Lipponen antoi luvan sanoa ruman sana niin kuin se on - liittovaltio. 
Ja käsky käy: "On sitouduttava yhteiseen hankkeeseen"

Turun Sanomat 18.11.2000

Syksyn alussa Euroopan nuoriso-orkesterin konsertissa Brysselissä soitettiin Ludwig van Beethovenin 9. sinfonian pohjalta sovitettu Euroopan hymni.
Kun musiikki alkoi, pääkomissaari Romano Prodi ja muut eturivin miehet ponnahtivat pystyyn. He toimivat ikään kuin olisi soitettu EU:n kansallislaulua!
EU ei ole kansa tai valtio, jolla voisi olla oma kansallislaulu. Kysyinkin heti seuraavana päivänä virallisesti komissiolta, miksi herrat nousivat pystyyn. Pääkomissaari vastasi minulle, että hänen mielestään "on aivan paikallaan, että Eurooppa-hymni esitetään tietyissä toimielinten (myös Euroopan parlamentin) tilaisuuksissa, ja että komission jäsenet, kuten muutkin kansalaiset niin halutessaan, nousevat seisomaan osoittaakseen sitoutumistaan yhteisen hankkeeseen".
Se erottuu joukosta, joka ei nouse ja joka ei osoita sitoutumistaan. Yleensä ei haluta erottua joukosta.
EU-kansalaisia alamaistetaan yhteisön symbolein. Keskusvalta tuottaa yhteisiä tunnuksia, joilla lauma kasataan poliittisesti yhteen ja joilla luodaan EU-identiteettiä. Uusi valta kutsuu EU:ta - rohkeasti ja väärin perustein - Euroopaksi ja on varannut sanan "eurooppalainen" yksityiskäyttöönsä.
Kun pääministeri Paavo Lipponen tunnustautui liittovaltiomieheksi, hänen ei pitäisi alkaa heti selitellä, ettei hän tarkasti ottaen tiedä, mikä on liittovaltio. Hänen Brüggen puheensa osoitti, että hän kyllä tietää.
Liittovaltio on valtioliitto, jossa käytetään ylikansallista valtaa. Kaikkien on noudatettava yhteisiä päätöksiä, joita tehtäessä maat ovat eriarvoisia: isoilla mailla on iso ja pienillä mailla pieni äänimäärä. Liittovaltiossa kansallisvaltiot menettävät täysivaltaisuutensa keskusvallalle, joka ei ole yksi maa. EU:ssa se on Saksa-Ranska akselivaltioineen.
Liittovaltio on vallansiirtoprojekti kotimaasta ulkomaille. Se ei ole mikään demokratia- tai tasa-arvo-projekti.
Liittovaltiolla on liittovaltion laulu (Euroopan hymni), lippu, raha (euro), oikeusistuin (EY-tuomioistuin), yhteisölait (85 000 sivua direktiivejä), poliisi (europol), sotaväki (kriisinhallintajoukot eli euroarmeija), poliittinen koneisto (europarlamentti, -puolueet ja -puoluetuki) ja perusoikeuskirja.
Kun EU:lle hyväksytään Nizzassa perusoikeuskirja, se on perustuslain alkio. EY:n tuomioistuin nimittäin alkaa lukea sitä ja tulkita sitä kuin perustuslakia, ja silloin se on perustuslaki.
Se on valmisteltu elimessä, jossa oli kustakin jäsenmaasta 1 hallituksen ja 2 parlamentin edustajaa sekä 16 Euroopan parlamentin yhteisöllistä edustajaa ja 1 komissaari. Tämän joukon "kvasienemmistöllä" hyväksymästä asiakirjasta ei 370 miljoonaa kansalaista edustavissa jäsenmaiden parlamenteissa saa muuttaa edes yhden pilkun paikkaa.
Suomessa edustuksellista parlamentarismia on totuttu pitämään demokratiana, mutta tämä valmistelu on jyrkässä ristiriidassa sen kanssa. Jos on tällainen yhteisöllinen päätöksenteko, pienten maiden on mahdotonta puolustautua sitä vastaan.
EU:ssa kaikki federalistit haluavat päätöksenteon pohjaksi yhteisömetodin. Se on sitä, että päätökset EU:n kehittämisestä tehdään EU:n elimissä eikä jäsenmaissa. Federalistit haluavat, että komissio olisi liittovaltiohallitus, joka nauttisi europarlamentin luottamusta.
Jos komissio olisi hallitus, siellä tehtäisiin enemmistöpäätöksiä ilman että yhdelläkään komissaarilla on veto-oikeus. Hallitustenvälisessä yhteistyössä jäsenmailla sen sijaan on veto-oikeus joissakin tärkeissä asioissa Nizzan jälkeenkin, vaikka Suomi on ollutkin valmis luopumaan siitä jopa eräissä ulko- ja turvallisuuspolitiikan kysymyksissä.
