Terrorilaeista ja uuden totalitarismin vaarasta

EU:n puitepäätös oikeus- ja sisäministereiden kokouksessa 6-7.12.2001.

En ole juristi, mutta ei tarvinne olla lainoppinut pannakseen merkille ne ongelmat, joita EU:n uudet terroristilait tuovat mukanaan. Siihen riittää ekonominkin tutkinto.

Saman johtopäätöksen näyttävät tehneen ne 62 asianajajaa Belgiasta, Ranskasta, Englannista, Irlannista, Hollannista ja Italiasta, jotka julkaisivat ranskalaisessa Le Mondessa (14.11.2001) yhteisen vetoomuksen siitä, että EU:ssa ei pitäisi ottaa käyttöön sellaista yhteistä lainsäädäntöä, joka uhkaa kansalaisten demokraattisia oikeuksia. Suomessa hallitus on valmis nielemään omien kansalaisten oikeuksien huonontamisen EU:n nimissä ja terrrorismin varjolla.

Pidän terrorismia kansainvälisenä rikollisuutena. Poliisien on otettava syylliset kiinni ja heidät on tuomittava oikeudessa. Sitä varten ovat rikoslait. Rikosten tekijöitä on rangaistava, mutta vain oikeuden päätöksillä niin että rikoksesta on riittävä näyttö, että asianomainen voi puolustautua ja että tuomiosta voi valittaa.

USA:ssa valtakoneisto on ottanut oikeuden omiin käsiinsä. Presidentti Bush on allekirjoittanut 14.11.2001 määräyksen salaisista sotilastuomioistuimista, jotka voivat toimia missä tahansa maailmassa ja tuomita vaikka kuolemaan kenet tahansa. Niiden valtaan on annettu muiden kuin USA:n kansalaisten henki; omia maanmiehiään eivät nämä salaiset sotilastuomioistuimet voi tuomita. Niiden ei tarvitse välittää mistään laeista eikä niille tarvitse esittää normaaleja todisteita; todisteeksi riittää salaisten sotilaselinten ja salaisten palvelujen (CIA) epäily. Salaisista päätöksistä, joilla joiltakin ihmisiltä viedään henki, ei voi valittaa.

On täysin perusteltua taistella terroristien rikollisjärjestöjä vastaan ja pyrkiä sekä poistamaan terrorismin syyt että ehkäisemään ennalta terroritekoja. Vaarana on, että käytetään keinoja, joiden takia avoin yhteiskunta ihmisoikeuksineen murenee ja siirrytään entistä enemmän kohden yksiulotteista totalitarismia: johtavan eliitin ehdotonta valtaa.

Useimmat EU-maat ovat Nato-maita, joita sitoo Naton perussopimuksen 5. artikla keskinäisestä yya:sta. New Yorkin syyskuisten tapahtumien jälkeen Nato-maat vedettiin - kyseisen artiklan perusteella - mukaan sotaan, eikä siinä kysytty niiden omaa tahtoa.

USA ei tarvinnut välttämättömästi sotilaallista tukea, mutta - ihan viisaasti - se painosti muun maailman antamaan sille täyden poliittisen tuen. "Jokaisen kansakunnan kautta maailman on nyt tehtävä valinta: olette joko meidän puolellamme tai terroristien puolella."

USA sai YK:n turvallisuusneuvostossa poliittisen tuen terrorismin vastaiselle taistelulle myös Kiinalta ja Venäjältä, ja sen seurauksena Afganistanin pommitukset voidaan tulkita kansainvälisoikeudellisesti laillisiksi, vähintään ei-laittomiksi. Jotkut EU-maat ovat valmiita osallistumaan tähän ristiretkeen omin joukoin. Saattaa olla, että Saksassa se oli vihreän puolueen loppu: hallitusvihreät olivat valmiita sotimaan, äänestäjävihreät eivät.

EU:n viranomaiset valmistelivat nopeasti - liian nopeasti - luonnokset EU:n muuttamisesta entistä enemmän poliisivaltioksi. Perusteena oli terrorismin vastainen toiminta.

