Ympäristö ja instituutioiden väkivalta
eli miten politiikassa rakennetaan virtuaalisia hiekkalinnoja
Taideteollisen Korkeakoulun ympäristötaiteen
Käymistila/Fermentation-seminaari 11.9.2003
Ihminen ei ole villi eikä vapaa. Elämme luonnossa,
joka tunkeutuu tajuntaamme lähinnä kaupunkimaisemana,
ja ihmissuhteiden viidakossa. Ympäristöömme
kuuluvat autot ja tiet, lasi ja betoni sekä mainokset
ja lehtilööpit kiinteämmin kuin luonto, kasvit
ja eläimet.
Ympäristömme on alkanut muistuttaa enemmän
ihmisten kuin minkään jumalan arkkitehtuuria.Kun
siihen tuotetaan uutta järjestystä, luonto kuluu
- eli entropia lisääntyy.
Yhteiskunta paaluttaa meille rajansa sosiaalisina rakenteina.
Sangen näennäinen on yksilön vapaus olla yhteiskunnallinen
subjekti. Meitä kuitenkin hallitaan hienostuneemmalla
väkivallalla ja miellyttävämmillä pakoilla
kuin ennen. Pakot ovat epäsuorempia ja puetut välttämättömyyden
valekaapuun.
Vähäistä vapautta pitää vaalia ja
puolustaa.
Ihminen on kehittynyt ihmiseksi työssä ja taistelussa.
Käsi on ollut sekä aivojen palvelija että
opettaja, sanoi - ja aivan oikein sanoi - jo Karl Marx.
Me rakennamme ympärillemme hiekkalinnaa.
Aineena hiekka koostuu kivensiruista, joilla ei näytä
olevan luonnossa mitään järjestystä. Rakentamalla
linna epäjärjestyksestä tuotetaan järjestystä.
Tehdään työtä. Energia on yleisnimi kyvylle
tehdä työtä. Työn tekemistä varten
pitää olla vapaata eli käyttökelpoista
energiaa, joka työtä tekemällä muutetaan
peruuttamattomasti käyttökelvottomampaan muotoon.
Käyttökelpoista energiaa on luonnossa valmiina,
mutta rajallisesti. On varantoja, jotka ovat käytössä
vain kerran. Niitä ovat aikojen kuluessa maapallolla
syntyneet fossiiliset aineet sekä maailmankaikkeuden
alkuräjähdyksen jäljiltä olevat radioaktiiviset
aineet. On myös lämpötila- ja korkeuseroja,
ovat tuulet ja vuorovesi, ja on - ennen muuta - auringon valon
virta.
Maapallo on avoin systeemi. Se vaihtaa avaruuden kanssa energiaa.
Auringosta meille tulee, tahdoimmepa tai emme, vapaata käyttökelpoista
energiaa. Työssä ja toiminnassa se muutetaan käyttökelvottomaan
muotoon, ennen muuta lämmöksi. Lämpö lähtee
omia aikojaan takaisin avaruuteen.
Energiaa tulee ja menee, mutta aineiden - niin kuin energiavarantojenkin
- osalta maapallo on eristetty systeemi. Ovat käytettävissä
vain ne aineet, jotka ovat alun alkaen olleet käytettävissä.
Hiekkalinnan rakentaja tarvitsee kosteaa hiekkaa. Jos sellaista
ei ole luonnossa valmiina, joudutaan tekemään työtä
kostuttamalla hiekka. Sen jälkeen tehdään työtä
ja luodaan linnan rakenteet. Valmiina hiekkalinna edustaa
sekä osastensa välisiä suhteita että kokonaisuuden
suhdetta ympäristöön, ja kaikki nämä
suhteet ovat sellaisia, etteivät ne synny luonnossa itsestään.
Niiden synnyttämiseksi ihminen joutuu käyttämään
omaa energiaansa keskimäärin 10 prosentin hyötysuhteella,
ja muu osa käytetystä energiasta siirtyy ympäristöön
hengityksen, hikoilun tai lämpösäteilyn muodossa.
Hiekkalinnalla on muoto, joka voidaan erottaa siitä aineesta,
jonka muodossa se on, ja samanlainen muoto voidaan valmistaa
muistakin aineista. Muoto voidaan piirtää, valokuvata
tai esittää pelkillä numeroilla, jopa vain
kahden numeron jaksoissa. Hiekkalinna ei kuitenkaan tiedä,
että sillä on rakenne tai muoto. Eloton materia
ei saa informaatiota itsestään tai ympäristöstään,
sillä kyky lähettää, vastaanottaa ja prosessoida
informaatiota on elollisen organismin ominaisuus. Elollinen
on korkeampi materian muoto kuin eloton.
Informaatio on tiedon raaka-ainetta
Olennaista informaatiolle on sen sisältö eli merkitys.
Se on informaation laadullinen ominaisuus, jota on vaikea
mitata. Määrällä sen sijaan on yksiselitteinen
mittayksikkö: bitti.
Kehittyneimpiä ovat luonnossa eliöt, jotka saavat
informaatiota omasta tilastaan ja ympäristön tilasta
ja jotka sen ansiosta pystyvät säilyttämään
jatkuvan virtaustasapainon tilan ympäristönsä
kanssa.
