Radio-ohjelma Lähiradiossa
30.3.2003 klo 15.15
"Viholliset" pommittavat USA:ta pelolla. USA vastaa
pommittamalla Irakia demokratialla. Demokraattiset etä-
ja täsmäpommit tappavat tehokkaammin. Entinen alkoholisti
ja nykyinen fundamentaaliuskovainen Georg W. Bush on maailman
kaikkien pomminheittäjien äiti. Tätä en
sano Saddam Husseinin puolustukseksi. Arvostelen USA:n laitonta
toimintaa maailman rauhaa vastaan.
Öljysotien varjossa meidän suomalaisten olisi hyvä
elää rauhassa. Sen turvaa parhaiten itsenäisyys
sodan ja rauhan kysymyksissä. Sitä itsenäisyyttä
murennetaan EU:n perustuslailla.
Runsaan vuoden ajan on ollut käynnissä edustajakokous
eli konventti, jossa Euroopan unionille valmistellaan perustuslakia.
Malli on Amerikan malli; siellä kutsuttiin itsenäisyysjulistuksen
jälkeen koolle konventti, jossa perustajaisät tekivät
USA:lle Amerikan liittovaltion perustuslain. Euroopan liittovaltion
perustajaisien tavoite on tehdä perustuslaki puolelle
miljardille eurooppalaiselle kesäkuuhun mennessä.
On kiire, mutta kiire ei ole demokratiaa.
Suurin kiire on federalisteilla eli niillä, jotka haluavat
EU:sta liittovaltion. He arvioivat, että jos perustuslakiprojekti
pitkittyy, asia mutkistuu. Parin vuoden päästä
kansat saattavat olla viisaampia eivätkä ehkä
olekaan valmiita luopumaan parhaasta tunnetusta demokratian
mallista: suvereenin kansallisvaltion parlamentaarisesta demokratiasta.
Yleisen mielipiteen muutosta pelkäävillä federalisteilla
on kova halu saada EU:lle liittovaltion laillinen muoto kiireimmän
kaupalla. Laki on hallitsevan luokan kulloinenkin poliittinen
tahto sen mukaan että laki ennen mua syntynyt ei kyllä
jälkeheni jää.
EU:n perustuslaki on liittovaltioprojekti ylhäältä
alas. Kansanvaltaa eli demokratiaa on valta alhaalta ylös.
Vain valtioilla on perustuslaki. Perustuslailla EU perustetaan
uudelleen ja siitä tehdään valtio: liittovaltio.
Siitä tulee ylempi kuin jäsenvaltioiden lait. Perustuslakiluonnoksen
9. artiklan mukaan nimittäin "perustuslaki ja lainsäädäntö,
jonka unionin toimielimet hyväksyvät käyttäessään
unionille perustuslaissa annettua toimivaltaa, ovat ensisijaisia
jäsenvaltioiden lainsäädäntöön
nähden."
EU:n laki on ensisijainen ja ylempi kuin kansalliset lait.
Markkinoinnissa ja propagandassa tärkeitä ovat yksinkertaiset
symbolit. EU:n symboleista tärkein on lippu. Määritelmän
mukaan EU:n lipussa on sinistä taivasta vasten
kahdentoista kultaisen tähden muodostama ympyrä,
joka kuvastaa Euroopan kansojen yhteyttä. Tähtien
lukumäärä on vakio: kaksitoista on täydellisyyden
ja yhtenäisyyden symboli.
Kun Neuvostoliiton liittovaltion täydellisyyden ja yhtenäisyyden
symboli oli keltainen työkalukuvio punaisella pohjalla,
uuden EU:n liittovaltion täydellisyyden ja yhtenäisyyden
symboli on keltainen tähtikuvio sinisellä pohjalla.
Valta nojaa symboleihinsa.
