Taistelujoukoilla natotetaan
Esko Seppänen 10.12.2004
Samalla kun EU itse alkaa muistuttaa entistä
enemmän sotilasliittoa, Suomessa aletaan puuhata
palkkasotilaista koostuvien taistelujoukkojen kokoamista
EU:n tarpeisiin. Asevelvollisia ei voida käyttää
iskujoukkotehtäviin kaukana EU:n rajojen ulkopuolella;
muutkin maat sotivat palkkasotureilla.
Tässä on kysymys kahdesta isosta asiasta.
Yhtäällä on EU ja sen uusi perustuslaki, jolla EU
militarisoidaan.
Niin tehdään sekä 1) kollektiivisten
Nato-yhteensopivien puolustuksellisten turvatakuiden
artiklalla että 2) kriisinhallinnan nimikkeen alle
otetuilla yhteisen hyökkäyksen artikloilla.
Toisaalla on Nato, jonka poliittiseen jäsenyyteen
Suomea valmistellaan eli meitä natotetaan niin kuin on
tullut tavaksi sanoa.
Maa, jolla on automaattinen puolustusvelvoite muiden
maiden kanssa ja joka hyökkää laittomasti kolmansiin
maihin yhdessä aseveljiensä kanssa, ei ole
sotilaallisesti liittoutumaton.
Puolustus
Julkisessa keskustelussa EU:n puolustus ja hyökkäys
limittyvät ja lomittuvat toistensa kanssa.
On kysymys kahdesta eri asiasta.
Puolustus on sitä, mitä voidaan kutsua myös
maanpuolustukseksi tai aluepuolustukseksi ulkoa tulevaa
hyökkääjää vastaan. Sitä tehdään omalla
maaperällä.
EU:n perustuslakiin on kirjattu tällaista
puolustuksellista toimintaa varten kollektiiviset
turvatakuut. Ne velvoittavat jäsenmaat antamaan
toisilleen apua jonkun niistä jouduttua ulkopuolisen
hyökkäyksen kohteeksi.
Ongelma on, että 19 jäsenmaata 25:stä on
sitoutunut vastaaviin turvatakuihin myös Naton kautta
ja alistanut joukkonsa siinä tarkoituksessa Naton
sodanjohtoon ja komentoon. Ongelma on, että EU:n
turvatakuut lunastetaan Naton resursseilla ja että USA
ei anna Nato-turvatakuita sotaliittoon kuulumattomille
maille. On perusteltua arvella, että USA vaatii ennen
pitkää kaikkia EU:n jäsenmaita liittymään Natoon.
Suomi ei saanut EU:n perustuslakiin sellaista
poikkeusta, joka turvaisi tässä katsannossa
sotilaallisen liittoutumattomuutemme. EU:n turvatakuut
ovat täysin Nato-yhteensopivat.
Hyökkäys
EU:n perustuslakiin on kirjattu myös
hyökkäysartiklat. Ne ovat kriisinhallinnan nimikkeen
alla ja pitävät sisällään rauhaanpakottamisen ja
sotilaallisten joukkojen käytön kaikkein vaativimpiin
tehtäviin (sotiin!).
Sellaisiin operaatioihin valmistautumiseksi EU-maat
alkavat tehdä ns. rakenneyhteistyötä, johon liittyy
EU:n perustuslain lisäpöytäkirjaan kirjatulla tavalla
jäsenmaiden sitoumus lisätä varustelumenojaan ja
joukkojen valmistaminen kaikkein vaativimman laatuisiin
sotilasoperaatioihin.
Kyseessä ei ole varsinainen euroarmeija, sillä
joukot säilötään jäsenmaiden omiin kasarmeihin,
joista EU kuljetuttaa ne alueensa ulkopuolisille
sotatoimialueille.
Taistelujoukon käytön sisäinen automatiikka
Kyseessä ovat 1 500 sotilaan taisteluyksiköt
(battle troups), joita on 13 ja jotka jäsenmaat ovat
sitoutuneet lähettämään matkaan 5-15 päivässä.
Natossa koottavien samanlaisten iskujoukkojen vahvuus
on 20 000 sotilasta, ja useimmat EU-maat ovat siellä
sitä kautta samaan nopeaan toimintaan. Käytännössä
kyseessä ovat samat palkkasoturit. USA:n
Nato-lähettiläs Nicholas Burns sanoo, että myös
"Suomi on tervetullut Naton nopean toiminnan
joukkoihin".
Ns. joukkojenluovutuskokouksessa Brysselissä
22.11.2004 jäsenmaat (paitsi Irlanti, Kypros, Malta,
Slovakia, Tanska ja Viro) sitoutuivat antamaan EU:n
tarkoituksiin 13 taistelujoukkoa ja vähintään 1 500
miestä. Suomi sitoutui varustamaan kaksi joukkoa,
toisen yhdessä Nato-maiden Saksan ja Hollannin ja
toisen yhdessä Ruotsin ja Norjan kanssa.
Tämä on Suomen hallituksen EU:ssa antama
poliittinen sitoumus ilman että asiaa on käsitelty
Suomen eduskunnassa. Hallitus sitoutui tähän
tavoitteeseen jo joulukuussa 2003 EU:n
perustuslakineuvotteluissa, ja se on tällä tavalla
panemassa toimeen sitoumuksensa jo paljon ennen uuden
perustuslain voimaantuloa ja ennen eduskunnan
käsittelyä.
Rauhanturvalaki
Suomalaisten keskeisin peruste Nato-jäsenyyden
vastustamiselle on ollut se, että sitä kautta
poikiamme (ja tyttöjämme) lähetetään sotatoimiin
maamme rajojen ulkopuolelle. Koetaan, että tämä ei
ole (oman) maan puolustamista ja että meidät
vedetään sitä kautta mukaan sellaisiin konflikteihin,
joihin kansa ei halua meitä mukaan. Pelätään samaa,
mitä tapahtui Espanjassa Irakin sotaan osallistumisen
seurauksena.
