Spekulatiivinen arvio konventin työstä
16.5.2002
Puhutaan EU:n tulevaisuudesta ja valmistellaan niissä merkeissä
EU:lle perustuslakia.
Muodollisesti valmistelu tapahtuu konventissa, jossa ovat
edustettuina sekä jäsenmaiden että hakijamaiden hallitukset
ja parlamentit sekä europarlamentti ja komissio.
Konventti on epäedustava. Se koostuu pääasiassa sellaisista
jäsenistä, jotka haluavat EU:sta liittovaltion.
Eurokriitikot, -skeptikot ja -realistit ovat muodostaneet
kansallisuus- ja puoluerajat ylittävän "Demokratiafoorumin",
jossa valmistellaan EU:n säilyttämistä itsenäisten kansojen
yhteenliittymänä. Työhön osallistuu vain 6 konventin 105 jäsenestä
ja hieman suurempi joukko varajäseniä.
Ei ole muuta vastarintaa.
Nizzan sopimus suosii suuria
Kun ulospäin saattaa näyttää, että konventti valmistelee
perustuslakiluonnoksen ja että "valmistelukuntalaiset" ovat
vapaita kirjoittamaan sen tahtomaansa muotoon, se on näköharha.
On perusteltua syytä arvailla, että suurilla jäsenmailla
on käynnissä rinnakkainen valmisteluprosessi. Ainakin Nizzan
sopimuksen ne valmistelivat keskenään, ja siinä suuret maat
saivat lisätyksi valtaansa. Nyt se halutaan institutionalisoida
perustuslaiksi.
Erityisen suuri merkitys on Nizzassa sovitulla veto-oikeudella,
joka perustuu väkilukuun. Sillä tavalla kolmen suuren
(tai Saksan ollessa mukana kahden suuren ja yhden pienen)
jäsenmaan edustajat voivat estää minkä tahansa määräenemmistöpäätöksen
synnyn.
Kun EU:ssa päätöksiä ei useinkaan valmistella siellä, missä
niitä sanotaan valmisteltavan, on vaikea uskoa, että perustuslakikonventti
olisi vapaa ehdottamaan EU:lle nykyistä demokraattisempaa
vallanjakoa. Ei ole mahdollista, että suuret maat luopuisivat
siitä, mitä ne saivat Nizzassa.
Perustuslakiluonnos tulee olemaan Nizza-yhteensopiva.
Yhteisömetodi ja hallitusten välinen metodi
Tulollaan olevassa perustuslaissa otetaan kantaa EU:n tehtäviin
ja toimivaltaan.
On toisaalta keskusvallan ja toisaalta jäsenvaltioiden toimivaltaa.
Kun keskusvallan yhteisöllinen valta on pois jäsenmailta
ja niiden demokraattisilta päätöksentekoelimiltä, vallanjaossa
on tehtävä valinta sen suhteen, kehitetäänkö unionia yhteisömetodilla
vai hallitusten välisellä metodilla.
Yhteisömetodi on sitä, että päätökset EU:n tulevaisuudesta
tehdään EU:n elimissä. Se on liittovaltiometodi.
Hallitusten välinen metodi on sitä, että päätökset
tehdään viime kädessä jäsenmaissa.
Sekin voi olla liittovaltiometodi siinä merkityksessä, että
suuret maat pystyvät suuruuden voimalla painostamaan pieniä
niin kuin tapahtui Nizzassa.
On selvää, että lyhyellä aikavälillä EU:n liittovaltioituminen
ei tapahdu joko tai-metodilla vaan sekä että-metodilla. Kun
yksikin jäsenmaa pystyy estämään juridiset muutokset perussopimuksiin,
minkään prosessin lopputulos ei ole koskaan täysin ennakoitavissa.
On kuitenkin selvää, että pieni maa ei voi estää suurten tahdon
toteutumista. Sen osoitti Irlannin tapaus, kun muut maat kävelivät
Irlannin kansanäänestyksen "väärän" tuloksen yli.
Kehitystä kohden liittovaltiota tapahtuu myös niin, että
muodostuu valtioryhmiä, jotka vievät unionia johonkin suuntaan
ilman että kaikki maat ovat mukana. Siitä on osoituksena liittovaltiorahan
käyttöönotto. Kaikissa maissahan ei ole käytössä euro, eivätkä
kaikki ole mukana Eurolandian yhteisessä rahapolitiikassa.
On rakentavaa pidättymistä: päätökset tehdään EU:ssa,
mutta erimieliset eivät käytä veto-oikeuttaan.
On voimistettua yhteistyötä (enhanced cooperation),
jossa joku maaryhmä muodostaa oman sisäpiirinsä eli eräänlaisen
avantgarde-ryhmän omine päätöksentekoelimineen. Siitä on esimerkkinä
EMU, ja sellaista yhteistyötä ajetaan sisään myös puolustuskysymyksissä.
