, jotka rakennamme isänmaiden Eurooppaa ja
vastustamme EU:ssa federalismia ja keskusvaltaa. Ihmisoikeudet
ovat yleismaailmallisia.
Monet haluavat elää vapauden valtakunnassa. Vapaus on vasemmistolainen
idea: vapaus jostakin ja vapaus johonkin, vapaus jokaiselle
ja vapaus kaikille. Vapaus on oikeus eikä etuoikeus. Vapaus
on myös välttämättömyyksiä ja velvollisuuksia. Vapautta on
se, että ihmisellä on hyvä toimintakyky ja oman elämän itsehallinta.
Reaalisesti olemassa olleessa (reaali)sosialismissa poliittinen
vapaus uhrattiin diktatuurille. Sitä kautta vasemmisto luovutti
vapauden valtakunnan avaimet porvaristolle, joka tänä päivänä
tuottaa ihmisille markkinoiden despotialla orjan henkistä
vapautta. Porvaristo määrittää mediallaan vapaudelle sellaiset
suloiset rajat, että ihmiset saadaan itse haluamaan itselleen
ja toisille vapauksien rajoituksia.
Lienee viisasta erottaa toisistaan yhteiskunta ja talous.
Niillä on eri logiikka. Taloudellinen (uus)liberalismi ja
pääomien logiikka ovat ristiriidassa politiikan ja myös poliittisen
liberalismin kanssa, eikä kapitalistin vapaus ole yhteensovitettavissa
kansalaisen vapauden kanssa. Jos yhteiskunta ei puolusta kansalaisia
markkinoiden voimia vastaan, vahvojen vapaus heikompiin voi
olla henkistä imperialismia ja saattaa johtaa totalitarismiin.
Jo nyt saattaa jokaiseen tietokoneeseen, internet-ohjelmaan
ja kännykkään olla kätkettynä USA:n tiedustelupalvelujen koodi,
joka tekee mahdolliseksi vapaiden kansalaisten tehovalvonnan
ja yksityisyyden loukkaukset. Huxleyn uusi uljas maailma on
täällä tänään.
Vasemmiston tehtävä on tuottaa ihmiskunnalle lisää vapautta
sekä hyvää sosiaalista vointia ja sivistystä. Kapitalismi,
joka kaupallistaa ilman, veden ja maaperän, saastuttaa luonnon
ja patentoi elämän geeniperintöä sekä aineettomia tekijänoikeuksia
suuryhtiöiden yksityisomistukseen, tarvitsee vaihtoehdon.
Ei tarvita mitään kolmatta tietä 2000-luvulle, vaan punavihreä
tie uuteen utopiaan. Sitä varten me tarvitsemme rehellisen
arvion menneisyydestä ja modernin kapitalismi-analyysin.
Eduard Bernsteinin mielestä sosialismi oli sama asia kuin
demokratia. Sosialistien pitääkin olla demokraatteja, rauhan
ja demokratian puolustajia. Vain se on näköala ihmisen vapautumiseen
toisten ihmisten pakkovallasta.
Muodollinen demokratia perustuu vallan jakoon. Demokratiaa
on se, että muita suuremman vallan käyttäjät valitaan tehtäviinsä
määräajoiksi yleisissä ja salaisissa vaaleissa. Demokratiaan
kuuluu yhteispäätösmenettely sekä vallan että resurssien jaosta
ja uusjaosta. Demokratiaa ovat myös kansanäänestykset ja ns.
suora demokratia, katujen demokratia. Ne ovat vasemmistolle
tärkeitä demokratian lajeja. Tärkeätä on mobilisaatio, liikekannallepano
ja toiminta. Ihmiset hitsautuvat yhteen ja yhteisöllisiksi
yhteisessä toiminnassa, ei julistuksin.
Demokratiaan kuuluu myös avoimuus ja julkisuus. Meillä pohjoismaissa
ollaan niissä asioissa edelläkävijöitä, eikä meillä ole mahdollista
se, että esimerkiksi eurokansanedustaja ei kertoisi äänestäjille
avoimesti parlamentista saamiaan taloudellisia etuja. Ne ovat
tänään liian hyvät.
Demokratia ei ulotu talouselämään. Siellä ei asioista päätetä
yhteisesti. Se johtuu yksityisomistuksesta, kun yksilöiden
on mahdollista ostaa oikeuksia, joilla he sulkevat muut pois
niiden samojen oikeuksien piiristä. Yksityisomistus on monopoli.
