Konventin puolustustyöryhmästä

Esko Seppänen 22.11.2002

On valmistunut ensimmäinen luonnos konventin puolustustyöryhmän asiakirjaksi. ”Asiantuntijoiden” kuulemisen jälkeen oli tullut aika tehdä johtopäätöksiä.

Niiden käsittelyä varten on yksi ainoa kokous maanantaina 25.11. Loppuraportin luonnostelma jaettiin työryhmän jäsenille perjantaina 22.11. Perustuslain valmistelukulttuurille oli tyypillistä se, että tämä laaja asiakirja oli vain ranskan kielellä. Piti siis lukea ranskaa, jos aikoi vaikuttaa EU:n perustuslakiin puolustuskysymysten osalta.

Työryhmän jäsenet vaativat ja saavat asian käsittelylle lisäaikaa ja uusia kokouksia.

Mitä kriisinhallintaan tulee, raporttiluonnoksen mukaan se haluttiin säilyttää neuvoston rakenteissa. Se oli pettymys federalisteille. Operaatiot suositeltiin käynnistettäväksi yksimielisyydellä niin että vastaan panevien maiden toivotaan suostuvan rakentavaan pidättäytymiseen. Mukaan lähtevät maat voisivat sillä tavalla muodostaa EU:n nimissä halukkaiden maiden liittoutumia (Coalition of the Willing).

Operaatiot maksavat, ja suositus on kerätä ennakolta rahaa yhteiseen rahastoon joukkojen työstämisen nopeuttamiseksi. Oli epäselvää, olisiko rahasto EU:n budjetin sisä- vai ulkopuolella. Jos se olisi ulkopuolella, rahoilla ei olisi parlamentaarista valvontaa ja myös sellaiset jäsenmaat joutuisivat osallistumaan kuluihin, jotka eivät halua osallistua operaatioihin.

Kriisitilanteita varten haluttiin luoda yksijohtajuusperiaate. Avoimeksi jää, johtaisiko operaatioita neuvoston korkea edustaja vai mahdollisesti uusi presidentti. Hänelle haluttiin joka tapauksessa aloiteoikeus joukkojen käytön asioissa.

Se, mikä koski kriisinhallintaa, oli poliittista pilkun viilausta verrattuna siihen, että perustuslakiin ehdotettiin kirjattavaksi erityinen solidaarisuuslauseke, ”EU:n viides artikla”. Sen ensimmäisen version mukaan perustuslain pitäisi sallia ”kaikkien unionin käytettävissä olevien instrumenttien käyttöönotto, mukaan lukien sotilaallisten ja niiden keinojen käyttö, jotka on alun perin luotu Petersbergin tehtäviä varten, tarkoituksena torjua ennalta terroristiuhkaa, suojella siviiliväestöä ja demokraattisia instituutioita ja auttaa jäsenvaltiota, joka alueellaan joutuu mahdollisen hyökkäyksen kohteeksi.”

Asiakirjassa haluttiin kasvattaa EU:n aseellisia muskeleita. Jäsenmaiden haluttiin käyttävän lisää rahaa puolustukseen, ja sitä varten haluttiin luoda määrällisiä ja laadullisia mittareita EMU-konvergenssikriteereiden tapaan. Niitä olisivat 1) puolustusmenojen osuus BKT:sta, 2) ase- ja kalustomenojen osuus puolustusbudjetista sekä 3) joukkojen käyttövalmius.

Johdonmukaista vuoden aikana käytyyn keskusteluun nähden oli se, että EU:n rakenteisiin ehdotetaan perustettavaksi uusi asevarustelun ja strategisen tutkimuksen virasto (Armaments Agency).

Se, mitä EU:ssa halutaan tehdä, ei ole päällisin puolin ristiriidassa Naton Prahan huippukokouksen päätösten kanssa. Siellä Naton nopean iskun joukkojen toimialueeksi päätettiin koko maapallo, mikä on myös euroarmeijan toimialue. Siitä voi kyllä syntyä ongelma, että Naton komentojärjestelmää uudistettiin niin että kaikki sen eurooppalaisetkin joukot alistetaan aina USA:n kenraalin alaisuuteen. Se vie euroarmeijalta itsenäisyyden. USA:lla ei ole mitään sitä vastaan.

Tulossa ei ole mitään yllättävää. Käynnissähän on EU:n militarisointi.