Puolueen sielu

(KU 17.3.2000)

Mikä on sielu?
Enpä tiedä. Luulen kuitenkin, että se on joku sellainen omantunnon, tunteen ja järjen risteymä, joka on ominainen vain ihmislajille.
Väittelin joskus aivotutkija Matti Bergströmin kanssa sielun olemuksesta. Herra professori esitti, että myös kivellä voi olla sielu, ja hän johti sen entropialaista. Minä taas väitin, että jos kivellä on sielu, sitä ei voi johtaa pelkistä lämpöopin matemaattisista kaavoista.
Kivillä ei ole sielua, mutta puolueilla on!
Minun mielestäni puolueen poliittisen sielun määrittävät äänestäjät. Jäsenkirjapuolueuskolliset voivat jopa ajaa sielunvihollisen asiaa, jos se on heille edullista; esikuntaportaissahan on aina paljon menetettävää ja sielu venyy.
Sielun asiat tulivat esille, kun keskustelin saksalaisten ryhmätovereideni kanssa heidän puolueensa (PDS) huhtikuisesta puoluekokouksesta. Siellä syntyy raju kiista siitä, saako puolueen mielestä saksalaisia sotajoukkoja lähettää "kriisinhallintatehtäviin".
Kriisinhallinta, jota varten kootaan euroarmeijaa, on tulevaisuudessa yhä enemmän rauhaanpakottamista. Suomikin on siihen sitoutunut ja kouluttaa sitä varten erityisvarusteltavia valmiusjoukkoja (joiden esikunnissa harjoitellaan täyttä päätä sotaa yhdessä NATO-pääesikunnan kanssa). EU:ta militarisoidaan.
Saksan puolueessa ei kukaan halua lähettää joukkoja ulkomaille ilman YK:n valtuutusta. Myös ne, jotka nyt haluavat muuttaa puolueen linjaa taistelujoukkojen käytön hyväksymisen suuntaan, vastustivat Kosovon sotaa. Se oli kansainvälisoikeudellisesti laiton, kun sille ei ollut YK:n hyväksyntää. NATO vain otti itselleen oikeuden hyökätä.
Saksassa kysymys on siitä, saako käyttää väkivaltaa vai pitääkö kriisit aina ratkaista rauhanomaisesti. Saksan puoluejohdon mielestä esimerkiksi Itä-Timorissa tapahtui niin hirveitä ihmisoikeusloukkauksia, että sinne piti voida lähettää ulkopuolisia joukkoja YK:n mandaatilla. Niiden mielestä, jotka puhuvat puolueen sielusta, nyt ollaan panemassa myyntiin se, mikä on ollut puolueelle pyhää: ei enää koskaan saksalaisia sotajoukkoja sotimaan vieraisiin maihin.
Nämä toverit muistavat, miten entiset rauhanaktivistit käänsivät takkinsa eli miten liittokansleri Schröderin demarit vuonna 1992 ja ulkoministeri Joschka Fischerin vihreät vuonna 1995 päättivät hyväksyä politiikan jatkoksi myös sotimisen. Kun valmiudet olivat olemassa, Saksalta ei sitten enää kyselty, haluaako se osallistua NATO:n sotaretkeen Kosovoon.
Vihreille pommitukset olivat katastrofi, ja puolueen ovat nyt hylänneet ne, joiden mielestä vihreiden sielu oli saksalainen sotavastarinta ja pasifismi.
Taustalla ovat tutut ongelmat.
Saksan PSD:n johtajat haluavat ministerihommiin ja pyrkivät hallitukseen vuoden 2002 vaaleissa. Sitä varten puoluetta pannaan hallituskuntoon. Sitä varten halutaan luopua sellaisesta, mikä on tähän saakka enemmän yhdistänyt kuin erottanut erilaisia ihmisiä.
Meillä Suomessa on samantapainen tilanne. Rauhanturvalaista ollaan poistamassa rauhaanpakottamisen täyskielto.
Se merkitsee, että meidän poikia saa lähettää sotimaan luonnonvaroista esimerkiksi suurten EU-maiden entisiin siirtomaihin; että he ampuvat ja että heitä ammutaan. Vasemmistoliitto joutuu ottamaan kantaa siihen, osallistutaanko meillä kollektiiviseen (NATO-)rauhaanpakottamiseen.
Eduskunta päättää kyllä aina erikseen rauhaanpakottamistehtävistä, jotka me maksamme, ja Suomi vaatii kyllä taistelujoukoille aina YK:n mandaatin. Siitä ei ole kysymys.
Kysymys on siitä, että lainsäädäntöämme pannaan nyt euroarmeijan perustamista varten NATO-kuntoon. Se on periaatekysymys.
Jos olisin eduskunnassa, en hyväksyisi rauhaanpakottamisen sallimista. Puolueen sielu ei ole ehjä, jos kaikki käy.