Demokratian pahin vihollinen on monopoli, poliittinen ja taloudellinen.
Sitä on myös jonkun yhteiskuntaluokan diktatuuri.
Markkinoiden avaintoiminta ja talousjärjestelmien ydin on
vapaa hinnanmuodostus. Sitä kautta markkinat joko ovat tai
eivät ole olemassa. Markkinat ovat olleet olemassa yli 2000
vuotta, ja vain runsaan 70 vuoden ajalta ihmiskunnalla on
kokemuksia suunnittelusta ja hintojen hallinnollisesta määräämisestä.
Kokemukset eivät ole rohkaisevia. Sen johdosta vasemmisto
on ajautunut vaikeaan tilanteeseen: ihmisten arkitietoisuus
ja elämänkäytäntö ovat markkinoiden puolella. Kuitenkin hyvä
sosiaaliturva, perusturva kaikille, sekä kohtuuhintaiset ruoka,
lääkkeet ja asuminen voidaan turvata vain markkinoiden säätelyn
kautta.
Vasemmiston on kyettävä sanomaan, missä asioissa me olemme
markkinoiden puolella ja missä asioissa ei-markkinoiden puolella
ja mitä ovat ei-markkinat. Me voimme vaatia myös markkinaperusteisia
ratkaisuja, niin kuin ns. Tobin-veroa, pääomakeinottelun rajoittamiseksi.
Marxilaisen teorian mukaan arvo eroaa hinnasta. Marx johti
riiston teoreettiset perusteet työarvoteoriasta, mutta se
ei ole kestänyt ajan kulutusta. Hän ei osannut arvioida julkisen
sektorin osuuden kasvua taloudessa, eikä palveluissa tai perhetyössä
synny esineellistynyttä työtä, johon pätisi arvoteoria. Luontokin
kuluu eri tavalla kuin Marx osasi arvata. Eikä tavarantuotantokaan
kuvaa enää kapitalismin kaikkia puolia, kun meidän aikamme
tärkeitä taloudellisen toiminnan muotoja ovat informaatio-,
sisältö- ja kommunikaatioteollisuus. Niihin liittyy hyvin
vähän ainetta, energiaa tai ihmistyötä. Työarvoteoria ei selitä
sitä, miten sähköisen kapitalismin finanssimarkkinoilla tuotetaan
rahaa rahasta tai miten suurinta osaa maailman rahoista ei
itse asiassa ole olemassakaan. Kapitalismissa ei tärkeää ole
työn arvo vaan ns. odotusarvo.
Empiria puhuu Marxin työarvo- eli riistoteoriaa vastaan,
mutta filosofia sen puolesta.
Me entiset kommunistit olemme puolustaneet tieteellistä maailmankatsomusta,
omaamme. Tiede ei kuitenkaan ole meidän teorioissamme palvellut
ihmisen vapautta vaan riistoa ja valtiollista alistamista.
Marxismi-leninismi oli proletariaatin diktatuurin aatteellinen
perusta, tieteen väärentämistä hallitsevan luokan tarpeisiin.
Se oli uskonto, jolla pyhitettiin diktatuuri.
Vasemmisto ei saa hylätä tiedettä. Päin vastoin. Tieteen
avulla meidän on selvitettävä, mikä on todellisuus. Politiikka
on taistelua todellisuudesta. Tiede kuuluu kaikille, mutta
ei ole kenenkään omaa. Politiikka pitää perustaa tieteeseen,
mutta ei mihinkään yhteen ainoaan oikeaan oppiin. Porvaristo
uskoo yhteen oppiin eli omaan kansantaloustieteeseensä kuin
taloudelliseen teologiaan: markkinat pyhitetään.
Marx uskoi historian lainalaisuuksiin eli dialektiikkaan.
Hän johti yhteiskuntien dialektisen kehityksen yksityisomistuksen
muodonmuutoksista. Hän huomasi, että konfliktit ovat kaiken
kehityksen välttämättömiä edellytyksiä. Erityisesti hänen
valta-analyysinsä oli hedelmällinen: valta ei ole vain persoonallinen
vaan myös yhteiskunnallinen voima, joka ei tule jumalalta
tai jumalilta vaan myös talouden yksityisomistuksesta. Sellainen
valta ei ole uhattuna vaaleissa tai nykyisessä parlamentaarisessa
demokratiassa.