Luonnon valintaa vastaan näyttää olleen mahdollista
taistella monimutkaistumisen avulla. Sen sijasta ihmiskunta
tuottaa monokulttuuria. Ihminen kaventaa toiminnallaan monimuotoisuutta
myös saastumisen ja biodiversiteetin kapenemisen seurauksena.
On vallalla oppi taloudellisen kasvun siunauksellisista seurauksista.
Sen teologia on taloustiede, jossa ihmisen toiminnalla ei
ole luonnollisia rajoja. Taloustieteen ikiliikkuja on taloudellinen
kasvu, joka ei noudata fysiikan lakeja. Kasvu on moottori,
jonka uskotaan pysyvän käynnissä ikuisesti.
Jos energia tai joku aine uhkaa ehtyä, siirrytään
korvaaviin aineisiin. Ei ymmärretä, että energiaa
voidaan muuttaa vain yhteen suuntaan eli käyttökelpoisemmasta
muodosta käyttökelvottomampaan ja että aineiden
osalta maapallo on eristetty systeemi.
Kansantalous on psykologisoiva tiede ikään kuin
talous koostuisi vain yksilöiden valinnoista ja ikään
kuin taloutta eivät rajoittaisi luonnonlait. Uskotaan
atomismiin. Arvellaan kokonaisuuden koostuvan vain sen osista,
vaikka kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa. Sillä
on eri ominaisuuksia kuin sen osilla yksinään. Kirja
ei ole vain kirjainten, lauseiden ja virkkeiden summa vaan
enemmän.
Palataanpa hiekkalinnaan.
Se ei pysty vastustamaan luonnon kuivattavia voimia. Se on
eristetty systeemi, joka ei vaihda energiaa tai ainetta ympäristönsä
kanssa. Sen koossapitämiseksi tarvitaan energiaa. Rakentamisen
ohella systeemin ylläpito vaatii jatkuvasti uusia energiapanoksia
.
Tässä merkityksessä yhteiskunnat ovat hiekkalinnoja,
joiden rakentaminen ja ylläpito vaativat ympäristöstä
energiaa. Niihin tuodaan energiaa systeemin ulkopuolelta jatkuvalla
syötöllä auringosta, minkä lisäksi
voidaan käyttää varantoja, niitä vain
kerran. Käyttökelpoista ainetta ja energiaa muutetaan
rakentamis- ja ylläpitotöissä käyttökelpoisesta
muodosta käyttökelvottomaan.
Todellisuuden hahmottamisen vaikeus
Tajunta syntyy todellisuudesta eikä kenenkään
päästä. Tajunta ei määrää
elämää vaan elämä tajunnan.
On vaikea hahmottaa todellisuus. Yrjö Ahmavaaran mukaan
se osa olevaista, josta meillä kulloinkin on varmin
tieto, ei ole välttämättä sama kuin on
se olevaisen osa joka eniten vaikuttaa tapahtumien kulkuun.
Marx sanoo saman asian niin että hengen yllä
lepää etukäteen kirous olla materian raskauttama.
On luonnonlakeja. Ne ovat jotakin, jota kaikkeuteen kohdistuva
ajattelumme noudattaa, eikä jotakin, jota kaikkeus noudattaa.
Ympäristön muuttaminen tapahtuu aina fysiikan, kemian
tai biologian lakien mukaan, mutta ei vain niiden mukaan.
Me emme tiedä kaikkea. Vähiten tiedetään
pienen pienestä (mikrokosmoksesta) ja suuren suuresta
(makrokosmoksesta). Niissä eivät toimi mekaniikan
lait, joiden analogioiden ja matemaattisen kielen varaan rakentuvat
monet ihmistieteet, esimerkiksi talousteologia. Siinä
tehokkuus täyttää tilan eettisiltä pohdinnoilta.
Sosiaalisen toiminnan tuloksena syntyneen kielen avulla ihminen
luo merkityksiä joilla ei ole suoranaista vastinetta
luonnossa. On opittu käyttämään käsitteitä
ja symboleita, ja niiden avulla pyritään aikaansaamaan
järjestystä sinnekin, missä sitä ei välttämättä
ole. On helpompi ajatella järjestyksen kuin epäjärjestyksen
käsittein.
Taiteen tehtävä on rikkoa rajoja järjestyksen
ja epäjärjestyksen harmaalla vyöhykkeellä?
Ympäristö muuttuu nopeammin kuin tajuntamme, jolla
muutos yritetään ottaa haltuun.
Varsinkaan yksilöiden arkitajunta ja yhteisön kollektiivinen
tajunta eivät pysy muutosten mukana. Tajunta ei reagoi
nopeasti äkillisiin muutoksiin.
Ympäristö on luonnossa valmiina, mutta sitä
voidaan myös tuottaa ja muuttaa. Se on sosiaalisesti
säänneltyä, koska oman ympäristön
muuttaminen muuttaa usein myös muiden ympäristöä.