Konventissa oma sisäpiiri
Konventti edustaa sekä suurten maiden valtaa että niiden
sanelua. Sen työmetodi on ylhäältä alas.
Ketkä ovat ylhäällä?
Muodollisesti ylimpänä on puheenjohtajisto (presidiumi),
jossa Suomella ei ole edustajaa. Se pitää suljettuja kokouksia,
joissa saatetaan vetää suuriakin linjoja.
Espanjan arvovaltaisin päivälehti El País kirjoitti 10.5.2002,
että presidiumissa oli kyseisellä viikolla keskusteltu komission
vallan vähentämisestä sekä sisä- ja oikeusasioiden siirtämisestä
neuvoston valtaan. Neuvosto koostuvat jäsenmaiden ministereistä.
Europarlamentin presidiumedustajat kiistävät tällaisia keskusteluja
käydyn, mutta lehti pitää kiinni tiedoistaan.
Puheenjohtajiston alaisuudessa toimii sihteeristö,
jossa ei ole yhtään suomalaista ja jonka sanotaan kirjoittavan
perustuslain luonnokset.
On epäselvää, mistä perustuslain luonnos viime kädessä tulee.
On mahdollista, että suurilla mailla on virkamiesryhmiä, jotka
valmistelevat luonnoksen keskenään ja jotka uittavat sen sitten
edustajiensa nimissä konventtiin.
On myös mahdollista, että perustuslakiluonnos valmistellaan
konservatiivien ja demareiden europuolueiden sisällä ja esitetään
konventille niitä puolueita edustavien edustajien nimissä.
Tällöin konventin lopputulos olisi kompromissi näistä kannoista,
eikä tällöin olisi epäselvyyttä perustuslakiluonnoksen suunnasta:
konservatiivit ovat asettaneet avoimesti tavoitteekseen liittovaltion
ja sille perustuslain, kun taas eurodemarit ovat - vähemmän
avoimesti - EU:n federalistisin puolueryhmittymä, jossa on
tiukka europuoluekuri.
Konventin jäsenet näyttävät päätöksentekijöiltä, mutta on
suurten maiden näkökulmasta aivan liian suuri riski antaa
valta tälle epämääräiselle joukolle. Siksi perustuslakiluonnos
saatetaan valmistella erilaisissa toinen toisiisa linkittyneissä
sisäpiireissä julkisuudelta salaa.
Myös hallitukset valmistelevat konventille omia reunaehtojaan.
Se tapahtuu hallitusten nimeämän ulkopolitiikan puhemiehen
Javier Solanan johtamassa työryhmässä. Asia sisällytettiin
jo Sevillan huippukokouksen esityslistaan.
Spekulatiivista arvailua
Nizzan sopimuksella turvattiin suurten maiden valta. Ne
eivät siitä luovu.
Konventin jäsenet tietävät sen.
Kun konventin lopputulos lähetetään hallitusten väliselle
konferenssille, jossa jokaisella jäsenmaalla on veto-oikeus
perustuslakiluonnokseen, konventin jäsenet eivät valmistele
myöskään mitään sellaista, joka menee siellä suoraan hylkyyn.
Giscard puhuu suulla suuremmalla
Kannattaa kuunnella tarkkaan, mitä konventin puheenjohtaja
Valéry Giscard d´Estaing (VGE) sanoo. Hän on suurten
maiden luottohenkilö.
Hänen puheistaan voi vetää johtopäätöksiä siitä, mitä konventin
suhteen on suunniteltu. Hän edustaa tahoa, jota ei tarkkaan
tunneta, mutta hän ei edusta 1000 euron päivärahallaan vain
itseään.
Giscard sanoo, että konventti ei äänestä lopputuloksesta.
. Valmistellaan siis jotain sellaista, jonka valmistelukuntalaisten
suuri enemmistö hyväksyy, jonka jäsenmaiden suuri enemmistö
hyväksyy ja jonka europuolueiden edustajat hyväksyvät. Jos
ei synny tällaista perustuslakiluonnosta, tapahtuu Suuri Epäonnistuminen.
Se olisi EU:n federalisteille kohtalokas tappio.
Suomen pääministeri häviäjien puolella
Näyttää siltä, että valmisteilla on ratkaisuja, joilla vähennetään
komission valtaa. Se merkitsisi, että Suomen pääministeri
Paavo Lipponen jäisi häviäjien puolelle.
Hän on yhteisömetodin miehiä ja kannattaa vahvaa komissiota,
joka muka on "pienen jäsenmaan etu". EU:ssa Lipponen on harvoja
komission vallan puolustajia. Siinä merkityksessä hän on komissiolle
tärkeä yhteistyökumppani. Komissiolle riittää, että yksikin
maa estää sen vallan alasajon ja sen virkamiesmäistämisen.