Marx oli myös väärässä. Aatteet eivät kiinnity vain omistussuhteisiin,
eikä historia ole determinististä, vain ihmisten toiminnasta
riippumatonta luokkien ja luokkataistelun historiaa. Vallankumous
oli Marxin ratkaisu kaikkiin kapitalismin ongelmiin, mutta
vaihtoehdot eivät tänä päivänä ole vain vallankumous tai ei.
Sitä kaaosta, minkä vallankumous tuottaa, ei pidä saattaa
aikaiseksi kumoamalla kapitalismi ilman että tiedetään mitä
tulee sen tilalle. Meidän on se kerrottava.
Marx oli viisas mies, ja hän tarvitsee nyt työnsä jatkajia
eikä vain kopioijia ja monistajia.
Kommunistit ovat aina uskoneet, että valtiovalta voi vapauttaa
ihmiskunnan yksityisomistuksen tuottamasta riistosta. Valtiomonopolistinen
sosialismi ei kuitenkaan ole ollut pragmaattinen, kestävä
ratkaisu. Jos valtio omistaa, kukaan ei omista.
Jos sosialismi määritellään pelkästään tuotantovälineiden
yhteisomistukseksi, se ei ole uskottava vaihtoehto kapitalismille.
Siitä on ihmiskunnalla kollektiivisesti huonoja kokemuksia.
Sosialismiin kiinnittyy ihmisten mielissä enemmän väkivaltaa
kuin vapautta. Jos politiikan avulla on ihmisille annettava
toivoa paremmasta vapaudesta ja paremmasta elämästä, voi olla,
että näköala uuden tulemisesta ei kiinnity tähän sanaan.
Vasemmiston on selvennettävä suhteensa sosialismiin. Kelpaako
meille se, että se on tuotantovälineiden yhteisomistusta vai
onko meidän annettava sanalle uusi sisältö?
Se, mikä on meidän vaihtoehtomme kapitalismille eli se mitä
me haluamme asettaa sitä vastaan ja sen tilalle, ei ole välttämättä
sidoksissa sosialismiin. Vasemmisto on enemmän kuin sosialismi
tai kommunismi. Se on laajapohjainen ja moni-ilmeinen liike,
joka syntyi Ranskan vallankumouksessa paljon ennen sosialismia.
Vasemmistoon tulee mahtua myös niitä, jotka haluavat 2000-lukua
varten uuden ja modernin vaihtoehdon asetettavaksi globaalisen,
sähköisen kapitalismin markkinadiktatuuria vastaan. Sitä vaihtoehtoa
ei meillä vielä ole.
Se, mikä sosialismissa on aina ollut hyvää, on yhteisöllisyyden
arvostus. Se, mikä on ollut huonoa, on inhimillistä aloitteellisuutta
ja luovuutta tukahduttava kollektiivisuuden vaatimus.
Mitä meille vasemmalla tapahtuu, jos me edustamme vanhaa
sosialismia -- tai syndikalismia tai korporatismia -- tekemättä
tilaa yksilöiden luovuudelle, jos me emme puolusta ihmisoikeuksia
ja jos sosialismi on meille vain uskonto?
Ehkä me olemme silloin kuin ne alkukirkon vainotut jäsenet,
jotka pitivät uskostaan kiinni ja saivat rohkeudellaan aikaan
sen, että kristinuskosta on tullut eurooppalainen valtauskonto
ja yleinen moraalioppi. Paavilla tai Lutherilla saattaa olla
suurempi vaikutus meidän omatuntoomme kuin Marxilla, mutta
ennen kuin niin on käynyt, kirkko on ollut yksi historian
pahimmista tyranneista sotineen, ristiretkineen ja toisuskovaisten
vainoineen. Haluammeko me kulkea saman tien päätyäksemme samaan?
Euroopassa on vasemmistopuolueita, jotka kantavat ylpeästi
kommunistisen liikkeen perintöä ja jotka ovat työväenluokan
puolueita. Vasemmistopuolueilla on miljoonia äänestäjiä, joita
suuresti loukkaa se, että asetetaan kyseenalaiseksi luokkapuolueiden
menestys 2000-luvun politiikan markkinoilla. Näitä näkemyksiä
on kunnioitettava, mutta on pohdittava myös uuden tilan raivaamista
vasemmistolle, uudismaiden raivaamista ihmisten mieliin.