Poliisi on osa kulloistenkin vallanpitäjien hallinnoimaa väkivaltakoneistoa. Hänen vastapuolensa on vapaa kansalainen, jolle vasta viime vuosikymmeninä on annettu laeissa oikeuksia vallanpitäjiä ja heidän työkalujaan vastaan. Kun lakeihin on kirjoitettu oikeuksia kansalaisille, on tehty poikkeuksia siihen periaatteeseen, että laki on vain vallanpitäjän tahto. Nyt vapaille kansalaisille tehtyjä myönnytyksiä on alettu murentaa, ja siitä ovat osoituksena EU:n uudet terrorismilait. Ne eivät kohdistu vain terrorismiin vaan saattavat koskea myös vapaata kansalaistoimintaa: mielen osoittamisen, kokoontumisen ja mielipiteen vapautta.

Minulla on yleisesti hyvä käsitys suomalaisista poliiseista. He tekevät tärkeää työtä kansalaisten arkisen elämän turvaamiseksi rikoksilta ja rikollisilta.

On myös poliiseja, jotka operoivat laillisuuden rajoilla ja rajojen tuolla puolella. Tällä tarkoitan erityisesti salaisia palveluja ja suojelupoliiseja, jotka elävät julkisuudelta suojassa usein laitonta elämää. Suomen supolla ei ole minkäänlaista demokraattista valvontaa toisin kuin on useiden EU-maiden salaisilla poliiseilla.

Supo demokraattiseen valvontaan vaikkapa Saksan mallin mukaan!

Salaisten organisaatioiden valtaa ollaan kasvattamassa terroriuhan nimissä.

EU:ssa on alettu valmistella erityistä puitepäätöstä otteiden koventamiseksi terrorismia vastaan. Valmistelussa on kaksi esitystä: ehdotukset 1) terrorismin torjumiseksi sekä 2) eurooppalaisesta pidätysmääräyksestä ja jäsenvaltioiden välisistä luovuttamismenettelyistä.

Puitepäätös ei ole EU-oikeutta. Se ei ole asetus, joka on sellaisenaan jäsenvaltioiden oikeutta, eikä se ole direktiivi, joka velvoittaa jäsenmaan muuttamaan lakinsa yhteensopivaksi direktiivin kanssa. Se on poliittinen velvoite jäsenmaille tehdä niin kuin muutkin tekevät. Jos ei yhteisestä kannasta sanouduta irti, on tehtävä niin kuin on päätetty. Nyt on Suomella tarkan miettimisen paikka.

Puitepäätöstä valmistellaan hyväksyttäväksi oikeus- ja sisäministereiden neuvostossa 6-7.12.2001.

Terrorismin torjunta

Komissio on antanut asiasta 24.9 esityksen jäsenmaille. Esitys ei tyydyttänyt, ja sen johdosta puheenjohtajamaa Belgia on antanut 26.10 asiasta viimeisimmän oman esityksensä.

Ongelmat alkavat terrorismin määritelmästä. Terrorismirikoksiksi luetellaan teot, "jotka on kansallisessa lainsäädännössä määritelty rikoksiksi, silloin kun tekijä tekee ne lainvastaisella tavalla tarkoituksenaan vakavasti horjuttaa, erityisesti väestöä pelottelemalla, jonkin maan tai kansainvälisen julkisoikeuden piiriin kuuluvan järjestön poliittisia, taloudellisia tai yhteiskunnallisia rakenteita taikka tuhota ne".

Terrorismirikoksessa avainsana on rikoksentekijän tarkoitus. Se voi tehdä teosta terrorismia erotukseksi tavanomaisemmasta rikollisesta toiminnasta.

Käsite yhteiskunnallisten rakenteiden horjuttaminen on epämääräinen ja raottaa portin auki poliisivaltion tulolle: mielenosoitus voidaan tulkita horjuttamiseksi, ja silloin kaventuu mielipiteen ilmaisemisen vapaus, samoin - rikokseksi määriteltävä - "tietyssä tarkoituksessa" tapahtuva julkisten tilojen haltuunotto.

