Onko komission valta Suomen etu?

Savon Sanomat 5.2.2003

EU:lle valmistellaan erityisessä konventissa perustuslakia. Se on merkittävin vallan uusjako Euroopassa sitten II maailmansodan. EU:sta tehdään entistä enemmän valtioiden valtiota eli liittovaltiota.


Kun EU:sta on tulossa Intian jälkeen maailman toiseksi suurin liittovaltio, siitä voi samalla tulla - demokratian näkökulmasta - liian iso yhteisö. Sitä ehkä voida hallinnoida demokraattisesta, kansan vallalla. Jos ei ole kansaa, ei ole kansan valtaa. Demokratian ja parlamentarismin toimivin yksikkö on kansallisvaltio, jossa ei tehdä ylikansallisia päätöksiä.


Virallinen Suomi kannattaa EU:n vallankäyttömalliksi ns. yhteisömetodia. Sen perustana ovat ylikansalliset päätökset EU:n elimissä. Se on virkamiesvaltaa.


Tämän poliittisen eliittimme näkemyksen eurokratian autuudesta on purematta niellyt suomalainen media, joka syö - laidasta laitaan - vallan kädestä.


Hallitusten välisen metodin perustana on parlamentarismi; se, että kansallisten hallitusten on nautittava omien parlamenttiensa luottamusta. Jos valta on yhteisömetodin mukaan komissiolla, josta liittovaltion kannattajat eli federalistit haluavat tehdä EU:n poliittisen hallituksen, sen ei tarvitse nauttia kaikkien jäsenmaiden tai edes niiden enemmistön luottamusta.


Konventissa ne maat, jotka haluavat säilyttää unionin kansallisten valtioiden liittona eivätkä halua liittovaltiota, ovat hallitusten välisen metodin kannalla. Pienen maan parhaana turvana siihen on kuulunut veto-oikeus jäsenmaille elintärkeissä asioissa.
Suomi on pahasti sivussa perustuslain valmistelusta. Maamme hallituksella ei ole (mutta Lipposella on) konventissa edustajaa, vaikka muut hallitukset ovat nimenneet edustajikseen eturivin poliitikkoja. Suomella ei ole edustajaa konventin kaikkivaltiaassa presidiumissa eikä sen sihteeristössä. Suomen eduskuntakaan ei ole ottanut kunnollista konventtikantaa; ei edes ole vaadittu liittoumattomuuden option sisällyttämistä perustuslakiin, johon vahvat voimat vaativat kirjaamaan keskinäisen puolustuksen klausuulin á la WEU:n 5. artikla. Eduskunta ei edes torju listavaalia, joka veisi kansalaisilta vallan valita itse edustajansa.


Perustuslakikonventissa aloite on tänään Saksan ja Ranskan käsissä. Ne ovat esittäneet EU:lle muun muassa yhteistä puolustusta, lakien ja oikeusasioiden yhteisöllistämistä eli eurokuria ja -järjestystä sekä kahden presidentin valitsemista. Toinen presidentti olisi neuvoston puheenjohtaja ja toinen pääkomissaari.


Saksa ja Ranska eivät halua yhteisöllistää ulkopolitiikkaa tai puolustusta. Siksi ne haluavat neuvostolle niiden alojen johtoon neuvoston puheenjohtajan eli presidentin, joka valittaisiin määräenemmistöllä valtioiden päämiesten Eurooppa-neuvostossa. Federalistit kauhistelevat tätä vaihtoehtoa, jossa olisi vahva neuvoston presidentti esikuntineen. Neuvoston - ja myös komission - presidentin valintaan liittyy mielenkiintoinen yksityiskohta: määräenemmistövaatimus. Helmikuun alussa voimaan tulleen Nizzan sopimuksen mukaan veto-oikeus on - yhdessä - mailla, joissa asuu 38 % EU:n asukkaista. Tämä suosii presidenttien valinnassa ehdokkaita, joista Saksa, Ranska ja joku kolmas iso maa sopivat.
Vaihtoehto ei ole yhteisömetodi vaan hallitusten välisen metodin demokratisoiminen suurten maiden ylivaltapyrkimyksiä vastaan.


Ruotsi ja Tanska ovat enemmän hallitusten välisen EU:n ja vähemmän komissiokeskeisen liittovaltion kannalla. Ne ovat konventissa voittajien puolella. Pohjoismaisen yhteistyön esteenä taistelussa demokratiasta on yhteisömetodiin hirttäytyvä Suomi.


Suomalaisten soisi tulevissa eduskuntavaaleissa vaativan ehdokkaita ottamaan kantaa EU:n tulevaisuuteen: liittovaltio vai ei? Uudet kansanedustajat joka tapauksessa joutuvat siihen ottamaan kantaa lähes ensi töikseen. Suhde unionin tulevaisuuteen merkitsee kannanottoa myös ajankohtaiseen Nato-asiaan. Kun EU:ta militarisoidaan perustuslailla, on mahdollista, että Suomen tie Natoon kulkee EU:n rakenteiden kautta.


Näköpiirissä on, että vanha EU lakkautetaan kokonaan ja tilalle perustetaan uusi "Euroopan Yhdysvallat". Kun vanhaan mentiin kansanäänestyksen kautta, uuteenkaan ei liene mahdollista mennä ilman sitä. Demokratiaa ovat kansanäänestykset Suomen kohtalonkysymyksistä.