Syksy 2000: EU liittovaltioituu, Suomi osavaltioituu
meppi Esko Seppänen GUE/NGL-ryhmän
laivaseminaarissa Tallinnassa 24.8.2000
Elämme Suomen EU-historian tärkeää aikaa. Syksyn
aikana ratkotaan kysymystä siitä, millaisessa EU:ssa
Suomi on mukana 2000-luvulla. Tämä syksy määrittää
sen, kuinka täysivaltainen kansakunta omissa asioissaan
Suomi on. Itsenäisen valtion perinteisiin
tunnusmerkkeihin ovat kuuluneet omat lait, oma raha ja
oma armeija.
EU liittovaltioituu. Monilla aloilla liittovaltion
yhteiset toimielimet ja politiikat korvaavat jäsenvaltioiden
oman päätöksenteon.
Jos EU-rakennelmaa kuvataan kolmella pilarilla, EU:n
(komission) yksinomaisessa toimivallassa ovat I
pilarin asiat (mm. maatalous sekä alue- ja
kilpailupolitiikka). EMU-mailla on lisäksi yhteinen
rahapolitiikka, ja vuonna 2002 jäsenmaiden omat
valuutat korvautuvat yhteisellä liittovaltiorahalla.
Niissä I pilarin asioissa, joissa EU:lla on toimivalta,
sen lait ovat ylempiä kuin Suomen lait.
Liittovaltioitumista
on ennen muuta vallansiirto jäsenmaiden valtioelimiltä
yhteisön toimielimille. Kun päätöksiä tehdään
yhteisissä ylikansallisissa toimielimissä määräenemmistöillä
ilman että jäsenmaat voivat niitä veto-oikeudellaan
estää, se on EU:n liittovaltioitumista.
Ongelmallisin EU-instituutio on Euroopan parlamentti,
jolle ollaan määräämässä enimmäisjäsenmäärä
(700). EU:n laajeneminen merkitsee niin ollen
suomalaismeppien määrän vähenemistä samaan aikaan
kun parlamentin valta kasvaa. Siitä tulee entistä
enemmän lainsäädäntöelin. Vallan kasvu on yhteydessä
neuvoston määräenemmistöpäätösten lisääntymiseen
sitä kautta, että ne asiat tulevat saman tien yhteispäätösmenettelyyn
europarlamentin kanssa. Yhteispäätösasioissa
parlamentti on lainsäädäntöelin.
Suomalaisedustusta vähentäisi niin ikään
suunnitelma, jonka mukaan osa paikoista kiintiöidään
täytettäviksi ylikansallisilta listoilta. Niille
europuolueet asettavat ehdokkaat siihen järjestykseen,
jossa heidät valitaan sisään.
Sekä kansallisten edustajien määrän väheneminen että
ylikansallinen listavaali johtavat siihen, että
europarlamentissa edustettuina olevien poliittisten
mielipiteiden kirjo haalistuu. Sitä kautta
liittovaltioituvan EU:n päätösten yleinen hyväksyttävyys
(legitimiteetti) joutuu uhanalaiseksi.
EU:n varsinaisissa lainsäädäntöelimissä eli neuvostoissa
suurten maiden ministerien käytössä olevaa äänimäärää
ollaan lisäämässä ja mahdollisesti käyttöön
otetaan kaksoisenemmistöt: lait on hyväksyttävä sekä
äänten että jäsenmaiden asukkaiden määräenemmistöllä.
Uudet äänimäärät saattavat vaikuttaa määrävähemmistöjen
muodostumiseen niin että suurten maiden mahdollisuus
estää niille epämieluisat päätökset helpottuu.
Samalla kun yhä suurempi osa asioista tulee päätettäväksi
yksimielisyyden sijasta määräenemmistöillä, jäsenmaiden
veto-oikeus supistuu. On epävarmaa, toimiiko uusissa
oloissa Luxembourgin EY-tuomioistuimen säädös, jonka
mukaan jäsenmaan ei tarvitse panna toimeen päätöstä,
jos sen elintärkeä etu vaarantuu.
Politiikkojen yhteisöllistäminen
EU-rakennelman II pilarissa ovat olleet ulko-
ja turvallisuuspolitiikan - sekä nykyisin myös
puolustuspolitiikan - asiat.
Ulkosuhteissa jäsenmailla on ollut suuri itsenäisyys.
