Euroopan unionin perustuslaista ja EU:n uudelleen perustamisesta
Euroopan parlamentin jäsen Esko Seppänen Turun yliopiston
poliittisen historian opiskelijoiden vuosijuhlassa 16.11.2002
EU:ssa valmistellaan supersopimusta, jota arkikielellä kutsutaan
perustuslaiksi ja jolla siirretään historian romukoppaan kaikki
vanhat EU-sopimukset. Se tapahtuu ns. tulevaisuus- eli perustuslakikonventissa.
Olen yksi niistä, jotka sitä tekevät. Edustan valmistelussa
europarlamenttia.
Konventissa on jäsenmailla ja jäsenhakijamailla 105 varsinaista
jäsentä ja 102 varajäsentä. Kaiken kaikkiaan meitä valmistelukuntalaisia
on 207.
Tämä pienen pieni etujoukkoeliitti valmistelee perustuslakia
EU:n ensimmäisen laajenemisvaiheen toteutuessa 430 miljoonalle
ja Turkin tullessa mukaan puolelle miljardille muulle EU-kansalaiselle.
On ollut tiukka seula nimettäessä konventin jäseniä. Sen
läpäisi vain puolen tusinaa sellaista varsinaista edustajaa,
jotka eivät halua tehdä EU:sta nykyistä keskusjohtoisempaa
liittovaltiota. Minä olen valtioliittolainen erotukseksi liittovaltiolaisista.
Liittovaltiolaisilla on konventissa täydellinen hegemonia.
Mitä pienempi on joukko, sitä vähemmän edustava se on.
Suomella ei ole lainkaan edustusta perustuslakikonventin
puhemiehistössä eikä sihteeristössä, jotka julkistivat lokakuun
lopussa sen perustuslain luurangon, jonka ympärille tuotetaan
kevään aikana lihat. Valtaa on saada kirjoittaa sellainen
pohjapaperi.
Puheet siitä, että Suomen pitää mennä EU:hun, jotta voisimme
"vaikuttaa" olemalla päätöksenteon sisäpiirissä, ovat osoittautuneet
katteettomiksi. Me emme voineet vaikuttaa siihen, millaisen
perustuslakiluonnoksen muut meille kirjoittivat.
Monimutkaisten oikeudellisen ongelmien takia saattaa käydä
niin, että perustuslain voimaansaattaminen pakottaa perustamaan
EU:n uudelleen. Se EU, jossa olemme jäseniä, lakkaa, ja tilalle
tulee uudenlainen liittovaltio. Jos tulee perustuslaki, EU
ei ole ennen sitä ja sen jälkeen entinen EU. Perustuslaki
tekee siitä valtion. Se halutaan ristiäkin uudelleen. Tarjolla
ovat nimet Euroopan Yhdysvallat, Yhdistynyt Eurooppa ja Euroopan
yhteisö.
Nimet puhuvat puolestaan. Tässä projektissa ei lisätä meidän
itsenäisyyttämme ja täysivaltaisuuttamme.
Luonnos perustuslaiksi on määrä saada valmiiksi ensi vuoden
kesäkuussa, mutta jo nyt on alettu puhua siitä, että kaikkien
jäsenmaiden on se pakko hyväksyä. Se, joka ei hyväksy, erotetaan
klubista. Eurolandian maat, joissa on käytössä euro, joutuvat
silloin vaihtamaan liittovaltiorahan takaisin omaan rahaan.
Äkkipäätä ajatellen euroskeptikon ja eurorealistin korvissa
tällainen uhkailu kuulostaa ihan hyvältä. Jos ei hyväksytä
perustuslakia ja liitytä Euroopan Yhdysvaltoihin, päästään
eroon EU:sta ja saadaan markka takaisin.
Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen.
Pidän selvänä, että jos emme hyväksy perustuslakia emmekä
mene mukaan Yhdistyneeseen Eurooppaan, eroaminen kostetaan.