Muinaisessa Neuvostoliitossa kaikille saman aatteen nimi oli
marxismi-leninismi. Tulevassa uudessa EU:ssa yhdenmukaistamisen
ja samanlaistamisen aatteen nimi on federalismi. Sitä
symboloi perustuslakiluonnoksen 1. artiklaan kirjoitettu sana
"liittovaltio":
"Tällä perustuslailla, joka ilmentää
Euroopan kansojen ja valtioiden tahtoa rakentaa yhteistä
tulevaisuuttaan, perustetaan unioni (jota kutsutaan...), jossa
jäsenvaltioiden politiikat sovitetaan yhteen ja joka
käyttää liittovaltion tavoin tiettyjä
yhteisiä toimivaltuuksia."
Sanan "liittovaltio" kirjaaminen perustuslakiin
osoittaa niiden voimaa saada tahtonsa laiksi, jotka haluavat
EU:sta liittovaltion.
Konventti
Olen yksi perustuslakia valmistelevista konventtilaisista.
Meitä on 207: 105 varsinaista ja 102 varajäsentä.
Me, eliittien eliitti, teemme perustuslakia puolelle miljardille
kanssaeurooppalaisellemme.
Konventti ei ole edustava. Siinä on federalistien yliedustus,
suorastaan täyshegemonia. Mitä pienempi on joukko,
joka edustaa suuria massoja, sitä epäedustavampi
on joukon koostumus. Mitä suurempi on valtio tai liittovaltio,
sitä vähemmän on sen edustuksellisissa elimissä
erilaisuutta ja moninaisuutta.
Minä olen - valtioliittolaisena - valmistelukunnassa
selvässä vähemmistössä. Me maidemme
itsenäisyyden puolustajat haluamme poistaa perustuslain
luonnoksesta sanan "liittovaltio". Olen asiassa
eri linjalla kuin Suomi. Nimittäin virallinen Suomi poliittisine
eliitteineen on liittovaltiolinjalla virkaa tekevän pääministerin
Liittovaltio-Lipposen johdolla.
Lipposen henkilökohtainen konventtiedustaja Teija Tiilikainen
haluaa sisällyttää liittovaltio-sanan perustuslakiin.
Sen sijaan Suomen eduskunnan edustajat Kimmo Kiljunen ja Matti
Vanhanen ovat esittäneet konventissa liittovaltio-sanan
poistamista. Niin ollen herää kysymys, mikä
on Suomen linja ja kenen valtuuksilla Lipposen edustaja haluaa
Suomen liittovaltioon?
Kaikilla muilla mailla on konventissa hallituksen edustaja,
jolla on poliittinen vastuu toiminnastaan. Ainoana maana Suomella
ei ole hallituksen edustajaa. Meillä on pääministerin
edustajana henkilö, jolla ei ole kansalle poliittista
vastuuta liittovaltion tekemisestä. Meitä salakuljetetaan
liittovaltioon epäpolitisoimalla koko asia.
Innokkaimmat federalistit haluavat kirjata perustuslakiin
myös muita symboleita kuin liittovaltio-sanan. Perustuslain
alkupykäliin konventin puheenjohtaja Valery Giscard d´Estaing
haluaa kirjata myös lipun, hymnin ja kansallispäivän.
Omammekin säilyvät, mutta korvautuvat vähitellen
omiamme ylemmillä; onhan uusi perustuslaki ylempi kuin
meidän omamme.
Uudella unionille halutaan liittovaltion nimi. Uuden EU:n
uudeksi nimeksi on ehdotettu Euroopan Yhdysvallat tai Yhtynyt
Eurooppa.
Käytössä on jo liittovaltioraha: euro. Tänä
vuonna tulee toimintakykyiseksi 200 000 sotilaan euroarmeija,
jonka käyttöön Suomi on luvannut antaa 2 000
sotilasta. Säädetään yhteisiä ylikansallisia
lakeja, ja niiden myötä puolelle miljardille ihmiselle
tulee sama eurokuri ja -järjestys.
Keskusvalta
Liittovaltioille on luonteenomaista se, että niissä
on keskusvalta ja yhteisöllinen - eli ylikansallinen
- päätöksenteko. Se on sitä, että
enemmistön tahto ratkaisee ja vähemmistöön
jääneiden valtioiden on pantava täytäntöön
yhteiset päätökset. Ylikansallisissa asioissa
päätösvalta on keskusvallan monopolivaltaa.