Se, mitä yksi tahtoo, sitä joku toinen vastustaa,
ja mikä sen lopputuloksena syntyy, on jotakin, mitä
kukaan ei tahtonut, kirjoittaa Karl Marx.
Minkä takia käytän niin monia sitaatteja Marxilta
jopa niin kaukaa kuin puolentoista sadan vuoden takaa? Vastaan,
että kaunokirjallisista syistä. Hyvin sanottu, mikä
hyvin sanottu. Mitä asioihin tulee, Marxhan oli monesti
väärässä. Hän piti ympäristöä
luonnon vapaina myötäjäisinä ihmiskunnalle
ja luuli energian ja aineen ehtymisen olevan korvattavissa
ihmistyöllä.
Ennen työn tekijät pantiin toimimaan kuin koneet.
Se oli fordismin ja taylorismin kulta-aikaa. Tänään
monet ajattelevatkin kuin koneet. Tietokone on tämän
ajan yleiskone. Se on mielen ja ajattelun proteesi.
Koneen kieli on yksiselitteistä ja siinä merkityksessä
tehotonta. Puhekieli on monipuolinen kommunikaation kieli,
jossa on myös piilomerkityksiä ja vivahteita. Sosiaalinen
elämä rikastuttaa ihmismieltä ja luo luovuutta.
Aikamme tuotantotapa on kertakäyttöelämänmuoto.
Kun tuotetaan hyödykkeitä, tuotetaan samalla myös
haitakkeita, saastukkeita ja turhakkeita. Tuotettaessa lopputuotteita
tuotetaan sivutuotteena entropiaa. Entropian kasvua ei voi
estää, sillä epäjärjestyksestä
voidaan luoda järjestystä vain energian avulla ja
entropian kasvun hinnalla. Jos entropia vähenee yhdessä
systeemissä, se kasvaa toisessa. Ajan kuluessa järjestyksestä
tulee itsestään epäjärjestystä.
Kun ihminen tuottaa omaan ympäristöönsä
yhteiskunnallisia hiekkalinnoja, niihin iskee entropia.
Entropialaki
Klassisen termodynamiikan eli lämpöopin ensimmäisen
pääsäännön mukaan energiaa ei
voida luoda eikä hävittää.
Myös termodynamiikan toinen pääsääntö
eli entropialaki on luonnonlaki. Sen mukaan eristetyssä
systeemissä entropia aina kasvaa. Se merkitsee energian
laadullista ja peruuttamatonta muutosta. Se tapahtuu yhtä
varmasti kuin lämpö kulkee aina vain yhteen suuntaan:
aina vain kuumemmasta kylmempään. Eristetyissä
systeemeissä käyttökelpoinen energia muuttuu
laadullisesti käyttökelvottomaan muotoon ja viime
kädessä lämmöksi. Lämpötilaerot
tasoittuvat, kun lämpö kulkee itsestään
kuumemmasta kylmempään.
Tilastollisesta termodynamiikasta olemme oppineet, että
epätodennäköiset tilat muuttuvat aina todennäköisemmiksi
tiloiksi. Kun järjestyksestä tulee itsestään
epäjärjestystä, entropia lisääntyy
myös ilman ihmisen toimintaa. Entropia on tällöin
systeemin epäjärjestyksen kasvun eli hajeen
mitta. Kun maailmankaikkeudessa epäjärjestyksen
todennäköisyys on suurin, kehitys kulkee itsestään
sitä kohden. Jos on järjestystä, epäjärjestys
lisääntyy itsestään.
Kun tuotetaan järjestelmä, joka edustaa epätodennäköistä
järjestystä, kasvaa negatiivinen entropia eli negentropia.
Entropiamereen voi energian avulla syntyä ajallisesti
ja paikallisesti negentropian saarekkeita. Systeemin entropia
voi siis myös vähetä, mutta silloin se ei ole
eristetty systeemi, ja entropia kasvaa jossain muualla. Meidän
aikamme imperialismia on se, jos entropian kasvu yritetään
viedä kehitysmaihin.
Ei ole mahdollista estää sitä, että ihmisen
tuottama järjestys hajoaa, haurastuu, kuluu, jäähtyy,
sulaa, muuttuu lämmöksi, purkautuu, hapettuu, ruostuu,
rapautuu, mätänee, lahoaa, tai kuolee. Se kaikki
on entropian lisääntymistä, jonka seurauksena
elävä organismi menettää lopulta kykynsä
korjata itseään. Elämä kulkee peruuttamattomasti
entropian lisääntymisen eli kuoleman suuntaan.
Entropialaki on kuin joki, jota pitkin lohi voi nousta vastavirtaan,
ilman virtaa ei ole vastavirtaan nousemista. Tavoitteena olkoon
ihmisen oman toimintakyvyn säilyminen ja parantaminen.
Mitä enemmän on itsesäätelyä, sitä
suurempi on vapaus. Tarvitaan vastavirtaan nousevia lohia.
Entropia on maailmanlopun tulemisen mittayksikkö, mutta
se on vain laadullinen mitta. Siksi emme voi sanoa, milloin
maailmanloppu tulee, ei ehkä lähimpään
miljardiin vuoteen. Maapallo ei ole eristetty systeemi, ja
siksi entropian kasvua voi siirtää sekä ajassa
että paikassa.