Terroristiryhmän määrittely ei ole helppoa, ja erityisen vaikea on tulkita rikos terroristiryhmän toimintaan osallistumisesta. Silloin joudutaan tulkitsemaan ihmisen "tarkoitusta", ja sen tulkinnan tekee poliisi. Suomen lainsäädännön näkökulmasta EU:n puitepäätökseen sisältyy aivan uudentyyppinen rikollisuuden tapa: osallistuminen järjestöön. Niin ikään on meidän oikeusjärjestelmäämme kuulumaton piirre se, että tuomiota lievennetään sen perusteella, että suostuu ilmiantamaan toisia henkilöitä. Meillä lievennyksen voi saada auttamalla oman rikoksena selvittämistä, ei toisten tekemisten selvittämisen avustamisesta.

Oikeusministeriö puolestaan näkee sen epämääräisyyden, että meillä teosta ei voida tuomita, jos tekoa ei tekohetkellä säädetty rangaistavaksi, EU:n puitepäätöksessä sekin periaate murenee.

Terrorismirikoksista ehdotetaan EU:n alueella säädettäväksi yhtenäiset rangaistukset, jotka eivät toteuta oikeusjärjestelmäämme kuuluvaa suhteellisuusperiaatetta: tuomioiden pitää olla suhteessa kansallisten lakien mukaisiin muihin rangaistuksiin. Suomen laissa ei esimerkiksi tunneta 20 vuoden vankilatuomiota, joka ehdotetaan säädettäväksi terroristiryhmän johtamisesta. Oikeusministeriökin on ollut varauksellinen sellaisten enimmäisrangaistusten hyväksymiselle, jotka poikkeavat Suomen rangaistustasosta.

Eurooppalainen luovutuspyyntö

Terrorismirikos on uusi rikoskategoria. Sitä vieläkin poliittisempi oikeudellinen asia on "eurooppalainen pidätysmääräys".

Sitä koskevasta puitesopimuksesta on viimeisin luonnos puheenjohtajamaa Belgian esitys 31.10.2001. Kun Suomen eduskunnan perustuslakivaliokunta käsitteli asiaa antaakseen siitä lausunnon (42/2001 vip), kansanedustajien käytössä oli tästä esityksestä vain ranskankielinen teksti. Ne kansanedustajat, jotka eivät osaa ranskaa, eivät tienneet, mitä päättivät.

Tässä asiassa tavoitteena on luoda oikeudenkäytön objektiksi EU-kansalainen ja EU-kansalaisuus. Sen mukaisesti häivytetään lainsäädännöstä ne oikeudet, jotka jäsenmaiden kansalaisilla on ollut oman kansalaisuutensa (synnyinmaansa, isänmaansa, kotimaansa) perusteella.

Tavoitteena on tehdä EU:n alueella oikeustoimien vastavuoroisuuden tunnustamisen periaatteesta yhteisen oikeusalueen kulmakivi: toisten maiden oikeudelliset päätökset hyväksytään sellaisinaan ilman että niitä verrataan oman maan lainsäädäntöön. Sillä tavalla poistetaan oikeudenkäytöstä kansalliset rajat, jotka ovat voineet suojata oman maan kansalaisia toisten maiden oikeusviranomaisten mielivallalta.

Suomen lain periaatteisiin on kuulunut ns. kaksoisrangaistavuus: luovutuksen perusteena olevan teon täytyy olla rangaistava sekä luovutusta pyytäneessä että luovuttavassa maassa. Tämä periaate romutetaan puitesopimuksella. Luovutuksen perusteeksi riittää vain luovutusta pyytävän maan laki, ja henkilö voidaan tuomita ilman luovutukseen suostuvan maan lupaa myös muun kuin luovutuksen pyynnön perusteena olevan lainkohdan mukaan.

Erityisen tärkeitä ovat rikokset, joiden perusteella luovutusta pyydetään. Suomen hallituksen sisäisen muistion mukaan niihin sisältyy Suomen lainsäädännön näkökulmasta epäselviä käsitteitä. Näin luovutuksen perusteet voivat olla epämääräisiä.

