Konventin puolustustyöryhmän loppuraportti 10.12.2002
Työryhmän jäsen Esko Seppänen
Työryhmän noin 40 jäsenestä vain kymmenkunta oli loppuun
asti paikalla, kun koko päivän kestäneen työn jälkeen loppuraportti
valmistui. Ei ole varmaa tietoa siitä, millaisen raportin
sihteeristö kirjoittaa, koska työryhmä oli monissa asioissa
sangen erimielinen. Konventin työryhmissä ei äänestetä, ja
siksi loppuasiakirja riippuu suuresti puheenjohtajan mielipiteestä
siitä, mikä oli muiden mielipide.
Työryhmä kirjasi heti johtopäätöstensä eli suositustensa
alkuun, että puolustuspolitiikan tarkoituksena ei ole militarisoida
unionia vaan antaa EU:n käyttöön tarvittavat työkalut sen
tavoitteiden ja arvojen puolustamiseksi, jotta se voisi myötävaikuttaa
rauhaan ja vakauteen maailmassa YK:n peruskirjan periaatteiden
mukaan. Kaikella sillä, mitä työryhmä ehdottaa, militarisoidaan
unionia.
YK:n peruskirjankaan osalta ei ole tarkoitus kunnioittaa
sen kirjainta. Työryhmän kokouksissa kävi ilmi, että EU:n
sotilaallisille operaatioille, jotka voivat olla myös rauhaanpakottamista
eli sotaa, ei olla valmiita pyytämään YK:lta mandaattia. Kuitenkin
se olisi sotatoimien laillisuuden välttämätön ehto kansainvälisoikeudellisessa
merkityksessä.
Merkittävä linjanveto EU:n institutionaaliseen keskustelussa
oli se, että työryhmä halusi neuvoston johtamaa puolustuspolitiikkaa
ja yksinomaan sen päätöksin toimeenpantavia sotilaallisia
operaatioita. Se oli merkittävä linjaus. Se ei edusta yhteisömetodia.
Työryhmä oli näin ollen erilinjainen komission kanssa.
Työryhmä halusi vahvistaa neuvoston korkean edustajan
roolia puolustuspolitiikassa. Hänelle oltiin valmiita antamaan
aloiteoikeus neuvoston päätöksiin.
Kriisinhallintaoperaatioiden rahoittamista varten
halutaan EU:n budjetin ulkopuolella ottaa käyttöön erityinen
rahasto, josta rahoitettaisiin operaatioiden valmistelua.
Jäsenmailta kerättäisiin varoja yhteiseen rahastoon, ja se
merkitsisi, että operaatioiden kuluihin joutuisivat osallistumaan
myös maat, jotka eivät niihin osallistu.
Sotilaallista koulutusta työryhmä haluaa toimeenpanna tiivistetyn
yhteistoiminnan muodossa: ne maat saisivat niin ollen kouluttaa
sotilaitaan EU:n nimissä, jotka sopivat siitä keskenään. Jotkut
halusivat jopa yhteistä sotilasakatemiaa.
Haluttiin ottaa käyttöön uusia sanamuotoja yhteisestä kriisinhallintapolitiikasta.
Päätökset halutaan tehdä yksimielisyyden sijasta
löyhällä konsensuksella, eräänlaiselle yleiseen tahtoon tyytymisellä..
Kysymyksessä on merkittävä periaatteellinen muutos. Yksimielisyys
on yksimielisyyttä, myöntyväisyys muiden päätöksiin ei ole.
Vaikka maa ei lähtisi mukaan operaatioon, siltä vaaditaan
aina ja kaikissa olosuhteissa täysi poliittinen tuki ja
solidaarisuus niille, jotka operoivat EU:n nimissä.
Kriisinhallintaa haluttiin ruveta toteuttamaan tiivistetyllä
yhteistyöllä, johon kuuluisi uutena terminä ns. voimistettu
solidaarisuus. Kaikilla jäsenmailla oli mahdollisuus osallistua
(opting in), ja ne jotka osallistuisivat, perustaisivat EU:n
rakenteisiin eräänlaisen sotilaallisen kriisinhallinnan euroryhmän
EMU:n hallinnoinnin malliin. Kriisinhallinnasta tulisi Euro
Defence.