Mikä on tämän päivän työväenluokka yhteiskunnissa, joissa
suuret työyhteisöt ja perinteiset ammatit katoavat? Vaikea
sanoa. Vasemmalla me olemme aina määrittäneet "objektiivisen"
työväenluokan osoittamalla kaikille köyhille saman yhteiskunnallisen
paikan. Me olemme sitten puhuneet heidän nimissään, mutta
ilman heidän valtuutustaan. Ihmiset, joiden me sanomme olevan
työväenluokkaa, saattavat kuitenkin tuntea mielissään, että
he eivät kuulu joukkoon.
Vasemmistossa puhumme mielellämme edistyksestä ja edistyksellisistä
voimista. Edistys voi olla vaarallinen sana, jos se pitää
sisällään oikeutuksen väkivaltaan, mutta se voi pitää sisällään
myös halun uuteen ja uudistumisen. Onko työväenluokka aina
edistyksellinen? Voiko se olla myös taantumusvoima, jos uusi
on turvatonta ja pelottavaa?
Kommunismi, jota kutsuttiin reaalisosialismiksi, ajautui
itsetuhoon. Se, että se ajautui, ei ollut kenenkään juoni;
siitä vain ei ollut säilymään. Se kaatui demokratian, tiedonkulun
ja oikeusvaltionpuutteeseen sekä ihmisen luovuutta rajoittavaan
rujoon suunnitteluun.
Reaalisosialismilla, joka oli valtiososialismia ja diktatuuria,
on historiallinen äitihahmo: sosialidemokratia. Kaikki vasemmistolaiset
ovat saman perheen lapsia. Meidän ei kuitenkaan kannata pohtia
paluuta äidin helmoihin, sosialidemokratian syliin, koska
se on menneen ajan aate, 1900-luvun ideologia. Se on kuluttaja-aate,
ja siinä mielessä armoton luonnolle ja ympäristölle. Sen lisäksi
reaalisosialidemokratia on tämän päivän Euroopassa myös aseteollisuutta,
militarismia ja laittomia pommituksia. Siitä ei ole kapitalismille
vaihtoehdoksi. Monet Euroopan sosialidemokraattiset puolueet
ovat sitä paitsi siirtyneet poliittiseen keskustaan ja hyväksyneet
kritiikittömästi raa´an markkinakapitalismin purkamalla eri
maissa vasemmiston suuria saavutuksia.
Meidän liittolaisiamme saattavat näissä oloissa olla ne,
jotka ovat uskoneet vanhaan sosialidemokratiaan, siihen jonka
Euroopan sosialidemokraatit ovat hylänneet. Meidän on oltava
liike myös heitä varten.
Mutta ennen kuin me olemme löytäneet Suuren 2000-luvun Vaihtoehdon
me olemme tilanteessa, jossa vasemmiston on tyydyttävä valtaamaan
arkinen politiikka: julkinen valta poliittisilla keinoilla.
Meidän on saatava valtiovalta köyhien ja hyväsydämisten ihmisten
puolelle. Meidän pitää puhua kansanvallasta -- eli demokratiasta.
Vasemmiston aate voidaan ilmaista yhdellä sanalla? Se on demokratia?
Yhteinen toiminta tuottaa yhteisöjä ja yhteisöllisyyttä.
Jos meitä ei yhdistä aate, yhdistäköön meitä toiminta. Yhteinen
aate on enemmän poissulkeva kuin puoleensavetävä. Jos yhteinen
aate on syntyäkseen,se syntyy yhteisessä toiminnassa. Me olemme
oppineet historiasta, että aatteet ovat yhteydessä ihmisten
elämänkäytäntöön. Vain siitä syystä, että on ollut -- verisiä
-- vallankumouksia, me emme ole unohtaneet 1800-luvun merkittävintä
yhteiskunnallista ajattelijaa Karl Marxia? Ilman reaalisesti
olemassa ollutta sosialismia ei vasemmistolla olisi nykyistä
tilaa toimia?
Vasemmalla halutaan työtä, leipää, asuntoja sekä demokratiaa
ja vapautta. Me emme halua orjan vapautta, mitä oli valtiomonopolistinen
reaalisosialismi, vaikka se tuotti Venäjälläkin monille ihmisille
enemmän turvallisuutta ja elintasoa kuin nykyinen riistokapitalismi.