Taistelu informaatiosta
Informaatio on eliön omasta tilastaan ja omasta ympäristöstään
vastaanottamia signaaleja ja viestejä. Informaatio ei
ole tietoa, vaan tiedon raaka-ainetta. Ihminen voi tuottaa
informaatiosta tietoa, mutta ei ilman että entropia lisääntyy.
Informaation avulla voidaan tuottaa matalaentrooppisempaa
järjestystä kuin ilman sitä.
Informaatio ei ole negentropiaa, vaikka informaatioteoriassa
sitä kutsutaankin negentropiaksi. Kerrotaan, että
alan uranuurtajien keskustelussa von Neumann ehdotti Shannonille,
että kutsuttakoon informaation odotusarvoa negentropiaksi,
kun kukaan ei kuitenkaan tarkalleen tiedä, mitä
entropia on. Tältä pohjalta Shannonin informaatioteoriassa
entropian lisääntyminen merkitsee tietämättömyyden
lisääntymistä, mutta se ei ole luonnonlaki
niin kuin on entropialaki. Sama muoto yhdellä tieteenalalla
ei tuota empiiristä vahvistusta toisen tieteenalan kaavoille.
Tieto on järjestykseen pantua informaatiota, jonka
itsestään syntymisen todennäköisyys on
usein nolla. Entropian kasvua voidaan torjua informaatiolla
vain sillä tavalla, että kun tuotetaan, tuotetaan
enemmän tietoa ja vähemmän aineellisia lopputuotteita.
Informaatio ei siis ole negentropiaa eikä tieto ole vain
informaatiota. Tieto on informaatiota, jolla on merkitys.
Merkitys on laadullinen ominaisuus, ei määrällinen.
Luonnon monimuotoisuuden ohella elämme ihmisen tuottamassa
informaatiokaaoksessa. Tulee niin paljon hälyä,
että vastaanottaja ei ehdi antaa saamalleen informaatiolle
merkityksiä. Vain se tajutaan, jolle ehditään
antaa merkitys, ja muu hukkuu hälyyn. Muutokset ympäristömme
tilassa hukkuvat hälyyn.
Hienostunutta väkivaltaa
Taloustieteilijä Nicholas Georgescu-Roegen, joka on kirjoittanut
perusteoksia entropialain ja taloustieteen suhteesta, läpivalaisee
vallanpitäjien tarkoitukset seuraavasti: Jokainen
eliittiryhmä luo aina uuden sosiaalis-poliittisen mytologian,
jonka avulla tilanne pysyy hallinnassa ja jonka avulla eliitti
pystyy ylistämään itse tuottamiensa hallinnollisten
palvelujen arvoa rahvaan silmissä, saaden näin omien
etujensa kaikkinaisen lisääntymisen näyttämään
itsestään selvältä. Yrjö Ahmavaara
sanoo saman asian niin, että vallankäyttö
suosii moniselitteistä, hämärää ja
auktoriteetin tulkinnasta riippuvaa oppia. Vain sellaisen
tärkeyttä voidaan liioitella, jolla ei ole kouriintuntuvaa
mittaa.
Yhteiskunnallista valtaa kuvaa ylöspäin kapeneva
pyramidi. Huipulla, jossa ei ole tungosta, on eniten tietoa
ihmisten välisistä suhteista. Siellä eliitti
keskittyy vaihtamaan ja säätelemään informaatiota.
Eliittien eliitti puuhastelee yhteiskunnan ulkoisten suhteiden
ja edustuksen parissa.
Huipulla olevat älykkäät mutta usein tunneköyhät
ihmiset johtavat yhteiskunnan työmuurahaisia, jotka muodostavat
pyramidin leveän pohjaosan. Valtapyramidin huipulla eivät
ole vain kapitalistit: Kapitalistin yhteiskunnallinen
tehtävä on siirtynyt palkkaa nauttiville toimihenkilöille;
kapitalisti taas pistää edelleenkin palkkion noista
tehtävistä voitto-osinkojen muodossa taskuunsa,
vaikka on lakannut niitä suorittamasta. Tänä
päivänä asia on vielä enemmän näin
kuin Friedrich Engelsin aikaan 1800-luvulla. Optiot toisten
työn tuloksiin ovat heidän voitto-osinkonsa.
Yhteiskunnallinen työnjako muovaa ihmisten väliset
suhteet, hierarkkisesti ja sosiaalisesti. Valta uusintaa valtaa
tuottamalla ja uusintamalla arvoja ja sosiaalisia suhteita.
Kun ihminen on keräilijä ja alkoi kasata varantoja,
niiden hallintaan erikoistui vallankäyttäjien luokka.
Papit keksivät erottaa toisistaan pään työn
ja kätten työn. Uskonnollisen opin tulkitsijoina
he saivat vapautuksen aineellisesta tuotannosta ja muista
kätten töistä. Heidän innovaationsa pohjalta
valta on vähitellen siirtynyt henkisen tai poliittisen
työn tekijöille. Poliitikot ovat ottaneet papeilta
yhteiskunnan vetovastuun, ja he ulosmittaavat palkkionsa rahana
ja julkisuuspalkintoina.
