EU:n militarisoimisartiklat hyväksytty!
Ote Esko Seppäsen tammikuun puolivälissä
ilmestyvästä kirjasta "Perustuslakikysymys".
Ilmaisen kirjan voi tilata osoitteesta eseppanen@europarl.eu.int
Se toimitetaan tilaajille kotiin heti sen ilmestyttyä.
Rauhaanpakottamista rakenneyhteistyöllä
Suomi on rauhanturvaamisen suurvalta. Se ei ole rauhaanpakottamista.
Vuosikymmenten aikana on lähes 40 000 suomalaista osallistunut
rauhanturvaamiseen maamme rajojen ulkopuolella. Se on
aina tapahtunut YK:n pyynnöstä ja luvalla. Se on
ollut sotilaallista toimintaa kriisien kaikkien osapuolten
pyynnöstä tulla turvaamaan rauhaa.
Rauhaanpakottaminen sen sijaan on hyökkäystä.
Silloin eivät kriisinhallintajoukot ole liikkeellä
kaikkien osapuolten pyynnöstä vaan lähettäjiensä
päätöksellä. Se on aseellisten eurojoukkojen
sotilaallista voimankäyttöä eli sotaa.
EU:lta ei puutu kykyä rauhanturvaamiseen vaan rauhaanpakottamiseen,
ja sen kyvyn parantamiseksi kirjattiin perustuslakiluonnokseen
uudeksi sotilaallisen yhteistoiminnan muodoksi rakenneyhteistyö.
Se muistuttaa nykyistä EMU-yhteistyötä. EMU:ssa
ovat mukana ne maat, jotka ovat siinä mukana ja joilla
on käytössään yhteinen valuutta. EMU-maat
ovat etujoukkomaita, jotka täyttävät korkeat
taloudellisia voimavaroja koskevat vaatimukset ja jotka ovat
tehneet keskenään tiukempia taloudellisia sitoumuksia
tällä alalla suorittaakseen vaativampia tehtäviä.
Kun suurin osa EU-maista hoitaa sotilaallisen puolustuksensa
Naton kautta, sitä varten ei tarvita uudenlaista yhteistyötä.
Uutta tarvitaan hyökkäystoimia varten, ja rakenneyhteistyömaat
muodostavat eräänlaisen hyökkäys-EMU:n.
Kun puhutaan EU:n puolustusytimestä, sillä tarkoitetaan
itse asiassa hyökkäysydintä. Sen muodostavat
maat, jotka tekevät rakenneyhteistyötä. Niitä
ovat ne maat, "jotka täyttävät korkeat
sotilaallisia voimavaroja koskevat vaatimukset ja jotka ovat
tehneet keskenään tiukempia sotilaallisia sitoumuksia
tällä alalla suorittaakseen vaativampia tehtäviä".
Kaikkien jäsenmaiden ei tarvitse olla mukana tässä
terästetyssä yhteistyössä, mutta hyökkäyksen
toimeenpaneva maaryhmä voi saada käyttöönsä
koko EU:n nimen jäsenmaiden yksimielisellä päätöksellä.
Rakenneyhteistyö eroaa perustuslakiluonnokseen kirjatusta
(I osan artikla 43) tiiviimmästä yhteistyöstä.
Siitä sanotaan, että "ministerineuvosto myöntää
oikeuden tiiviimmän yhteistyön aloittamiseen
viimeisenä keinona todettuaan, että koko unioni
ei voi saavuttaa tälle yhteistyölle asetettuja tavoitteina
kohtuullisessa ajassa, ja edellyttäen, että vähintään
kolmasosa jäsenvaltioista osallistuu yhteistyöhön".
Rakenneyhteistyö konventin määrittelemässä
muodossa eroaa tiiviimmästä yhteistyöstä
niin, että siinä ei ole mainintaa "viimeisestä
keinosta" eikä siinä tarvitse olla mukana kolmasosaa
jäsenistä eli yhdeksää maata. Sitä
voi alkaa tehdä pienempikin maaryhmä (esimerkiksi
sotaisimmat maat Saksa, Ranska, Belgia, Kreikka ja Luxemburg).
Hallitusten välisessä konferenssissa Italia esitti
(25.11) ulkoministereiden Napolin konklaavia varten, että
rakenneyhteistyö muutetaan pysyväksi rakenneyhteistyöksi
ja tehdään yhteensopivammaksi tiiviimmän yhteistyön
määräysten kanssa. Siitä, kuinka pieni
joukko jäsenmaita voi tehdä sotilaallisesta yhteistyöstä
oman projektinsa EU:n sisälle, väännettiin
kättä HVK:n päättymiseen saakka.
Kun Suomessa puhuttiin "suljetusta" puolustusytimestä,
tarkoitettiin, että konventin perustuslakiluonnoksen
mukaan tämä yhteistyö olisi avointa kaikille
jäsenmaille vain alkuvaiheessa. Se olisi sitä silloin,
kun ensimmäiset maat hyväksyvät pöytäkirjan,
jolla ne ilmoittavat muille alkavansa tehdä tällaista
sotilaallista yhteistyötä. Sen jälkeen ensimmäisenä
mukaan lähteneet maat voisivat päättää
keskenään uusien maiden mukaan ottamisesta.
Kansalaismielipide ei - vielä? - salli Suomen osallistumista
sotiin ensimmäisessä ryhmässä. Niinpä
kun Suomi vastusti hallitusten välisessä konferenssissa
"suljettua" puolustus- (eli hyökkäys)ydintä,
Suomelle kelpasi kyllä mainittu rakenneyhteistyö
sinänsä. Suomi ei vastustanut sotiin osallistumista
EU:n rajojen ulkopuolella tai EU:n militarisointia, vaan poliittinen
eliittimme halusi säilyttää Suomelle mahdollisuuden
osallistua muiden mukana kriisinhallintasotiin tulevaisuudessa,
kun kansa kypsyy. Tuli on sytytetty padan alle.