Siihen on vaikuttanut myös se, että EU ei ole ollut
oikeustoimikelpoinen. Niin ollen kansainväliset
sopimukset on hyväksytty joko EY:n tai jäsenmaiden
nimissä. Federalistit haluavat tehdä EU:sta myös
oikeudellisen toimijan, ja toimintojen yhteisöllistämiseen
liittyy aina tavoite EU:n oikeustoimihenkilöllisyydestä.
Kansallinen päätöksenteko ulkoasioissa rapautuu päätöksin,
jotka eivät näytä erillisiltä päätöksiltä.
Esimerkiksi EU-maiden puolustusministerit ovat vain
alkaneet järjestää puolustusministerineuvostoja, ja
sen lisäksi he voivat - toisin kuin ennen - osallistua
yleisten asiain neuvoston kokouksiin.
Kun EU:lle määritetään yhteinen politiikka, jäsenmaiden
mahdollisuus ajaa omaa politiikkaa kaventuu. Esimerkiksi
yhteinen Venäjä-politiikka estää Suomea, jolla
ainoana jäsenmaana on yhteinen raja Venäjän kanssa,
harjoittamasta omaa naapuripolitiikkaa.
EU:lle annetaan par´aikaa ilman, että tehdään
muutoksia perussopimuksiin (siis ilman että asiat viedään
jäsenmaiden parlamenttien hyväksyttäviksi), uudeksi
toimialaksi turvallisuus- ja puolustuspolitiikka.
Amsterdamin sopimuksen mukainen yhteinen ulko- ja
turvallisuuspolitiikka (YUTP) on Kölnin ja Helsingin
huippukokouspäätöksin (ilman jäsenmaiden
parlamenttien käsittelyä) muutettu yhteiseksi
turvallisuus- ja puolustuspolitiikaksi (YTPP).
Feiran huippukokouksessa vahvistettiin sitoumus luoda
yhteinen turvallisuus- ja puolustuspolitiikka.
Näin EU saa yhteisöllistä toimivaltaa asioissa, jotka
ovat aikaisemmin kuuluneet jäsenmaiden yksinomaiseen
toimivaltaan. Lisäksi käy niin, että määräenemmistöpäätöksiä
ollaan ottamassa käyttöön myös II pilarin asioissa,
ja Lissabonin huippukokouksessa päätettiin, että myös
joustavuus ulotetaan II pilariin aikaisemman rakentavan
pidättäytymisen sijasta. Näin valmistellaan
mahdollisuutta tuottaa EU:lle oma sotilaallinen
ulottuvuus.
EU:n yhteisöllistämistä - ja sitä kautta
liittovaltioitumista - ovat edelleen Tampereen
huippukokouksen päätökset lisätä yhteistyötä ns. III
pilarin asioissa: EU:sta halutaan tehdä yhteinen
turvallisuus- ja oikeusalue. Se merkitsee yhteistä
turvallisuus- ja siirtolaispolitiikkaa,
liittovaltioituvaa poliisitointa (europol) sekä yhteisiä
syyttäjäviranomaisia ja jopa rikoslakien
yhteensovittamista.
Väkivaltakoneistoja yhteisöllistetään pois jäsenmaiden
yksinomaisesta toimivallasta.
Syksyn aikana käynnissä olevat prosessit
EU:ssa kaikki muutokset perussopimuksiin
valmistellaan hallitusten välisissä konferensseissa
(HVK). Niiden päätökset on hyväksyttävä jäsenmaiden
kansallisissa parlamenteissa. Yksikin jäsenmaa pystyy
estämään perussopimusten muutoksen.
Käynnissä olevan HVK:n asialista oli alun perin kapea.
Esillä olivat vain ns. Amsterdamin jäämät: 1)
toimialat, joita siirretään päätettäviksi määräenemmistöin,
ja siitä aiheutuva jäsenmaiden veto-oikeuden
poistaminen sekä 2) EU-instituutioiden kokoonpano ja päätöksentekotapa
laajenemisen oloissa.
Paineet esityslistan laventamiseksi kasvoivat Suomen
puheenjohtajakaudella, kun federalistit halusivat tuoda
HVK:n asialistalle myös turvallisuus- ja
puolustuspolitiikan sekä puolustusasiat (mahdollisen
WEU:n fuusioimisen EU:hun). Helsingissä esityslistan
laventaminen jäi päätettäväksi myöhemmin, ja
Lissabonissa asialistalle sitten lisättiin
puolustusulottuvuuden valmistelu.
HVK:n rinnalla on käynnissä erityisen perusoikeusasiakirjan
valmistelu. Federalistit tavoittelevat EU:lle omaa
perustuslakia, ja tämä asiakirja pohjaa sitä.