Vallanpitäjät tarvitsevat instituutioita ja organisaatioita,
jotka antavat heidän toimille laillisuuden valekaavun.
Laki on hallitsevan luokan poliittinen tahto. Valta on niillä,
jotka pystyvät esittämään oman etunsa
yhteisenä. Valtaeliitti säätää tarvitsemansa
lait legitimiteettiään varten. Vallanpitäjät
tarvitsevat myös väkivaltakoneiston ja monopolin
sen käyttöön. Sen käytön peruste
voi olla puettu demokratian valekaapuun, ja demokratia voi
silloin olla mitä tahansa, vaikkapa enemmistön diktatuuria.
Se voi olla vain yhden henkilön (Bush, Putin) valtaa
Tshetsheniassa tai Irakissa. Maailmaa hallitsevat ne, joilla
on valta aloittaa sotia ja kutsua "demokraattista imperialismia"
rauhaksi. Jos Tshetshenia tai Irak ovat rauhaa, mitä
mahtaa olla sota?
Politiikan pappien ja kenraaleiden ohella vallan pönkittämiseen
tarvitaan tänä päivänä mediaa. Televisioaallot
on kolonialisoitu, ja useimmat maat ovat Hollywoodin siirtomaita.
On ennen muuta kolonialisoitu kansalaisten mieliä. Tajunnantuotannon
näkökulmasta maailma on yhdenmukainen, kaikille
sama. Tajuntaamme kloonataan ei-tilassa.
Media sanoo edustavansa kansaa ja vallan valvontaa, mutta
ei se ole niin. Se on osa systeemiä, tärkeä
osa kapitaalin ja valtion sanatonta liittoa. Media-areena
ei ole demokraattinen, eikä median tehtävä
ole puolustaa tai tuottaa demokratiaa. Mediassa ollaan vallanpitäjien
liikkeelle laskemien informaatiovirtojen vedenpuhdistamoja
ja jätevesien suodatuslaitoksia.
Taistelu yleisestä edusta on globaalista taistelua valtiovallasta
ja median hallinnasta. Pidän merkittävänä
havaintona Hardtin ja Negrin Imperiumi-kirjan määritelmää:
Elämme Imperiumissa, ja Imperiumi on ei-paikka. Elämää
hallitaan hallitsemalla elämän itsensä tuotantoa
ja uusintamista.
Käymistilan paikka: Hardtin ja Negrin Imperiumi
Työn yhteiskunnallinen luonne on viime vuosikymmeninä
muuttunut. Työn voimat ovat sulautuneet yhteen tieteen,
kielen ja kommunikaation voimien kanssa. Toisilleen tuntemattomat
tekijät tekevät virtuaaliyhteistyötä.
Usein on mahdotonta erottaa työn tekijää, työprosessia
ja työn lopputulosta.
Vanhanaikaiseksi on käynyt se hallintotapa, johon kuului
avoin riisto ja sorto, sillä Imperiumissa asioiden tapahtumisella
on näkymätön logiikka. Imperiumi on maailman
tuotannon ei-paikka, jossa kaikkien maiden työvoimaa
riistetään ja jossa ihmisiä hallitaan hallitsemalla
heidän tajuntaansa. Riiston kohteena eivät ole tietyt
toimet, vaan universaali kapasiteetti tuottaa tavaroita ja
uusintaa elämää itseään.
Imperiumi ei ole uusi ylikansallinen näennäisvaltio,
vaan seon keinotekoinen maailma, jolla on virtuaalinen (kuvitteellinen)
valtakeskus. Valtaa on kieli, prosessi, menetelmä, väline
tai teknologia. Imperiumi on yhtä aikaa sekä kaikkialla
ja ei missään. Systeemin todellinen rakenne voi
olla riippumaton sen näkyvistä rakenteista.
Kapitaali pyrkii aina ylittämään rajansa ja
ottamaan haltuun uusia tiloja. Joka päivä maailmanmarkkinoilla
hyökätään suurella voimalla rajoja vastaan.
Markkinoiden häiriöttömän toiminnan edellytys
on jatkuva talouskasvu, ja sitä varten etsitään
ja löydetään riiston kohteeksi yhä uusia
proletariaatteja uusista ei-kapitalistisista maista ja ei-kapitalistisilta
aloilta. Kasvun tarpeisiin kapitalisoidaan ei-KAPITAListinen
ympäristö ja työmarkkinat siellä missä
niitä vielä on.
Jos jossakin maassa julkinen valta uhmaa markkinoiden lakeja,
sitä rangaistaan ja piinataan rahamekanismeilla. Markkinoita
hallitsee näkymätön käsi, ja kapitaalilla
ovat näkymättömät jalat. Kun pääomat
voivat ottaa jalat alleen, niiden maastalähdön tai
tuotannon paikan muutosten uhkat ovat tehokkaita neuvottelu-
ja painostusaseita mitä tahansa julkista valtaa vastaan.