Venäjällä bolshevikit kaappasivat vallan ryysyköyhälistön
tuella, eikä siellä silloin puhuttu vasemmistoaatteesta vaan
rauhasta, maauudistuksesta ja leivästä. Venäjällä kommunismi
oli sitten sitä, että sivistymättömät ihmiset tekivät marxismi-leninismistä
kultaisen vasikan omaksi kuvakseen. Kun Venäjän nykykommunistit
hakevat tukensa pyhästä venäläisyydestä ja rakentavat valtaperustakseen
tämän päivän ryysyköyhälistön, eläkeläiset ja maaseutuväestön,
heidän mahdolliseen menestykseensä ei liity uuden tulemista.
Venäjän kommunistit on kuitenkin vedettävä mukaan eurooppalaisen
vasemmiston yhteisyyteen. He ovat maassaan merkittävä yhteiskunnallinen
voima, ja meillä on heihin kohtalonyhteys. Jos he eristyvät
tai eristetään muista, vaarassa on myös kaikki se, mitä me
rakennamme. Ihmisten mielissä me olemme samaa liikettä, emmekä
me saisi jättää heille mahdollisuutta pysäyttää liike.
Marx kuvaili hämmästyttävän tarkasti aikansa -- ja myös
meidän aikamme -- kapitalismin. "Maailmanmarkkinoita hyväkseen
käyttäen porvaristo on muuttanut kaikkien maiden tuotannon
ja kulutuksen yleismaailmalliseksi." ReaaliKAPITALismi on
kuitenkin erilaista kuin 150 vuotta sitten.
Teollisen toiminnan ja finanssimarkkinoiden globalisoituminen,
tuotantoverkon levittäytyminen markkinoiden kautta yli kaikkien
rajojen, pääomamarkkinoiden uskomaton inflaatio (jonka käsitteellistämistä
porvarillinen kansantaloustiede ei tunne) sekä moderni tieto-,
sisältö- ja tajunnantuotantoteollisuus tuottavat maapallolle
ennen kokemattoman rahan vallan. Globaalisaatiota on maailmanhistorian
tehokkain riisto työn organisaation avulla, talouden hierarkiset
valta- ja alistussuhteet sekä voittojen ja resurssien jako
markkinoiden kautta hyväosaisille. Kapitalismi tuo mukanaan
toimintakyvyttömyyttä ja turhautumista ja se lamauttaa mielikuvitusta.
Se yhdenmukaistaa ja samanlaistaa tajuntaa.
Näissä oloissa on tehtävä vasemmistolle lisää tilaa toimia.
On tehtävä uusarvio yrittäjyydestä, mitä on työn tekeminen
omilla tuotantovälineillä. On kunnioitettava vapaiden ihmisten
ammatteja eikä vain palkkaorjuutta. On tuettava perheviljelijää
maatalouden teollista tuotantotapaa vastaan. On löydettävä
yhteistyökumppaneiksi reaalikapitalismissa toimivat ekologiset
ja sosiaaliset vastavoimat: ay-liike sekä kansalais- ja vaihtoehtoisliikkeet.
On tehtävä itse sen sijasta, että vasemmisto on aina kertonut
muille, mitä muiden pitää tehdä. Monet ovat nykyisin valinneet
pienten asioiden tekemisen tien.
Vasemmiston itsetuntemuksen pohjana on tämän päivän Euroopassa
joukko sellaisia yhteisiä vaatimuksia, jotka kiinnittyvät
enemmän yhteiseen toimintaan kuin yhteiseen ideologiaan. Vasemmiston
yhteisiä tavoitteita kaikissa Euroopan maissa voisivat olla:
1) hyvä sosiaaliturva, 2) punavihreys eli toiminta puhtaan
ympäristön ja terveellisen ruuan puolesta, 3) töiden uusjako
työaikaa lyhentämällä, 4) sukupuolten tasa-arvo sekä 5) rasisminvastaisuus.
Näiden tavoitteiden puolustaminen on arkista taistelua kapitalismia
vastaan, sen pääomien logiikan murtamista, että niille pitää
aina saada korkein mahdollinen tuotto ja alhaisimmat verot.
Nämä tavoitteet, joiden yhteydessä joku saattaa puhua demokraattisesta
sosialismista, ovat meidän aikamme rauha, maauudistus ja leipä?
Monimutkaisempia asioita ovat sitten demokratian puolustaminen
ja yhteiskuntien militarisoimisen torjunta -- eli hyökkäysliitoksi
muutetun NATO:n ja USA:n maailmahallinnan vastainen taistelu.