Valmistelu tapahtuu uudenlaisessa yhteisöllisessä
elimessä, jossa edustettuina ovat jäsenmaiden
hallitukset ja parlamentit sekä europarlamentti.
Federalistit haluavat lisätä tämän uuden asiakirjan
EU:n perussopimuksiin jo käynnissä olevassa HVK:ssa,
mutta asia jäänee joulukuisessa Nizaan
huippukokouksessa yhteisen julistuksen tasolle.
Syksyn aikana jatketaan laajenemisneuvotteluja, joilla
on suuri vaikutus EU:n valtasuhteisiin. Neuvotteluihin
on komissio asettanut ylikireän aikataulun: ne pitäisi
päättää ensimmäisten uusien kandidaattien osalta jo
vuonna 2002. Kun vanhat jäsenmaat haluavat tätä uutta
tilannetta varten EU:lle institutionaalisen rakenteen,
jossa pienet maat ja uudet maat eivät pysty tekemään
päätöksiä vastoin "perustajaisien" tahtoa,
laajenemista käytetään keppihevosena
institutionaalisten päätösten kiirehtimiselle.
Syksyn aikana etenee EU:n militarisoiminen. Ranskan
puheenjohdolla järjestetään marraskuussa erityinen voimavarasitoumuksia
käsittelevä konferenssi. Jokainen jäsenmaa
ilmoittaa kokouksessa sitoumuksena EU:n käyttöön sekä
NATO:n/EU:n komentoon annettavista
kriisinhallintajoukoista. Niitä voidaan vuodesta 2003 lähtien
käyttää tässä vaiheessa määrittämättä oleviin
taistelutehtäviin (mukaan lukien rauhaan pakottaminen)
myös Euroopan ulkopuolella.
Rakenteilla on EU:n sotilaallis-teollinen kompleksi,
ja sitä varten Länsi-Euroopan puolustusteollisuus
fuusioituu. Ensimmäisiä yhteisprojekteja ovat uudet
tutkalentokoneet, kuljetuslentokoneet sekä
avaruusyhteistyö myös vakoilu- ja
tiedustelutarkoituksiin.
Euroarmeija
Helsingin huippukokouksessa päätettiin EU:n
militarisoimisesta. Siltä osin kokous oli
"menestys".
Kun kenraali Gustaf Hägglund sanoo, että "EU:sta
ei tule NATO:n korviketta", hän on oikeassa.
Euroopan sotilasyhteistyön perustana on NATO ja USA:n läsnäolo
(ydinaseineen) Euroopassa. Tulollaan oleva euroarmeija
on kuitenkin NATO-yhteensopiva, ja sen perustana ovat
osin NATO:n toimivaltaan osoitetut kollektiiviset
kriisinhallintajoukot.
Lissabonin
huippukokouksessa päätettiin, että myös II pilarissa
voidaan ottaa käyttöön joustavuus: EU:n kehittäminen
sotilasliitoksi nopeimpien johdolla muiden tulla
hitaammin perässä. II pilarin joustavuus tuo EU:n päätöksentekoon
sotilasasiat..
Helsingissä EU:n rakenteisiin päätettiin ottaa
poliittisten ja turvallisuusasioiden pysyvä komitea,
sotilaskomitea ja sotilasesikunta. Niitä valmistellaan
nimetyissä väliaikaiselimissä. Sotilaskomitea on
puolustusvoimain komentajain elin, jossa heitä
edustavat EU:n toimitiloissa työskentelevät pysyvät
edustajat (NATO-maista mahdollisesti NATO-edustajat,
Suomestakin kenraali). Sotilasasioita ei tuoda Suomessa
EU-valiokuntaan eli suureen valiokuntaan.
EU:n militarisoimispäätöksen perustana on NATO:n
Washingtonin huippukokouksessa (huhtikuussa 1999) hyväksytty
strateginen konsepti, jonka mukaan NATO ei ole
vain puolustusliitto vaan se voi myös hyökätä. Se
voi tehdä niin ilman kansainvälisen yhteisön eli YK:n
turvallisuusneuvoston tai ETYJ:in päätöksiä.
EU-liittovaltion sotilaallista ulottuvuutta rakennetaan kriisinhallinnan
savuverhon suojassa. Savu kätkee sisäänsä asioiden
salaisen valmistelun: NATO:n vaatimuksesta sen EU:lle
toimittamiin sotilaallisiin asiakirjoihin sovelletaan täydellisen
salaamisen periaatetta niin että niihin ei ulotu edes
EU-asioiden - surkea - julkisuusperiaate.