Kapitaali ei ole virtuaalista, mutta se on riippumaton paikasta
ja hakeutuu pois keskuksista reunoille halpojen työvoimakustannusten
ajamana. On hajautettu tuotannon sijaintipaikat ja virrat.
Tuotannon keskipakoisvoimaa tasapainottaa kontrollin keskihakuisvoima.
Tuotetaan tehokkuutta, mutta ei oikeutta.
Imperiumissa vanhojen hallintamallien tilalle ovat tulleet
uudet satunnaiset valtasuhteet. Uusi hallinto on epästrategista,
ja se on näennäisesti vailla päämääriä.
Imperiumi toimii erilaisuuden kautta, mutta yhteen suuntaan.
Järjestelmän eri tasot ovat sekaisin limittyneinä
ja lomittuneina. Vallan eri muodot kytkeytyvät toisiinsa,
ja kaikki poliittiset, taloudelliset, sosiaaliset ja henkilökohtaiset
suhteet ovat yhdessä ja sekaisin.
Monikansalliset yhtiöt määrittävät
sen logiikan, joka ohjaa systeemiä. Ne ovat yhdessä
poliittisen perustan kanssa Imperiumin monarkia. Niillä
on valta, joka on usein korporatiivinen; korporatismi on valtion,
ay-liikkeen ja kapitalistien pyhä kolmiyhteys. Valta
on sekä ei-paikassa että samaan aikaan eri paikoissa.
Monimuotoisuudessaan Imperiumi on vaikea vastustaja.
Tuotantotavan muutokset ovat pakottaneet kapitalistit uudistamaan
tuotantosuhteita ja kehittämään uusia hallitsemisen
tapoja. Alistujille on tarjolla miellyttävää
väkivaltaa. Kurista on tullut kontrolli. Iso Veli on
läsnä enemmän kuin päälle päin
näyttää.
Hardtin ja Negrin Imperiumissa on siirrytty biologiaan pohjautuvasta
rasismista kulttuurilliseen. Se on rasismia ilman rotuja.
Kulttuurien ei haluta sekoittuvan, sillä se tekee hierarkian
ylläpitämisen ja erojen turvaamisen vaikeaksi. Kapitaalille
on edullista se, että vastarinta on sidottu paikkaan,
kun se itse toimii ei-paikassa. Valkoinen pan-Eurooppa
on vähitellen vähemmän valkoinen. Kolmas maailma
elää jo pohjoisen metropoleissa ja virtuaalinen
kapitalistiluokka kolmannessa maailmassa.
Imperiumilla on käytössään järeä
ase: pelko. Sen kolme globaalisen vallankäytön välinettä
ovat monopoli pommiin, rahaan ja televisioon.
Pommin uhka tuo Imperiumiin poliisin ja sotaväen
logiikan, joka sisältyy talouden, ideologian ja kommunikaation
logiikkaan.
Markkinoita kontrolloidaan tehokkaimmin rahamekanismeilla.
Raha tekee kaiken mitattavaksi ja yhteismitallisiksi suhteiksi.
Missään ei pääse rahaa pakoon. Ihmissuhteet,
luonto ja avaruus kaupallistetaan. Keinottelu on hyve. Tuotannon
ja päällysrakenteen uusintaminen pukeutuu rahan
vaatteisiin.
Politiikka on taistelua tajunnantuotantovälineiden hallinnasta.
Valta tarvitsee tiedotusvälineiden sijasta elämysteollisuuden,
ja televisio on oopiumia kansalle.
Imperiumi on USA:n hallintaa?
Imperiumissa on USA:n täyshallinta kaikkiin tiloihin
(maa, meri, ilma, avaruus ja informaatio). USA:n hallitus
on nostanut tärkeään asemaan informaation infrastruktuurin
hallinnan; saadaanhan USA:n yksipuolinen hallinta Imperiumissa
näyttämään luonnolliselta nimenomaan ylikansallisen
mediateollisuuden kulttuurisen ja ideologisen operoinnin avulla.
Ihmisiä hallitaan dollarin ylivallalla ja yhä enemmän
näkymättömien immateriaalisten oikeuksien (patentit,
tekijänoikeudet, lisenssit) avulla.
On myös alettu käydä täsmäasesotia
matalaentrooppisista aineista ja oikeudesta tuottaa entropiaa.
Siteeraan presidentin USA:n entistä turvallisuusneuvonantajaa
Zbiegnew Brzezinskiä, joka huomattavan avoimesti puhuu
asioista - eli tässä tapauksessa Lähi-Idän
ja Kaspian meren alueen hallinnasta - niiden oikeilla nimillä.
Hänen mukaansa "Amerikan tärkein etu on auttaa
varmistamaan, ettei yksikään valta pääse
valvomaan tätä geopoliittista tilaa ja että
maailmanlaajuisella yhteisöllä on esteetön
pääsy alueelle". "Kuka tahansa, joka valvoo
tai hallitsee pääsyä alueelle, voittaa mitä
todennäköisimmin geopoliittisen ja taloudellisen
palkinnon."
Kartta kertoo, missä ovat maailman merkittävimmät
matalaentrooppiset varannot: Lähi-Idässä ja
siitä pohjoiseen.
