Euroopan parlamentin jäsen Esko Seppänen
Savonlinnassa
25.9.2000
Kun EU:ssa ruvettiin valmistelemaan ns.
perusoikeuskirjaa, federalistien toiveet olivat
korkealla: kyseessä olisi EU-liittovaltion perustuslain
luonnos.
Perusoikeuskirjaa on valmisteltu
perusoikeuskonventiossa. Se on ollut uudenlainen yhteisöllinen
elin, jossa on ollut edustus jäsenmaiden hallituksista,
parlamenteista sekä europarlamentista. Tällainen
valmistelutapa sopii federalistiseen kuvioon: jäsenmaiden
valtaa omiin asioihinsa saadaan kavennetuksi.
Kun valmistelu on nyt loppusuoralla, on törmätty
ongelmaan: perusoikeuskonventiolla työllä ei olekaan
kunnollista juridista perustaa.
Se ei ole EU:n instituutio, eikä siihen niin muodoin
voida soveltaa EU:n peruskirjan määräyksiä. Se ei
edusta juridisesti hallituksia, koska hallitukset eivät
juridisesti päätä perusoikeuskonvention hyväksymästä
tekstistä. Se ei edusta juridisesti parlamentteja,
koska palamenttien edustajien käyttäytyminen ei sido
parlamentteja. Teksti ei edusta myöskään Euroopan
parlamentin kantaa, koska sitä ei ole käsitelty yhdessäkään
parlamentin elimessä.
Itse asiassa koko perusoikeuskirja on yksinomaan
perusoikeuskonvention puheenjohtajan Roman Herzogin
diktaatti. Siihen tehdyistä tuhannesta
muutosesityksestä ei äänestetä.
Ongelman ydin on se, että tämä asiakirja pitäisi hyväksyä
pilkunkaan paikkaa muuttamatta kaikkien jäsenmaiden
hallituksissa, parlamenteissa ja
europarlamentissa jälkikäteen yhtenä pakettina.
Pakettia ei saa missään aukaista.
Kysymys on vakavasta parlamentaarisen demokratian
periaatteiden loukkaamisesta: hallitus ei kanna
parlamentaarista vastuuta tästä sekä EU:n että
kansallisen valmistelun ulkopuolelta tulevasta
esityksestä eduskunnalle.
Suomessa tilanne on absurdi: parlamentaarisesta hyvin
kapeaa pohjaa edustavat vihreän liiton (Brax) ja RKP:n
(Jansson) jäsenet ovat hyväksymässä asiakirjaa,
joka hallituksen ja kaikkien muiden kansanedustajien pitää
jälkikäteen hyväksyä muuttumattomana.
Asiaa on eduskunnassa käsitelty ns. E-asiana. Niin
ollen sitä on pidetty EU-asiana, mitä se ei
juridisesti ole, koska hallituksesta kukaan
valtioneuvoston jäsen
ei ole siitä vastuussa eduskunnalle tai suurelle
valiokunnalle.
Valmistelun ongelma on se, että kansanedustajat eivät
vastaa tekemisistään eduskunnalle toisin kuin
hallitus, joka taas ei ole vastuussa perusoikeuskirjan
valmistelusta, koska sen valmistelu ei ole EU-elimissä
hallituksen toimivallassa. Minusta kyseessä ei ole
E-asia. Puhemies Riitta Uosukainenkin näyttää
sanovan, että konventio on toimivallaltaan epämääräinen
parlamentaarikkokokous.
Ne juridiset ongelmat, jotka Suomessa liittyvät
perusoikeuskirjan valmisteluun ja hyväksymiseen, on nyt
tunnustettava. Eduskunnan puhemies on niin tehnyt.
Sen sijaan Suomen eduskunnan federalistit sulkevat silmänsä
siltä, että kyseessä on vakava parlamentaarisen
demokratian loukkaamisen prosessi, eikä
lopputulos pyhitä keinoja.
|