Suomen ongelman ytimen avoimuudesta ratkaisivat puolestamme
EU:n isot maat Saksa, Ranska ja Iso-Britannia.
Italia toteutti niiden tahdon ehdottamalla HVK:lle 2.12 uutta
III osan artiklaa 213, joka oli jyrkässä ristiriidassa
Suomen poliittisen eliitin syksyn aikana antamien toiveikkaiden
lausuntojen kanssa. Sekä pääministeri Matti
Vanhanen että ulkoministeri Erkki Tuomioja
olivat antaneet puolustus- ja hyökkäysartiklojen
kehittymisestä lausuntoja, jotka upotettiin, ja syvälle,
Italian esityksellä.
Rakenneyhteistyö säilyy Italian ehdotuksen mukaan
"suljettuna": ensimmäisenä mukaan lähtevät
maat, jotka allekirjoittavat asiasta perustuslakiin liitettävän
pöytäkirjan, valitsevat myöhemmin mukaan tulevat
maat. Sen lisäksi mainitussa pöytäkirjassa
asetettiin tiukat militaristiset kriteerit niille maille,
jotka pyrkivät mukaan myöhemmin.
Suomi haluaisi siirtyä, lain nyttemmin sen salliessa,
rauhanturvaamisesta rauhaanpakottamiseen EU:n johdolla kansan
tultua totutetuksi ajatukseen. Jos EU hyökkää,
Suomi ei halua olla käpykaartissa. Ja jos EU hyökkää,
sen isku- tai muiden kriisinhallintajoukkojen toiminnalle
ei kysytä YK:n lupaa eikä sille aseteta alueellisia
rajoja. Eurokenraali Gustav Hägglundin mukaan sille asettaa
rajat vain kriisin kulloinenkin laajuus: lähelle lähetetään
enemmän joukkoja raskaasti aseistettuina, kauemmaksi
vähemmän joukkoja kevyemmin aseistettuina.
Rakenneyhteistyön artiklat
Konventin perustuslakiluonnoksessa luotiin käsite rakenneyhteistyöstä
(I osan artikla 40.6):
Jäsenvaltiot, jotka täyttävät korkeat
sotilaallisia voimavaroja koskevat vaatimukset ja jotka ovat
tehneet keskenään tiukempia sitoumuksia tällä
alalla suorittaakseen vaativimpia tehtäviä, aloittavat
unionin puitteissa rakenteellisen yhteistyön. Tähän
yhteistyöhön sovelletaan perustuslain [III-213]
artiklan määräyksiä.
Viittaus artiklaan 213 kuului seuraavalla tavalla:
1. Pöytäkirjassa (nimi) luetellut jäsenvaltiot,
jotka täyttävät korkeammat sotilaallisia voimavaroja
koskevat vaatimukset ja haluavat tehdä tällä
alalla pidemmälle meneviä sitoumuksia vaativampien
tehtävien suorittamiseksi, aloittavat keskenään
rakenneyhteistyön I-40 artiklan 6 kohdan mukaisesti.
Kyseisessä pöytäkirjassa esitetään
kyseisten jäsenvaltioiden määrittelemät
sotilaallisia voimavaroja koskevat vaatimukset ja sitoumukset.
Pöytäkirja jätettiin HVK:hon Italian luonnosteltavaksi.
Suomen tulkinta siitä, että perusteilla olisi (Suomelta)
suljettu sotilaallinen yhteistyö, perustui saman artiklan
seuraavaan kohtaan:
2. Jos jokin jäsenvaltio haluaa osallistua kyseiseen
yhteistyöhön myöhemmässä vaiheessa
omaksumalla sen mukaiset velvoitteet, se ilmoittaa Eurooppa-neuvostolle
aikomuksestaan. Ministerineuvosto käsittelee kyseisen
jäsenvaltion pyynnön. Äänestykseen osallistuvat
vain rakenneyhteistyöhön osallistuvia jäsenvaltioita
edustavat ministerineuvoston jäsenet.
Jälkijunassa mukaan lähtevien maiden osanotolle
voitiin tämän mukaan asettaa vaatimuksia vähän
samaan tapaan kuin EMU:un pääsee vain tiettyjen
kriteereiden täyttämisen jälkeen. Oli tiedossa,
että nämä puolustus- (eli hyökkäys)ytimelle
kaavaillut jäsenyysehdot pitäisivät sisällään
myöhemmin mukaan pyrkivien maiden sotilaallisen varustelun
lisäämisvaatimuksen. Suomelle, jossa maanpuolustusta
hoidetaan kansanarmeijalla ja yleisellä asevelvollisuudella
ja jossa on luotu oman maan puolustamisen tarpeen henki, varautuminen
ulkomaiseen EU- (ja sen kautta Nato-) yhteensopivaan sotimiseen
tulisi kalliiksi.
Puolustuksen - eli hyökkäyksen - EMU-kriteereiksi
kirjattiin konventin puolustustyöryhmässä muun
muassa sotilasmenojen osuus bruttokansantuotteesta (BKT).
Se on meillä 1,5 % ja EU:n keskimääräistä
lukua selvästi alhaisempi.
Perustuslain mukaan (I osan artikla 40.5) ministerineuvosto
voi antaa yksimielisellä päätöksellä
rakenneyhteistyön aloittavien ja sitä sotatoimilla
toteuttavien maiden käyttöön koko EU:n nimen
ja arvovallan:
Ministerineuvosto voi antaa unionin puitteissa suoritettavan
tehtävän toteuttamisen jäsenvaltioiden ryhmälle
unionin arvojen vaalimiseksi ja sen etujen edistämiseksi.
Samat sodankäynnin alihankintakriteerit vahvistetaan
vielä (III osan artikla 211) niin, että maaryhmällä
täytyy olla tarvittavat voimavarat ja halu ryhtyä
toteuttamaan tehtävää.