Meistä on tehty riippuvaisia EU:n ns. yhteismarkkinoista,
ja eroamisen tapauksessa meiltä menisi markkinat alta. Näkymätön
käsi ohjaisi pääomia ottamaan näkymättömät jalat alleen, ja
se olisi kansakunnallemme ylitsekäymätön taloudellinen ongelma.
EU:sta ei pidä erota yksin, ja olisi hyvä ainakin Ruotsin
olla mukana.
Jos Yhdistyneeseen Eurooppaan liittymisestä tulee Suomessa
kansanäänestys, tarjolla ei ole yhtään hyvää vaihtoehtoa.
En halua perustuslakia, joka tuo meille uuden keskusvallan.
Toisaalta en uskalla myöskään haluta Suomen erottamista EU:sta,
koska se hajottaa kansakunnan. Siinä tilanteessa rationaalisin
vaihtoehto lienee boikotoida kansanäänestä. Jos äänestyksessä
ei ole todellista vaihtoehtoa, poliittiselta eliitiltä, joka
on tuottanut tämän vaihtoehdottomuuden, on vietävä legitimiteetti
valtaan.
Tulevan perustuslain on oltava sellainen, että suurten maiden
kansalaiset hyväksyvät sen. Sen takia sen pitää olla sellainen,
että se suosii isoja maita. Siltä pohjalta ne saattavat vaatia
asiasta eurokansanäänestystä, jossa jokaisella EU-kansalaisella
on yksi ääni. Tämä kuulostaa demokraattiselta, mutta ei sitä
ole. EU:n laajuisessa kansanäänestyksessä suurten maiden kansalaiset
hyväksyisivät pienille kansoille suuria maita suosivan perustuslain.
Puhutaan Euroopan perustuslaista, vaikka EU ei ole koko
Eurooppa. Se, että EU-laiset käyttävät EU:sta nimitystä Eurooppa,
on väärin niitä eurooppalaisia kohtaan, jotka eivät halua
tai pääse unionin kansalaisiksi. Eurooppa kuuluu myös heille,
ja he kuuluvat Eurooppaan.
Ei ole Euroopan tai EU:n kansaa. Kukaan ei voi olla europatriootti.
Eurooppa tai EU ei ole kenenkään isänmaa.
Jos pöyhitään historian roskatynnyreitä, Euroopan menneisyydestä
löytyy orjuuden lisäksi valloitussotia, ristiretkiä, siirtomaaherruutta
ja keskitysleirejä. Kaikki ne ovat osoituksia ihmisluonteen
varjopuolista. Uskonnon, hallitsijan tai jonkun opin nimeen
vannoen on poljettu ihmisoikeuksia ja riistetty kanssaihmisiltä
vapaus oman elämän hallintaan. Euroopan historiasta voidaan
kirjoittaa kristinuskon, kapitalismin ja kommunismin mustia
kirjoja, mutta on vasta Euroopan kommunismin musta kirja.
Ne, jotka ovat eniten EU-laisia, muistavat muistuttaa siitä,
miten EU on estänyt sodat Euroopassa. Minun on kuitenkin vaikea
uskoa, että olisi syttynyt Eurooppa-sota, vaikka EU olisi
ollut vain sellainen taloudellinen yhteisö, millaiseksi se
alun perin perustettiin. En myöskään usko, että sodan torjuntaan
tarvitaan aseeksi poliittisen yhdentymisen syventämistä, mitä
on EU:n liittovaltioiminen ja sen militarisoiminen.
Ne, jotka haluavat tehdä EU:sta poliittisen unionin, uskovat
saman politiikan olevan hyvää kaikille. Yhdenmukaisuuden ja
poliittisen samanlaisuuden vaatimus tuhoaa sen, mitä minä
pidän kansojen rikkautena ja eurooppalaisten ihmisten luovuuden
lähteenä: erilaisuuksien ja moninaisuuden Euroopan, kansakuntien
Euroopan.