Lähtökohtana on tässä vaiheessa se, että
euroarmeijan kehittely ei vaadi uusia perussopimuksia,
joista pitäisi keskustella HVK:ssa. Niinpä Suomen
poliittinen NATO-yhteensovittaminen ei ole juridinen
prosessi, vaan sitä voidaan kuvata Max Jakobsonin
ilmaisemassa hengessä niin että "asevoimat
liittyvät Natoon, hallitus säilyy
liittotumattomana".
Euroarmeijan osalta ovat vielä ratkaisematta kaikkein
olannaisimmat kysymykset: mihin tarkoituksiin ja millä
mandaatilla EU:n käyttöön annettavia
kriisinhallintajoukkoja käytetään. Syksyn aikana
näihin kysymyksiin saadaan vastaus.
Suomesta euroarmeijan käyttöön osoitetaan
marraskuussa ns. valmiusjoukot, joita on
valmisteltu puolenkymmentä vuotta. Prosessin kuluessa
kenraali Hägglund on ehdottanut, että sotilaat
saisivat palkkaa myös valmiuden ajalta, ja jos siihen
mennään, se merkitsi puolittaista palkka-armeijaa.
Varusmiehiä ei lähetetä ulos taistelutehtäviin,
mutta valmiusjoukoissa varusmiehistä koulutetaan
ammattitappajia.
Pitkän aikavälin prosessit
Syksyn avainsana on joustavuus. Se on sitä,
että jäsenvaltioiden ei tarvitse tehdä kaikkea yhdessä.
Se on EU:n eritahtista kehitystä.
Eräät merkittävimmistä puheenvuoroista, joissa vedetään
linjaa tulevan EU:n perusteiksi, pitävät avoimesti sisällään
liittovaltiotavoitteen. Joustavuus on federalisteille väline
sen tavoitteen saavuttamiseksi.
EU:n entinen pääkomissari Jacques Delors haluaa
jakaa EU:n kahteen osaan. Olisi unioni, joka olisi
nykyisenlainen EU, ja olisi erityinen sisäpiiriläisten
federaatio. Ydinjoukon muodostaisivat ns.
avantgarde-maat, ja niillä olisi yhteistä päätöksentekoa
varten omat instituutiot. Delorsin perusidea on se, että
päätökset integraation syventämisestä tehdään
aina EU:n elimissä eikä jäsenmaissa.
Saksan vihreän ulkoministeri Joschka Fischer,
jonka mielestä ei ole vihreää ulkopolitiikkaa vaan
vain Saksan ulkopolitiikkaa, haluaa muuttaa EU:n
"valtioliitosta liittovaltioksi". Hänen
tavoitteensa on selkeästi liittovaltio, jolla olisi
liittovaltion perustuslaki ja liittovaltion
instituutiot, mukaan lukien EU:n laajuisilla vaaleilla
valittu ja vahvoin valtaoikeuksin varustettu
liittovaltionpäämies. Euroopan vihreät ovat
federalisteja, ja sellaiset painotukset ovat ominaisia
muun muassa superpopulisti Heidi Hautalan puheille.
Myös Ranskan presidentti Jacques Chirac haluaa
lisää joustavuutta eli EU:lle eritahtista kehitystä,
jos se tapahtuisi "pioneerimaiden" johdolla. Hänen
mielessään on, että liittovaltio käy, jos muut
ajavat siihen Saksan ja Ranskan tandemin perässä. Hän
lisäisi EU:n liittovaltioluonnetta erityisesti
taloudessa (finanssipolitiikassa), turvallisuus- ja
puolustuspolitiikassa (YTPP) sekä rikollisuuden
torjunnassa. Ranskan erikoisesta sisäisestä
tilanteesta kertoo se, että Eurooppa-ministeri Pierre
Moscowici on ottanut maan hallituksen nimissä kannan
presidentin kantaa vastaan.
Paavo Väyrynen on innostunut siitä, että Fischer
hylkää ns. Monnet-metodin, jonka mukaan yhteistä
tavoitetta ääneen lausumatta edetään vaiheittain
kohden liittovaltiota yhtenäisessä rintamassa.
Väyrynen kannattaa joustavuuden käyttöönottoa
kaikilla aloilla, myös puolustuskysymyksissä. Hän
haluaa antaa EU:n NATO-maille mahdollisuuden muodostaa
EU:n sisään sotilasliitto, jonka ulkopuolella hän
haluaa pitää Suomen.
