Perustuslain legitimisointia (2), konventti 11-12.7.2002
12.7.2002
Perustuslakikonventti on kuullut sekä EU:n kansalaiset (kansalaisyhteiskunnan
edustajat konventissa 25-26.6) ja EU:n nuoret (nuorisokonventti
9-11.7). Kumpaakaan joukkoa ei tarvitse kuulla enää uudelleen
. Näillä kahdella kuulemisella EU:n perustuslain valmistelijat
ovat saaneet sen, mitä he halusivat: lisää legitimiteettiä
projektilleen. Nyt he muka puhuvat kaikkien kansalaisryhmien
ja koko nuorison nimissä.
Nuorisokonventti oli yhtä epäedustava kuin seniorikonventtikin.
Kun se valitsi oman presidiuminsa ja kolmen työryhmän raportöörit,
sattui hauskasti: yhdestätoista (11) eturiviin korotetusta
nuoresta yhdeksän (9) oli europarlamentin tai seniorikonventin
presidiumin valitsemia ja vain kaksi (2) valittiin kansallisten
konventtilaisten joukosta; hekin molemmat olivat Englannista.
Europarlamentti, komissio ja senioripresidium valitsivat
nuorisokonventin 210 edustajasta 42 ja kansalliset delegaatiot
168 nuorta. Kummallisella tavalla johtoon valittiin pääasiassa
vain EU:n valitsemia "eurooppalaisia" nuoria. Heidän tehtävänsä
oli saada "Euroopan nuorisolta" hyväksyntä EU-federalistien
valmistelemille papereille.
Suomalaisilla nuorilla ei ollut mitään asiaa nuorisokonventin
johtopaikoille.
Valintojen taustalla oli kolmiyhteistyö: konservatiivinuoret,
demarinuoret sekä (EU-rahoitteinen järjestö) Euroopan nuoret
federalistit. He hoitivat homman. Kansallisin perustein valittuja
nuoria tarvittiin paikan päälle näiden etujoukkonuorten toiminnan
legitimisoimista varten.
Nuorisokonventti sai torstaiaamuna 11.7 presidiuminsa valmisteleman
paperin kannanotokseen, joka esitellään varsinaiselle perustuslakikonventille.
Kansalliset edustajat näkivät sen silloin ensimmäistä kertaa.
Muutosesitykset tähän mahdottoman monimutkaiseen asiaan piti
tehdä - ja vain englannin kieli kelpasi siihen - samana päivänä
kello 14.00 mennessä.
Asiakirja hyväksyttiin lukuisten äänestysten jälkeen myöhään
yöllä. Nuoret toimivat kuin mepit: konservatiivinuorilla ja
demarinuorilla oli eturivissä omat piiskurinsa, jotka käsimerkein
viestittivät, miten muiden pitää äänestää.
Se "Euroopan nuorison" vapaasta tahdosta.
Konventin kokous 11-12.7
Parlamentin konventtidelegaation kokouksessa kerrottiin,
että presidiumissa valmistelussa oleva perustuslain luuranko
annetaan yleiseen jakeluun lokakuussa sen jälkeen, kun Irlannissa
on ollut uusi kansanäänestys. Jos se annetaan ennen, sen pelätään
vaikuttavan kielteisesti tulokseen.
Puheenjohtajistossa joku oli esittänyt perustettavaksi konventille
työryhmä kulttuurien ja vähemmistökielten asemasta tulevassa
liittovaltiossa. Muiden presidiumin jäsenten oli kuulemma
ollut vaikea säilyttää naama peruslukemilla; niin naurettava
oli sellainen ehdotus.
Federalistien rintama näyttää rakoilevan siltä osin, että
ne, joilla on vastuuta, ottavat erilaisia kantoja kuin muut
konventtilaiset. Presidiumin varapuheenjohtaja, arkkikonservatiivi
Jean-Luc Dehaene oli esittänyt, että perustuslakiin pitäisi
kirjoittaa vain "noin 25 artiklaa". Tätä kauhistelivat monet,
jotka haluavat perustuslailla säädettäväksi kaiken, mitä EU:ssa
saa tehdä.
Varsinaisen konventin aiheena oli tällä kerralla turvallisuus-
ja puolustuspolitiikka sekä puolustus. Sitä varten oli konventin
sihteeristö tehnyt asiallisen selvityksen EU:n nykyisestä
ulkoisesta toiminnasta. Se löytyy alkuperäisenä tästä www-osoitteesta:
http://register.consilium.eu.int/pdf/fi/02/cv00/00161fi2.pdf
EU:lla on yhteisöllistä komission valtaa 1) kauppa- ja kehitysyhteistyöpolitiikassa
sekä 2) joidenkin "muiden" ulkosuhteiden alalla.
Yhteisöllä on yksinomainen toimivalta kauppapolitiikassa
EY-sopimuksen artiklan 133 mukaan. Neuvottelupohjat tehdään
komissiossa, joka kuulee jäsenmaiden edustajia ns. 133-komiteassa.
Komissio vastaa neuvotteluista ja neuvosto tekee sopimukset.
Kehitysyhteistyössä yhteisön valtuuksista määrätään EY-sopimuksen
177-181 artikloissa. AKT-maat, eli monet entiset EU-maiden
siirtomaat, ovat erityisasemassa ns. Cotonoun yleissopimuksen
perusteella.
Perustamissopimuksessa määrätään yhteisön ja jäsenvaltioiden
jaetusta ulkoisesta toimivallasta rahapolitiikassa sekä tutkimus-
ja ympäristöasioissa.