Jos me saamme Nizzassa pitää oman komissaarin, se tarkoittaa, että me emme saa mitään lisää, mutta meiltä ei oteta pois sitä, mikä meillä jo on. Sen vastineeksi, että on komissaari, hallituksemme on hyväksymässä sen, että isojen maiden äänimäärää neuvostossa lisätään ja käyttöön otetaan niitä suosiva kaksoisenemmistömenettely: määräenemmistöön vaaditaan sekä äänten että asukkaiden enemmistö. Samalla määrävähemmistökynnys alenee suurille maille. Suomen edustajien määrää europarlamentissa ollaan niin ikään suostumassa vähentämään.
Lipposen ja Helsingin Sanomien mukaan vahva ja itsenäinen komissio palvelee parhaiten pienten maiden etua.
Pienet maat eivät kuitenkaan ole aina samaa mieltä, eivätkä varsinkaan, jos niillä on erilaiset edut. Oman komissaarin ja muiden pienten maiden komissaarien saaminen samalle puolelle ajamaan omaa asiaa on mahdotonta. Jokainen komissaari on antanut virkavalan, jonka mukaan hän ei aja minkään maan etua, ja suuret maat osaavat aina hajottaa pienten maiden yhteisrintaman.
Kun Lipponen tekee liittoumaa eli eräänlaista Benefinluxia, on muistettava, että Benelux-maat turvaavat etujaan liittovaltion hengessä. Ne edustavat naapuruutta, tasapainoa ja rauhantilaa Saksan ja Ranskan kesken. Jos tehdään liitto niiden kanssa, etsitään ystäviä kaukaa. Lähempänä olisivat pohjoismaat eli valtioliittomaat.
Lipposen ensimmäisen hallituksen ohjelmaan oli kirjattu tavoite, jonka mukaan Euroopan unionia pitää kehittää itsenäisten valtioiden yhteenliittymänä. Se otettiin pois Lipposen toisen hallituksen ohjelmasta. Sillä tavalla tehtiin tilaa kannanmuutokselle, jonka Lipponen esitti Brüggessä.
Toiseenkin linjantarkistukseen varauduttiin Lipposen toisen hallituksen ohjelmassa. Siitä on jätetty pois edellisen hallitusohjelman kohta, jonka mukaan Suomi nojaa itsenäiseen puolustukseen. Se, että hallitusohjelmaa muutettiin, oli ns. NATO-optio. Suomesta tehdään nyt sotilaallisesti NATO-yhteensopivaa (asevoimat natotetaan, hallitus säilyy liittoutumattomana), ja varsinainen NATO-jäsenyys tulee vasta myöhemmin poliittiseksi välttämättömyydeksi EU:n rakenteiden kautta.
EU:ta militarisoidaan. Sitä varten unionissa otetaan vuonna 2003 käyttöön kollektiiviset kriisinhallintajoukot, jotka ovat käytännössä euroarmeija. Suomi antaa EU:n käyttöön 1500 sotilasta Brysselissä 20-21.11.2000, jolloin pidetään EU:n puolustusministereiden suuri joukkojenluovutuskokous.
Euroarmeija, jonka suuruus on teoriassa 60 000 ja käytännössä 200 000 sotilasta, on NATO-yhteensopiva. Se panee toimeen rauhaanpakottamista, mikä merkitsee, että näille interventiojoukoille voidaan antaa myös hyökkäystehtäviä. Mitä kaikkea ne saavat tehdä, sitä ei ole vielä päätetty. Joka tapauksessa on selvää, että suomalaisten komentokieli näissä uusissa tehtävissä on englanti. Sitä varten suomen uudesta perustuslaista otettiin pois määräys, jonka mukaan sotaväkemme komentokieli on suomi.
Kesällä Feirassa Suomi hyväksyi ensimmäisen kerran sen, että ns. joustavuus tai tiiviimpi yhteistyö (enhanced cooperation) ulotetaan myös turvallisuuspolitiikkaan ja puolustukseen. Lipposen puheen perusteella voidaan päätellä, että Suomi ei halua olla EU:n sotilaallisen (NATO-)yhteistyön ulkopuolella. Suomi haluaa olla kovassa ytimessä. Mutta miksi Suomi haluaa olla kovassa ytimessä ja liittovaltiossa?
Kun Lipponen haluaa olla tekemässä EU:sta supervaltaa, joka perustaa tulevaisuudessa voimansa myös aseisiin, se näyttää olevan EU:n lopullinen päämäärä. EU-kansanäänestyksen alla se, mitä nyt on tapahtumassa, kiellettiin. Oliko se vaalipetos?
Pääministeri ansaitsee joka tapauksessa suurkiitoksen. Hän kertoo avoimesti, missä EU:ssa mennään, vaikka hänellä ei ole halua eikä riitä voima sen vastustamiseen.
Entä Halonen ja Tuomioja?
Kun liityttiin EU:hun, Erkki Tuomioja nojasi No jaa-liikkeeseen. Sen liikkeen suuri saavutus oli eduskunnan lausuma, jonka mukaan EMU:sta päätettäisiin erikseen. Ei päätetty, vaan siitä sanottiin päätetyn EU-kansanäänestyksessä. Rohkenen epäillä, että nyt käy samoin.