Uusiin uhkakuviin reagoimiseksi haluttiin luoda erityinen
solidaarisuuskulttuuri, joka perustuisi rakentavaan
pidättymiseen (termin lievennetyssä muodossa eli entistä joustavammin);
siihen, että erimieliset maat sallisivat samanmielisten muiden
maiden tehdä tehostettua tai voimistettua yhteistoimintaa
EU:n nimissä luopumalla konsensukseen perustuvasta yksimielisyydestä.
Tärkeimpiin puolustustyöryhmän raportin kohtiin kuuluivat
ehdotukset uudesta ns. solidaarisuusklausuulista sekä mahdollisesta
kollektiivisen puolustuksen klausuulista perustuslakiin.
Solidaarisuuslauseke olisi sotilaallisin toimin terästettyä
solidaarisuutta erityisesti terrorismin vastaisen taistelun
nimissä. Se ei olisi kollektiivinen puolustusklausuuli.
Työryhmän militaristit vaativat johtopäätöksiin kirjattavaksi
täyden kollektiivisen puolustusklausuulin, joka tekisi
Länsi-Euroopan unionin (WEU:n) 5. artiklan tarpeettomaksi.
Liittoutumattomien maiden edustajat vastustivat sitä, samoin
ne, joiden mielestä puolustusvelvoite on jo hoidettu Naton
kautta. Yksien mielestä piti vahvistaa Naton eurooppalaista
pilaria kirjaamalla solidaarisuus ja yhteinen turvallisuus
perustuslakiin ja antamalla siitä vielä poliittinen julistus.
Saksan ja Ranskan kannatuksesta huolimatta tämä ei tullut
koko työryhmän mielipiteeksi, mutta konventissa asiaan palataan.
Militaristi halusivat antaa niiden jäsenmaiden, jotka haluavat
sitoutua yhteiseen puolustukseen, tehdä se mieluummin unionin
sisällä kuin sen ulkopuolella.
Puolustuspolitiikassa jäsenmaiden pitää saada tehdä "läheisempää
yhteistyötä". Siihen liittyvät tekstit pitää sopia mukaan
lähtevien maiden kesken. Idea on taustalla se, että nämä maat
voisivat toimia koko EU:n nimissä.
Työryhmän johto halusi perustaa EU:hun yhteisen varustelun
ja strategisen tutkimuksen viraston(agency). Siihen liittyen
ne jäsenmaat, jotka haluavat siihen osallistua, 1) voisivat
osallistua (opting in), 2) voisivat perustaa erityisryhmiä
suunnittelemaan puolustusprojekteja ja 3) panemaan toimeen
erityisprojekteja (myös muiden halukkaiden maiden eikä vain
EU-maiden kesken) ja 4) agentuurin johtaja voisi antaa suosituksia
puolustusteollisen pohjan vahvistamisesta ja sotilaallisten
hankintojen optimoimisesta.
Itse asiassa tästä asevirastosta(Armaments Agency) halutaan
perustaa täysimittainen varusteluvirasto (Capabilities Agency).
Yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan (ETPP) parempaa
täytäntöönpanoa varten mukaan lähteville maille halutaan asettaa
erityiset ETPP-mekanismit (EMU-kriteereiden tapaan),
joilla arvioidaan tavoitteiden saavuttamista. Ne olisivat
1) puolustusbudjetin osuus BKT:sta ja erityisesti laitehankintojen
osuus puolustusbudjetista, 2) joukkojen toimintavalmius, 3)
niiden käyttöönsaantivalmius ja 4) niiden yhteensopivuus.
Ikään kuin edellä olevassa ei olisi jo riittävästi todistetta
sille, että kysymyksessä on EU:n militarisoiminen, vaikka
toisin sanotaan, työryhmä haluaa neuvoston kokoontuvan myös
puolustusministereiden kokoonpanossa. Se ei vaadi perussopimusten
muuttamista. Sen lisäksi suositellaan kansallisten parlamenttien
puolustusvaliokuntien yhteiskokouksia.
|