Kun Giscard sanoo, että tulevaisuudessa komissio ei äänestä,
se merkitsisi, että suunnitteilla on joku poliittinen elin,
jossa äänestettäisiin - isoja maita suosivalla määräenemmistömenetelmällä
- ja jonka alaisuuteen komissio tulisi virkamiehistä koostuvaksi
toimeenpanevaksi elimeksi. Silloin ei olisi valtapoliittista
merkitystä sillä, että EU:n laajetessa jokainen pienikin jäsenmaa
saisi oman komissaarin.
Mitä on tulossa komission tilalle?
Joidenkin isojen maiden edustajien puheenvuorojen perusteella
on mahdollista arvailla, että EU:n eksekutiiviksi ja sen korkeaksi
poliittiseksi päätöksentekoelimeksi on tulossa jäsenmaiden
Eurooppa-ministereiden pysyvä kokous, joka toimisi keskusvallan
pääpaikassa Brysselissä.
Samassa hengessä on ehdotettu kaksikamariseen parlamenttiin
perustuvaa lainsäädäntöjärjestelmää. Se on suomalaisille vieras
tapa säätää lakeja, mutta se on käytössä monissa liittovaltioissa:
on kansojen valitsema alahuone ja alueita edustava ylähuone
(joka EU:ssa koostuisi kansallisten parlamenttien edustajista).
Komissio, jolla on kaksi edustajaa konventin presidiumissa,
alkaa varmaankin puolustustaistelun valtansa säilyttämiseksi.
Liittolaisiksi sille ei ole tarjolla juuri muita kuin Benefinlux:
Benelux-maat ja Lipposen Suomi.
Se, että Belgia haluaa tehdä komissiosta EU:n parlamentaarisen
hallituksen, ei kuvaa EU:n todellisia voimasuhteita. Se edustaisi
liian suurta riskiä isojen maiden vallankäytölle.
Tulollaan on lisää yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa
Voi olla, että koko presidium, jossa on myös komission ja
pienten maiden edustajia, ei viime kädessä kirjoita perustuslakiluonnosta.
Sen saattaa tehdä joku joukko, jonka näkyvin edustaja on
Giscard d´Estaing.
Konventin puheenjohtajana VEG vetää linjaa, jonka mukaan
konventin pitää tuottaa ehdotus yhteisestä ulko- ja turvallisuuspolitiikasta
niin että EU "puhuu ulospäin yhdellä äänellä".
Pienen liittoutumattoman maan näkökulmasta se merkitsisi
itsenäisyyden viimeisimmän tärkeän tunnusmerkin katoamista
ja mahdollisesti pakkonatottumista. On muistettava, mitä Suomen
puolustusvoimain komentaja Juhani Kaskeala sanoo: "Näillä
näkymin yleisin käsitys tuntuu olevan, että EU-maiden yhteinen
puolustus voi toteutua vain kaikkien jäsenvaltioiden Nato-jäsenyyksien
kautta."
Jos konventti pääsee johonkin lopputulokseen, ulkopolitiikan
yhteisöllistäminen on yksi varmimmista. Prosessi on kuitenkin
monimutkainen. Suurista maista, jotka haluavat puhua koko
Euroopan nimissä, ei yksikään liene valmis todellisuudessa
luopumaan omasta ulkopolitiikasta. Ne haluavat koordinoida
EU:n ulkopolitiikan keskenään, mutta ilman pieniä maita.
On ennakoitavissa, ettei konventti pysty kirjoittamaan perustuslakiluonnokseen
selviä tehtäväluetteloja keskusvallalle eikä luetteloimaan
niitä tehtäviä, jotka jäävät jäsenvaltioiden toimivaltaan.
EU:ssa hallitsee vielä pitkään moninaisuus, eikä siitä liene
tulossa Euroopan Yhdysvallat ainakaan tässä konventissa.
Tavoite on kuitenkin asetettu
Federalistit ovat asettaneet EU:lle tavoitteeksi sellaisen
liittovaltioitumisen, joka kaikissa muodoissaan pitää sisällään
isojen maiden vallan.
Kuvaan kuuluu myös EU:n militarisoiminen. Lyhyellä aikavälillä
se tapahtuu yhteistyössä Naton kanssa.
Jos EU:sta joskus myöhemmin tulee Euroopan supervalta, siinä
vaiheessa jenkit on heitettävä ulos Euroopasta.
Euroopalla ja Amerikalla on kuitenkin yhteinen huoli maailman
raaka-ainevarojen riittävyydestä ja niiden käyttöönsaamisesta.
Se on niiden sotilaallinen kohtalonyhteys.
|