Kansallinen demokratia, joka perustuu parlamentarismiin, on
paremman laatuista edustuksellista demokratiaa kuin EU:n ylikansallinen
päätöksenteko.
Euroopan unionissa tärkeimmät lainsäädännölliset
päätökset tehdään suljettujen ovien
takana. On arvioitu, että 70 % uudesta lainsäädännöstä
valmistuu virkamiesten työryhmissä, että 15
% uusista laeista saa lopullisen muotonsa jäsenmaiden
suurlähettiläiden Coreper-kokouksissa ja että
vain 15 % laeista päätetään ministereiden
neuvostoissa. Kaikkiin niihin ovat suljetut ovet.
Kapeinta demokratian lajia, itse asiassa ei-demokratiaa, edustavat
EU:n huippukokoukset, joissa valtioiden johtajat sopivat asioista
ilman kansojensa valtuutusta. He kokoontuvat aina suljettujen
ovien takana. Vain ne tietävät, mitä saleissa
tapahtuu, jotka ovat asentaneet sinne salakuuntelulaitteita.
Amerikkalaisia syytetään siitä, että ovat
asentaneet. Että sellainen vapaa maa on tämä
kaikkien pommitusten äiti, USA. Kummallisella tavalla
sen eurooppalaiset vasallisvaltiot eivät ole arvostelleet
sitä YK:hon asennetuista salakuuntelulaitteista tai edes
EU:n suljettujen ovien kabinettien salakuuntelusta.
Ei ole teoreettisesta määritelmää käsitteelle
"ylikansallinen demokratia". On vaikea erottaa toisistaan
demokraattiset enemmistöpäätökset ja enemmistön
voimaan perustuva sanelu ja pakko.
Itse asiassa uusi EU voi olla aivan liian iso demokratialle.
Demokratiassa koolla on merkitystä. Se ei toimi, jos
on liian iso.
Yhteisömetodi
Se, että joku on yhteisömetodin kannalla, ei tee
ihmisestä oikeistolaista tai vasemmistolaista - vaan
federalistin. Suomessa demarieliitti edustaa puhtaimmin ja
raaimmin federalismia. Heitä federalisteja yhdistää
usko; se, että yhteisömetodilla toteutuu heidän
tavoitteensa ja EU:sta tulee liittovaltio.
Yhteisömetodin olennaisin piirre on, että sen mukaan
päätökset halutaan tehdä EU:n omissa elimissä
jäsenmaiden asukaslukuun perustuvan voiman mukaan. Siihen
kuuluu, että mahdollisimman useat alat otetaan yhteisön
toimivaltaan. Ylikansalliseen päätöksentekoon
ei kuulu jäsenmaiden veto-oikeus, mikä tekee olemassa
olevasta EU:sta demokraattisemman kuin tulevasta ylikansallisesta
liittovaltiosta.
Federalistit haluavat mahdollisimman monet asiat päätettäviksi
EU:n elimissä määräenemmistöllä.
Se suosii suuria maita. Määräenemmistöpäätökset
halutaan yhteispäätösmenettelyyn ylikansallisen
europarlamentin kanssa, ja sekin suosii suuria maita. Yhteisömetodiin
kuuluu vahva komissio, jonka jäsenet suuret maat haluavat
eriarvoistaa niin että suuret maat saavat superkomissaareja.
Komissio edustaa keskusvaltaa, virkamiesvaltaa ja eurokratiaa.
Federalistit haluavat, että komissaarien tulee nauttia
ylikansallisen Euroopan parlamentin luottamusta. Komissiosta
halutaan liittovaltiohallitus.
Federalistit haluavat yhteisöllistää lisää
kansakunnan täysivaltaisuuden määrittäviä
aloja EY-tuomioistuimen valtaan. Sitä kautta isojen maiden
poliittinen tahto puetaan laillisuuden valekaapuun; EY:n oikeusistuinten
tuomiothan heijastelevat aina federalistista lainsäädäntöä.
Yhteisömetodia kannattavat kaikki Euroopan laajuiset
puolueet. Kun unioni liittovaltioituu, puolueetkin ylikansallistuvat.