Suuri muutos näihin artikloihin oli Italian esitys (2.12),
jonka se teki Saksan, Ranskan ja Ison-Britannian sopimuksen
pohjalta. Sen mukaan rakenneyhteistyö oli alun perin
suljettua, eli ensimmäisinä mukaan lähtevät
maat päättävät muiden mukaantulosta. Sen
lisäksi uusien mukaantulijoiden on täytettävä
erittäin tiukat ehdot.
Julkistettiin pöytäkirjaluonnos, johon oli kirjattu
nämä ehdot.
Se oli Suomelle kovaa tekstiä.
Pöytäkirja, jonka Suomi sittemmin hyväksyi,
on lopullisessa muodossaan tämän tekstin lopussa.
Tekstin tylyys selviää lukemalla se.
Eurooppa-neuvoston kokousta edeltäneessä ulkoministerikokouksessa
8-9.12 Italia ei antanut yhtään periksi terästetyn
rakenneyhteistyön vaatimuksista. Sen ei tarvinnut antaa,
kun pöytäkirja hyväksyttiin sellaisenaankin.
Asiaan liittyi myös III osan artiklan 213 uusi muotoilu.
Siihen kirjattiin selkeästi rakenneyhteistyön suljettu
luonne: päätettäessä tämän sotilaallisen
ytimen uusista jäsenistä neuvoston äänestykseen
ottavat osaa "vain niiden jäsenmaiden edustajat,
jotka edustavat osanottajamaita". Uusien jäsenten
on sitouduttava täyttämään edellä
mainitun pöytäkirjan vaatimukset.
Suomi ei olisi halunnut suljettua ydintä, mutta asiaa
ei kysytty pieneltä Suomelta.
Rakenneyhteistyö, jonka HVK:n asiakirjojen kääntäjät
muunsivat jäsentyneeksi yhteistyöksi, kirjattiin
perustuslakiin seuraavalla tavalla (I osan artikla 213):
1. Jäsenvaltiot, jotka haluavat osallistua I-40 artiklan
6 kohdassa määriteltyyn pysyvään rakenneyhteistyöhön
ja jotka täyttävät pysyvästä rakenneyhteistyöstä
tehdyssä pöytäkirjassa esitetyt sotilaallisia
voimavaroja koskevat vaatimukset ja tekevät niitä
koskevia sitoumuksia, ilmoittavat aikomuksestaan neuvostolle
ja unionin ulkoasiainministerille.
2. Neuvosto tekee kolmen kuukauden kuluessa ilmoituksesta
eurooppapäätöksen pysyvästä rakenneyhteistyöstä
ja siihen osallistuvien jäsenvaltioiden luettelosta.
Neuvosto tekee ratkaisunsa unionin ulkoasiainministeriä
kuultuaan.
3. Jokainen jäsenvaltio, joka haluaa myöhemmässä
vaiheessa osallistua pysyvään rakenneyhteistyöhön,
ilmoittaa aikomuksestaan neuvostolle ja unionin ulkoasiainministerille.
Neuvosto tekee eurooppapäätöksen, jossa vahvistetaan
asianomaisen valtion, joka noudattaa 1 kohdassa mainitun pöytäkirjan
1 ja 2 artiklassa tarkoitettuja vaatimuksia ja hyväksyy
kyseisissä artikloissa tarkoitetut sitoumukset, osallistuminen.
Neuvosto tekee ratkaisunsa määräenemmistöllä
unionin ulkoasiainministeriä kuultuaan. Äänestykseen
osallistuvat vain pysyvään rakenneyhteistyöhön
osallistuvia jäsenvaltioita edustavat neuvoston jäsenet.
Määräenemmistöllä tarkoitetaan osallistuvia
jäsenvaltioita edustavien neuvoston jäsenten enemmistöä,
joka edustaa vähintään kolmea viidesosaa kyseisten
jäsenvaltioiden väestöstä.
Saman artiklan kohdissa 4 ja 5 kerrotaan, mitä tapahtuu
valtiolle, joka ei enää täytä vaatimuksia
tai joka haluaa irtautua rakenneyhteistyöstä. Sitten
on vielä kuudes kohta, jossa määrätään
muut kuin artiklojen 2-5 päätökset tehtäviksi
yksimielisesti, mutta "yksimielisyyteen vaaditaan ainoastaan
osallistuvien jäsenvaltioiden edustajat".
Artikla on täysin vastaan sitä, mitä Suomi
tavoitteli ja mistä Vanhanen ja Tuomioja informoivat
syksyn aikana suomalaisia.
Artiklassa mainitulla pöytäkirjalla, joka siis on
tämän kirjan liitteenä, muodostetaan EU:n sotilaallinen
ydin. Se merkitsee EU:n militarisoimista viimeisen päälle.
Kun perustuslakia ei enää siltä osin muuteta,
Suomen kortit on katsottu ja köykäisiksi havaittu.
Meillä ei ole tässä asiassa enää
mitään voitettavaa perustuslain jatkokäsittelyssä,
ja seuraavaksi meillä aletaan valmistautua sotiin lähtöön
EU:n iskujoukoissa.
Nämä asiat eivät nousseet Suomessa julkiseen
keskusteluun, kun media osaa kertoa vain yhdestä asiasta
kerrallaan ja kun se tässä yhteydessä kertoi
vain pehmotakuuasiasta. Ei huomattu, että EU:n tärkein
sotilaallinen ydin on rakenneyhteistyöydin.
Suomen sitoutuminen tähän sotilaallisen (hyökkäys)ytimeen
siunattiin eduskunnan ulkoasianvaliokunnassa ennakkoon jo
5.12.2003. Vain Esko-Juhani Tennilä (vas.) vastusti,
mutta esimerkiksi Suvi-Anne Siimes (vas.) tai Ulla
Anttila (vihr.) eivät.
Turvatakuut vievät Natoon
Rakenneyhteistyöllä voidaan operoida kriisinhallintaa
EU:n rajojen ulkopuolella.
Omien alueidensa puolustuksen mahdollisia vieraita hyökkääjiä
vastaan EU:n Nato-maat hoitavat Naton johdolla ja komennossa.
