EU:n perustuslaista kansanäänestys
Turun Sanomat 23.3.2003
Irakin öljysodan varjossa kirjoitettava EU:n perustuslaki
on merkittävin vallan uusjako Euroopassa sitten II maailmansodan.
Sitä valmistelevassa konventissa Suomi puhuu ns. yhteisömetodin
eli vahvan komission ja liittovaltion puolesta. Virallinen
Suomi on liittovaltiolinjalla.
Kun perustuslaissa otetaan kantaa EU:n puolustusyhteistyöhön,
pelissä ovat mukana liittoutumattomuutemme perusteet.
EU:n voimakaksikko Saksa ja Ranska haluaa yhteistä ulko-,
turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa, mutta niitä ei
haluta antaa komission yhteisölliseen toimivaltaan. Sen
vuoksi on tietty logiikka siinä, että ne ehdottavat
EU:lle valittavaksi presidentin, joka olisi Eurooppa-neuvoston
puheenjohtaja. Neuvoston rakenteisiin ehdotetaan myös
ulkoministerin virkaa sekä unionin yhteistä diplomaattiedustusta.
Suurista maista Iso-Britannia ja Espanja tukevat suoraan ja
Italia epäsuorasti neuvoston valtaa diplomatian ja sotilastoimen
asioissa.
Suomi on täysin rinnoin mukana EU:n sotilaallisen ulottuvuuden
rakennustyössä eli kriisinhallinnassa. On luvattu
antaa 2000 sotilasta eurojoukkojen käyttöön.
Ylikansallisia EU-tehtäviä varten Suomen armeija
haluaa ostaa raskaita - ja kalliita - joukkojenkuljetuskoneita.
Varusmiesten kouluttamiseksi ja totuttamiseksi suomalaisesta
aluepuolustuksesta poikkeaviin tehtäviin halutaan taisteluhelikoptereita.
Suomikin kannattaa yhteisiä asehankintoja ja EU:n varusteluviraston
perustamista
.
Euroarmeijasta, joka kootaan kansallisiin kasarmeihin kansallisista
joukoista, tulee Nato-yhteensopiva ja se käyttää
Berlin Plus-sopimuksen mukaan Naton suunnittelu-, viestintä-
ja sodanjohtoyhteyksiä sekä vakoilutietoja. Niiden
kapasiteettien kaksinkertaistaminen maksettaisiin jäsenmaiden
sosiaaliturvan leikkauksin.
Vaikka luvataan kunnioittaa YK:n peruskirjaa, operaatioiden
laillisuusperustaksi ei vaadita YK:n mandaattia. Joukkojen
käytölle ei aseteta maantieteellisiä rajoja.
Konventissa kriisinhallintatehtävien luetteloa ollaan
laventamassa ohi ns. Petersbergin tehtävien, joihin kuuluu
jo ns. rauhaan pakottaminen (joka voi olla hyökkäyssotaa).
Operaatioiden rahoittamista varten EU:n budjetin ulkopuolelle
halutaan perustaa rahasto, jonka kautta niiden kuluihin joutuisivat
osallistumaan myös operaatioista pois jäävät
maat. Ehdotetaan myös yhteisten asehankintojen kulujen
maksamista EU:n budjetista. Komissaari Erkki Liikasen mukaan
samalla rahalla saisi silloin enemmän ja parempia aseita.
EU:n yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan (ETPP)
täytäntöönpanoa varten jäsenmaille
halutaan asettaa EMU-kriteereiden tapaan erityiset ETPP-kriteerit:
luodaan minimit asehankintamäärärahoille ja
joukkojen yhteensopivuuden kehittämiselle. Tavoitteena
on supervallan toimintakyky sotilaallisissa operaatioissa
EU:n ulkopuolella.
EU:n Nato-maat toistavat mantraa, jonka mukaan EU:n yhteisellä
puolustuksella vahvistetaan Naton eurooppalaista pilaria eikä
kilpailla Naton kanssa. On tabu puhua USA:n asemahdin korvaamisesta
eurooppalaisella, eikä tulossa ole ainakaan virallisesti
USA-sidonnaisuudesta vapaa sotilastoimi.
Konventin puolustustyöryhmässä Saksa ja Ranska
ehdottivat EU:n perustuslakiin kirjattavaksi sellaisen keskinäisen
puolustuksen klausuulin, joka muistuttaisi Naton ja/tai vanhojen
EU-maiden sotilasliiton Länsi-Euroopan unionin (WEU)
viidettä artiklaa. Se veisi liittoumattomat maat Natoon.
Sillä tavalla Suomi liittyisi Natoon EU:n kautta.
Puolustustyöryhmässä oli tilapäinen liittoutumattomien
maiden enemmistö, ja siksi työryhmä ehdotti
perustuslakiin "vain" ns. solidaarisuuslauseketta,
joka velvoittaisi jäsenmaat yhteistyöhön terrorismin
vastaisessa taistelussa. Solidaarisuusvelvoitteen erottaa
keskinäisen puolustuksen klausuulista se, että sitä
sovellettaisiin jälkikäteen, kun taas puolustusklausuuli
pitäisi sisällään myös yhteisen valmistautumisen
sotiin.
Viime aikoina on ruvennut näyttämään siltä,
että perustuslailla liittoumattomia painostetaan, mutta
ei pakoteta, yhteiseen sotilasliittoon.
Sotilasyhteistyötä voitaisiin tehdä EU:ssa
ns. tiivistettynä yhteistoimintana. Silloinen eivät
olisi kaikki maat mukana, mutta mukana olijat voisivat toimia
koko EU:n nimissä. Sellainen "solidaarisuuskulttuuri"
perustuisi entistä joustavammin ns. rakentavaan pidättäytymiseen.
Maa ei silloin äänestäisi sotilasoperaatiota
vastaan, vaikkei se ei siihen itse osallistuisi, mutta sen
tulisi antaa etujoukolle täydellinen poliittinen tuki.
On myös mahdollista, että jotkut maat tekevät
"eurooppalaista" sotilaallista yhteistyötä
EU:n rakenteiden ulkopuolella. Asevarustelussa sitä jo
tehdään.
Perustuslain valmistelussa on kysymys siitä isosta asiasta,
että onko unioni kaikille sama vai onko uusi liittovaltio
rahaliiton (EMU) malliin monen nopeuden Eurooppa.
Perustuslailla EU joka tapauksessa perustetaan uudelleen ja
siitä tulee liittovaltio; kyseinen sana on kirjoitettu
luonnoksen ensimmäiseen pykälään. Se tullee
suurten maiden ajamalla hallitusten välisen yhteistyön
metodilla ainakin sotilasasioissa, mikä antanee Suomelle
mahdollisuuden säilyttää liittoutumattomuutensa,
jos niin halutaan. Poliittinen eliittimme ei välttämättä
halua. Perustuslakikonventissa Suomi on ollut yhteisömetodiin
perustuvan liittovaltion kannalla.
Kuusi EU-maata on jo poliittisesti sitoutunut kansanäänestykseen
perustuslaista. Sellainen kuuluu järjestää
sellainen myös Suomessa. Meitä ei saa salakuljettaa
liittovaltioon ja/tai sotilaalliseen liittoutumiseen.
|