Europuolueista selkeimmin liittovaltion kannalla on ollut
Suomen kokoomuslaisten Euroopan Kansanpuolue (PPE), suomalaisista
puolueista taas demarit.
HVK
Kun EU:ssa uudistetaan perussopimuksia, se tapahtuu muodollisesti
yksimielisyydellä. Jos yksikin maa vastustaa, muutokset
kaatuvat.
Liittovaltion tuloa ei yhden - tai muutaman - pienen jäsenmaan
anneta estää. Sen takia koko EU perustetaan uudelleen.
Mukaan tulevat ne, jotka tulevat, ja ne eivät, jotka
eivät tule.
Niin ollen sitä, että EU:sta tulee liittovaltio,
ei yksittäinen maa voine estää.
Laekenin huippukokouksessa joulukuussa 2001 koolle kutsuttu
konventti on kiero idea, jonka ovat pystyneet keksimään
vain ihmiset, joiden tarkoituksena on kiertää demokratiaa
eikä lisätä sitä. Konventin jäsenillä
ei ole muodollista vastuuta kansallisille poliittisille elimille
ja sitä kautta kansoille.
Konventti on epäparlamentaarinen tapa valmistella EU:lle
perustuslaki, ja sen huono edustavuus tekee siitä myös
epädemokraattisen tavan.
Federalisteille konventti on parempi vaihtoehto kuin että
valmistelu tehtäisiin hallitusten välisessä
konferenssissa (HVK). Näin heistä on tullut valmistelun
osapuoli. Sillä tavalla he saivat valmisteluun kytketyksi
myös ylikansalliset europuolueet, jotka ovat federalismin
linnakkeita Euroopassa. Samoin saatiin valmisteluun mukaan
myös europarlamentti, jossa on federalistinen hegemonia.
Federalisteilla on konventissa ylivalta, ja he pyrkivät
käyttämään sitä hyväkseen. Heidän
tavoitteensa on, että konventin tuottamaa ja heidän
tekemäänsä perustuslakiluonnosta ei muutettaisi
hallitusten välisessä konferenssissa (HVK), joka
kutsutaan koolle konventin jälkeen.
Konventin presidium eli politbyroo
Konventti kokoontuu europarlamentin tiloissa, ja se on antanut
sen federalistisille edustajille ylivoimaisen kotikenttäedun.
He ovat pystyneet yhtenäisellä esiintymisellään
johdattamaan konventin kulkua federalistiseen suuntaan. Kansallisten
parlamenttien edustajilla ei ole ollut käytössään
sanoja resursseja.
Konventin työtä johtaa - ja manipuloi - puhemiehistö,
jolla on perustuslakiluonnoksen valmistelussa kaikki valta.
Siinä - tai konventin sihteeristössä - ei ole
Suomi edustettuna. Kaikki presidiumin jäsenet ovat federalisteja.
Puheenjohtajat pystyvät manipuloimaan kokousten kulkua.
Puheenvuoroja ei myönnetä pyydetyssä järjestyksessä,
vaan puhujalistat suunnitellaan tarkoituksenmukaisiksi. Puheenvuorojen
ohjeellisia pituuksia ei valvota tiettyjen konventtilaisten
puhuessa. Tällä tavalla ilmaistuista mielipiteistä
puheenjohtajat vetävät johtopäätöksiä,
joiden he katsovat kuvaavan konventtilaisten kantaa. Monet
konventtilaiset valittavat, että varsinkin Valéry
Giscard d´Estaing vetää keskusteluista johtopäätöksiä,
jotka kuvaavat hänen omaa ajatteluaan eivätkä
kokousten kulkua.
Presidium on päättänyt konventin työjärjestyksen
ja päättää kokousten esityslistat.
Presidium myös päätti kutsua koolle työryhmiä,
joiden puheenjohtajina toimivat presidiumin jäsenet.
Työryhmissä ei ollut tulkkausta kuin kahdelle tai
kolmelle kielelle. Puheenjohtajat valitsivat "asiantuntijat",
joita kuultiin. Työryhmissä ei äänestetty.