Maanpuolustus on Natossa yhteistä koko alueen puolustusta.
Suomessa on perinteisesti lähdetty siitä, että
oman maan puolustus hoidetaan itse. Nykyisen hallituksen ohjelmaankin
on kirjattu itsenäinen puolustus.
Meillä ymmärretään mahdollinen Nato-jäsenyys
niin, että silloin ollaan itse vastuussa oman maan puolustamisesta.
Viro omasta puolestaan hakeutui Naton jäseneksi,
koska se uskoo Naton hoitavan maansa puolustuksen ja arvelee
sen ansiosta voivansa keskittyä palkkasotilaiden voimin
kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin. Oman maansa
puolustamisen osalta Viro luottaa vieraaseen apuun.
Jos sekä Suomi että Viro olisivat Naton jäseniä,
Viro luottaisi myös suomalaiseen apuun. Sitä kautta
meidän sotilaalliset velvoitteemme lisääntyisivät
Baltian EU-maiden puolustamisen suuntaan.
Nato-jäsenyys velvoittaisi meitä asehankintojen
nykyisen Nato-yhteensopivuuden ohella kasvattamaan varustelumenoja.
Jonkinlaiseksi kriteereiksi uusille Nato-maille on asetettu
puolustusmenojen kasvattaminen kahteen prosenttiin BKT:sta,
ja se merkitsi Suomelle usean vanhan mummon miljardin vuosittaista
laskua uusista hankinnoista. Puolustusministeriön propagandalaskelmien
mukaan Nato-jäsenyys maksaisi muka vain 30 miljoonaa
euroa vuodessa jäsenmaksuina ja 10 miljoonaa euroa lisää
Natoon lähetettävien 100 upseerin ulkomaan komennusten
kuluina, mutta laskuissa ei oteta huomioon sitä, mikä
maksaa eniten: varustautuminen ja osallistuminen sotiin.
Maanpuolustusta tarvitaan ulkoista uhkaa vastaan. Sitä
ei ole tänään, eikä sellaista ole näköpiirissäkään,
jos hoidetaan omat asiat viisaasti.
Turvallisuutemme viisas perusta on sotilaallinen liittoutumattomuus.
Vanhan puolueettomuuspolitiikkamme pohja pitää ja
peruslinja kestää: on toimittava niin, että
muut eivät voi vetää meitä konflikteihinsa,
joihin me emme halua itse osallistua. Taistelu meille vierasta
terrorismia vastaan niiden maiden eturintamassa, joille sodat
ovat uskonsotia (à la USA) tai vanhojen siirtomaiden
kapinoita (à la Iso-Britannia ja Ranska), saattaa heikentää
turvallisuuttamme ja johtaa ennalta arvaamattomiin kostotoimiin
myös meitä kohtaan.
Uhkan Suomen sotilaalliselle liittoutumattomuudelle kriisinhallinnan
ja siihen liittyvän rakenneyhteistyön ohella muodosti
konventin ehdotus perustuslakiin liitettävästä
julistuksesta. Ehdotettiin, että jäsenmaat antavat
toinen toisilleen keskinäiset turvatakuut (I osan
artikla 40.7). Teksti muuttui HVK:ssa, mutta tästä
lähdettiin liikkeelle:
Kunnes Eurooppa-neuvosto tekee tämän artiklan
2 kohdan mukaisen ratkaisun, unionissa aloitetaan läheisempi
yhteistyö keskinäisen puolustuksen alalla. Jos jokin
tähän yhteistyöhön osallistuvista valtioista
joutuu alueeseensa kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen
kohteeksi, muut osallistujavaltiot antavat sille apua kaikin
käytettävissään olevin sotilaallisin ja
muin keinoin tämän yhteistyön nojalla ja Yhdistyneiden
Kansakuntien peruskirjan 51 artiklan määräysten
mukaisesti. Keskinäistä puolustusta koskevaa läheisempää
yhteistyötä toteuttaessaan siihen osallistuvat jäsenvaltiot
toimivat läheisessä yhteistyössä Pohjois-Atlantin
liiton kanssa. Tähän yhteistyöhön osallistumista
ja sen toimintaa koskevat yksityiskohtaiset säännöt
sekä sitä koskevat päätöksentekomenettelyt
ovat III-214 artiklassa.
Mainittu III osan artikla 214 kuului seuraavalla tavalla:
1. Edellä olevan I-40 artiklan 7 kohdassa tarkoitettuun
läheisempään yhteistyöhön keskinäisen
puolustuksen alalla voivat osallistua kaikki unionin jäsenvaltiot.
Läheisempään yhteistyöhön osallistuvat
jäsenvaltiot luetellaan julistuksessa [nimi]. Jäsenvaltio,
joka haluaa myöhemmin osallistua kyseiseen yhteistyöhön
ja hyväksyä sen mukaiset velvoitteet, ilmoittaa
siitä Eurooppa-neuvostolle ja yhtyy kyseiseen julistukseen.
Konventin presidiumin selitystekstien mukaan läheisemmän
yhteistyön kautta "halukkaat jäsenvaltiot
voisivat jatkaa unionin puitteissa sitoumusta, jonka ne ovat
jo tehneet Brysselin sopimuksen V artiklan puitteissa".
Näin "keskinäinen puolustus voitaisiin ottaa
perustuslain viralliseksi osaksi, mikä lisäisi unionin
uskottavuutta unionin kansalaisten parissa".
Käytännössä mainittu artikla oli EU-maiden
enemmistön muodostaman mutta välillä naftaliiniin
säilötyn Länsi-Euroopan unionin (WEU)
kollektiivisen puolustuksen lauseke. Siihen oli kirjattu sama
sota-automatiikka kuin Naton perussopimuksen 5. artiklaan:
yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta. Kun EU-maiden toinen
toisilleen antamat turvatakuut tulevat automaattisesti myös
USA:n lunastettaviksi, USA ei antane turvatakuita ja täsmäaseitaan
muiden suojaksi takaoven kautta vaan vaatinee kaikkien kulkemista
pääovesta Natoon.