Tämän näkemyksensä kanssa Väyrynen on
europarlamentissa sangen yksinäinen mies. Muut
antifederalistit, joihin Väyrynenkin kyllä kuuluu,
vastustavat pääsääntöisesti joustavuutta ja sitä
kautta tapahtuvaa EU-integraation eritahtista syventämistä.
Lisäjoustavuus johtaa EU:n lisämilitarisoitumiseen.
Kieltäytymällä puoluerajat ylittävästä yhteistyöstä
EU:n liittovaltioitumisen vastustamisessa ja ajamalla
samaa joustavuuspolitiikkaa kuin federalistit Väyrynen
osoittaa opportunistisuutta, joka haittaa EU-kriittisten
voimien yhteistoimintaa. Suomessa ei ole mahdollista
rakentaa yhteistä liittovaltiovastaista rintamaa, jos Väyrynen
jää sen ulkopuolelle federalistien ajaman joustavuuden
kannattajana. Ilman Väyrystä liittovaltiovastainen
rintama ei ole Suomessa yhtä uskottava kuin hänen
kanssaan. Väyrysen kanssa on kuitenkin mahdotonta tehdä
yhteistyötä, jos hänelle ei kelpaa liittovaltion
vastustajien puoluerajat ylittävä seura kotona eikä
yhteistyö muiden antifederalistien kanssa
europarlamentissa. Väyrynen haluaa olla yksin oikeassa.
Suomi ja kova ydin
Suomalaisina meillä on huonoja kokemuksia
vaikutusmahdollisuuksista EU:n kovassa ytimessä.
Suomen
edustajalla Euroopan Keskuspankissa (EKP) Sirkka Hämäläisellä
ei ole ollut keinoja estää euron arvon heikentyminen
neljänneksellä suhteessa dollariin. Siitä on
aiheutunut (dollarihinnoitellun) öljyn hinnannousu ja
sen - eikä palkankorotusten - aikaansaama inflaation
nopeutuminen. EKP:n korkopolitiikkakaan ei ole palvellut
Suomen suhdannetilanteita.
Sirkka Hämäläisen nelivuotisen johtokunnan jäsenyyskauden
jälkeen Suomi ei saa omaa edustajaa vuosikymmeniin tähän
elimeen, jolla on yksinomainen päätösvalta myös
Suomen rahapolitiikasta ja jossa päätöksiä tehdään
isojen maiden suhdannekehityksen ehdoin.
On tullut aika määrittää Suomen suhtautuminen EU:n
lopulliseen päämäärään, joka on liittovaltio.
Muualla asiasta keskustellaan nyt, ja niin on meidänkin
tehtävä.
Haluammeko me EU:sta liittovaltion eli haluammeko me
osavaltioksi liittovaltioon? Onko joku jo antanut
sitoumuksia puolestamme, jos Lipposen hallituksen
ohjelmasta jätettiin pois kirjaus, jonka mukaan EU:ta
olisi Suomen mielestä kehitettävä valtioiden liittona
sen sijasta että siitä on tulollaan liittovaltio?
Näyttää siltä, että EU:ssa toteutuu eritahtinen
kehitys, jota kutsutaan joustavuudeksi. EU:sta tulee
sotilaallisen ulottuvuuden myötä sotilasliitto, vaikka
sitä ei kutsuttaisi sillä nimellä. Aivan samalla
tavalla kriisinhallintajoukot ovat euroarmeija, vaikka
asiakirjoissa lukee, että se ei ole euroarmeija.
Pyrkiikö Suomi hinnasta välittämättä EU:n kovaan
ytimeen, joka on NATO-ydin? Jos me yhdessä joidenkin
muiden maiden (Ruotsi, Tanska, Irlanti) kanssa estämme
EU:n syvenevän sotilaallisen yhteistyön ja haluamme
toimia varsinkin II pilarin asioissa Monnet-mallin
mukaan, tekevätkö muut joka tapauksessa
avantgardistisen federaationsa, jolla on sotilaallinen
ulottuvuus? Mikä on meidän kantamme siihen, että
federaation toimielimissä tehdyt päätökset sanellaan
meille sen jälkeen unionin toimielimissä unionin päätöksiksi?
Joustavuus on joka tapauksessa federalistien sementtiä
siinä liittovaltion rakennustyössä, jossa jäsenmaat
ovat hiekkaa.
|