Näin ollen puheenjohtajien oli mahdollista kirjoittaa
työryhmien johtopäätökset mieleisikseen.
Jos johtopäätökset palvelevat presidiumin kantaa,
niihin viitataan perustuslain artikloja muotoiltaessa, mutta
jos ne eivät palvele, työryhmien johtopäätöksiä
ei oteta huomioon.
Konventissa ei ole kielten tasa-arvoa. Tulkkausta ei ole hakijamaiden
kielille, ja niiden edustajien on puhuttava asiansa vieraalla
kielellä (jos he eivät itse maksa tulkkaustaan).
Kun presidium laatii artiklaluonnokset, konventtilaisten ehdottamia
muutosesityksiä ei käännetä muille kielille.
Ensimmäisiin 16 artiklaan tehtiin 1187 muutosesitystä.
Presidium veti niistä sellaiset johtopäätökset,
jotka palvelivat sen tarkoituksia. Jos presidiumin jäsen
ei puhunut kieltä, jolla muutosesitys oli tehty, se ei
tullut huomioon otetuksi.
Konventin presidium eli politbyroo ja sihteeristö valmistelevat
kaikki konventin pohjapaperit. Valtaa on saada kirjoittaa
pohjapaperi. Kun Suomella ei ole edustajaa näissä
elimissä, muut kirjoittavat meille perustuslain luonnoksen.
Uudet jäsenmaat pidetään päätösprosessista
ulkona, vaikka niiden edustajat saavat olla mukana konventissa.
Niiden valmistelukuntalaiset eivät ole täysivaltaisia,
sillä Laekenin johtopäätöksissä sanottiin,
etteivät hakijamaiden edustajat voi estää jäsenvaltioiden
kesken saavutettavaa yhteisymmärrystä. Hakijamaiden
edustajilla ei edes ole järjestetty tulkkausta omille
kielilleen.
Nizza-yhteensopiva
Nizzan huippukokousta on kuvattu isojen maiden vallankaappaukseksi.
Siellä jaettiin valtaa EU:ssa uudelleen. Sitä perusteltiin
unionin laajenemisella.
Jos olisi toimittu vanhoilla säännöillä,
olisi voinut syntyä tilanne, jossa (pienten) maiden lukumääräinen
enemmistö olisi äänestänyt isojen maiden
vähemmistön kannan kumoon. Se piti estää.
Se estettiin Nizzan sopimuksella. Isot maat eivät ottaneet
demokratian riskiä.
Erityisen suuri merkitys on Nizzassa päätetyllä
uudella veto-oikeudella, joka perustuu maiden väkilukuun.
Kolmen suuren jäsenmaan edustajat voivat yhdessä
estää minkä tahansa määräenemmistöpäätöksen
synnyn - ja federalistit pyrkivät saamaan kaikki päätökset
tehtäviksi sillä tavalla. Veto-oikeus siis jää,
mutta vain suurille maille.
EU:n perustuslaista tulee Nizza-yhteensopiva. Jos siitä
ei tule, sitä ei tule. Suuret maat eivät enää
koskaan luovu siitä, mitä ne saivat Nizzassa. Kun
niiden valta kirjataan perustuslakiin, sitä on entistä
vaikeampi kumota.
EU:n militarisointi
EU:n alueella on 2 miljoonaa sotilasta armeijoissa. Helsingin
huippukokouksessa päätettiin perustaa erityiset
kriisinhallintajoukot eli euroarmeija. Niitä varten on
varattu 200 000 sotilasta, eli kaikki EU-armeijoiden yhteistoimintakelpoiset
joukot. Niistä olisi kerrallaan taistelutoimissa 60 000
sotilasta.
Euroarmeijaa ei puuhata puolustusta vaan hyökkäystä
varten. Liittovaltioluonteisen supervallan luominen edellyttää,
että EU:lla on omat kriisinhallinnan iskujoukot. Kriisinhallinta
ei ole rintamasotaa vaan rajoitettuja sotatoimia ilman maantieteellisiä
rajoja ja ilman YK:n mandaattia(!).