Puolustusvoimain komentaja Juhani Kaskeala oli oikeassa, kun
hän sanoi, että turvatakuut edellyttävät
Suomen liittymistä Natoon. Jotkut sotasosialidemokraatit
paheksuivat amiraalin lausuntoa, mutta heidän taktiikkansa
onkin salakuljettaa Suomi EU:n kautta Natoon, eikä sotilaiden
kuulu heidän mielestään paljastaa tätä
kiertotietä.
Nato oli kirjattu myös I osan artiklaan 40.2:
Tässä artiklassa tarkoitettu unionin politiikka
ei vaikuta tiettyjen jäsenvaltioiden turvallisuus- ja
puolustuspolitiikan erityisluonteeseen, se kunnioittaa niitä
velvoitteita, joita Pohjois-Atlantin sopimuksen perusteella
on tietyillä jäsenvaltioilla, jotka katsovat yhteisen
puolustuksensa toteutuvan Pohjois-Atlantin liitossa, ja se
on sopusoinnussa tuossa yhteydessä määritettävän
yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan kanssa.
Artiklat vahvistavat amiraali Kaskealan edellä mainittua
kantaa siitä, että EU:n kollektiivisten turvatakuiden
antaminen ja ottaminen edellyttäisi Suomelta ennemmin
tai myöhemmin Nato-jäsenyyttä. Itse asiassa
julistus oli kirjattu konventin luonnokseen vain liittoutumattomien
maiden sitouttamiseksi Natoon? Suurimmalla osalla EU:n jäsenmaistahan
on jo mainitut turvatakuut kuolleista henkiin herätettävän
WEU:n tai Naton perussopimusten vastaavissa artikloissa.
Kun konventti ehdotti turvatakuiden hyväksymistä
julistuksena, sitä ei jäsenmaiden olisi ollut
pakko allekirjoittaa. Se olisi ollut pelkkä aiesopimus,
jolla ei olisi ollut juridista sitovuutta. Julistukset edustavat
vain poliittisia tarkoituksia.
Kun Suomea ollaan viemässä Natoon, kansa torjuu
suoran tien. Siksi on otettu käyttöön epäsuora
reitti, joka johtaa sotilaalliseen liittoutumiseen EU:n kautta.
Kansallinen Nato-keskustelu mutkistui, kun ruvettiin puhumaan
EU:n turvatakuista, jotka lunastetaan viime kädessä
Naton ja USA:n asevoimalla.
Turvatakuut (light)
Helsingin Sanomissa kirjoittavaa ministeri Max Jakobsonia
ei voida yleisesti syyttää EU-asioiden hyvästä
tuntemuksesta. Hänen tiedetään olevan USA:n
miehiä eli transatlanttisti. Oman haastattelulausuntonsa
mukaan hänestä ei tullut 1970-luvulla YK:n pääsihteeriä
siksi, että hänessä oli juutalaisverta, mutta
oli muitakin syitä, muun muassa se, että hän
oli jo silloin puhdas transatlanttisti ja Yhdysvaltojen luottohenkilö.
Jakobson kirjoittaa, että "Suomi tulee olemaan valmis
osallistumaan puolustusyhteistyöhön aina silloin,
kun se on etujemme mukaista. Tästä seuraa, että
käsite liittoutumattomuus tarkoittaa enää vain
pysyttäytymistä Naton ulkopuolella" ja että
"jäsenvaltioiden integroituminen ulottuu jo niin
pitkälle, että turvallisuustakuita ei käytännössä
oikeastaan enää tarvita".
Kysymys ei ole siitä, tarvitaanko niitä vai ei,
vaan siitä, että ne tulevat.
Helsingin Sanomien (2.12.2003) pääkirjoittajan mukaan
yhteisen ulkorajan ja yhteisen valuutan tapaisten siteiden
ulottaminen myös yhteiseen puolustukseen "liimaa
jäsenmaat yhdeksi kokonaisuudeksi". Pääkirjoittaja
edusti lehden raivokasta Nato-linjaa
seuraavalla tavalla: "Suomen hallitus vieroksuu erityisesti
automaattisia turvatakuita eli sitä, että apua on
annettava ja otettava vastaan automaattisesti. Todellisessa
elämässä ei sellaisia ole, koska päätös
on joka tapauksessa kansallinen, ja esillä olevien sanamuotojen
tulkitseminen automaattiseksi on sanataiteilua - keskeistä
on se, että turvatakuut tulevat, eikä Suomen tapaisella
rajamaalla ole mitään syytä niitä vastustaa."
Niin että Natoon vaan, ja heti, toivoo Helsingin Sanomat.
Se on Suomen johtava Natoon yllyttäjä.
SDP:n puheenjohtaja (sd), jonka yya-sopimustulkinnan
mukaan Suomi kuului Neuvostoliiton etupiiriin, on sanonut,
että jos EU:lle syntyy puolustus- (ja hyökkäys)ydin,
Suomen oltava siinä mukana. Turvatakuuartiklan julkistamisen
jälkeen hän heitti lisää löylyä
kiukaalle kysymällä, "mikä ongelma turvatakuisiin
liittyy?". Aikaisemminhan hän oli jo kysellyt, mitä
pahaa Natossa on. Hänelle, sotasosialidemokraattina,
keskustelu Suomen liittoutumattomuudesta on "lähinnä
teologista". Pohjoismaiseen yhteistyöhön hänen
kantansa ulkopoliittisen instituutin seminaarissa (10.12)
oli poikkeuksellisen tyly: "Luisuuko Suomi omaa maantieteellistä
erityisasemaansa korostamalla reunamaaksi, joka kylläkin
harrastaa pohjoismaista viisastelua unionin asioista?"
Hänen haikailuaan Suur-Euroopan perään on se,
että "EU:sta tulee kehittää suurvalta,
jotta se voi toimia täysivaltaisesti maailmassa".