USA ei ole saanut vaan se on ottanut sotilaallisella voimalla
kansakunnalleen jalansijan Euraasian uusien öljy- ja
kaasuesiintymien alueella, johon sille ei ole ollut viime
vuosiin saakka pääsyä. Siellä ovat kaikkien
uusien maailmanlaajuisten konfliktien juuret.
Onko nähtävissä vastavoimaa USA:n kaikkien
tilojen täyshallinnalle?
Ei ole, jos hyväksytään sen toiminta kansainvälistä
oikeutta ja yleissopimuksia sekä valtioiden välisiä
sopimuksia vastaan. Ei ole, jos hyväksytään
se, että yksi valtio vasallivaltioineen saa toimia YK:n
peruskirjojen periaatteita vastaan. Ei ole, jos hyväksytään
ihmisoikeuksien suhteellisuus, se, etteivät ne ole samoja
kaikille.
Olen myöhemmällä iällä oppinut ymmärtämään
oikeusvaltion merkityksen ihmisten välisten kollektiivisten
suhteiden perustana: politiikalla ei saa ylittää
oikeusvaltion rajoja. Muutoin ajaudutaan mielivaltaan - jolla
voi myös olla kansan enemmistön tuki. On ruvettu
toimittamaan muihin maihin "demokraattista" imperialismia.
Case-tapaus: EU:n perustuslaki
Monet ovat julistaneet kuoleman kansallisvaltiolle: tulevaisuudessa
ei enää ole kansallisia talouksia, tuotteita, teknologioita,
teollisuuksia tai suuryrityksiä.
Imperiumin ylivaltaan yritetään vastata myös
rakentamalla kilpaileva Imperiumi.
Eurooppalaista Imperiumia puuhataan, kun uudella perustuslailla
lakkautetaan vanha EU ja sen tilalle perustetaan kokonaan
uusi unioni suoraan ylenevässä polvessa. Siihen
liittyen on käynnissä hyökkäys kansallista
yhteisöllisyyttä vastaan. Hävitetään
vanha yhteenkuulumisen tunne. Yritetään luoda uusi,
synteettisempi tunne.
Eurooppalainen kansalaisuus ja kansallistunne,
ylhäältä alas annettu, on uusin symbolein ihmisten
mieliin iskostettava virtuaalitodellisuus. Tavoitteena on
luoda uusi ihminen, ikään kuin meidän aikamme
homo sovieticus. Uusi todellisuus on historiaton.
EU:n uusi perustuslaki valmisteltiin erityisessä konventissa,
joka oli koolla helmikuusta 2002 heinäkuuhun 2003. Perustuslaki
hyväksytettiin 207 konventtilaisella ilman yhtään
äänestystä, vaikka he olivat tehneet siihen
yli 6000 muutosesitystä. Kvasikonsensuksella
hyväksytyn perustuslain alaisuudessa on EU:n laajenemisen
jälkeen puoli miljardia ihmistä.
Uusi unioni vartioidaan; vain valtioillahan on perustuslaki.
EU:sta tehdään valtioiden valtiota eli liittovaltiota.
Tavoitteena on tehdä siitä supervalta, joka pyrkii
vallan jaolle USA:n kanssa. USA:n ylivallalle ei ole keksitty
muuta vaihtoehtoa kuin EU:n liittovaltioiminen ja militarisoiminen.
Maailman vanhin ammatti on sotilaan ammatti.
Jotta EU olisi uskottava operoitsija maailmalla, uusi EU militarisoidaan.
Helsingin huippukokouksessa 1999 unionille perustettiin sotilaselimiä
ja aloitettiin EU:n omien kriisinhallinta- eli iskujoukkojen
kokoaminen. Erityisissä joukkojenluovutuskokouksissa
on luotu 200 000 sotilaan euroarmeija, josta voi
olla kerrallaan taistelutehtävissä 60 000 sotilasta.
Se on toimintakykyinen tänä vuonna, ja EU on valmis
operoimaan joukoillaan kansainvälisoikeudellisessa katsannossa
laittomastikin ilman YK:n mandaattia. Perustuslakiluonnoksen
mukaan EU:n politiikan tulee olla "sopusoinnussa"
Naton politiikan kanssa.
Jotta voitaisiin markkinoida mielikuvaa uudesta vallasta,
liittovaltio tarvitsee omat symbolinsa. Vallankäytön
kohde pitää saada tuntemaan vallankäyttäjän
päämäärät omikseen. Vanhat patsaat
kaadetaan, ikonit vaihdetaan ja voittajat nostavat salkoihin
omat lippunsa.
Uuden unionin perustuslakiin kirjataan liittovaltiolippu.
Tulee myös liittovaltion kansallislaulu. Tulee liittovaltiomotto.
Euro on jo liittovaltioraha. Tulee EU:n oma kansallispäivä:
toukokuun yhdeksäs. sattumoisin se on sama päivä
kuin entisissä sosialistisissa maissa juhlittu voiton
päivä. Symbolimerkityksensä on silläkin,
että EU:lle tulee oma presidentti.