Eurooppalaisen pidätysmääräyksen perustana olevia rikoksia ovat muun muassa kuuluminen rikolliseen järjestöön, terrorismi, ihmiskauppa ja korruptio monien muiden ns. tavanomaisten rikosten ohella. Terrorismin vastustamisen varjolla poliiseille annetaan uusia oikeuksia myös muissa asioissa kuin terrorismirikoksissa.

Laajennettavan pidätys- ja luovutusmenettelyn piiriin tuodaan näin monia sellaisia rikoksia, jotka eivät aikaisemmin ole olleet EU:n oikeussäännösten harmonisoinnin piirissä vaan yksinomaisessa kansallisessa päätäntävallassa. Tavallinen ryöstökin voidaan tässä katsannossa tulkita terrorismirikoksen esirikokseksi.

Sekä kaksoisrangaistavuuden poistamiseen että luovuttamisvelvollisuuden laajentamiseen Suomen hallitus suhtautuu myönteisesti. Sillä tavalla se heikentää omien kansalaistemme oikeuksia ja oikeusturvaa.

Suomen perustuslain mukaan Suomen kansalaista ei saa vastoin tahtoaan luovuttaa tai siirtää toisen maahan. Luovutus on mahdollinen törkeästä rikoksesta oikeudenkäyntiä varten, mutta rangaistuksen kärsimiseksi luovutettava pitää palauttaa omaan maahan. Eurooppalainen pidätysmääräys laventaisi luovutusoikeutta niin, että ilman alkuperäisen luovuttajamaan lupaa henkilö voitaisiin edelleenluovuttaa kolmanteen maahan (USA), jossa voi olla voimassa kuolemantuomio.

Henkilö, joka ei ole Suomen kansalainen, voitaisiin puitesopimusluonnoksen mukaan luovuttaa toiseen tai kolmanteen maahan sellaisesta yhteenliittäytymisestä ja salahankkeesta, jotka eivät olisi rangaistavia Suomessa. Tämä saattaa lisätä rasistista oikeudenkäyttöä.

Kun en ole juristi, en tiedä harkita, mitä tarkalleen ottaen merkitsee se, että "keskitetystä oikeusministeriön ratkaisuvallasta siirryttäisiin oikeusviranomaisten päätösvallassa olevaan luovuttamiseen".

Tulisiko "eurooppalaisesta pidätysmääräyksestä" automatiikka, jolla luotaisiin yhteinen oikeusalue täydellisen vastavuoroisuuden hengessä niin että yhden maan viranomaisten mielivallan mahdollisuutta ei tutkittaisi toisen maan oikeusistuimissa. Voisiko päätöksen luovuttamisesta tehdä yksinomaan poliisi?

Se olisi erityisen vaarallista silloin, kun henkilöä syytettäisiin aikomuksesta tai tarkoituksesta, johon ei liity rikollista tekoa ja joka ei ole rangaistavaa hänen omassa maassaan. Tällöin olisi mahdollista, että jonkun kansan itsenäisyyden asian ajaminen yhdessä maassa tulkitaan siinä maassa, jolle asia ei poliittisesti sovi, sen yhteiskunnallisten rakenteiden horjuttamiseksi (ja siis terrorismirikokseksi), josta voi olla seurauksena pidätys ja automaattinen luovuttaminen luovutusta pyytävään maahan.

Ongelmallisia ovat myös sellaiset luovutusperusteet, jotka on kirjattu puitesopimusluonnokseen ja joiden perusteella voidaan vaatia luovutusta rikollisjärjestöön kuulumisen tai terrorismin perusteella, vaikka ei olisi ollut - ehkä vielä - mitään tekoa.

Olisiko tällaisen lainsäädännön perusteella voitu estää Muhammed Attan oleskelu USA:ssa ja pääsy lentokoneisiin? Vaatiiko tulevien terroristitekojen ennaltaehkäisy todella kansalaisoikeuksien ja vapauksien huonontamista tavalla, jota edustaa eurooppalainen pidätysmääräys ja Suomen hallituksen myönteinen suhtautuminen siihen omien kansalaisten oikeuksia heikentäen?