Lipponen hävisi sodan koko EU:n perustuslaista ja sen
sisällöstä, mutta hän voitti taistelun
Suomen linjasta: myöntyväisyyspolitiikka ja periksi
antaminen ovat edelleen Suomen EU-politiikan tavaramerkki.
Hänelle se, että Suomi antoi periksi kaikessa, oli
elämänsä suurin saavutus.
Sotasosialidemokraatit näkevät, että rakenneyhteistyön
ja turvatakuiden kautta edetään EU:n kautta Natoon
ja lopetetaan Suomen sotilaallinen liittoutumattomuus.
Edellisen kerran se lopetettiin menemällä sotaliittoon
natsien kanssa. Sen liiton teki vielä pienempi poliittinen
eliitti kuin on nyt valmistelemassa liittymistä Natoon.
Liittoutumattomuudesta on Suomella ollut etupäässä
hyviä kokemuksia. Se on ollut turvallista. Muu on seikkailupolitiikkaa
ja sotaanlähtöä.
Konventissa Suomen edustajat (Tiilikainen, Kiljunen, Vilén)
tekivät yhdessä muutosesityksen, jolla sekä
rakenneyhteistyö- että turvatakuupykälät
haluttiin poistaa presidiumin esittämästä luonnoksesta.
Heistä kukaan ei kuitenkaan puolustanut yleiskeskusteluissa
poistoesitystä. Niin ollen ei muille viestitetty, että
se oli Suomen linja - jos se sitten olikaan Suomen linja.
Jälkikäteen arvioituna se ei sitä ollut, sillä
loppujen lopuksi Suomi hyväksyi paljon rajummat artiklat
kuin mitä sen edustajat olivat poistamassa konventin
luonnoksesta.
Jos Suomessa luultiin, että turvatakuista selvitään
jättämällä konventin ehdottama turvatakuujulistus
aluksi allekirjoittamatta ja varaamalla mahdollisuus sen myöhempään
hyväksymiseen, suuri oli poliittisen eliitin yllätys,
kun puheenjohtajamaa Italia julkisti (25.11) ulkoministereiden
Napolin konklaaville uuden ehdotuksen. Sen mukaan turvatakuut
haluttiin kirjoittaa julistuksen sijasta itse perustuslain
tekstiin!
I osan artiklasta 40.7 poistettiin kaikki turha, ja samalla
kun poistettiin koko III osan artikla 214 turvatakuujulistuksesta.
Italia esitti sitä tässä muodossa:
Jos jokin jäsenvaltio joutuu alueeseensa kohdistuvan
aseellisen hyökkäyksen kohteeksi, muut jäsenvaltiot
antavat sille apua kaikin käytettävissään
olevin sotilaallisin ja muin keinoin Yhdistyneiden Kansakuntien
peruskirjan 51 artiklan määräysten mukaisesti.
Tämän alan sitoumusten ja yhteistyön on edelleen
oltava Naton puitteissa tehtyjen sitoumusten mukaisia, ja
Nato on edelleen jäseninään oleville valtioille
niiden yhteisen puolustuksen perustaa
Turvatakuut oli näin kirjattu julistuksen sijasta itse
artiklaan!
Pääministeri Matti Vanhanen erehtyi ensikommentissaan
kehumaan esitystä myönteiseksi. Hänen perusteensa
oli se, että artiklassa mainittiin YK:n nimi. Häneltä
unohtui, että se mainitaan samalla tavalla myös
Naton perustamissopimuksen vastaavassa artiklassa.
Kun suomalaisille selvisi, että artikla tulee joka tapauksessa,
ryhdyttiin vesittämään sen sisältöä.
Vanha sadankomitealainen ulkoministeri Erkki Tuomioja
ehdotti Napolin konklaavissa (27.11), että turvatakuut
tulisivat lunastettaviksi vain jäsenmaan pyytäessä
muilta apua. Muotoilua kutsuttiin villasukka-artiklaksi: autetaan,
mutta päätetään itse siitä, että
apua annetaan, ja kun annetaan, apua ne ovat villasukatkin,
varsinkin jos on pakkasta.
Turvatakuuautomatiikan purkamisen tueksi saatiin muut liittoutumattomat
maat, ja näiden maiden ulkoministerit esittivät
(5.12) HVK:lle artiklan 40.7 muotoilua seuraavasti:
Jos jokin jäsenvaltio joutuu alueeseensa kohdistuvan
aseellisen hyökkäyksen kohteeksi, se voi pyytää,
että muut jäsenvaltiot antavat sille apua kaikin
käytettävissään olevin sotilaallisin ja
muin keinoin Yhdistyneiden Kansakuntien 51. artiklan määräysten
mukaisesti.
Kun tätä verrataan edellisellä sivulla esiteltyyn
Italian muotoiluun, oli tullut lisää sanat "se
voi pyytää" ja oli kadonnut uskollisuudenlupaus
Natolle.
Muut liittoutumattomat miettivät pitkään ennen
kuin ne lähtivät Suomen mukaan. Irlanti ei luovu
liittoutumattomuudesta, eikä Ruotsikaan, joka ilmoitti
säilyttävänsä liittoutumattomuuden, mutta
ei olevansa puolueeton, jos toiseen EU-maahan hyökätään.
Itävallassa puolueettomuus on kirjattu perustuslakiin,
ja välttääkseen kansanäänestyksen
EU:n perustuslaista hallitus ei voi hyväksyä mitään,
joka on ristiriidassa maan oman perustuslain kanssa. Muut
liittoutumattomat tulivat tältä pohjalta mukaan
yhteiseen esitykseen.
Kun verrataan näitä pehmoturvatakuita alkuperäiseen
ehdotukseen, kysymys on sanataiteesta. Ei tule kuuloonkaan,
ettei apua anneta toisen pyynnöstä. Onkin siitä
syystä vaikea nähdä, miten eroavat toisistaan
se, että sitoudutaan antamaan apua pyynnöstä,
josta ei voi kieltäytyä, ja se, että on automaattinen
avunantovelvoite ilman toisen maan pyyntöä.