Demokratia on jäämässä euronationalismin
jalkoihin?
Perustuslakikonventti ei ollut edustava. Siinä oli federalististien
muodostamien ylikansallisten europuolueiden ylivalta ja hegemonia.
Konventin työtapa, se, että oli kolmentoista hengen
politbyroo joka saneli tahtonsa puolen miljardin kansalaisen
epäedustavalle konventille, paljasti, miten ihminen on
laumaeläin, jonka toiminnalle lauma asettaa rajat. Lauma
tekee kaltaisekseen. Luonnon lakien ohella ovat myös
lauman lait.
Muutama vuosi sitten minut yllätettiin Brysselissä
housut kintuissa. Kun eräässä konsertissa alkoi
soida ns. Eurooppa-hymni, kaikki ympärilläni nousivat
seisomaan pääkomissaari Romano Prodin johdolla.
Minäkin nousin muiden mukana. Lauma vei.
Jälkikäteen lähetin pääkomissaarille
kirjeen ja kysyin, miksi noustiin seisomaan; eihän EU:lla
ole kansallislaulua. Prodi vastasi, että Eurooppa-hymni
on vakiintunut yhdeksi Euroopan unionin symboleista..."
ja että "komission jäsenet, kuten muutkin kansalaiset
niin halutessaan, nousevat seisomaan osoittaakseen sitoutumista
yhteiseen hankkeeseen."
Kun konventissa päätettiin kesäkuussa EU:n
perustuslain I osasta ja päälle päätteeksi
soitettiin sama hymni, en noussut ylös, vaikka porukka
ympärillä nousi. En ole sitoutunut konventin yhteiseen
hankkeeseen: EU:n liittovaltioimiseen. Konventti ei ollut
toiminut siihen päämäärään päästäkseen
demokraattisesti. Silloin ei vielä ole ollut ylösnousemisen
pakkoa - mutta pian on. Se on kirjoitettu perustuslakiin.
Puolta miljardia ihmistä hyppyytetään vallan
symbolien tahdissa.
Konventin vihoviimeisessä istunnossa heinäkuussa
esitettiin sama näytelmä. Käytettiin puheenvuoroja,
joissa ylisteltiin konventin puheenjohtajaa rohkeudesta ehdottaa
käyttöön otettavaksi liittovaltion tunnukset.
Toivottiin julkisesti, ettei konventin laatimaa perustuslakiesitystä
muuteta lokakuussa koolle kutsuttavassa hallitusten välisessä
konferenssissa.
Muunlaisille puheenvuoroille ei ollut tilaa.
Tanskalainen meppi Jens-Peter Bonde sai sanoa valtioliittolaisten
nimissä, että konventin loppuasiakirjaa ei hyväksytä
yksimielisesti. Hän edusti myös minua. Kun kaikille
muille puheenvuoroille taputettiin, Bonden puheen jälkeen
oli hiirenhiljaista - paitsi että minä aloin taputtaa.
Olin yksin. Kaikki muut konventtilaiset eivät olleet
federalisteja, mutta joukko tuottaa paineen käyttäytyä
samalla tavalla. Lauman paine on musertava. Ei ole helppo
poiketa joukosta.
Luulen entisten kommunistien käyttäytyneen muinaisen
Neuvostoliiton muinaisen kommunistipuolueen kokouksissa juuri
näin. Naurettiin ja taputettiin oikeassa paikassa, kun
piti olla totisia, oltiin totisia. Ei voinut sanoa ääneen,
että en minä näin ajattele.
Instituutiot ovat vahvoja. Valtaan päästäkseen
on yksilön vallattava asema organisaatiossa. Helpointa
on, jos voi sitten vallassa ollen myydä päätöksiä,
jotka ovat pyhän hengen raskauttamia. Tehokkainta valtaa
on se, joka pyhitetään - tai väkivalta.
Johtopäätöksiä
On uskottava, että toisenlainen maailma on mahdollinen.
Energiaa voidaan muuttaa aina vain yhteen suuntaan: käyttökelpoisesta
muodosta käyttökelvottomaan.
Aineiden osalta maapallo on eristetty systeemi.
On luonnonlaki, että järjestyksestä tulee aina
itsestään epäjärjestystä.
Epäjärjestyksestä voidaan tuottaa järjestystä,
mutta se tapahtuu aina entropian kasvun hinnalla.
Yhteiskunnan rakentamiseen ja ylläpitoon tarvitaan energiaa.
Yhteiskunnat tarvitsevat matalaa entropiaa ja tuottavat korkeaa
entropiaa.
Elämme Imperiumissa, joka on ei-paikka.
Vahvatkin imperiumit ovat hiekkalinnoja.
Hyödykkeiden hinta kertakäyttöelämänmuodossamme
ovat haitakkeet, turhakkeet ja saastukkeet.
On pyhitetty taloudellinen kasvu. Älä pidä
muita jumalia.
Pahin ekokatastrofi on sota.
Median tehtävä ei ole tuottaa tai puolustaa demokratiaa.
Televisio on ooppiumia kansalle.
Valta on väkivaltamonopoli meidän henkeemme ja tajuntaamme.
|