Kaikki, mitä EU:ssa on tehty, ei ole tehty väärin. EU ei
ole mikään ilmestyskirjan peto eikä vapaamuurareiden peitejärjestö.
Syntyy kuitenkin täysinuusi tilanne, kun perustuslain
myötä EU:sta tulee valtio, liittovaltio.
Se ei tule - niin kuin ennen luulimme - perinteisellä yhteisömetodilla,
siis sillä tavalla että siitä päätetään EU:n omissa elimissä.
Nyt se on tulollaan - yllättävää kyllä - hallitusten välisellä
metodilla. Uusi keskusvalta on isojen maiden valta, joka voi
olla ei-paikka.
Ollaan yleisesti sitä mieltä, että EU:n perussopimukset
muodostavat sellaisen 85 000 sivun säännösviidakon, että jos
sinne joutuu, sieltä ei selviä eksymättä ulos. Säännökset
ovat monimutkaisia ja epäselviä. Usein ne on kirjoitettu eri
kielillä muotoon, jossa ne ovat olleet kaikkien hyväksyttävissä.
Ne voivat olla eri kielillä erilaisia, minkä lisäksi samat
sanat eivät aina merkitse samaa eri kielillä. Italialainen
kirjailija Umberto Eco sanookin, että Euroopan yhteinen
kieli on käännös.
Jos halutaan vallata maa, on vallattava sen kieli. Jos pystytään
muuttamaan hallinto- ja komentokieltä, muutetaan myös ihmistä.
Tärkeää ei kuitenkaan ole se, millä kielellä puhutaan vaan
mitä sanotaan. Perustuslain valmistelussa on nyt muodon ylivaltaa
sisältöön.
Federalistit haluavat perustuslain, jolla vahvistetaan keskusvaltaa,
militarisoidaan EU:ta, luodaan uusia keskusvallan riittejä,
symboleita ja tunnusmerkkejä. EU:n lipussa on "sinistä taivasta
vasten kahdentoista kultaisen tähden muodostama ympyrä, joka
kuvastaa Euroopan kansojen yhteyttä. Tähtien lukumäärä on
vakio: kaksitoista on täydellisyyden ja yhtenäisyyden symboli."
On varottava sellaisia politiikan tekijöitä, joiden tavoitteena
on täydellisyys ja täydellinen yhtenäisyys.
Liittovaltiohenkisyyden eli federalismin suhteen ei ole perinteistä
poliittista jakoa oikeaan ja vasempaan. Suhde liittovaltioon
määrittyy usein sen mukaan, ollaanko isosta vai pienestä maasta.
Valtioliiton luulisi olevan pienelle maalle itsenäisempi vaihtoehto
kuin liittovaltion, mutta Paavo Lipponen tuntuu olevan toista
mieltä, ja hänen mielensä on Suomen mieli mutta ei Suomen
kieli; perustuslakikonventin työryhmissä on käytössä
vain Englannin ja Ranskan kielet. Erään toisen federalistisen
maan pääministeri sanoo Suomea Euroopan federalistisimmaksi
maaksi.
Pienten ja suurten maiden tasa-arvon näkökulmasta on vaadittava
laillisuuden toteutumista kaikessa päätöksenteossa. Politiikka
ei saa ylittää oikeudellisia rajoja. Jotta pienessä maassa
voidaan välttää alistaminen suurten maiden poliittisen mielivallan
alaisuuteen, yhteisön kaikilla toimilla täytyy olla tiukka
laillinen perusta. Muuten rapautuu oikeusvaltio ylikansallisella
tasolla. On ylikansallista juridiikkaa - mutta ei demokratiaa.
Perustuslaki halutaan valmiiksi ennen vuoden 2004 kesäkuun
europarlamenttivaalia. Eurovaalit, joissa Euroopan parlamentti
saa uuden satsin federalisteja enemmistökseen, halutaan tulkita
EU-kansalaisten kannanotoksi poliittisen liiton puolesta.