Tulee sekä ottamisen että antamisen tosiasiallinen
automatiikka, eikä voida enää itse valita,
ollaanko raskaana vai ei.
Brysselissä huippukokouksen alla kokoontuneessa ulkoministerikokouksessa
(8-9.12) Saksa, Ranska ja Iso-Britannia eivät hyväksyneet
liittoutumattomien maiden pehmomuotoilua, vaan ne halusivat
säilyttää kovan artiklan. Ne tarjosivat näille
maille mahdollisuutta jäädä kokonaan pois (opt-out)
turvatakuiden piiristä, mutta poisjättäytyminen
ei kelvannut. Liittoutumattomat halusivat turvatakuut, mutta
ehdollisessa muodossa.
Ulkoministerikokouksen kompromissiksi tuli se, että turvatakuut
tulevat, ja I osan artikla 40.7 muotoiltiin lopulliseen muotoonsa
seuraavalla tavalla:
Jos jokin jäsenvaltio joutuu alueeseensa kohdistuvan
aseellisen hyökkäyksen kohteeksi, muilla jäsenvaltioilla
on velvollisuus antaa sille apua kaikin käytettävissä
olevin keinoin Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan 51 artiklan
mukaisesti. Tämä ei vaikuta tiettyjen jäsenvaltioiden
turvallisuus- ja puolustuspolitiikan erityisluonteeseen.
Tämän alan sitoumusten ja yhteistyön on edelleen
oltava Naton puitteissa tehtyjen sitoumusten mukaisia, ja
Nato on jäseninään oleville valtioille niiden
yhteisen puolustuksen perusta ja sitä toteuttava elin.
Jos tätä lopputulosta verrataan konventin alkuperäiseen
artiklaan ja liittoutumattomien maiden esitykseen, havaitaan,
että kyseessä ei ole mikään pehmomuotoilu.
Suomen voitokseen laskema lause "tämä ei vaikuta
tiettyjen jäsenvaltioiden turvallisuus- ja puolustuspolitiikan
erityisluonteeseen" ei sisällä pehmennystä
itse asiaan. Itse asiassa sama asia oli sanottu jo konventin
artiklassa 40.2.
Hyväksymällä tällaisen turvatakuuartiklan
Suomi sitoutui sotilaalliseen liittoon EU:n kanssa. EU ei
ole Nato, mutta täysin Nato-yhteensopiva se on. Ilmassa
oli samanlaista henkeä kuin oli Erkki Tuomiojan
toimissa vietäessä Suomea EY:n jäsenyyteen.
Silloin hänen kantansa ja rintamerkkinsä olivat
No jaa. Turvatakuut pitävät sisällään
samanlaisen kannan Natoon. Loppu on virallista liturgiaa.
Kun perustuslaista ei päästy sopimukseen, Suomella
on Nato-jäsenyyttä koskevaa kannanmäärittelyä
varten aikaa odotella Vanhasen hallituksen vuoden 2004 kevääseen
ajoitettua turvallisuus- ja puolustuspoliittista selontekoa.
Perustuslain yhteydessä valittiin kuitenkin linja, jolle
ei selonteossa voida sanoa mutta kuin aamen.
Kun Suomi hyväksyi perustuslakiin turvatakuut (light),
sotilaallisen liittoutumattomuuden tie on - uskottavuuden
osalta - kuljettu loppuun.
Natoon otetaan uusia jäseniä seuraavan kerran vuonna
2006. Ovi on auki Suomelle, sanotaan amerikkalaisten sanovan.
Vitsit ovat Suomen poliittisella eliitillä sekä
hallituksessa että oppositiossa todella vähissä.
Pöytäkirja pysyvästä rakenneyhteistyöstä
Tässä liitteessä on EU:n ulkoministereiden
kokouksessa Brysselissä 8-9.12.2003 hyväksytty pöytäkirja
rakenneyhteistyöstä, jolla EU:n sisään
voidaan perustaa sotilaallinen ydin, jossa kaikki jäsenmaat
eivät ole mukana.
Tällä pöytäkirjalla EU:sta voidaan tehdä
eri jäsenmaille erilainen.
On onnetonta, että Suomi hyväksyi julkiselta mielipiteeltämme
salaa tällaisen pöytäkirjan ja tavoittelee
sen mukaan jäsenyyttä tällaisessa hyökkäysytimessä.
Turvatakuut ovat puolusta varten, rakenneyhteistyö on
hyökkäystä varten.