Maastrichtin sopimuksen mukaan ulko- ja turvallisuuspolitiikka
on ns. II-pilarissa ja sitä kautta jäsenmaiden (eikä komission)
toimivallassa, mutta sitä ollaan yhteisöllistämässä. Se on
yksi varmimpia perustuslakikonventin loppupäätelmiä.
Ulkopolitiikan osalta jäsenmaat päättävät yksimielisyydellä
yhteisistä strategioista (joita on hyväksytty kolme: Venäjä,
Ukraina ja Välimeri). Niiden jatkotoimenpiteistä neuvosto
päättää määräenemmistöllä.
Muista yhteisistä toiminnoista ja kannoista pitää vallita
yksimielisyys. Kun se on löytynyt, "jäsenmaiden on varmistettava,
että niiden kansallinen politiikka on yhteisen kannan mukaista
ja niiden on ilmaistava yhteinen kanta myös kansainvälisissä
järjestöissä". Niiden on niin ikään koordinoitava kantansa
kaikissa kansainvälisissä järjestöissä ja kansainvälisissä
konferensseissa.
Amsterdamin sopimuksella neuvostoon perustettiin ulkoisen
korkean edustajan virka. Sopimuksen mukaan EU:n jäsenmailla
pitää olla kyky panna toimeen kaikkia Petersbergin tehtäviä,
ja niihin kuuluu myös rauhaanpakottaminen: euroarmeija voi
myös hyökätä.
Kölnin huippukokouksessa yhteisestä ulko- ja turvallisuuspolitiikka
(YUTP) muuttui Euroopan yhteiseksi turvallisuus- ja puolustuspolitiikaksi
(ETPP).
Helsingissä EU:lle perustettiin sotilaselimiä ja alettiin
koota jäsenmaihin euroarmeijan kriisinhallinnan joukko-osastoja.
Kaikki päätökset kriisinhallintaoperaation aloittamisesta
tehdään yhteisen toiminnan perusteella. On pois suljettu määräenemmistöäänestyksen
käyttö. Neuvosto päättää yksimielisesti sotilasoperaation
aloittamisesta ja jäsenvaltiot omasta osallistumisestaan.
Perustuslakiin halutaan kirjoittaa määräykset siitä, miten
toteutuu ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa sekä
mahdollisesti viime kädessä myös puolustuksessa EU:n jäsenmaiden
yhtenäisyys, mahdollinen joustavuus (yksien toiminnan siunaaminen
koko EU:n nimissä), yksimielisyys (eli siitä luopuminen),
yhteisön nimissä puhuminen (komissio vai neuvosto), yhteisen
politiikan vähimmäistaso, yhteisömetodin käyttö ETPP:n alalla
sekä Petersbergin tehtävien laajentaminen rauhaanpakottamista
pitemmälle (hyökkäykset USA:n rinnalla).
Itse käytin konventissa seuraavan puheenvuoron puolustuksesta:
MEP Esko Seppänen EU:n puolustusulottuvuudesta konventissa
12.7.2002
Euroopan unionia militarisoidaan. Perustuslailla sille halutaan
luoda oikeudellinen perusta.
Amsterdamin sopimuksen mukaan EU:n jäsenmailla pitää olla
kyky panna toimeen kaikkia Petersbergin tehtäviä. Kaikkiin
tehtäviin kuuluu myös rauhaanpakottaminen: EU:n iskujoukkojen
- eli kansallisiin kasarmeihin koottavan euroarmeijan - pitää
siis voida myös hyökätä.
Itse asiassa päivän kysymys EU:n puolustusulottuvuudesta
pitää sisällään myös hyökkäämisen, sen laillistamisen. Kun
puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä, on sanottava myös
hyökkäys eikä vain puolustus.
On rauhanturvaamista (peace keeping) ja rauhaanpakottamista
(peace making). Rauhanturvaamisesta sotilasliittoihin kuulumattomilla
mailla on hyviä kokemuksia. Sillä tavalla edistetään rauhan
asiaa. Rauhaanpakottaminen taas on sotaa.
En kannata EU:lle perustuslain säätämistä, mutta jos sellainen
säädetään, siinä on määrättävä, että EU voi hyökätä vain laillisesti,
vain kansainvälisen yhteisön - eli tänä päivänä YK:n - mandaatilla.
Ei pidä toimia USA:n mallin mukaan laittomasti ja vieläpä
niin, ettei amerikkalaisia saada tuomiolle sotarikoksista
kansainvälisiin oikeusistuimiin.
Jäsenmaiden liittoutumattomuutta pitää kunnioittaa muutoinkin
eikä vain Irlannin uuden kansanäänestyksen alla; miksikähän
muuten EU:n perustuslain luuranko esitellään konventille vasta
mainitun kansanäänestyksen jälkeen? Se ei lisää liittoutumattomien
maiden luottamusta presidiumin hyviin tarkoituksiin. Kerrottakoon
irlantilaisille, mitä suunnitellaan.
EU:n peruskirjoihin pitää kirjoittaa vapautus yhteisestä
puolustuksesta niille maille, jotka haluavat säilyttää puolueettomuuden
tai liittoutumattomuuden. Esimerkiksi Suomen kansa haluaa.
Suomalaiset ovat rauhan puolella Natoa vastaan. Viimeisimmän
mielipidetutkimuksen mukaan vain 20 % kansalaisista haluaa
Suomen Naton jäseneksi.
Konventin puheenjohtajistoon kysymykseen vastaan, että EU:n
yhteiseen ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan ei
sovi yhteisömetodi. Kansojen on itse saatava päättää sodasta
ja rauhasta.
|