Se, että federalistinen hegemonia jatkuu europarlamentissa,
on ennalta selvää. Puolueet ovat federalistisempia kuin kansalaiset.
Kun lähes kaikissa muissa EU-maissa on puhdas listavaali,
joka antaa puolueille monopolin valita meppinsä, eurovaalit
tuottavat vaalijärjestelmän myötävaikutuksella aina hegemonian
liittovaltiomielisille.
Vaalijärjestelmästä johtuen tiedetään jo useita kuukausia
ennen europarlamentin vaalia 70-80 % niiden henkilöiden nimistä,
jotka vaaleissa valitaan mepeiksi.
Mitä isompi on valtakunnan koko, sitä vähemmän on tilaa
demokratialle. Ja jos toteutuu vielä puolueiden puolueiden
eli europuolueiden tahto, europarlamentin jäsenet valitaan
ylikansallisilta listoilta. Silloin eivät EU-kansalaiset voi
ottaa kantaa siihen, ketkä heitä edustavat ja mistä maista.
Onko demokratia mahdollista kokonaisen maanosan tasolla
niin erilaisissa oloissa kuin on Eurooppa? Kuuluuko demokratia
vain pieniin kansallisvaltioihin? Jos kuuluu, omasta demokratiastamme
ei kannata luopua minkään ylikansallisen ei-demokratian hyväksi.
Demokratiaa ei voida luoda tyhjästä, vaan se on historiasidonnaista.
Se on vapautta yhden opin vallasta, eikä se ole korkean tai
korkeimman johdatusta. Ei ole absoluuttista, ainoaa eikä oikeaa
demokratiaa eikä sille standardimallia. Kestävää demokratiaa
ei tehdä ylhäältä alas eikä tuotu demokratia toimi: tuontidemokratialla
rikotaan historiasidonnaiset instituutiot.
Demokratia on asioiden yhteistä valmistelua ja suvereenisuutta
päättää omista asioista. Se on myös yhteinen kieli ja arkitajunta.
Toimivan demokratian taustalla täytyy olla elämänmuoto, joka
perustuu riittävän yhtenäiseen kulttuuriin.
Perustuslaki määrittää tulevaisuudessa EU:n jäsenvaltioiden
poliittisen olemuksen. Se antaa kansakunnille ja kansalaisille
ylhäältä alas uudet avaimet yhteisönsä itsetuntemukseen. Konventissa
Eurooppa-kansalaisille tuotetaan sellaista uutta keinotekoista
itseyttä, jota nämä eivät ole välttämättä huomanneet itse
haluta. Jotta syntyisi uusi euroidentiteetti, keskusvallan
uusilta alamaisilta, jotka ovat kansallisvaltioiden täysivaltaisia
kansalaisia, pitää riisua kansallinen identiteetti.
Oman yhteisöllisen (mutta ei aina kansallisen) itsetuntemuksen
säilyminen ja identiteettiturva ovat monille ihmisille tärkeitä
oman elämän rakennuspuita. Monilla identiteetti kiinnittyy
kansallisvaltioon.
Itsenäisen valtion tunnusmerkkejä ovat oma raha, oma sotaväki
ja omat lait.
EU:ssa on jo liittovaltioraha, euro. Tulollaan on euroarmeijakin.
Ja mitä lainsäädäntöön tulee, uudet puitepäätökset ovat salakavala
tapa yhtenäistää lakeja. Jäsenmaiden ministerit tekevät neuvostoissa
puitepäätöksiä, jotka eivät ole suoranaista EU-lainsäädäntöä.
Puitepäätös ei ole EU-oikeutta. Se ei ole asetus eikä direktiivi
Se on poliittinen velvoite jäsenmaille tehdä niin kuin muutkin
tekevät.
Näitä jäsenmaita velvoittavia poliittisia lakeja neuvostot
säätävät julkisuudelta salaa, suljettujen ovien takana. Asiakirjatkin
ovat usein salaisia. Jos toimittaisiin vastaavalla tavalla
Suomen eduskunnassa, oikeusoppineet nousisivat barrikadeille
eduskuntatalon edessä.