Pöytäkirja
Korkeat sopimuspuolet, jotka ottavat huomioon unionin perustuslain
I-40 artiklan 6 kohdan ja III-213 artiklan,
palauttavat mieleen, että unioni harjoittaa yhteistä
ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, joka perustuu jäsenvaltioiden
toimien jatkuvaan lähentymiseen;
palauttavat mieleen, että yhteinen turvallisuus- ja
puolustuspolitiikka on erottamaton osa yhteistä ulko-
ja turvallisuuspolitiikkaa; se turvaa unionin operatiivisen
toimintakyvyn, joka perustuu siviili- ja sotilasvoimavaroihin;
unioni voi käyttää niitä III-210 artiklassa
mainittuihin unionin ulkopuolella toteutettaviin tehtäviin
huolehtiakseen rauhan säilyttämisestä, konfliktien
ehkäisemisestä ja kansainvälisen turvallisuuden
lujittamisesta Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan periaatteiden
mukaisesti; näiden tehtävien toteuttamisesta vastataan
jäsenvaltioiden voimavaroilla yksien joukkojen periaatteen
mukaisesti;
palauttavat mieleen, että unionin yhteinen turvallisuus-
ja puolustuspolitiikka ei vaikuta tiettyjen jäsenvaltioiden
turvallisuus- ja puolustuspolitiikan erityisluonteeseen;
palauttavat mieleen, että unionin yhteinen turvallisuus-
ja puolustuspolitiikka kunnioittaa niitä velvoitteita,
joita Pohjois-Atlantin sopimuksen perusteella on niillä
jäsenvaltioilla, jotka katsovat yhteisen puolustuksensa
toteutuvan Pohjois-Atlantin liitossa, joka on edelleen jäseniensä
yhteisen puolustuksen perusta, ja se on sopusoinnussa tuossa
yhteydessä määritettävän yhteisen
turvallisuus- ja puolustuspolitiikan kanssa;
ovat vakuuttuneita siitä, että unionin vahvempi
asema turvallisuuden ja puolustuksen alalla edistää
Pohjois-Atlantin liiton elinvoimaisuutta sopusoinnussa niin
sanottujen Berliinin plus -järjestelyjen kanssa;
ovat vakaasti sitä mieltä, että unioni pystyy
täysin täyttämään sille kansainvälisessä
yhteisössä kuuluvat tehtävänsä;
tunnustavat, että Yhdistyneet Kansakunnat voi pyytää
unionilta apua Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan VI tai
VII luvun nojalla käynnistettyjen operaatioiden toteuttamiseksi
kiireellisesti;
tunnustavat, että turvallisuus- ja puolustuspolitiikan
vahvistaminen edellyttää voimavaroja koskevia jäsenvaltioiden
toimia;
ovat tietoisia siitä, että uuden vaiheen saavuttaminen
Euroopan turvallisuus- ja puolustuspolitiikan kehityksessä
edellyttää siihen halukkailta jäsenvaltioilta
määrätietoisia ponnisteluja;
palauttavat mieleen, että on erittäin tärkeää,
että ulkoasiainministeri on täysin mukana pysyvään
rakenneyhteistyöhön liittyvässä työssä;
ovat sopineet seuraavista unionin perustuslakiin liittyvistä
määräyksistä:
1 artikla
Unionin perustuslain I-40 artiklan 6 kohdassa tarkoitettujen
pysyvään rakenneyhteistyöhön voivat liittyä
jäsenvaltiot, jotka Euroopan perustuslaista tehdyn sopimuksen
voimaantuloajankohdasta lähtien sitoutuvat:
a) osallistumaan tiiviimmin puolustusvoimavarojensa kehittämiseen
kehittämällä kansallisia tarjouksiaan ja osallistumalla
tarvittaessa monikansallisiin joukkoihin, tärkeimpiin
eurooppalaisiin puolustustarvikeohjelmiin ja puolustusvoimavarojen
kehittämisestä, tutkimuksesta ja hankinnasta sekä
puolustusmateriaaleista vastaavan eurooppalaisen viraston
toimintaan;
b) siihen, että niillä viimeistään vuonna
2007 on valmiudet antaa käyttöön, joko kansallisesti
koottuja tai monikansallisten joukkojen ryhmien osana koottuja,
suunnitteilla oleviin operaatioihin kohdennettuja taisteluyksiköitä,
jotka on taktisella tasolla muodostettu taistelujoukoiksi,
joilla on tukijoukkoja, kuljetus ja huolto mukaan lukien,
ja joilla on valmiudet aloittaa 5-30 vuorokauden kuluessa
erityisesti Yhdistyneiden Kansakuntien esittämiin pyyntöihin
vastaamiseksi III-210 artiklassa tarkoitettuja tehtäviä
ja joita voidaan ylläpitää aluksi 30 vuorokauden
ja tarvittaessa vähintään 120 vuorokauden ajan.
2 artikla
Pysyvään rakenneyhteistyöhön osallistuvat
jäsenvaltiot sitoutuvat 1 artiklassa tarkoitettujen tavoitteiden
saavuttamiseksi:
a) Euroopan perustuslaista tehdyn sopimuksen voimaantulosta
lähtien tekemään yhteistyötä puolustustarvikkeisiin
liittyvien investointimenojen tasoa koskevien hyväksyttyjen
tavoitteiden saavuttamiseksi ja tarkastelemaan näitä
tavoitteita säännöllisesti uudelleen unionin
turvallisuusympäristön ja kansainvälisten vastuiden
valossa;
b) mahdollisuuksien mukaan lähentämään
puolustusalan välineitään muun muassa yhdenmukaistamalla
sotilaallisten tarpeiden määrittelyn, kokoamalla
puolustusvoimavaransa yhteen ja tarvittaessa erikoistumalla
sekä edistämällä yhteistyötä
koulutuksen ja logistiikan alalla;
c) toteuttamaan konkreettisia toimenpiteitä joukkojensa
käytettävyyden , yhteistoimintakyvyn, joustavuuden
ja toimintavalmiuden vahvistamiseksi muun muassa määrittelemällä
joukkojen käyttöön antamista koskevat yhteiset
tavoitteet kansallisten päätöksentekomenettelyjensä
mahdollinen uudelleen tarkastelu mukaan luettuna;
d) tekemään yhteistyötä sen varmistamiseksi,
että ne toteuttavat voimavarojen kehittämisjärjestelyn
puitteissa todettujen puutteiden korjaamiseksi tarvittavat
toimenpiteet, monikansallinen toiminta mukaan luettuna ja
sanotun kuitenkaan vaikuttamatta niitä koskeviin sitoumuksiin
Natossa;
e) osallistumaan tarvittaessa viraston puitteissa yhteisten
tai eurooppalaisten ohjelmien kehittämiseen tärkeimpien
puolustustarvikkeiden alalla.
3 artikla
Virasto osallistuu osallistuvien jäsenvaltioiden voimavaratarjousten
säännölliseen arviointiin, erityisesti kun
on kyse sellaisista tarjouksista, joiden tekemisessä
on noudatettu muun muassa 2 artiklan pohjalta laadittavia
kriteerejä, ja raportoi niistä vähintään
kerran vuodessa. Arviointia voidaan käyttää
pohjana neuvoston unionin
perustuslain III-213 artiklan mukaisesti hyväksymille
suosituksille ja päätöksille.
|