EU:n päätöksin toteutettavissa
hyökkäysluontoisissa rauhaanpakottamistehtävissä -
toisin kuin yleisesti hyväksytyissä
rauhanturvaamistehtävissä - monista suomalaisista
tulee Nato- ja eurovainajia. Presidenttimme haluaa
asiasta puhuttavan niin kauan kuin sinkkiarkut ovat
tyhjiä.
Heitä saatettaisiin kutsua sankarivainajiksi, jos
EU:n toimeenpanemat hyökkäykset toteutettaisiin
kansainvälisoikeudellisesti laillisesti ja jos niiden
tarkoituksena olisi estää kansanmurhat ja etniset
puhdistukset. Isot pojat varustavat joukkoja kuitenkin
taisteluun öljystä ja muista maapallon
luonnonresursseista, ja muun luulotteleminen on naiivia
idealismia: hyvää tarkoittavaa, mutta itse asiaan
kuulumatonta.
EU:n omaa suurvaltaluonnetta USA:n transatlanttisena
liittolaisena vahvistetaan ulottamalla sen toiminta
sodan ja rauhan kysymyksiin.
Rauhanturvalain muutos
Suomessa poliittiseen keskusteluun on avoimestikin
noussut hallituksen halu muuttaa rauhanturvalakia.
Vuosikaudet asiasta puhuttiin vain kulisseissa.
Vielä tänään rauhanturvalaki kieltää Suomen
osallistumisen laittomiin sotaretkiin. Kaikille
operaatioille, jotka edellisen lainmuutoksen jälkeen
voivat olla myös rauhaanpakottamista, pitää olla
kansainvälisen yhteisön eli YK:n tai ETYJ:in lupa.
Ilman sellaista mandaattia operaatiot vieraissa maissa
ovat kansainvälisoikeudellisesti laittomia.
EU (tai Nato) ei ole sellainen kansainvälinen
yhteisö, joka voisi antaa omalla päätöksellään
omille operaatioilleen laillisuuden.
Jotta Vanhasen hallitus voisi vastata EU:lle
antamistaan ja perustuslain muodossa ottamistaan
sitoumuksista, sen on saatava poistetuksi
rauhanturvalaista YK:n mandaattipakko. Muodostaessaan
yhdessä saksalaisten ja hollantilaisten sotilaiden
kanssa taisteluosaston eivät suomalaiset
päivystysjoukot saa jäädä kotiin muun EU:n
lähtiessä höökimään.
Sitä tarkoittaa puolustusvoimain komentaja Juhani
Kaskeala sanoessaan: "On kuitenkin muistettava,
että EU:n neuvoston yksimielinen päätös nopean
toiminnan joukkojen käytöstä sitoo jo
tosiasiallisesti päivystävään taisteluosastoon
kuuluvat maat operaatioon. Yhteisesti päätetystä
operaatiosta vetäytyminen romuttaisi täysin unionin
nopean toiminnan joukkojen käyttöperiaatteen."
Kysymys on myös siitä, kuka tekee Suomessa
päätöksen siitä, että toimitaan niin kuin EU:ssa
päätetään. Vielä tänään siitä päättää
eduskunta täysistunnossa, mutta myös tätä lainkohtaa
halutaan muuttaa niin että päätöksen tekisi
esimerkiksi vain (ulkoasiain)valiokunta koko eduskuntaa
kuulematta. Pieni joukko päätöksentekijöitä on
helpompi taivutella alistumaan vieraaseen tahtoon kuin
koko joukko. Sangen pienellä porukallahan Suomi vietiin
jatkosotaankin Saksan kanssa kimpassa, ja nyt
revanssistit äänestivät sotasyyllisiin kuuluneen
Rytin melkein kaikkien aikojen Suurimmaksi
Suomalaiseksi.
Halosen rooli
Suomen joukkojen lähettämisestä sotaoperaatioihin
päättää lain mukaan vihoviimeisenä lenkkinä
tasavallan presidentti.
Tarja Halonen on paljon vartija. Hän on ollut
rauhanturvalain muuttamista vastaan ja laittomien sotien
hyväksymistä vastaan. Hän on ollut eri linjalla
Vanhasen sotahallituksen kanssa. Toivottavasti Halosen
linja pitää.
Vasemmistoliitto erkaantuu rauhanvoimista
Suomen vasemmistoliiton puheenjohtajan kanta näissä
sodan ja rauhan kysymyksissä näyttää olevan
erilainen kuin GUE/NGL-europarlamenttiryhmässä
edustettuina olevien seitsemäntoista vasemmistopuolueen
edustajien kanta.
Muut puolueet ovat valmiita hylkäämään
perustuslain, jonka pykäliin on kirjoitettu
hyökkäysjoukot. Suvi-Anne Siimes taas on suomalaisten
EU-taistelujoukkojen perustamisen ja EU:n perustuslain
hyväksymisen kannalla.
Kysymys on merkittävästä erimielisyydestä
vasemmistoliiton ja muiden eurovasemmiston puolueiden
välillä.
Tanskassa vasemmistopuolueen johto on niin ikään
EU:n perustuslaillinen, mutta siellä puolueelle on
synnytetty eri identiteetti: tanskalainen
vasemmistoedustaja siirtyi europarlamentissa vihreään
ryhmään. Vihreissä, varsinkin Suomen vihreissä, ei
ole rauhan identiteettiä niin kuin on eurooppalaisella
laitavasemmistolla.
|