Ne vaativat ihmisiltä korkeampaa tietoisuuden astetta kuin
rauha, maauudistus ja leipä.
EU-integraation syveneminen asettaa meille kysymyksen, onko
tullut aika luopua kansakunnasta ja kansallisvaltiosta yhteisön
itsetuntemuksen lähteenä. Pohjoismaisesta näkökulmasta vastaan,
että ei ole, ei ainakaan vielä. Me emme halua luopua monien
vasemmistolaissukupolvien työn tuloksista tämän ajan kapitalistiluokan
ja markkinoiden pyhittämisen hyväksi. EU:ssa on uusliberalistinen
hegemonia, rahan ylivalta ihmisiin. EU:ssa on myös federalistinen
hegemonia, poliittinen pyrkimys korvata demokraattisempi kansallinen
päätöksenteko epädemokraattisemmalla ylikansallisella päätöksenteolla.
Meillä pohjoismaissa se merkitsee vasemmiston suurten saavutusten
purkamista.
Vasemmisto on kansainvälinen liike, mutta on oltava tarkka
määriteltäessä suhde kansallisen ja kansainvälisen välillä.
Demokratian näkökulmasta tunnetaan vain kansallinen demokratia,
ei kansainvälistä. Useimmat kansainväliset järjestöt ovat
maiden tai tasa-arvon näkökulmasta epädemokraattisia, niin
kuin YK, EU, NATO, IMF, Amnesty, Greenpeace, olympiakomitea
tai Euroopan laajuiset poliittiset puolueet PPE ja PSE, kukin
omalla erikoisella tavallaan. Pienissä maissa me emme halua
vaihtaa omaa kansallista demokratiamalliamme omaamme huonompaan
kansainväliseen.
GUE/NGL-yhteistyössä meidän lienee viisasta määrittää sellaisia
tavoitteita, jotka yhdistävät, ja välttää sellaista aatteellisuutta,
joka erottaa. Meillä ei löytyne yhteiselle Eurooppa-puolueelle
yhteistä aateperustaa. Jos kuitenkin Euroopan parlamentti
päättää ruveta jakamaan puoluetukea Euroopan laajuisille poliittisille
puolueille, asia nousee keskusteluun.
Vasemmalla me tarvitsemme 2000-lukua varten uuden, mielellään
yhteisen kapitalismi-analyysin. On valmisteltava Suuren 2000-luvun
Vaihtoehdon etsimistä ja löytämistä. Niin ikään me tarvitsemme
yhteisen forumin EU:hun kuulumattomien maiden vasemmistopuolueiden
kanssa; muuten me jätämme potentiaaliset liittolaiset yksin
tai saamme ne kääntymään aatteellisten kilpailijoiden puoleen.
Me emme kilpaile oikeiston kanssa samoista äänestäjistä. Sosialidemokraatit
ja vihreät taas ovat myös kilpailijoitamme eivätkä vain yhteistyökumppaneitamme.
Vasemmisto ei saa olla vain kuluttajaliike. Tarvitaan solidaarisuutta
muita kohtaan ja yhteisöllisyyttä. Tarvitaan sivistystä, kulttuuria
ja terveyttä. On puolustettava totuutta, kauneutta ja puhtautta.
On pohdittava syntyjä syviä, rakennettava pilvilinnoja ja
silloin tällöin myös naida napsittava.
Ei riitä, että vaaditaan leipää, asuntoja tai työtä. Mutta
ilman, että puolustetaan leipää, asuntoja tai työtä, ei saada
resursseja rakentaa pilvilinnoja ja pohtia syntyjä syviä.
Euroopassa ovat viime aikoina menestyneet vaaleissa ne vasemmistopuolueet,
jotka ovat edustaneet uussosialismia ja työväenluokan vanhaa
arvomaailmaa. Mutta riittääkö meille se, että saadaan vaaleissa
5-10 % äänistä? Riittääkö meille se, että ei kamppailla vallasta
ja hegemoniasta? Jos se riittää, meidän ei tarvitse pohtia
uuden tulemista. Palataan vain takaisin aatteen juurille.
Silloin riittää, että uskotaan vanhaan niin kuin alkukristillinen
seurakunta Jeesuksen uuteen tulemiseen. Mutta jos kysymys
on vain uskosta, rakennammeko silloin sosialismia maan päälle
vai taivaisiin?
|