EU:n jäsenmaat hoitavat alueellisen puolustuksensa Naton
kautta, ja sitä varten ne ovat alistaneet osan armeijoistaan
suoraan Naton komentoon. Kallein osa sotilasmenoista ovat
vakoilu ja tiedustelu, viestintä ja kommunikaatio sekä
sodanjohtojärjestelmät luolastoineen. Kun ne ovat
jo Natolla ja on sovittu Naton antavan ne myös EU:n kriisinhallintaoperaatioiden
käyttöön, niitä ei olla valmiita tuplaamaan.
Euroarmeijasta, joka kootaan kansallisiin kasarmeihin kansallisista
joukoista, tulee Nato-yhteensopiva ja se käyttää
Berlin Plus-sopimuksen mukaan Naton suunnittelu-, viestintä-
ja sodanjohtoyhteyksiä sekä vakoilutietoja. Niiden
kapasiteettien kaksinkertaistaminen maksettaisiin jäsenmaiden
sosiaaliturvan leikkauksin.
Suomi on täysillä mukana rakentamassa EU:lle sotilasulottuvuutta.
On luvattu antaa 2000 sotilasta eurojoukkojen käyttöön.
Ylikansallisia EU-tehtäviä varten Suomen armeija
haluaa ostaa raskaita - ja kalliita - joukkojenkuljetuskoneita.
Varusmiesten kouluttamiseksi ja totuttamiseksi suomalaisesta
aluepuolustuksesta poikkeaviin tehtäviin halutaan taisteluhelikoptereita.
Suomikin kannattaa yhteisiä asehankintoja ja EU:n yhteisen
varusteluviraston perustamista. Komissaari Erkki Liikasen
mukaan samalla rahalla saisi sitä kautta enemmän
ja parempia tappoaseita.
Sotilasoperaatioiden rahoittamista varten EU:n budjetin ulkopuolelle
halutaan perustaa rahasto. Sillä tavalla kuluihin joutuisivat
osallistumaan myös operaatioista pois jäävät
maat. Ehdotetaan myös yhteisten asehankintojen kulujen
maksamista suoraan EU:n budjetista.
EU:n yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan (ETPP)
täytäntöönpanoa varten konventissa halutaan
jäsenmaille - EMU-kriteereiden tapaan - erityiset varustelun
konvergenssikriteerit: luodaan minimit asehankintamäärärahoille
ja joukkojen yhteensopivuuden kehittämiselle. Tavoitteena
on supervallan toimintakyky sotilaallisissa operaatioissa
EU:n ulkopuolella.
On tabu puhua USA:n asemahdin korvaamisesta eurooppalaisella,
eikä tulossa ole ainakaan virallisesti USA-sidonnaisuudesta
vapaa sotilastoimi. EU:n Nato-maat toistavat mantraa, jonka
mukaan EU:n yhteisellä puolustuksella vahvistetaan Naton
eurooppalaista pilaria eikä kilpailla Naton kanssa. On
silti mahdollista, että EU:n liittovaltioiminen ja sen
sotilaallisen ulottuvuuden vahvistaminen tekevät aikanaan
mahdolliseksi USA:n ulosheiton Euroopasta.
Konventissa Saksa ja Ranska ovat ehdottaneet EU:n perustuslakiin
kirjattavaksi sellaisen keskinäisen puolustuksen klausuulin,
joka muistuttaisi Naton ja/tai vanhojen EU-maiden sotilasliiton
Länsi-Euroopan unionin (WEU) viidettä artiklaa.
Se veisi liittoumattomat maat Natoon. Sillä tavalla Suomi
liittyisi Natoon EU:n kautta. Oman kansan päätöksellä
Suomea ei viedä Natoon, ja siksi Suomen tie Natoon saattaa
kulkea EU:n kautta. Konventissa valmistellaan perustuslakia
siihen suuntaan.
Yhteinen eurokuri ja -järjestys
Itsenäisen valtion tunnusmerkkeihin kuuluu oma lainsäädäntövalta.
Se murenee, jos EU:n perustuslaki on ylempi kuin kansallinen
lainsäädäntö niin kuin se on. Uudesta
liittovaltiosta tulee erityinen vapaus-, turvallisuus- ja
oikeusalue.