Konventtilaisena olen ollut mukana puolustustyöryhmässä,
jossa uutta unionia militarisoidaan. Halutaan lisää rahaa
aseisiin. Halutaan ottaa käyttöön ns. konvergenssikriteerit,
joiden mukaisesti maita vaaditaan kasvattamaan ase- ja varustelumenojaan
samassa tahdissa muiden kanssa. Perustuslakiin halutaan kirjoittaa
raamit EU:n omalle puolustukselle.
Vuonna 2003 alkaa toimintansa euroarmeija, jonka toimialue
on koko maapallo. Suomalaiset ovat luvanneet sen käyttöön
2000 sotilasta. Tulevia euroarmeijalaisia koulutetaan jo kasarmeissamme.
Meidän pojat eivät kuitenkaan ehdi hyökkäämään vielä ensimmäisessä
sodassa Irakin öljystä, mutta seuraaviin ehditään. Kriisinhallintatehtävät
voivat olla myös sotaa, ja EU:ssa puolustus on myös hyökkäystä.
Kriisinhallinta voi juridisestikin olla hyökkäystä.
Miksi tätä kaikkea tehdään?
EU:sta halutaan supervalta, ja sitä varten tarvitaan supervaltion
rakenteet. Tätä on pohdittava avoimesti. Haluammeko me Euroopasta
- eli EU:sta - supervallan, joka alkaa kilpailla voimassa
ja vallassa USA:n kanssa?
Julkisessa keskustelussa aihe on ollut tabu. Muistetaan
aina vakuuttaa uskollisuutta USA:lle ja kohtalonyhteyttä sen
kanssa.
Tulee pohdittavaksi ajatus, mitä tehdä miehittäjävalta USA:lle
Euroopassa. Otetaanko vai jätetäänkö?
USA:lla on kaikkien tilojen täyshallinta. Se hallitsee suvereenisesti
maata, meriä, taivasta, avaruutta ja informaatiota. Vain Eurooppa
voi olla sille vastavoima. Vain Eurooppa voi näyttää muille
tietä USA:n vallasta vapaaseen tilaan. Se vaatii kuitenkin
lisää omia atomipommeja, lisää palkkasotilaita, lisää avaruuden
valloitusta, lisää omaa tiedonvälitystä ja muuta omaa hömppää
sekä turvatun energian ja raaka-aineiden saannin.
Haluammeko me sellaiseksi suurvallaksi?
Sillä voi olla kallis hinta, jos sitä mitataan yksilönvapauksina,
monikulttuurisuutena ja ihmisten hyvänä sosiaalisena vointina.
Supervallan sotilaallisen varustautumisen maksavat köyhät
eivätkä rikkaat.
Se, mitä EU päättää puolustusteollisuusyritysten tulevaisuudesta,
on yhteisön USA-suhteille mitä perustavanlaatuisin asia. Otetaan
kantaa siihen, onko "Euroopalla" voimaa luoda itsenäinen (USA-vapaa)
puolustus, vai jäädäänkö sotilasteknologiassa USA:n armoille.
Samalla se merkitsee jälleenjäämistä myös siviiliteknologiassa.
Jos EU päättää itse alkaa sotilaallis-teolliseksi kompleksiksi,
USA eristyy muusta maailmasta. Eristyneestä jättiläisestä,
joka syö luonnonvaroja muiden pöydästä, saattaa tulla muille
vaarallinen. USA:n presidentillä on käytössään täystuhoa.
Kun järjestelmä edustaa voimaa ja valtaa, vapaiden kansalaisliikkeiden
on edustettava vastavoimaa ja vastavaltaa. Puolueista ei siihen
näytä olevan. Ne ovat poliittisia kirkkoja valtiossa, kirkkoja
keskellä Eurooppa-kylää. Federalismi on EU:n valtionuskonto.
Suomessa olisi alettava puhua asiaa.
|