Puolustus on hyökkäystä
KU 28.11.2003
EU:ssa on hyviäkin puolia. On esimerkiksi vaikea kuvitella
sellaista tilannetta, että Englanti julistaisi sodan
Suomelle niin kuin se teki kuusikymmentä vuotta sitten.
Siihen aikaanhan me olimme liitossa natsien kanssa ja lähetimme
sotapoliitikkojen siunauksella uusimman tiedon valossa tuhansia
ihmisiä kuolemaan heidän keskitysleireilleen.
Sitten on EU:ssa myös huonoja puolia. Erityisen huonoon
suuntaan on kehittymässä uusi perustuslaki, josta
tulee omaamme ylempi.
Vanhasen hallitus esitti selonteossaan eduskunnalle perustuslakia
valmistelleen konventin loppuasiakirjaan yli 60 varaumaa ja
muutosesitystä.
Keskiviikkona puheenjohtajavaltio Italia esitteli EU-maiden
ulkoministereiden tärkeälle Napolin kokoukselle
pohjapaperin hallitusten välisen konferenssin (HVK) loppuasiakirjan
eli tulevan perustuslain sisällöstä.
Siinä ei ole otettu juuri millään tavalla huomioon
niitä varaumia, joita Vanhasen hallitus on vaatinut.
Suomen yli kävellään nyt perustuslakikengillä,
jotka ovat erityisesti puolustusartiklojen osalta rautasaappaat.
On kaksi asiaa, jotka pitää erottaa toisistaan:
puolustus ja hyökkäys.
Useimmat EU-maat ovat Naton jäseniä ja hoitavat
alueellisen puolustuksensa Naton johdolla ja komennossa.
Naton perustamissopimuksen 5. artiklassa ne ovat antaneet
toinen toisilleen kollektiiviset turvatakuut.
Vastaava turvatakuulauseke kirjattiin konventissa julistuksen
muotoon. Sanottiin, että jäsenmaat voivat sen joko
allekirjoittaa tai olla allekirjoittamatta. Pakkoallekirjoittamista
ei vaadittu.
Italian "kompromissiesityksessä" turvatakuut
on kijoitettu itse tekstiin!
Jos ei tule julistusta, Suomelle ei jää vaihtoehtoa
hyväksyä tai hylätä yhteistä puolustusta
erillään perustuslaista. Ne halutaan nyt kirjoittaa
osaksi sitä pakettia, joka on hyväksyttävä
tai hylättävä turvatakuilla mutta ei ilman
niitä.
Puolustusvoimain komentaja Juhani Kaskeala, jonka sanavapautta
jotkut sotasosialidemokraatit ovat halunneet rajoittaa, sanoi
ääneen, että jo poliittisen turvatakuujulistuksen
hyväksyminen olisi edellyttänyt Suomelta Nato-jäsenyyttä.
Nyt on entistäkin selvempää, että meitä
viedään Natoon EU:n ja sen perustuslain kautta.
Se puolustuksesta.
EU:n perustuslakiin sisältyvät myös hyökkäysartiklat.
Kun puhutaan EU:n sotilaallisesta ytimestä, siitä
käytetään nimitystä "puolustusydin",
vaikkei siinä siitä ole lainkaan kysymys. Puolustusydin
on todellisuudessa hyökkäysydin.
EU:n sotilaallisen ytimen muodostaa maaryhmä,
joka valmistautuu "vaativampiin" sotilaallisiin
operaatioihin kuin perinteiseen rauhanturvaamiseen (jossa
Suomi on ollut maailman suurvalta).
Mainitut vaativammat sotilaalliset operaatiot voivat olla
terästettyä kriisinhallintaa eli rauhaanpakottamistehtäviä.
Ne ovat sotaa erityisillä iskujoukoilla, ja siinä
tarkoituksessa EU:ssa varustetaan euroarmeijaa. Suomi on luvannut
antaa sen käyttöön 2000 sotilasta.
Olisi puhuttava asioista niiden oikeilla nimillä.
EU:n kollektiiviset turvatakuut merkitsevät koko
EU:n alueen kattavaa yhteistä puolustusta, emmekä
me enää olisi sotilaallisesti liittoutumattomia,
jos me hyväksymme EU:n uuden perustuslain.
EU:n rakenneyhteistyö taas merkitsee osallistumista
euroarmeijan joukoissa sotilaallisiin operaatioihin EU:n rajojen
ulkopuolella. Niillä ei edes tarvitse olla YK:n lupaa,
ja siinä merkityksessä ne voivat olla laittomia.
Puolusministeri Seppo Kiäriäinen on jo ehdottanut
Suomen rauhanturvalain muuttamista niin että siitä
otettaisiin pois vaatimus YK:n mandaatista, jotta Suomi voisi
osallistua laittomiin hyökkäyksiin.
Tätä kehitystä vastaan meidän on saatava
kansa liikekannalle. On kerättävä nimiä
kansalaisadressiin, jossa vaaditaan kansanäänestystä.
Olipa nimien kerääjänä mikä pumppu
tahansa, on sovittu, että kaikki listat kerätään
yhteen ja toimitetaan yhdessä eteenpäin. Tärkeää
on tehdä jotakin.
|