Niissä merkeissä federalistit haluavat "lähentää
kansallisia lainsäädäntöjä",
ottaa käyttöön jäsenmaiden tuomioistuinten
päätösten keskinäisen tunnustamisen periaatteen
ja lisätä "sisäisestä turvallisuudesta
vastaavien viranomaisten" kaikkinaista yhteistyötä.
On jo liittovaltiopoliisi Europol. Pian säädetään
eurooppalakeja; sellainen lakikategoriahan on jo otettu perustuslakiluonnoksen
31. artiklaan. Tulevat yhteiset turvapaikka- ja maahanmuuttolait.
Tulee yhteinen ulkorajojen valvonta eli eurorajavartiosto.
Tulee yhteinen eurosyyttäjäkin, jolle annetaan toimivaltaa
jäsenmaiden oikeusistuimissa.
Lopputuloksen hyväksyminen
Pääkomissaari Romano Prodi pelkää, että
jos konventilta vaaditaan perustuslaille täysi yksimielisyys,
sellainen konsensus estää liittovaltion perustamisen.
Federalistien yhtenäisyyden voimin konventissa yritetäänkin
tuottaa yksi hegemoninen vaihtoehto. Luodaan kvasienemmistö:
enemmistö todetaan ilman äänestyksiä.
Konventin työ halutaan saada valmiiksi Tessalonikin huippukokoukseen
mennessä. Se pidetään juhannuksena. Federalistit
haluavat, että siellä koolle kutsuttavassa hallitusten
välisessä konferenssissa (HVK) konventin asiakirjaa
ei aukaista; että se olisi pelkkä läpihuutojuttu.
Italian pääministeri Silvio Berlusconi nimittäin
haluaa, että perustuslaki hyväksytään
lopullisesti Rooman huippukokouksessa joulukuussa 2003. Hän
haluaa uuden EU:n uudella Rooman sopimuksella.
Ensimmäiset maat saattavat yrittää saada perustuslain
kansanäänestykseen seuraavien eurovaalien yhteydessä
kesäkuussa 2004.
Jäsenmaiden ratifiointien jälkeen perustuslaki olisi
lainvoimainen 2007-2008. Silloin syntyisi uusi Euroopan unioni,
joka olisi oma oikeustoimihenkilönsä ja joka käyttäisi
toimivaltuuksiaan liittovaltion tavoin.
Konventin vaikeimmat ongelmat tuodaan konventtilaisten käsittelyyn
huhti-toukokuussa, jotta olisi mahdollisimman vähän
aikaa perusteellisiin pohdintoihin. Silloin on ratkaistava
myös se menettely, miten perustuslaki hyväksytään
jäsenmaissa.
On mahdollista, että yritetään välttää
tilanne, jossa jonkun (pienen) jäsenmaan kielteinen kanta
estäisi perustuslain säätämisen. Yksikään
suuri maa ei sitä estä, sillä perustuslaista
tulee suurten maiden kompromissi - tai sitä ei tule.
Niin ollen uusi unioni, joka käyttää toimivaltuuksiaan
liittovaltion tavoin, perustetaan uudelleen. Ne maat, jotka
hyväksyvät perustuslain, liittyvät uuteen unioniin.
Avoimeksi jää sekä se, mitä tapahtuu niille
maille jotka eivät hyväksy perustuslakia, että
myös se, mitä tapahtuu vanhalle Euroopan unionille.
Epäilemättä niitä maita uhkaillaan erottamisella
ja eristämisellä, jotka eivät hyväksy
epäparlamentaristisesti valmisteltua perustuslakia oman
maansa perustuslakia ja lainsäädäntöä
ylemmäksi laiksi.
Kun unioni tarvitsee legitimiteetin, sen saavuttamiseksi Irlannissa
ja Tanskassa järjestetään siitä kansallisen
lain mukaan kansanäänestys, ja sellainen tullee
myös ainakin Hollannissa, Portugalissa, Ranskassa ja
Espanjassa.
Pitää vaatia kansanäänestystä samana
päivänä kaikissa jäsenmaissa, Suomessakin.
|